9 клас
Урок – тренінг
Тема: Ефективне спілкування.
Мета: Сприяти розвитку навичок комунікації, ознайомити із правилами ефективного спілкування;
визначити навички ефективного спілкування, рівні спілкування, принципи міжособистісних стосунків;
формувати вміння ефективно спілкуватися з однолітками та дорослими, працювати в групах, робити висновки та аналізувати різні ситуації.
Обладнання: підручники, зошити, олівці, роздавальний матеріал.
Компетентності: спілкування державною мовами, цілісно-смислова, загальнокультурна, комунікативна.
Хід уроку
І. Організаційний етап (Створення позитивного настрою) (2 хв)
Вчитель. Чарівний день, неначе казка,
Синіє небо угорі.
Нас гріє сонечкова ласка
І спів синички на дворі.
Цвіркоче зграйка горобина
У днину радісну таку.
Пливе сімейка лебедина
По вільних водах на ставку.
Берізка біла мріє в небо,
Вночі пливуть до неї сни.
Чарівний день! Усе, як треба…
Не так далеко й до весни. (Надія Красоткіна)
— Нехай сьогодні на уроці у душах всіх нас буде справжня весна.
ІІ. Основна частина тренінгу (30 хв)
Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового) (2 хв.)
Інструкція: Я - ведучий, починаю, а ви продовжите по колу: «Я – Лариса, я – доброзичлива», наступний учасник повторює ім'я попереднього і називає своє ім'я і якість «Ти Лариса – доброзичлива, а я Вася – веселий» і так далі по колу.
Висновок: Кожна людина унікальна, і тому треба вчитися говорити про себе позитивно. Це в свою чергу надає впевненості. Треба любити себе і поважати, і тоді людям поважати тебе буде легше.
Вчитель. Дійсно, нам легше за все казати про тих, кого краще за все ми знаємо. Тобто з різними людьми у нас різні види стосунків. На занятті ми познайомимося з навичками ефективного спілкування, рівнями спілкування, принципами міжособистісних стосунків.
Рівні спілкування людей. Чи знаєте ви, що американський психолог Джон Пауел виокремив п’ять рівнів комунікації, на яких люди спілкуються залежно від якості їхніх стосунків. (стор. підручника. 145)
Перший рівень (фрази) — люди ледь знайомі або цілком чужі одне одному, їхнє спілкування обмежується короткими репліками: «Вітаю», «Як справи?», «Чудова погода», «Усе гаразд», «Помаленьку», «Бувай».
Другий рівень (факти) — люди розмовляють, але не про себе, а на нейтральні теми: про події у школі, спорт, політику, обмінюються чутками про спільних знайомих.
Третій рівень (думки) — люди розповідають дещо про себе, але не надто відкриваються. Обережно висловлюють свої судження й оцінки, стежать, щоб не сказати зайвого. Уважно придивляються і намагаються зрозуміти, чи цікаві одне одному. Якщо на цьому етапі вони відчули взаєморозуміння, якщо їхні погляди і смаки подібні, стосунки між ними можуть розвиватися. Якщо цього не відчувається, вони можуть легко повернутися на попередній рівень комунікації.
Четвертий рівень (почуття) — люди поступово, крок за кроком відкриваються, починають говорити про особисте, відверто ділитися своїми почуттями.
П’ятий рівень (довіра) — вершина комунікації, досконале порозуміння. Потребує цілковитої щирості, тут немає місця недомовкам. Люди почуваються одне з одним у цілковитій безпеці, не бояться розкритися, показати свої переваги й недоліки, оскільки впевнені, що їх люблять і поважають такими, якими вони є.
Навички ефективного спілкування. Спілкування (комунікація) - процес обміну думками, почуттями, враженнями, тобто повідомленнями. «Ефективне спілкування — це обмін повідомленнями, під час якого співрозмовники демонструють взаємну повагу, і той, хто слухає, сприймає з повідомлення саме те, що має на увазі той, хто говорить.»
Можна умовно виокремити п’ять кроків ефективного спілкування — STEPS:
S (space) — простір;
T (take turns) — говорити по черзі;
E (eye contact) — зоровий контакт
P (polite) — ввічливість;
S (stay on topic) — залишатися в темі».
- Зараз давайте з вами пограємо в рухливу гру подумки: Гра «хула-хуп».(4хв.)
Уявіть собі, що по кімнаті розкладено хула-хупи, їх скільки ж як і вас. Хула-хуп — це розмір особистого простору людини. Вмикається музика ви рухаєтесь по кімнаті, поки звучить музика. Щойно музика зупиниться, кожен повинен знайти вільний хула-хуп і стати в нього. Кожного разу коли музика вимикається кількість хула-хупів зменшується на один. Коли музика зупиниться, комусь доведеться стати вдвох в один хула-хуп, а потім втрьох. Невдовзі хула-хупи переповняться, і в них стане тісно.
Запитання для обговорення:
Підсумуйте: «Існують чотири зони особистого простору. У спілкуванні важливо намагатися не порушувати дозволені межі.
- Вправа «Говоримо по черзі»(5 хв.)
Слово вчителя: «Спілкування — це рівноправний процес, тому кожен повинен мати можливість висловитися. Навіть якщо ви просто хочете поділитися з другом (подругою) цікавою історією, дайте йому (їй) змогу відреагувати на сказане».
Запитання для обговорення:
Підсумуйте: «Спілкування передбачає рівноправну участь усіх».
- Вправа «Активне слухання» (6хв.)
Слово вчителя: «Встановлення зорового контакту — найважливіша навичка, яка сприяє ефективній комунікації. Якщо вам некомфортно дивитися прямо в очі, психологи радять обрати точку між очима або кінчик носа. Підтримуючи зоровий контакт, ми не тільки виявляємо повагу до людини, а й маємо змогу спостерігати її міміку та розуміти емоції».
Запропонувати учням об’єднатися в пари поглядом і розрахуватися між собою на перший і другий номери.
Запитання для перших номерів:
Запитання для других номерів:
Підсумуйте: «Під час спілкування треба підтримувати зоровий контакт і уважно слухати співрозмовника».
- Мозковий штурм «Ввічливість» (2 хв.)
Проведення вправи «Як продемонструвати ввічливість у спілкуванні?» (Завжди вітатися, не перебивати, усміхатися, дотримуватися правил етикету.)
Підсумуйте: «Ніщо не коштує так дешево не цінується так дорого, як ввічливість».
Вправа «Залишаємося в темі» (7 хв.)
Слово вчителя: «Інколи трапляється, що одна людина починає тему, а друга відразу змінює її, демонструючи неповагу до співрозмовника. Давайте повправляємося залишатися в темі, навіть якщо вам хочеться сказати щось своє».
Роздати учням картки з Додатку 2.3 і запропонувати разом скласти історію. Перший учень піднімає картку і починає розповідати історію (наприклад, «Одного разу хлопчик купив парасольку»). Наступний піднімає картку зі своїм зображенням та додає одне речення, але так, щоб це було продовженням історії. Тему змінювати не можна.
Запитання для обговорення:
Підсумуйте: «Для ефективного спілкування важливо вміти залишатися в темі, адже дуже важко підтримувати спілкування, коли кожен говорить про своє».
ІІІ. Заключна частина (5 хв.)
Вправа « Зворотній зв'язок ».
Спілкування — (комунікаційний процес обміну думками, почуттями, враженнями, тобто повідомленнями).
Спілкуючись з людьми, підтримуючи з ними стосунки, ми задовольняємо свої потреби у спілкуванні, любові, визнанні, належності до групи.
Ефективне спілкування — (це обмін повідомленнями, під час якого співрозмовники демонструють взаємну повагу, і той, хто слухає, сприймає з повідомлення саме те, що має на увазі той, хто говорить).
Люди спілкуються на п'яти рівнях комунікації залежно від якості їхніх стосунків: (обмін фразами, фактами, думками, почуттями, довіра (повне порозуміння)).
ІV. Домашнє завдання: опрацювати § 20 (2 хв.)
Опрацювати інформацію на стор. 148.
( Завершальна вправа