7 клас. Українська література. О.Гаврош " «Неймовірні пригоди Івана Сили». Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність

Про матеріал

Мета уроку української літератури за темою: "О. Гаврош.«Неймовірні пригоди Івана Сили». Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність" спрямована на формування ключових компетентностей учнів із орієнтацією на практичне впровадження інтеграції сталого розвитку.

Перегляд файлу

7 клас. Українська література.

ТЕМА: О. Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили». Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність.

МЕТА: формувати ключові компетентності:

спілкування державною мовою - висловлювати думки, почуття, погляди; оцінювати й осмислювати ситуацію спілкування; здійснювати адекватний змістові й умовам спілкування добір мовно-виражальних засобів; дотримувати норм етикету під час спілкування;

інформаційно-цифрова компетентність - грамотно й безпечно комунікувати в інформаційному просторі; здійснювати пошукову діяльність; переводити навчальну інформацію в інший формат;

соціальні та громадянські компетентності - запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів;

загальнокультурна грамотність - дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету; використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях; створювати тексти, виражаючи власні ідеї, досвід і почуття та використовуючи художні засоби;

екологічна грамотність і здорове життя - виявляти толерантність до різних поглядів, співчувати; конструктивно спілкуватися в різних соціальних середовищах.

ТИП УРОКУ: застосування знань,умінь і навичок.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: правознавство.

УНАОЧНЕННЯ: підручник, два кошики (в одному кошику цукерки), ілюстрації до твору.

ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер.

ВИПЕРЕДЖАЮЧЕ ЗАВДАННЯ: двоє учнів опрацьовують Закон України «Про захист тварин від жорстокого поводження» та Закон України «Про Червону книгу України»

ПРОБЛЕМА СТАЛОГО РОЗВИТКУ: захист прав тварин.

 

ХІД УРОКУ

Ідеалом для мене завжди була доброта, самовідданість

і милосердя людської душі у найрізноманітніших його проявах.

Григір Тютюнник

І. Організаційний момент.

1.1. Емоційне налаштування на урок.

Вправа «Два кошики»  

Учитель: На сьогоднішньому уроці ми помандруємо туди, де не місце злу, заздрощам, черствості, злобі. Це стежка, що веде нас до храму людської душі.

   У дорогу люди завжди беруть із собою торбинку або кошик з харчем, тож і я пропоную вам  два кошики. В один -  я заберу ваш смуток, біль, страх, розчарування, а з іншого  - подарую  радість, захоплення, добро (діти беруть цукерки).  Я сподіваюся, що усі ці приємні дарунки дійдуть до ваших сердець, і здійсняться усі ваші сподівання.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

2.1.Бесіда за змістом прочитаної повісті.

-З якої місцевості й куди приїхав Іван Сила? (З гірського села до столиці).

-За умовами контракту, що підписав Сила у в’язниці, він був зобов’язаний … (або відпрацювати рік у цирку мадам Бухенбах, або повертатися до в’язниці.)

-Які країни відвідав головний герой? (Окрім європейських: Німеччина, Іспанія, Британія, Франція — ще й Америку, Японію.)

-Поміркуйте, чому, маючи стільки перемог, світову славу, Іван був засмучений? Як це характеризує його? (Оскільки всі  поєдинки закінчувалися трагічно, Іван, як порядна, добра й сумлінна людина, не радів із приводу перемог, а засмучувався, бо, як кажуть у народі, на чужій біді щастя не побудуєш.)

- Пригадаймо, де Іван Сила, на прізвисько «Ведмідь», відкрив у собі нові можливості? (У цирку)

Учитель: Саме у цирку наш герой зіткнувся з добром і злом, справжньою дружбою й любов’ю, чесністю та підступністю. Сильні, дужі люди часто бувають чуйними й дуже вразливими. Підводячи підсумки за прочитаною повістю, з’ясуємо як Іван Сила та інші персонажі  роблять свій моральний вибір.

2.2.  Обговорення епіграфа.

2.3. Завдання аналітичного характеру: з’ясувати, які зміни відбулися з героями впродовж розвитку дій повісті. Чи всі вони змінилися на краще? Хто не зазнав змін?

 

Персонажі повісті

Початок твору

Зміни наприкінці повісті

Іван Сила

 

 

Мілка

 

 

Міха Голий

 

 

Карлик Піня

 

 

Мадам Аделія

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Жодна людина не залишається байдужою, відвідавши цирк. Він приваблює та захоплює дітей в усьому світі. Виступи клоунів, жонглерів, акробатів, дресированих тварин – для усіх це справді незабутнє свято. Але це цирк зовні, такий яскравий та чарівний. Повість Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили» дала можливість зазирнути за лаштунки, побачити стосунки між артистами.

3.2.Учитель: Отже, запрошую усіх у цирк. Загадки: назвіть циркові професії.

1. Легко розігнуть підкову, щоб скрутити в бублик знову. (Силачі)
2. Спритно зайчика за вуха він дістане з капелюха. (Фокусник)
3. У руках — гнучкі жердини, а канат — замість стежини. (Канатохідці)
4. Що під руку попадає, догори усе злітає. (Жонглер)
5. Лясне батіжком — за мить лев на вухах вже стоїть. (Дресирувальник)
6. Насмішити він зуміє всіх, хто жарти розуміє. (Клоун)

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

V. Основний зміст уроку.

5.1. Учні переказують останні прочитані розділи. Обмін враженнями.

5.2. Повторення поняття «повість». Довести, що прочитаний твір за жанром – повість.

5.3.Учитель. Повість «Неймовірні пригоди Івана Сили» ─ історія життя людини з незвичайними фізичними і моральними здібностями. Сила, фізична витривалість, міць поруч з добрим серцем, справедливими вчинками та відвагою. «Ведмідь» з тонкою душевною організацією. Одним із моментів розкривається образу героя є ситуація з 29 розділу, коли він рятує мавпочку Беню від жорстоких тортур карлика Піні (учні зачитують уривок повісті).

5.4.Учитель. Висловіть своє враження від поведінки Піні. Чи в Україні є такий закон, який захищає тварин?

Орієнтовна відповідь №1. Метою Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» є не тільки захист тварин від страждань, зміцнення моральності і гуманності суспільства, а й захист природних прав тварин. Одним із таких прав, яке бере під захист цей Закон, є захист тварин від жорстокого поводження з боку людини. Закон забороняє нацьковувати тварин одна на одну, використовувати для їх умертвіння отрути, бити тварин, полювати на вагітних самок.

Орієнтовна відповідь №2. Іншим законодавчим актом є Закон України «Про Червону книгу України». Він захищає права рідкісних видів тварин на життя і свободу. У 2012 році була прийнята добавка до Закону, завдяки  якій під охорону беруться також дрібні тварини на рівні патогенних організмів.

Учитель. Чи порушив Піня права мавпочки Бені?

5.5.«Асоціативний кущ»

Учитель. Під час ознайомлення із Законом України, сподіваюсь, ви звернули увагу  на два терміни. Як ви розумієте значення слів мораль і  гуманність? 

(Матеріал для учителя: Мораль - це система ідей, принципів, законів, норм і правил поведінки та діяльності, які регулюють гуманні стосунки між людьми будь-якої ситуації в демократичних засадах. Гуманність - любов, увага до людини, повага до людської особистості; добре ставлення до всього живого; людяність, людинолюбство).          

5.6.Фізкультхвилинка

Якщо любиш ти тваринок – підіймись.

Якщо маєш ти тваринку – нахились і підведись.

У долоні плескай – раз, два, три.

Якщо котик чи собачка в тебе є - руки вгору підійми.

Повернися вправо, вліво,

До товариша всміхнись.

Відпочивши дружно враз

Приступив до праці клас.

5.7.Дискусія «Чи погоджуєтеся ви з твердженням, що людина, яка порушила права тварини повинна понести покарання?»

5.8. Чи відомі вам інші випадки жорстокого ставлення до тварин? (з життя, літературних творів, фільмів).

VІ. Рефлексійно - оцінювальний етап. Написання твору-«пятихвилинки» «Значення тварин в житті людини» («Ми відповідальні за тих, кого приручили»).

VІІ. Підсумок уроку.

За допомогою метода «Прес» обґрунтуйте своє ставлення до проблем, які були розглянуті на уроці.

Я вважаю, що..

Тому що...

Наприклад… .

Отже, я вважаю...

VІІІ. Домашнє завдання.

9.1. Оголошення домашнього завдання з коментарями учителя.

  Дати відповіді на питання підручника (для всіх учнів).

– Написати невеликий твір (6-7 речень) на тему: «Іван Сила – утілення непереможного духу українського народу, його доброти і щирості» (для учнів з достатнім і середнім рівнем навчальних досягнень).

– Створити мотиватори (демотиватори) на тему «Захист прав тварин» (для учнів з високим рівнем навчальних досягнень).

9.2. Заключне слово учителя.

Своєю чудового повістю Олександр Гаврош дає нам можливість зануритись в історію становлення Івана Сили як особистості. Письменник майстерно наділив головного героя (саме героя!) рисами українського богатиря, за допомогою авторської фантазії ми можемо мандрувати поруч з Іваном, переживати з ним. Українці прославили себе в багатьох країнах, але імена деяких несправедливо були забуті. До тих людей, якими ми можемо пишатися, долучаємо Івана Фірцака (Силу).

 

Література

  1. Закон України  Про захист тварин від жорстокого поводження 
    ( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2006, N 27, ст.230 )
  2. Закон України Про Червону книгу України. Із змінами і доповненнями, внесеними
     
    законами  від 9 квітня 2015 року N 323-VIII 18 грудня 2017 року.
  3. Українська література: підруч.для 7 кл. загальноосвіт.навч.закл./О,М.Авраменко. – К.: Грамота, 2015. – с.270-271

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Серевко Тарас Андрійович
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 листопада 2018
Переглядів
7423
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку