Розробка уроку вивчення нового матеріалуіз зарубіжної літератури у 8 класі з теми "У пошуках себе і високого польоту" за творчістю французького письменника А. де Сент-Екзюпері. На цьому уроці учні познайомляться із біографією та творчістю видатного митця, його крилатими виразами. Також отримають знання з теорії літератури, вдосконалюватимуть навички аналізу художнього твору, вчитимуться аргументувати свою точку зору на основі прочитаного.
Тема: А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Людські стосунки, моральні цінності у казці-притчі «Маленький принц».
Мета: познайомити учнів з автором твору, історією створення казки-притчі;
удосконалити навички аналізу художнього твору, виявити систему життєвих цінностей героя; розвивати творчі здібності, вміння досліджувати матеріал, формулювати аргументовану точку зору на основі прочитаного; виховувати свідоме ставлення до життя.
Обладнання: портрет письменника, тексти твору , ілюстрації до твору, цитати письменника.
Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом.
|
Я кажу собі: людина помічає в світі лише те, що вже несе у собі. |
|
Ти назавжди відповідальний за тих, кого приручив. А. де Сент-Екзюпері |
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Цього року 29 червня мине 118 років від дня народження відомого французького письменника Антуана де Сент-Экзюпері, автора знаменитої історії по маленького принца. В книгах французького автора, як і в житті, тісно переплітаються любов , ностальгія за дитинством та безліч інших почуттів і переживань, глибоких та особистих. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з цією непересічною особистістю і геніальним твором митця.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Ознайомлення із життям і творчістю Екзюпері
2. Проблемне запитання:
- Як епіграф уроку пов’язаний із життям і творчістю письменника?
3. Історія створення казки-повісті:
«Маленький принц» історія написання Екзюпері написав повість, живучи в Нью-Йорку в США, куди він втік після того, як Нацистська Німеччина окупувала Францію. З цієї причини, випущена 1943 найперша публікація книги видавництвом «Рейнал-енд-Хічкок» була зроблена англійською мовою у перекладі Катерини Вудс. У Франції повість була видана тільки після війни в 1946 році видавництвом «Едісьон Гаймар» (хоча мовою оригіналу повість була видана вперше ще в США відразу після оригінальної публікації англійською мовою). Опублікована в 1943 році як дитяча книжка, ця поетична казка — про мужність і просту мудрість дитячої душі, такі важливі «недитячі» поняття, як життя і смерть, любов і відповідальність, дружба і вірність. Малюнки до книги виконані самим автором, й не менш славні, ніж сама книга. Важливо, що це не просто ілюстрації, а органічна частина твору в цілому: сам автор і герої казки весь час посилаються на малюнки і навіть сперечаються про них. «Прообразом» літературної казки «Маленький принц» можна вважати фольклорну казку з бродячою фабулою: прекрасний принц через нещасливе кохання покидає рідну домівку й мандрує по нескінченних дорогах у пошуках щастя та пригод. Він намагається здобути славу і підкорити,тим самим, неприступне серце принцеси. «Адже дорослі спочатку були дітьми, лише мало хто з них про це пам’ятає.» — Антуан де Сент-Екзюпері, з присвяти до книги. Книжка присвячена Леонові Верту, другу Екзюпері. Авторське право на даний твір французькою мовою належить видавництву Ґаллімар.
Джерело: http://dovidka.biz.ua/malenkiy-prints-istoriya-napisannya/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
Казка — це… (прозовий твір про вигадані, фантастичні події).
Алегорія — це… (художній засіб, за допомогою якого узагальнене поняття розкривається через конкретні образи).
Притча — це… (невеликий твір повчального характеру з чітко вираженою мораллю).
5. Робота з таблицею.
Народна казка |
"Маленький принц" |
Фантастика |
Фантастика мала реалістичне підґрунтя (порушували реальні земні проблеми, діяли сучасні образи тощо) |
Розподіл персонажів на позитивних і негативних |
У творі наявне протиставлення - "дорослі" - "діти", письменник прагнув розбудити дитячу душу в кожній дорослій людині |
Мандрівка героя як композиційний прийом |
Мандри героя відбувалися не тільки на землі, а й у всесвітньому просторі і в просторах людської думки і душі, що надало твору філософського характеру |
Повторення епізодів, ситуацій (3 рази, 7 разів) |
Маленький принц відвідав сім планет, повтор епізодів, ситуацій мав на меті не лише розкрити характери героїв, а й поглибити певні думки, ідеї |
Символічність персонажів, алегоричність образів, боротьба добра і зла |
Багатозначність символіки, боротьба духовного і бездуховного начал |
Умовність часу і простору |
Умовність оповіді не заперечувала належності подій казки до епохи XX століття |
Повчальний характер |
Автор не повчав, для нього головне мислити разом з людьми, допомагати їм шукати істину, розуміти їхні почуття, а люди самі повинні зробити висновки |
Позиція автора прихована |
Відкрита позиція автора |
Щасливий кінець |
Фінал відкритий, не мав однозначного тлумачення |
Морально-етична проблематика |
Філософські проблеми, що пов'язані не тільки з мораллю, а й з долею людства і всесвіту взагалі |
- Кому присвячує свою книжку автор? Чому? (Своєму другові Леону Верту; він потребує утішання.)
- Який висновок щодо світу дорослих і світу дітей робить автор у присвяті? («Усі дорослі колись були дітьми, але мало хто з них про це пам’ятає».)
2) Читання І розділу
- Що і чому втратив оповідач у 6 років? (Віру в себе; дорослі переконали хлопчика, що він не має хисту до малювання тільки тому, що не розуміли його малюнків.)
- Чи став оповідач дорослим? (Дорослим він себе не відчував, лише прагнув пристосуватися до світу дорослих, зрозуміти їх. «Я довго жив серед дорослих. Я бачив їх дуже близько. І через це, зізнаюся, не почав думати про них краще». Дуже схоже на: «Я довго жив серед тигрів».)
Головне почуття героя — …(сум, відчуття самотності людини, яку не розуміють оточуючі).
3) Читання ІІ розділу
Головне почуття оповідача — … (здивування).
- Що попросив хлопчик намалювати? (Баранця)
- Чому хлопчикові найбільше сподобався останній малюнок? (У дітей добре розвинена уява, фантазія, тому хлопчик навіть «побачив», що баранець «заснув)
ІІI. Підбиття підсумків уроку
Формулювання висновків
- іноді дорослі руйнують віру дитини в себе, свої сили, і це небезпечно;
- усі дорослі колись були дітьми, але не всі про це пам’ятають.
Про кохання
Про дружбу
Про вічне
Цитати про дорослих та дітей