А. де Сент-Екзюпері. "Маленький принц". Людські стосунки, моральні цінності у казці-притчі "Маленький принц".

Про матеріал

Розробка уроку вивчення нового матеріалуіз зарубіжної літератури у 8 класі з теми "У пошуках себе і високого польоту" за творчістю французького письменника А. де Сент-Екзюпері. На цьому уроці учні познайомляться із біографією та творчістю видатного митця, його крилатими виразами. Також отримають знання з теорії літератури, вдосконалюватимуть навички аналізу художнього твору, вчитимуться аргументувати свою точку зору на основі прочитаного.

Перегляд файлу

Тема: А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Людські стосунки, моральні цінності у казці-притчі «Маленький принц».

 

Мета: познайомити учнів з автором твору, історією створення казки-притчі;

            удосконалити навички аналізу художнього твору, виявити систему           життєвих цінностей героя;  розвивати творчі   здібності, вміння досліджувати матеріал, формулювати аргументовану точку зору  на основі прочитаного; виховувати свідоме ставлення до життя.

 

Обладнання: портрет письменника, тексти твору , ілюстрації до твору, цитати письменника.

 

Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом.

 

  •  

Я кажу собі: людина помічає в світі лише те, що вже несе у собі.

  •  

Ти назавжди відповідальний за тих, кого приручив.

                                                                      А. де Сент-Екзюпері

                       Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Цього року 29 червня мине 118 років від дня народження відомого французького письменника Антуана де Сент-Экзюпері, автора знаменитої історії по маленького принца. В книгах французького автора, як і в житті, тісно переплітаються любов , ностальгія за дитинством та безліч інших почуттів і переживань, глибоких та особистих. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з цією непересічною особистістю і геніальним твором митця.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Ознайомлення із життям і творчістю Екзюпері

2. Проблемне запитання:

- Як епіграф уроку повязаний із життям і творчістю письменника?

3. Історія створення казки-повісті:

 

«Маленький принц» історія написання Екзюпері написав повість, живучи в Нью-Йорку в США, куди він втік після того, як Нацистська Німеччина окупувала Францію. З цієї причини, випущена 1943 найперша публікація книги видавництвом «Рейнал-енд-Хічкок» була зроблена англійською мовою у перекладі Катерини Вудс. У Франції повість була видана тільки після війни в 1946 році видавництвом «Едісьон Гаймар» (хоча мовою оригіналу повість була видана вперше ще в США відразу після оригінальної публікації англійською мовою). Опублікована в 1943 році як дитяча книжка, ця поетична казка — про мужність і просту мудрість дитячої душі, такі важливі «недитячі» поняття, як життя і смерть, любов і відповідальність, дружба і вірність. Малюнки до книги виконані самим автором, й не менш славні, ніж сама книга. Важливо, що це не просто ілюстрації, а органічна частина твору в цілому: сам автор і герої казки весь час посилаються на малюнки і навіть сперечаються про них. «Прообразом» літературної казки «Маленький принц» можна вважати фольклорну казку з бродячою фабулою: прекрасний принц через нещасливе кохання покидає рідну домівку й мандрує по нескінченних дорогах у пошуках щастя та пригод. Він намагається здобути славу і підкорити,тим самим, неприступне серце принцеси. «Адже дорослі спочатку були дітьми, лише мало хто з них про це пам’ятає.» — Антуан де Сент-Екзюпері, з присвяти до книги. Книжка присвячена Леонові Верту, другу Екзюпері. Авторське право на даний твір французькою мовою належить видавництву Ґаллімар.

Джерело: http://dovidka.biz.ua/malenkiy-prints-istoriya-napisannya/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua

 

4. Словникова робота

Казка — це… (прозовий твір про вигадані, фантастичні події).

Алегорія — це… (художній засіб, за допомогою якого узагальнене поняття розкривається через конкретні образи).

Притча — це… (невеликий твір повчального характеру з чітко вираженою мораллю).

 

5. Робота з таблицею.

 

Народна казка

"Маленький принц"

Фантастика

Фантастика мала реалістичне підґрунтя (порушували реальні земні проблеми, діяли сучасні образи тощо)

Розподіл персонажів на позитивних і негативних

У творі наявне протиставлення - "дорослі" - "діти", письменник прагнув розбудити дитячу душу в кожній дорослій людині

Мандрівка героя як композиційний прийом

Мандри героя відбувалися не тільки на землі, а й у всесвітньому просторі і в просторах людської думки і душі, що надало твору філософського характеру

Повторення епізодів, ситуацій (3 рази, 7 разів)

Маленький принц відвідав сім планет, повтор епізодів, ситуацій мав на меті не лише розкрити характери героїв, а й поглибити певні думки, ідеї

Символічність персонажів, алегоричність образів, боротьба добра і зла

Багатозначність символіки, боротьба духовного і бездуховного начал

Умовність часу і простору

Умовність оповіді не заперечувала належності подій казки до епохи XX століття

Повчальний характер

Автор не повчав, для нього головне мислити разом з людьми, допомагати їм шукати істину, розуміти їхні почуття, а люди самі повинні зробити висновки

Позиція автора прихована

Відкрита позиція автора

Щасливий кінець

Фінал відкритий, не мав однозначного тлумачення

Морально-етична проблематика

Філософські проблеми, що пов'язані не тільки з мораллю, а й з долею людства і всесвіту взагалі

 

4. Робота над змістом твору

1) Читання присвяти

-   Кому присвячує свою книжку автор? Чому? (Своєму другові Леону Верту; він потребує утішання.)

-   Який висновок щодо світу дорослих і світу дітей робить автор у присвяті? («Усі дорослі колись були дітьми, але мало хто з них про це пам’ятає».)

2) Читання І розділу

-  Що і чому втратив оповідач у 6 років? (Віру в себе; дорослі переконали хлопчика, що він не має хисту до малювання тільки тому, що не розуміли його малюнків.)

-   Чи став оповідач дорослим? (Дорослим він себе не відчував, лише прагнув пристосуватися до світу дорослих, зрозуміти їх. «Я довго жив серед дорослих. Я бачив їх дуже близько. І через це, зізнаюся, не почав думати про них краще». Дуже схоже на: «Я довго жив серед тигрів».)

Головне почуття героя — …(сум, відчуття самотності людини, яку не розуміють оточуючі).

3) Читання ІІ розділу

Головне почуття оповідача — … (здивування).

-   Що попросив хлопчик намалювати? (Баранця)

-   Чому хлопчикові найбільше сподобався останній малюнок? (У дітей добре розвинена уява, фантазія, тому хлопчик навіть «побачив», що баранець «заснув)

 

 

ІІI. Підбиття підсумків уроку

Формулювання висновків

-   іноді дорослі руйнують віру дитини в себе, свої сили, і це небезпечно;

-  усі дорослі колись були дітьми, але не всі про це пам’ятають.

IV. Домашнє завдання

  • Знати зміст казки;
  • поміркувати над образами-символами казки,їхнім значенням;
  • вивчити терміни з теорії літератури;
  • написати фанфік на тему: « Якби Маленький принц прилетів на мою планету…»( творче завдання для високого рівня).

 

 

Картинки по запросу сент екзюпері біографія

Найкращі цитати Антуана де Сент-Экзюпері, які потрібно пам'ятати завжди

 

Про кохання

      https://moemisto.ua/uploads/media/editor/7c15/%D0%A1%D0%B5%D0%BA%D1%80%D0%B5%D1%82.jpg

  • Добре бачить лише серце! Найголовнішого очима не побачиш.
  • Справжня любов безкінечна: що більше віддаєш, тим більше отримуєш.
  • Справжнє кохання почианється там, де нічого не чекають взамін. 
  • Душі не старіють, вони або народжуються старими, або залишаються юними назавжди.
  • Та я був ще дуже молодий, я ще не вмів любити.
  • Якщо ти любиш без надії на взаємність, мовчи про свою любов. У тиші вона зробиться плодоносної.
  • Розлука навчить тебе любити по-справжньому.
  • Життя навчило нас тому, що любов полягає не в тому, щоб не відривати один від одного очей, а в тому, щоб дивитися разом в одному напрямку.
  • Ми відповідаємо за тих, кого приручили.
  • Любов - це коли нічого не соромно, нічого не страшно, розумієте?! Коли тебе не підведуть! Коли в тебе вірять.

Про дружбу

      https://moemisto.ua/uploads/media/editor/a38f/%D0%9F%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5.jpg

  • У людей вже не вистачає часу, щоб що-небудь дізнаватися. Вони купують речі готовими у магазинах. Але ж немає таких торгівців, що продавали б приятелів, і тому люди більше не мають друзів.
  • Мій друг ніколи мені нічого не пояснював. Може, він думав, що я такий же, як він.
  • Дружбу я дізнаюся з відсутності розчарувань, справжню любов - по неможливості бути ображеним.
  • Старих друзів швидко не створиш.
  • Дружба - це, перш за все, примирення і велике духовне спілкування всупереч нікчемним дрібницям.
  • Якщо людина зрадила когось через тебе, не варто пов'язувати з нею життя, рано чи пізно вона зрадить тебе через когось.

Про вічне

      https://moemisto.ua/uploads/media/editor/2a06/%D0%A1%D1%83%D0%B4%D0%B8%D1%82%D1%8C.jpg

  • Себе засуджувати куди важче, ніж інших.
  • Серед людей також самотньо.
  • Якщо йти постійно прямо, далеко не дійдеш.
  • Ми навчилися парити в атмосфері, як птахи, купатися у воді, як риби, зараз нам залишилося навчитися лише жити, як люди.
  • Хоча для життя людини немає вартості, ми постійно робимо так, як-ніби є щось ще найбільш важливе.
  • У нашому світі все живе тяжіє до собі подібного, навіть квіти, хилячи під вітром, змішуються з іншими квітами, лебедю знайомі всі лебеді - і тільки люди замикаються на самоті.
  • Єдина справжня розкіш - це розкіш людського спілкування.
  • Щастя призводить не пошук щастя. Якщо шукати його, сядеш і будеш сидіти, не знаючи, в яку сторону податися. Але ось ти трудишся не покладаючи рук, ти твориш, і в нагороду тебе роблять щасливим.
  • Чим я більше пізнаю людей, тим мені більше подобаються собаки.
  • Серед людей також самотньо.
  • Ти живеш у своїх вчинках, а не в тілі. Ти - це твої дії, і немає іншого тебе.
  • В місті - не до людини. Людей немає - є функції: поштар, продавець, сусід, який заважає... Людиною дорожиш лише в пустелі. 

Цитати про дорослих та дітей

      https://moemisto.ua/uploads/media/editor/8d70/%D0%92%D0%B7%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%8B%D0%B5.jpg

  • Я боюся стати таким, як дорослі, котрі нічим не цікавляться, окрім цифр.
  • Всі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто з них про це пам'ятає.
  • Дорослі ніколи нічого не можуть збагнути самотужки, а діти втомлюються тлумачити їм очевидне.
  • Якщо скажеш дорослим: «Я бачив гарний будиночок цегляного кольору, в вікнах герань, а на даху голуби», - вони ніяк не можуть уявити собі цей будинок. Їм треба сказати: «Я бачив будинок за сто тисяч франків», - і тоді вони вигукують: «Яка краса!»
  • Дорослі дуже люблять цифри. Коли розповідаєш їм, що у тебе з'явився новий друг, вони ніколи не запитають про найголовніше. Зроду вони не спитають: «А який у нього голос? В які ігри він любить грати? Чи колекціонує метеликів? »Вони питають:« Скільки йому років? Скільки у нього братів? Скільки він важить? Скільки заробляє його батько? »І після цього уявляють, що вже знають людину.

 

docx
Додано
27 березня 2018
Переглядів
19687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку