8 клас
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
УРОКІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Складено відповідно до програми зі змінами,
затвердженими наказом МОН від 03.08.2022 № 698
За програмою 70 годин на рік
(2 год на тиждень)
Текстуальне вивчення творів — 56 годин.
Розвиток мовлення — 4 години.
Позакласне читання — 4 години.
Контрольні роботи — 6 годин.
№ п/п |
Тема уроку |
Дата |
ВСТУП |
||
1 |
Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їх характерні ознаки
(ТЛ) Рід літератури, епос, лірика, драма. (ЕК) Порівняння ознак епосу, лірики, драми |
05/09 |
2 |
Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їх розвитку в різних країнах
(ТЛ) Початкові поняття про літературний напрям, літературну течію. (ЛК) Своєрідність культури різних країн, народів, національностей. (УС) Взаємозв’язки української і зарубіжних літератур |
06/09 |
СВЯЩЕННІ КНИГИ ЛЮДСТВА ЯК ПАМ’ЯТКИ КУЛЬТУРИ І ДЖЕРЕЛО ЛІТЕРАТУРИ |
||
3 |
Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів
(ТЛ) Поглиблення понять про міф, міфологічний образ. (ЛК) Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.) |
12/09 |
4 |
Веди (огляд) як пам’ятка індоєвропейської словесності ІІ-І тис. до н.е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.) Космогонічні міфи Вед |
13/09 |
5 |
Біблія як основа двох релігій — юдейської і християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. Ключові ідеї та образи Старого і Нового Заповітів |
19/09 |
6 |
Біблія. Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель). Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. Ключові ідеї Старого Заповіту |
20/09 |
7 |
Біблія. Старий Заповіт (10 заповідей). Афоризми Старого Заповіту |
26/09 |
8 |
Біблія. Новий Заповіт (Євангеліє — 2-3 розділи за вибором учителя). Ключові ідеї Нового Заповіту. Афоризми Нового Заповіту |
27/09 |
Зошит |
||
9 |
Урок усного розвитку мовлення. Мудрість та повчальність євангельських притч (Притча про сіяча. Притча про блудного сина. Притча про загублену вівцю й загублену драхму) |
03/10 |
10 |
Коран (огляд) — головна книга ісламу. Міфологічні сюжети, образи, моральні настанови в Корані. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя
(УС) Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії, Корану. Визначні пам’ятки християнства та ісламу в Україні й за кордоном. (ЕК) Схожість і відмінність між Біблією і Кораном як пам’ятками культури |
04/10 |
11 |
Контрольна робота № 1 за темами «Вступ», «Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури» (тести, відповіді на запитання) |
10/10 |
Тематична |
||
АНТИЧНІСТЬ |
||
12 |
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.)
(ТЛ) Героїчний епос (УС) Українські переклади творів античних митців |
11/10 |
13 |
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь (2-3 за вибором учителя). Ключові образи циклу, їх гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.) |
17/10 |
14 |
Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. «Іліада» (огляд). «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші 140-410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470-670). Образи Ахілла і Гектора (порівняльна характеристика образів). Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис |
18/10 |
15 |
Урок письмового розвитку мовлення. Порівняльна характеристика літературних героїв Ахілла і Гектора
(ЕК) Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів) |
24/10 |
16 |
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VІІ ст. до н. е.) «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція
(ТЛ) Елегія, ода, віршовий розмір (гекзаметр, пентаметр) (УС) Українські переклади творів античних митців |
25/10 |
Зошит |
||
17 |
Сапфо (VІІ-VІст. до н. е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…»). Звернення у вірші до Афродіти — богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань |
07/11 |
18 |
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми — трагедія і комедія
(ТЛ) Трагедія |
08/11 |
19 |
Есхіл (бл. 525-бл. 456 рр. до н. е.). «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Втілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії
(ЛК) Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.). Античні образи й мотиви у творчості письменників різних часів і народів. (ЕК) Зевс і Прометей у міфах і в трагедії «Прометей закутий» Есхіла |
14/11 |
20 |
Пýблій Верґíлій Марóн (70-19 рр. до н. е). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя) («Заспів», «Пророцтво Анхіза в Аїді про майбутню славу Риму»). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору. Образ Риму |
15/11 |
21 |
Квінт Горáцій Флакк (65-8 рр. до н. е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку |
21/11 |
22 |
Пýблій Овíдій Назóн (43 р. до н. е.-бл. 18 р. н. е.). Життя і творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця із владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях» («Життя поета» (ІV, 10)). Образ відторгнення поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору («Сумні елегії») |
22/11 |
23 |
Урок позакласного читання. Овідій «Метаморфози» («Потоп», «Філемон та Бавкіда») |
28/11 |
24 |
Контрольна робота № 2 з теми «Античність». «Концепція людини і світу в античній літературі» (контрольний класний твір) |
29/11 |
Зошит |
||
Тематична |
||
СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ |
||
25 |
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході і Сході
(УС) Українські перекладачі середньовічних творів |
05/12 |
26 |
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701-762). «Сосна біля південної галереї», «Печаль на яшмовому ґанку», «Призахідне сонце навіює думки про гори» (1-2 за вибором учителя). Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, втілення в них краси природи і духовного життя
(ЛК) Культурні центри Середньовіччя на Сході й Заході. Ключові поняття китайської міфології, філософії (конфуціанство, даосизм), які знайшли відбиток у літературі. Християнство. Іслам |
06/12 |
27 |
Ду Фу (712-770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1-2 за вибором учителя). Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину |
12/12 |
28 |
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники Омáр Хайям (бл. 1048-після 1122). Рубаї (напам’ять 2-3 рубаї за вибором учнів). Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми і мотиви творчості Омара Хайяма. Злиття образу автора і ліричного героя-філософа
(ТЛ) Рубаї (ЕК) Порівняння образів ліричних героїв Лі Бо, Ду Фу, Омара Хайяма |
13/12 |
29 |
Урок позакласного читання. Творчість Рудакі. Газелі, рубаї, бейти. Виразне читання напам’ять 2-3 рубаї |
19/12 |
Напам’ять |
||
30 |
Література середньовічної Європи: основні тенденції і жанрово-тематичне розмаїття «Пісня про Роланда» (Х ст.) (2-3 розділи за вибором учителя). Історична основа твору і поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Особливості поетичної мови твору
(ТЛ) Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний). (ЕК) Порівняння персонажів «Пісні про Роланда» (Роланд — Ганелон, Карл — Ганелон) |
20/12 |
31 |
Аліг’єрі Дáнте (1265-1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання
(ТЛ) Сонет |
26/12 |
32 |
Контрольна робота № 3 з теми «Література Середньовіччя» (тести, відповіді на запитання) |
27/12 |
Зошит |
||
Тематична |
||
І семестр |
||
Скоригована |
||
ВІДРОДЖЕННЯ |
||
33 |
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури
(УС) Видатні українські перекладачі творів Ренесансу. Вершини українського сонету |
16/01 |
34 |
Франческо Петрарка (1304-1374) — видатний італійський поет-гуманіст. Багатство людської душі, краса і щирість людських почуттів, оспівування кохання в «Книзі пісень»
(ТЛ) Поглиблення поняття про сонет, катрен, терцет, ямб |
17/01 |
35 |
Ф. Петрарка. Сонети № 61, 132 (напам’ять за вибором учнів). Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя і героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки |
23/01 |
36 |
Вiльям Шекспiр (1564-1616). Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва |
24/01 |
37 |
В. Шекспiр. Сонети № 66, 116, 130 (напам’ять за вибором учнів). Основні теми сонетів В. Шекспіра — кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (через описи природи, змалювання сили почуттів та ін.) Художні особливості сонетів В. Шекспіра |
30/01 |
38 |
Виразне читання віршів напам’ять Ф. Петрарки та В. Шекспіра
(ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів сонетів В. Шекспіра. Порівняння образів героїнь сонетів Ф. Петрарки та В. Шекспіра, художніх засобів створення жіночих образів |
31/01 |
Напам’ять |
||
Зошит |
||
39 |
Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів
(ТЛ) Поглиблення поняття про вічний образ, роман, трагедія |
06/02 |
40 |
Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їх еволюція) |
07/02 |
41 |
Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. Гуманістична цінність трагедії В.Шекспіра, її популярність серед різних поколінь
(ЛК) Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). Музей В. Шекспіра у Великобританії (Стретфорд-на-Ейвоні). |
13/02
|
42 |
Міґeль де Сервaнтес Саавeдра (1547-1616). «Дон Кіхот» (І частина) (огляд, 2-3 розділи за вибором учителя). Історія створення роману, його зв’язок з лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору (ситуації «великої дороги», випробування) |
14/02 |
43 |
Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. Дон Кіхот і Санчо Панса — парні образи, в яких втілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство» |
20/02 |
44 |
Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність «вічних образів»
(ЛК) Образи Дон Кіхота і Санчо Панси у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). Музей М. де Сервантеса Сааведри в Іспанії (Мадрид) |
21/02 |
45 |
Урок письмового розвитку мовлення. Написання листа літературному герою. Лист Дон Кіхоту, Ромео або Джульєтті |
27/02 |
46 |
Контрольна робота № 4 з теми «Відродження». Твір-роздум на тему: 1. «Чи потрібні Дон Кіхоти в нашому житті?». 2. «Благородний лицар Дон Кіхот — герой і дивак». 3. «Трагедія кохання Ромео і Джульєтти») (контрольний класний твір) |
28/02 |
Зошит |
||
Тематична |
||
БАРОКО І КЛАСИЦИЗМ |
||
47 |
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Формування нового бачення світу і людини в епоху бароко. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки
(ЛК) Бароко в різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика, паркове мистецтво та ін.). (УС) Бароко в Україні. Класицизм у різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика та ін.) |
05/03 |
48 |
Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561-1627). «Галерник». Втілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя
(ТЛ) Поглиблення поняття про вірш (філософський) |
06/03 |
49 |
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму |
12/03 |
50 |
Мольєр (1622-1673) — майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво
(ТЛ) Комедія |
13/03 |
51 |
Мольєр «Міщанин-шляхтич». Історія створення комедії. Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення |
19/03 |
52 |
Основні образи комедії (пан Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.)
(ЕК) Порівняння образів персонажів (Журден — Клеонт, Журден — Дорант) |
20/03 |
Зошит |
||
53 |
Моральна проблематика комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич». Виховний потенціал твору |
02/04 |
54 |
Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Елементи народного театру. Дискусія: Хто вони — сучасні Журдени?
(ТЛ) Сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію |
03/04 |
55 |
Контрольна робота № 5 з теми «Бароко і класицизм» (тести, відповіді на запитання) |
09/04 |
Тематична |
||
ЛІТЕРАТУРА ХХ-ХХІ СТОЛІТТЯ. У ПОШУКАХ СЕБЕ І ВИСОКОГО ПОЛЬОТУ |
||
56 |
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). Життя і творчість. «Маленький принц» — філософська алегорична казка-притча
(ТЛ) Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча (ЛК) Сучасні літературно-художні видання творів зарубіжної літератури. (УС) Українські перекладачі творів зарубіжної класики й сучасної літератури |
10/04 |
57 |
Людські взаємини, моральні цінності у казці-притчі А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц» |
16/04 |
58 |
Поетизація краси чистих людських взаємин у казці-притчі. Художні образи твору |
17/04 |
59 |
Філософський зміст та художні особливості твору |
23/04 |
60 |
Урок позакласного читання. Ульф Старк «Тоді я був просто Ульф» |
24/04 |
61 |
Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття |
30/04 |
Зошит |
||
62 |
Втілення в образі чайки Джонатана прагнення високої мети |
01/05 |
63 |
Алегоричні образи в повісті. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі |
07/05 |
64 |
Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба». Художній світ Б. Космовської. Батьки — діти, діти — онуки |
08/05 |
65 |
Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі |
14/05 |
66 |
Урок позакласного читання. Б. Космовська «Позолочена рибка» |
15/05 |
67 |
Урок усного розвитку мовлення. Диспут «Проблеми порозуміння дітей та дорослих» (за вивченими творами) |
21/05 |
68 |
Контрольна робота № 6 з теми «Література ХХ-ХХІ століття. У пошуках себе і високого польоту» (тести, відповіді на запитання) |
22/05 |
ПОВТОРЕННЯ |
||
69 |
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу |
28/05 |
70 |
Підсумковий урок. Література на літо |
29/05 |
Зошит |
||
Тематична |
||
ІІ семестр |
||
Скоригована |
||
Річна |
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ:
https://vseosvita.ua/library/vid-anticnosti-do-sucasnosti-tablici-134157.html
https://padlet.com/natashazakapko72/kiecj7q3lbg0