8 клас. Календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури на 2023-2024 н. р.

Про матеріал
8 клас КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ Складено відповідно до програми зі змінами, затвердженими наказом МОН від 03.08.2022 № 698 За програмою 70 годин на рік (2 год на тиждень)
Перегляд файлу

8 клас

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

УРОКІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Складено відповідно до програми зі змінами,

затвердженими наказом МОН від 03.08.2022 № 698

 

За програмою 70 годин на рік

(2 год на тиждень)

 

Текстуальне вивчення творів — 56 годин.

Розвиток мовлення — 4 години.

Позакласне читання — 4 години.

Контрольні роботи — 6 годин.

 

п/п

Тема уроку

Дата

ВСТУП

1

Література і культура. Роди літератури  (епос, лірика, драма), їх характерні ознаки

 

(ТЛ) Рід літератури, епос, лірика, драма.

(ЕК) Порівняння ознак епосу, лірики, драми

05/09

2

Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їх розвитку в різних країнах

 

(ТЛ) Початкові поняття про  літературний напрям, літературну течію.

(ЛК) Своєрідність культури різних країн, народів, національностей.

(УС) Взаємозв’язки української і зарубіжних літератур

06/09

СВЯЩЕННІ КНИГИ ЛЮДСТВА ЯК ПАМ’ЯТКИ

КУЛЬТУРИ І ДЖЕРЕЛО ЛІТЕРАТУРИ

3

Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів

 

(ТЛ) Поглиблення понять про міф, міфологічний образ.

(ЛК) Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.)

12/09

4

Веди (огляд) як пам’ятка індоєвропейської словесності ІІ-І тис. до н.е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.) Космогонічні міфи Вед

13/09

5

Біблія як основа двох релігій — юдейської і християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. Ключові ідеї та образи Старого і Нового Заповітів

19/09

6

Біблія. Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель).  Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. Ключові ідеї  Старого Заповіту

20/09

7

Біблія. Старий Заповіт (10 заповідей). Афоризми Старого Заповіту

26/09

8

Біблія. Новий Заповіт (Євангеліє — 2-3 розділи за вибором учителя). Ключові ідеї Нового Заповіту. Афоризми Нового Заповіту

27/09

Зошит

9

Урок усного розвитку мовлення. Мудрість та повчальність євангельських притч (Притча про сіяча. Притча про блудного сина. Притча про загублену вівцю й загублену драхму)

03/10

10

Коран (огляд) — головна книга ісламу. Міфологічні сюжети, образи,  моральні настанови в Корані. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя

 

(УС) Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії, Корану. Визначні пам’ятки християнства та ісламу в Україні й за кордоном.

(ЕК) Схожість і відмінність між Біблією і Кораном як пам’ятками культури

04/10

11

Контрольна робота № 1 за темами «Вступ», «Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури» (тести, відповіді на запитання)

10/10

Тематична

АНТИЧНІСТЬ

12

Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.)

 

(ТЛ) Героїчний епос

(УС) Українські переклади творів античних митців

11/10

13

Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь (2-3 за вибором учителя). Ключові образи циклу, їх гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.)

17/10

14

Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу.

«Іліада» (огляд). «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші 140-410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470-670). Образи Ахілла і Гектора (порівняльна характеристика образів). Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис

18/10

15

Урок письмового розвитку мовлення. Порівняльна характеристика літературних героїв Ахілла і Гектора

 

(ЕК) Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів)

24/10

16

Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції.

Тіртей (VІІ ст. до н. е.) «Добре вмирати тому…».  Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція

 

(ТЛ) Елегія, ода, віршовий розмір (гекзаметр, пентаметр)

(УС) Українські переклади творів античних митців

25/10

Зошит

17

Сапфо (VІІ-VІст. до н. е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…»). Звернення у вірші до Афродіти — богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань

07/11

18

Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької  драми — трагедія і комедія

 

(ТЛ) Трагедія

08/11

19

Есхіл (бл. 525-бл. 456 рр. до н. е.). «Прометей закутий».  Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Втілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії

 

(ЛК) Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.). Античні образи й мотиви у творчості письменників різних часів і народів.

(ЕК) Зевс і Прометей у міфах і в трагедії «Прометей закутий» Есхіла

14/11

20

Пýблій Верґíлій Марóн (70-19 рр. до н. е). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя) («Заспів», «Пророцтво Анхіза в Аїді про майбутню славу Риму»). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору. Образ Риму

15/11

21

Квінт Горáцій Флакк (65-8 рр. до н. е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку

21/11

22

Пýблій Овíдій Назóн (43 р. до н. е.-бл. 18 р. н. е.). Життя і творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця із владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях» («Життя поета» (ІV, 10)). Образ відторгнення поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору («Сумні елегії»)

22/11

23

Урок позакласного читання. Овідій «Метаморфози» («Потоп», «Філемон та Бавкіда»)

28/11

24

Контрольна робота № 2 з теми «Античність». «Концепція людини і світу в античній літературі» (контрольний класний твір)

29/11

Зошит

Тематична

СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

25

Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході і Сході

 

(УС) Українські перекладачі середньовічних творів

05/12

26

Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701-762). «Сосна біля південної галереї», «Печаль на яшмовому ґанку», «Призахідне сонце навіює думки про гори» (1-2 за вибором учителя). Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, втілення в них краси природи і духовного життя

 

(ЛК) Культурні центри Середньовіччя на Сході й Заході. Ключові поняття китайської міфології, філософії (конфуціанство, даосизм), які знайшли відбиток у літературі. Християнство. Іслам

06/12

27

Ду Фу (712-770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1-2 за вибором учителя). Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину

12/12

28

Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники Омáр Хайям (бл. 1048-після 1122). Рубаї (напам’ять 2-3 рубаї за вибором учнів). Лаконізм і місткість  жанру рубаї. Основні теми і мотиви творчості Омара Хайяма. Злиття образу автора і ліричного героя-філософа

 

(ТЛ) Рубаї

(ЕК) Порівняння образів ліричних героїв Лі Бо, Ду Фу, Омара Хайяма

13/12

29

Урок позакласного читання. Творчість Рудакі. Газелі, рубаї, бейти. Виразне читання напам’ять 2-3 рубаї

19/12

Напам’ять

30

Література середньовічної Європи: основні тенденції і жанрово-тематичне розмаїття «Пісня про Роланда» (Х ст.) (2-3 розділи за вибором учителя). Історична основа твору і поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Особливості поетичної мови твору

 

(ТЛ) Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний).

(ЕК) Порівняння персонажів «Пісні про Роланда» (Роланд —  Ганелон, Карл — Ганелон)

20/12

31

Аліг’єрі Дáнте (1265-1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання

 

(ТЛ) Сонет

26/12

32

Контрольна робота № 3 з теми «Література Середньовіччя» (тести, відповіді на запитання)

27/12

Зошит

Тематична

І семестр

Скоригована

ВІДРОДЖЕННЯ

33

Епоха  Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури

 

(УС) Видатні українські перекладачі творів Ренесансу. Вершини українського сонету

16/01

34

Франческо Петрарка (1304-1374) — видатний італійський поет-гуманіст. Багатство людської душі, краса і щирість людських почуттів, оспівування кохання в «Книзі пісень»

 

(ТЛ) Поглиблення поняття про сонет, катрен, терцет, ямб

17/01

35

Ф. Петрарка. Сонети № 61, 132 (напам’ять за вибором учнів). Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя і героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки

23/01

36

Вiльям Шекспiр (1564-1616). Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва

24/01

37

В. Шекспiр. Сонети № 66, 116, 130 (напам’ять за вибором учнів). Основні теми сонетів В. Шекспіра — кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (через описи природи, змалювання сили почуттів та ін.) Художні особливості сонетів

В. Шекспіра

30/01

38

Виразне читання віршів напам’ять Ф. Петрарки та В. Шекспіра

 

(ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів сонетів В. Шекспіра. Порівняння образів героїнь сонетів Ф. Петрарки та В. Шекспіра, художніх засобів створення жіночих образів

31/01

Напам’ять

Зошит

39

Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів

 

(ТЛ) Поглиблення поняття про вічний образ, роман, трагедія

06/02

40

Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їх еволюція)

07/02

41

Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. Гуманістична цінність трагедії В.Шекспіра, її популярність серед різних поколінь

 

(ЛК) Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). Музей В. Шекспіра у Великобританії (Стретфорд-на-Ейвоні).

13/02

 

42

Міґeль де Сервaнтес Саавeдра (1547-1616). «Дон Кіхот» (І частина) (огляд, 2-3 розділи за вибором учителя). Історія створення роману, його зв’язок з лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору (ситуації «великої дороги», випробування)

14/02

43

Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. Дон Кіхот і Санчо Панса — парні образи, в яких втілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство»

20/02

44

Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність «вічних образів»

 

(ЛК) Образи Дон Кіхота і Санчо Панси у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). Музей М. де Сервантеса Сааведри в Іспанії (Мадрид)

21/02

45

Урок письмового розвитку мовлення. Написання листа літературному герою. Лист Дон Кіхоту, Ромео або Джульєтті

27/02

46

Контрольна робота № 4 з теми «Відродження». Твір-роздум на тему:

1. «Чи потрібні Дон Кіхоти в нашому житті?».

2. «Благородний лицар Дон Кіхот — герой і дивак».

3. «Трагедія кохання Ромео і Джульєтти») (контрольний класний твір)

28/02

Зошит

Тематична

БАРОКО І КЛАСИЦИЗМ

47

Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Формування нового бачення світу і людини в епоху бароко. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки

 

(ЛК) Бароко в різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика, паркове мистецтво та ін.).

(УС) Бароко в Україні. Класицизм у різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика та ін.)

05/03

48

Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561-1627). «Галерник». Втілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя

 

(ТЛ) Поглиблення поняття про вірш (філософський)

06/03

49

Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму

12/03

50

Мольєр (1622-1673) — майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво

 

(ТЛ) Комедія

13/03

51

Мольєр «Міщанин-шляхтич». Історія створення комедії. Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення 

19/03

52

Основні образи комедії (пан Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.)

 

(ЕК) Порівняння образів персонажів (Журден — Клеонт, Журден — Дорант)

20/03

Зошит

53

Моральна проблематика комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич». Виховний потенціал твору

02/04

54

Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Елементи народного театру. Дискусія: Хто вони — сучасні Журдени?

 

(ТЛ) Сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію

03/04

55

Контрольна робота № 5 з теми «Бароко і класицизм» (тести, відповіді на запитання)

09/04

Тематична

ЛІТЕРАТУРА ХХ-ХХІ СТОЛІТТЯ.

У ПОШУКАХ СЕБЕ І ВИСОКОГО ПОЛЬОТУ

56

Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Життя і творчість. «Маленький принц» — філософська алегорична казка-притча

 

(ТЛ) Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча

(ЛК) Сучасні літературно-художні видання творів зарубіжної літератури.

(УС) Українські перекладачі творів зарубіжної класики й сучасної літератури

10/04

57

Людські взаємини, моральні цінності  у казці-притчі А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»

 16/04

58

Поетизація краси чистих людських взаємин у казці-притчі. Художні образи твору

17/04

59

Філософський зміст та художні особливості твору

23/04

60

Урок позакласного читання. Ульф Старк «Тоді я був просто Ульф»

24/04

61

Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору

Р. Баха як філософська метафора людського буття

30/04

Зошит

62

Втілення в образі чайки Джонатана прагнення високої мети

01/05

63

Алегоричні образи в повісті. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі

07/05

64

Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба». Художній світ

Б. Космовської. Батьки — діти, діти — онуки

08/05

65

Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі

14/05

66

Урок позакласного читання. Б. Космовська «Позолочена рибка»

15/05

67

Урок усного розвитку мовлення. Диспут «Проблеми порозуміння дітей та дорослих» (за вивченими творами)

21/05

68

Контрольна робота № 6 з теми «Література ХХ-ХХІ століття. У пошуках себе і високого польоту» (тести, відповіді на запитання)

22/05

ПОВТОРЕННЯ

69

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу

28/05

70

Підсумковий урок. Література на літо

29/05

Зошит

Тематична

ІІ семестр

Скоригована

Річна

 

 

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ:

  1. Від античності до сучасності (Таблиці). Джерело:

https://vseosvita.ua/library/vid-anticnosti-do-sucasnosti-tablici-134157.html

  1. Група «Урок зарубіжної літератури» на Facebook: https://www.facebook.com/groups/1724532344272837
  2. Відеоматеріали, презентації до уроків (ІІ семестр). Padlet: https://ru.padlet.com/natashazakapko72/9qse6zi9un48spyw
  3. Відеоматеріали, презентації до уроків (І семестр). Padlet: https://padlet.com/natashazakapko72/fd3yqjqeerm4nv9q
  4. В. Шекспір «Ромео і Джульєтта».  Інтерактивний плакат: https://www.thinglink.com/scene/1142866319851388931
  5. Використання онлайн пазлів на уроках зарубіжної літератури: https://vseosvita.ua/library/vikoristanna-pazliv-na-urokah-zarubiznoi-literaturi-5-7-kl-134139.html
  6. Використання хмари слів на уроках зарубіжної літератури: https://vseosvita.ua/library/vikoristanna-hmari-sliv-na-urokah-zarubiznoi-literaturi-134137.html
  7. Використання кросвордів на уроках зарубіжної літератури: https://vseosvita.ua/library/vikoristanna-krosvordiv-na-urokah-zarubiznoi-literaturi-135704.html
  8. Вправи LearningApps Padlet: https://ru.padlet.com/natashazakapko72/t7kdp463tcx16ifo
  9. Священні книги людства. Інтерактивний плакат:

https://padlet.com/natashazakapko72/kiecj7q3lbg0

  1. Сервантес «Дон Кіхот». Інтерактивний плакат: https://www.thinglink.com/scene/1151110285143048194
  2. Інтерактивний плакат та віртуальна дошка — сучасні засоби навчання: https://vseosvita.ua/library/interaktivnij-plakat-ta-virtualna-doska-ak-sucasni-zasobi-navcanna-134203.html
  3. Мультимедійні дидактичні вправи LearningApps: https://vseosvita.ua/library/multimedijni-didakticni-vpravi-learningapps-29886.html

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Корівчак Людмила
    Чітко, зручно, естетично - дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Карчевська Світлана Тарасівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Мусиенко Ольга
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
8002
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку