УТОРОПСЬКий ліцей
ЯБЛУНІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
КОСІВСЬКОГО РАЙОНУ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
7 клас
Тема. Література рідного краю.
"Я з гір – тому й вернувся в гори"
Т. Мельничук
Вчитель української мови
та літератури
Ласійчук Галина Петрівна
2023р.
7 клас
Тема. Література рідного краю.
"Я з гір – тому й вернувся в гори"
Т. Мельничук
Мета: розширити та закріпити знання учнів про тернистий життєвий і творчий шлях Т.Мельничука; розвивати навички виразного читання, пам'ять, логічне мислення учнів; виховувати шанобливе ставлення до творчості поета.
Обладнання: портрет Т. Мельничука та виставка його творів, малюнки учнів до творів поета.
Епіграф."У найкращих на світі горах править росами добрий Князь Роси".
Михайло Андрусяк
Хід уроку
І. Організаційний момент
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Роботу швидше розпочинаймо.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
3.1. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Сьогодні ми поговоримо про Тараса Мельничука - поета-страдника, поета-бунтаря, Князя Роси, нашого односельчанина, який відійшов у вічність, але пам'ять про нього житиме у серцях усього українського народу.
3.2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
(Очікувані відповіді учнів)
3.3. Слово вчителя про літературні премії пам’яті поета Тараса Мельничука
3.3. Евристична бесіда
Як вшановують пам'ять Князя Роси в нас на Гуцульщині?
3.4. Твір-мініатюра (робота в парах)
Я з гір – тому й вернувся в гори
(Т.Мельничук)
3.5. Зачитування учнями творів
(взаємооцінювання творів)
3.6. Руханка «Ми – українці»
ІV. Виразне читання та стислий аналіз поезій
1. я князь роси
я знаю
трави міцно
прикуті ногами
до галери степу
море – босе
писана земля
розколота кров’ю
а над гранітами
душа морозу
плаче квітами
А я так довго тут не був.
Мене впізнали осокори.
Джміль розказав свою журбу.
Я відновити усе мусив,
Усе побачити, чи так.
Чи каламутять річку гуси
Й чи їм гусак мораль чита.
Як там олені, козулі,
Чи ще хоть трохи розвелись
Чом соловей лишив зозулю,
Чи не вівсом бува вдавивсь.
Чи все йде добре, як годиться,
Чи любить так, як я любив…
Бо потрібне, все важливе,
А кому ні, хто вередливий –
Хай пропаде на чужині.
Що той, хто виріс в горах,-
Хай належить їм.
Хай іскри кожен з тої скелі креше,
На котрій він – кресало, а не дим.
5. Я хочу дивитися
на людей
з такою ніжністю
як дивлюся
на звірят
чи на водорості
та люди точать
сокири
і я стаю деревом
в цих горах
я засипав комори
неба
зірками
в цих горах
я росу не ударив
не зламав пасткою крил
жадній птасі
й сама Вкраїна — вулик золотий.
З таким життям змиритись як?!
Прожив я он, - а ще ж не жив я.
І в цім не лиш моя вина.
Хотілось чесно, принципово,
Та де там принципи оті,
Коли ридає ридма слово
На шибениці золотій.
Весь край, вся Русь – кривава плаха,
Повік з якої не втекти,
Життя моє підеш ти прахом,
Як скарб загублений в путі.
Іди!...Байдуже…Чорт з тобою…
Мені не жаль убитих літ,
А тільки жаль, що я без болю
Віддам, цей раз нам даний світ
В усьому я і все в мені:
І швидкоплинне, й невмируще,
Йти по житті, як по вогні,-
І не стоптати білі ружі.
І зберегтися в чистоті-
У тій високій, в тій єдиній…
Щоб у кінці мого путі
Промовив клен: «Пройшла людина».
незнайомі дерева
незнайом ікамені ріки
і люди…
і хмари були не такі
як у мене
на батьківщині
і світ висів на павутинні
золотим горішком ліщини
ходили вовчі жовна
і люди людей мололи
в лютих жорнах
з смерек і хмар
на мене капала кров
і було мені страшно
по небі чорнобиль ішов.
І щось аж мені підкотилось до горла.
Горлице моя, горличко,
Як гарноу наших горах!
І пісні як пісні, і бори як бори,
І люди щедрі в таланті й привіті…
І як тут високе щось не створить –
Таке, як пташка на калиновій віті.
Пахне радість соломою житньою,
В стрілах якої
Пульсують золоті пахощі сонця.
Пахнерадість зеленою хвоєю,
Про яку я знаю –
Це коси, твої, Гуцульщино.
Пахне радість вогнем троянди.
А вогонь троянди –
найсвятіший…
Благослови ж бо його,
Гуцульщино!
писати весело
Я пишу вірші, а мати писанки
Значить, бути нам, мамо, із веснами,
Якщо ми своє щось рідне, уторопське,
а не чуже пишемо
У вас виходить барвистіше,
самобутніше,
Виходить так, що пахне Великоднем
Не просто, а Великим Днем, що буде ще
Що засвітає для нашого роду
великого…
Таж нам писати ще і писати,
Щоб серце наше не говіло, не постило,
Щоб світу явилась наша краса,
Щоб кожна рисочка, хрестик, кривулька
Промовляли за нас і за край наш – до вічності
Щоб із калини червоної синя зозуля
Викликала сонце із серця,
мов із хати дівчину
Щоб наше із роду у рід переносилось
Кидаючи розсвіти на світи
Щоб написане в Уторопах
Перейшло як листи
За сині моря і білі мости.
Тому, що з кореня й роси,
Тому, чим дихають озера
Й червоно-сині паруси.
Я ж твій, єдина, - не для праху,
Інакше – нащо б я родивсь?!
Які твої веселі птахи!
Яка твоя висока вись!
Крила дані бузькові,
Рідній мові,
колисці і хвилям па-
хучим у морі…
А як же бути,
коли ти один
і дощі тебе перуть
безперервно
стонадцять годин,
а веселка не встає
й не встає, -
бо невстає веселка
в імлі?!
Тоді треба просто
жити
і працювати,
працювати без грому
і шелесту
на землі.
Начебто й тихо
на світі,
Планета
росу
крізь мальви цідить.
А мені здається:
Хтось
В мене.
Цілить.
Був дощ…
Блискавки
Ще й досі
Звиваються
в травах.
Нікого!..
А мені
здається таки:
Хтось
на мене
дуло направив.
Червоні і білі ружі
Стоять –
не воюють – рядком…
А мені здається:
Вітер напруживсь,
Як звір
перед стрибком.
Звідки це?
Що за примари!
Небо синім горить,
як спирт…
Тихо!
у мальвах
Бджола спить.
човном синє море:
до сонця схлюпни –
і в тобі заграє
велет весни
казала мати:
або громом землю
усю схитни
або ляж у ту землю,
як є – без труни,
а я не слухав –
утік та й сховався
у тихій зорі
у розкішній журі
і ждав-дожидав
безліч зим безліч літ
та не прийшли
карі очі
й сиротою воля
край моїх воріт.
Де ж твоє серце черлене
Я кину?
Де кину-посію,
Щоб проросло насіння?
Посію в росію –
Не побачу сина.
Кину тебе в воду –
На дівочу вроду,
Та боюсь, калино,
Не знайдеш ти броду.
Кину тебе в зиму –
Серце там загине,
Кинути у сльози –
Зморозять морози.
У гніздо пташине?
Втече світ за очі –
Птахи батьківщини
Одної не хочуть,
Кинути в віконце –
Закривають сонце.
Заховаю в серці –
Серце розірветься,
Серце розірветься
Сонцем розів’ється
Буде небо синє,
Буде жар калини,
Й назве мене сином
Пролісок з Вкраїни.
Й навіть те, який в калини цвіт.
Та якщо забув ти звідки родом –
Значить, дуже вбогий в тебе рід.
17. Синій вітер - весни борвій,
Ти обвій мої вишні, обвій.
Ти тряси з мене роси й слова:
Раз є слово - Вітчизна жива.
Я живу у вогні і воді,
Пережив і богів, і вождів.
Пережив сотні бур і негод
Я - людина, я - світ, я - народ.
18. Прах листя і кори торішньої,-
ну що він може проти нас!
Вкраїна знову пахне вишнями -
Напевне, у мільйонний раз.
І бути знову нам з березами,
Із ластівками і трудом,
Й не знати вищої поезії,
Як до людей іти з добром.
V. Закріплення навчального матеріалу
«Збережи останнє слово за мною»
(Учні озвучують запитання, їх однокласники відповідають)
VІ. Підсумок уроку
Слово вчителя
Сьогоднішній урок хочу закінчити словами Михайла Андрусяка з поеми-притчі «Князь Роси»:
«У найкращих у світі горах жив Князь. Правив він горами, лісами, потоками і Всім, що в них було. Небесноокого, житньоволосого Князя любили всі за розум і доброту. А нарекли його Князем Роси, бо чисті життєдайні роси посилав він на гори і доли. Не обминав жодної травинки. Жодної билинки. Навіть вечірня Зоря Багряниця і вранішнє Сонце Купалися в його прохолодних росах. Нікому не шкодував запашної роси щедрий Князь. І малося йому добре в рідних горах…
У найкращих на світі горах править росами добрий Князь Роси…»
VІІ. Робота з рефлексійною анкетою
VІІІ. Оцінювання
ІХ. Домашнє завдання
Написати твір-роздум
У найкращих на світі горах править росами добрий Князь Роси
(Михайло Андрусяк)