Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

7 клас ІІ СЕМЕСТР: Музичне мистецтво в нашому житті. Урок №17

Про матеріал

Тема: «Джаз»

Мета: Ознайомити з особливостями сучасних музичних явищ (джазом), розглянути особливості понять «імпровізація». З'ясувати значення термінів «спірічуел», «свінг», «джаз», Ознайомити з історією виникнення джазу, розглянути напрями та інструменти джазу, ознайомити із творчістю видатних джазових виконавців та із термінологією джазової музики.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, надавати характеристику джазовим композиціям, вчити розпізнавати на слух інструменти в джазовій музиці.

Виховувати ціннісне ставлення до джазової музики, інтерес до історії розвитку джазу, творчості видатних джазменів.

Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, ноутбук, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети відомих виконавців джазу.

Основні поняття для засвоєння: поняття «джаз», «імпровізація», «музична імпровізація», «свінг», історія виникнення джазу, напрями й інструменти джазу.

Твори, що вивчаються на уроці:

• Луї Армстронг «Відпусти мій народ» («Lets my people go»)

• Г. Міллер, Д. Еллінгтон Джазові композиції;

• Рей Чарльз «Прощавай, Джек» («Hit the Road Jack»);

• О. Злотник, О. Вратарьов «Музика рідного дому»

Перегляд файлу

7 клас ІІ СЕМЕСТР: Музичне мистецтво в нашому житті.

Урок 17

Тема: Джаз

Мета: Ознайомити з особливостями сучасних музичних явищ (джазом), розглянути особливості понять «імпровізація». З'ясувати значення термінів   «спірічуел», «свінг», «джаз», Ознайомити з історією виникнення джазу, розглянути напрями та інструменти джазу, ознайомити із творчістю видатних джазових виконавців та із термінологією джазової музики.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, надавати характеристику джазовим композиціям, вчити розпізнавати на слух інструменти в джазовій музиці.

Виховувати ціннісне ставлення до джазової музики, інтерес до історії розвитку джазу, творчості видатних джазменів.

Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, ноутбук, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети відомих виконавців джазу.

Основні поняття для засвоєння: поняття «джаз», «імпровізація», «музична імпровізація», «свінг», історія виникнення джазу, напрями й інструменти джазу.

Твори, що вивчаються на уроці:

·        Луї Армстронг «Відпусти мій народ» («Lets my people go»)

·        Г. Міллер, Д. Еллінгтон Джазові композиції;

·        Рей Чарльз «Прощавай, Джек» («Hit the Road Jack»);

·        О. Злотник, О. Вратарьов «Музика рідного дому»

Хід уроку

Вхід під джазову музику. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

Сьогодні на вас чекає незабутня подорож у Країну джазової музики. Ми ознайомимося з характерними ознаками і музичними інструментами джазу та джазовими музикантами. Чи готові ви подорожувати?

Актуалізація опорних знань. Індивідуальне опитування.

-         Які види музики ви знаєте?

Стилі та жанри музики бувають дуже різноманітні

1. Поп-музика   2. Рок 3. Хіп-хоп   4. Реп   5.  Джаз і блюз. 6. Джаз                       7. Електронна музика   8. Інструментальна музика

Новий матеріал для засвоєння. Розповідь про джазову музику: історію виникнення, відомих виконавців.

Від початку 18 ст. і до серединни 19 ст. мільйони жителів західного узбережжя Африки   було перевезено до Амеики і  продано в рабство.    

Незважаючи  на  жорстокі  умови, неволю, афроамериканці  зуміли  зберегти  свою  природну  музикальність  і  створити  багато  музичних  форм, у  яких  елементи  негритянського  фольклору  тісно  переплелися  з  побутовою  музикою  англійців, французів, іспанців  та  інших  народів, що  склали  молоду  американську  націю. Саме з музикою цієї культури  ми  ознайомимося  на  уроці.

 Походження терміну «джаз» до кінця не з’ясовано. Є підстави  припускати, що  слово  «джаз»  уживали  ще  в  середині  19 с. як  підбадьорливий  вигук у  негрів. Батьківщина джазу Америка.

 Джаз народився в місті Новий  Орлеан  на  початку  20 ст.   

Музиканти  почали  поєднувати  енергійні  ритми  рабів  із  Африки, з  простими  мелодіями  і  співзвуччями, що  колоністи  привезли  з  Європи. Цей  стиль  дістав  назву  «ново орлеанський  джаз.

  Характерними ознаками музичної мови джазу спочатку були імпровізація й поліритмія, що грунтувалися  на синкопованих ритмах (перенесення наголосу з сильної  долі такту  на слабку), а також особливий комплекс  прийомів виконання  ритму – свінг (з англійської – «розкачування»). Троє або четверо виконавців, які зазвичай грають на тромбоні, трубі і кларнеті, «підлаштовувалися» під чіткий ритм, які  відбивали ударні.

   Джаз вирізняється «блюзовою» гармонією та інтонацією. Джазом  називають і оркестр, який  складається із  духових, ударних  та  шумових  інструментів.

   У основі джазу – жанри  афроамериканської  музики: спірічуел  та  блюз.

   Музичний словничок

        Спірічуелс – (з англ. «духовний, церковний») – це духовний хоровий  гімн  в   афроамериканській   спільноті, написаний   переважно  на  біблійні  сюжети.

Спірічуелс виконують хором без інструментального супроводу, із  плесканням  у  долоні  й танцювальними  рухами  співаків. Зазвичай твір має форму запитання -  відповіді.

Музичний словничок

Блюз – (у перекл. з  англ. – «меланхолія, журба») на  відміну від спірічуелса - сольно – пісенний  жанр  драматичного  спрямування.

У творах цього жанру відображаються особисті хвилювання, емоції а  почуття  людини, а також  розкривається  справжнє  життя бідних людей  Америки. Однак яскравими ознаками блюзу також є гумор, іронія і  сатира. Музика і текст мають імпровізаційний характер, тому легко підкорюються  таким особливостям  викладання, як  поліритмії (одночасному  поєднанню різних  ритмічних малюнках), синкопуванню, специфічному  тембровому  забарвленню  голосу та інструменту.

Більшість виконавців  джазу – це  видатні  майстри – віртуози. Опинившись у центрі уваги  публіки, соліст  не  може просто  імпровізувати  на  теми  легких  мелодій, оскільки  від  цього  завжди  очікують віртуозну  гру і  справжнє   натхнення. Видатними виконавцями джазу  були  Луї  Армстронг, Дюк  Еллінгтон, Гленн  Міллер та інші.

Музичне сприймання. Луї Армстронг «Відпусти мій народ» («Lets my people go»).

Луї  Армстронг (1901 - 1971) – американський  джазовий  трубач, вокаліст і  керівник  ансамблю. Народився в найбіднішому  афроамериканському   районі м.Нового  Орлеана. Працював  з дитинства, щоб  допомогти  своїй  сім’ї : розвозив  вугілля, продавав  газети. Луї  рано  почав  співати  в невеликому  вуличному вокальному  ансамблі, грав  на  барабанах  і  за  кілька  років  натренував  слух.

         У 14 – річному  віці  потрапив  у  міський  виправний  будинок. Там  навчився  грати на кларнеті, брав  участь  у  місцевому  духовому  оркестрі. Після  повернення  додому  грав  у  вільний  від роботи  час в  аматорських  ансамблях. Молодого виконавця  помітив  місцевий  король  джазу – Джо  Олівер, з  допомогою  якого  Армстронг  став  професійним  музикантом  і  входив  до  складу  відомих  джазових  оркестрів тих  часів.

         З  середини  1920 – х років  Армстронг  записував  альбоми з  власними  студійними  ансамблями, найвідоміші  з  яких «Гаряча  п’ятірка»(«HotFife» 1925р.) і «Гаряча  сімка» («HotSeven», 1927 р.).

         Тоді ж починає  співати  джазовим  скетом (ритмічне  повторення  складів, які  співак  вигадував  безпосередньо  під  час  виконання композиції).

         Луї  Армстронг  створив імпровізаційний  виконавський  стиль  гри  на  трубі, для  якого  властиве  вільне  трактування  мелодій. Віртуозний  стиліст – трубач  довів, що  центром  джазового  ансамблю є  особистість, актор, із  власними  ідеями  і  переживаннями.

          Музикант  гастролював  країнами  Європи, Америки, Африки, Австралії  та  Японії. Часто  знімався  в  кіно, постійно  брав  участь  у радіопрограмах, музичних і театральних  виставах. Разом  з  Еллою Фіццджеральд  брав  участь  у   джазовій  версії  опери  Джорджа  Гершвіна  «Поргі  і  Бесс». Не  полишаючи  інструментально – виконавську діяльність, Армстронг  дедалі  частіше  виступав  як  співак: його  низький, хриплий, наповнений  теплом  голос  легко  пізнаваний, як  і  неповторне  звучання  його  труби. Сьогодні  Луї  Армстронг  - це  символ  американського  джазу  в  усьому  світі.

        Слухання: Луї Армстронг «Відпусти мій народ» («Lets my people go»)

https://www.youtube.com/watch?v=XMPjwpx6D78        Луї Армстронг

https://www.youtube.com/watch?v=45g1U4CrAB4         Луї Армстронг

https://www.youtube.com/watch?v=KBM6tmQ93eQ

https://www.youtube.com/watch?v=ra9bsu9hYYc

https://www.youtube.com/watch?v=noLnIc8Jl90

 

Г. Міллер, Д. Еллінгтон  Джазові  композиції.

https://ru.wikipedia.org/wiki/Миллер,_Гленн            Г. Міллер

https://www.youtube.com/watch?v=Di3sbC01NOc    Д. Еллінгтон 

https://www.youtube.com/watch?v=dW4tIJ1xnhg      Джазові  композиції

https://www.youtube.com/watch?v=TXbN6-qNVi0   

Дюк Эллингтон "Caravan"

-         У  чому  виявляються  особливості  пісні, яку  ви  прослухали?

Музика  і  текст  мають  імпровізаційний  характер.

-         До  якого  жанру  афроамериканської  музики, на  вашу  думку, вона  належить?

«Спірічуелс» (від spiritual — духовний).

-         Які  особливості  джазової  музики  помітили?

           Імпровізація  й поліритмія,  чіткий  ритм, які  відбивали ударні.

-         Придумайте  ритмічну  імпровізацію та  виконайте  її  як  супровід  до  пісні.

-         Які  мелодичні  та  ритмічні  звороти, характерні  для  джазу  ви  помітили?

Синкопування, специфічне  темброве  забарвлення  голосу та  інструменту.

-         Спробуйте  відчути  пульс  музики. Які  особливі  «прикмети» джазу? Імпровізація  й поліритмія.

-         Які  інструменти  виконували  соло? Труба, ф-но, вокал, ударні.

Джазу властиві  дві  важливі  ознаки, що  вирізняють  його з- поміж  інших  видів  музики: імпровізація і свінг. Слово  «імпровізація» означає, що музиканти  можуть складати  музику під  час  її  виконання. Так, вони  часто  використовують  одні й ті самі  мелодії і  співзвуччя, проте  музика, яку  вони  грають, ніколи не звучить  однаково.

Музичний  словничок

Свінг (з англ. – «помірне  гойдання», «хід») – ритм, який  проходить крізь усю музику.

Граючи, музиканти підкреслюють  ритм, додаючи  мелодії   особливої енергійності. У  джазі  імпровізує  не тільки соліст – кращий  виконавець  на  трубі, кларнеті  або  саксофоні, а й усі  музиканти. В  імпровізаційному  джазі  немає  точного запису виконуваної  музики, а тільки  музична  основа у вигляді  якої – небудь  відомої  мелодії. Кожний   музикант  імпровізує  свою  партію, вільно варіюючи цією  мелодією, що вимагає  від  учасників  джазу  виконавської  майстерності  й  таланту.

Інша  особливість  джазу – складний  ритм, основу  якого  становить  метрична  пульсація, тобто  біт (з англійської – «удар», «пульс»). У  джазовому  ритмі є чимало й  інших  акцентів, які, поєднуючись, створюють  драйв ( з англ. «гопка», «їзда»,) – динамічну  якість  ритму, або  біта. Наявність  драйву  створює у  слухача  ефект  руху, наростаючого  темпу, тоді  як  він  залишається  незмінним. Цей  термін  тепер використовується і в рок – музиці.

Рей  Чарльз – відомий  американський  музикант, автор понад  70  студійних  альбомів,  один з найвідоміших у  світі  виконавців  музики  в стилях  соул,  джаз і ритм-ен-блюз.

Був  нагороджений  тринадцятьма  преміями «Греммі»,  потрапив  до  залів  слави  рок-н-ролу, джазу, кантрі і блюзу.

https://www.youtube.com/watch?v=XcqDh0_TwbY

Рей  Чарльз

https://www.youtube.com/watch?v=AoUn3VW0oOY

 

Френк Сінатра  назвав  Рея «єдиним  справжнім генієм в шоу-бізнесі».

Слухання: Рей  Чарльз «Прощавай, Джек» («Hit the Road Jack»);

https://www.youtube.com/watch?v=i8DRen60X10

https://www.youtube.com/watch?v=M6kOmAkAA8A

-         Які  особливості  джазу в  цьому  творі?

-         Схарактеризуйте пісню.

Музичний  калейдоскоп

         Засновниками  свінгу вважають  Дюка  Еллінгтона, Кунта Бейсі, Гленна  Міллера. В оркестрі  Д. Еллінгтона  музиканти  за  допомогою  спеціальних  сурдин, пристосувань  для  зменшення  сили  звука  та  зміни  тембру, досягали  особливого, «горлового» тембру  інструментів, що  нагадував  звуки  людського  голосу. Таке екзотичне звучання назвали  «стилем джунглів». Столиця українського джазу Кривий Ріг. В місті Києві була створена Джазова Асоціація України.

Учитель.

Згадайте тему уроку та  розв’яжіть кросворд.

Кросворд   

Джаз

 

 

По горизонталі:

  1. Жанр естрадно-розважальної музики, переважно танцювального характеру.
  2. Батьківщина джазу.
  3. Столиця українського джазу.
  4. Сольна народна негритянська пісня.
  5. Що головне в джазі.

По вертикалі:

  1. Великий афроамериканський джазовий музикант, вокаліст, композитор, творець і керівник джазових оркестрів і ансамблів.
  2. В якому місті створена Джазова Асоціація України.
  3. Духовні пісні негрів.

 

        Очікуваний результат

Кросворд   

Джаз

 

 

По горизонталі:

1. Жанр естрадно-розважальної музики, переважно танцювального характеру. (Джаз)

2. Батьківщина джазу. (Америка)

3. Столиця українського джазу. (Кривий Ріг)

4. Сольна народна негритянська пісня. (Блюз)

5. Що головне в джазі. (Ритм)

По вертикалі:

1. Великий афроамериканський джазовий музикант, вокаліст, композитор, творець і керівник джазових оркестрів і ансамблів. (Армстронг)

2. В якому місті створена Джазова Асоціація України. (Київ)

3. Духовні пісні негрів. (Спірічуелс)

        Фізкультхвилинка «Відпочиваємо з музикю»

https://www.youtube.com/watch?v=IStyuJFSUio

https://www.youtube.com/watch?v=dLwSSfwh1gE&t=17s

https://www.youtube.com/watch?v=uxABe-hKXsA

https://www.youtube.com/watch?v=OfJss-nviEk

Повторення правил співу. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя)

Розучування пісні «Музика рідного  дому» сл.. О. Вратарьова,                     муз. О. Злотника.

Рідний край – місце, де ти народився і живеш  серед людей, у яких є багато спільного.

Усе, що вас оточує упродовж життя та пов’язане з мистецтвом, і  є культурою  вашого краю. У кожного регіоні нашої  Батьківщини – своя історія і власні традиції, та все ж ми єдині у своєму прагненні до прекрасного.

-         Знайомство з піснею та її змістом.

-         Розучування  мелодії першого куплету та приспіву.

-         Виконання пісні під акомпанемент інструмента. Спів караоке+.

 

D:\Флешка\Курси\Опорна школа як центр освітнього осередку 2018\Конспекти уроків 7 клас ІІ семестр за Аристовою\Музика рідного  дому 1.jpg

 

D:\Флешка\Курси\Опорна школа як центр освітнього осередку 2018\Конспекти уроків 7 клас ІІ семестр за Аристовою\Музика рідного  дому 2.jpg

 

https://www.youtube.com/watch?v=pxHNhtAr5qE

 

Метод «Мікрофон». Проговорюють всі учні:

  • Цей урок навчив мене…
  • На цьому уроці я дізнався (лася)…
  • Тепер я можу розповісти друзям…
  • Найцікавішим для мене було…
  • Після цього уроку я зробив (ла) для себе висновок…

  Оцінювання знань учнів.

 

Домашнє  завдання

                   Поцікавтеся  про  творчий  та  життєвий  шлях  відомого  піаніста, аранжувальника, композитора, керівника  оркестру, представника  джазового мистецтва  Едварда  Кеннеді («Дюка») Еллінгтона.

         Послухайте  джазові  композиції у виконанні  оркестру  Дюка  Еллінгтона.  Схарактеризуйте  стильові  особливості  виконання.

         Дослідіть  виникнення, поширення  та  характерні  особливості  джазових  стилів. Заповніть  таблицю  у зошиті за зразком (ст. 67)

МУЗИЧНИЙ ПРОЕКТ «Зірки  джазу»

Мета: створити електронний музичний альбом із відомостями про видатних представників джазової музики.

Очікуваний результат: електронний музичний альбом-презентація.

Типологія проекту: груповий, середньої тривалості, практико-орієнтований, музичний, інформаційний.

ПЛАН СТВОРЕННЯ ПРОЕКТУ:

Для створення альбому об’єднайтеся у чотири групи.

1.     «Дослідники» — знайдіть необхідну інформацію про видатних джазменів та джаз-бендів світу та збережіть її.

2.     «Музикознавці» — скориставшись списком обраних джазменів та джаз-бендів першої групи, знайдіть та збережіть у форматі мрЗ найкращі, на вашу думку, композиції  цих   виконавців.

3.     «Художники» — прослухайте вибрані другою групою композиції та знайдіть до них ілюстрації чи фрагменти відео в мережі Інтернет, зберігши їх відповідно у форматі jpeg чи мр4.

4. «Інформатики» — користуючись програмою Microsoft Office Power Point, змонтуйте електронний альбом, вставте до слайдів музичні записи та відео фрагменти  виступів  джазових виконавців.

Продемонструйте свій альбом однокласникам та розкажіть про нього.

 

docx
Додано
5 серпня 2019
Переглядів
312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку