Учитель. А.Фет «Шепіт...Ніжний звук зітхання» (в перекладі М. Рильського).
Про життя поета та особливості його інтимної лірики йтиметься сьогодні на уроці.
Ми не можемо пройти мимо цієї поезії, тому що вона- альфа і омега всього, що зробив і досягнув Фет в поезії. Ця поезія- причина нападів на поета з боку літературних критиків. В чому ж причина такої уваги до такої маленької поезії?
«Шепіт...Ніжний звук зітхання» в оригіналі.
Бесіда з учнями за змістом вірша
І група: знаходить зорові деталі у вірші, зʼясовує їхню роль у творі (учні «малюють» вірш).
ІІ група: відшукує слухові деталі у вірші, зʼясовує їхню роль у творі.
ІІІ група: досліджує психологічні деталі у вірші.
Намалюйте або доберіть ілюстрації до рядків «У хмаринках — пурпур рози. / Відблиск янтаря...».
А ось і останні рядки поезії:
І цілунків пал, і сльози,
І зоря, зоря!
Усе стає зрозуміло: цілунки, сльози, тому що прощання, вже світає. А може, прощання і назавжди, як натяк на трагедію життя самого поета. Прикінцеві вигуки «І зоря, зоря! ..» знаменують собою торжество великого почуття, що з'єднується з вічністю. Зоря буде приходити на землю щоранку, і щоранку закохані будуть зустрічати її зі сльозами на очах, чи то від щастя спільного проведення часу, то чи через гіркоти швидкого розставання, яке приносить з собою початок нового дня. Очевидно одне - поки буде існувати природа і прихильним їм ніч, почуття їх не вщухне, і ніхто не зможе їх розлучити.
Вчитель: - Вірш «Шепіт...Ніжний звук зітхання» розпочинає другу добірку віршів, які відтворюють любовний роман Фета. Хто була та, що надихнула поета на створення незвичайно ніжних, ліричних поезій? І що це за історія кохання?
Учні читають розділ в робочій сторінці «Історія створення- повідомлення про А. Фета та кохання в його житті (або випереджувальне завдання- повідомлення від учня про історію створення поезії та кохання Фета).
Історія роману: зустріч, розлука, нездійсненне, смерть, але і після смерті –пам'ять.
(Учні записують завдання в робочій сторінці – «Короткий аналіз поезії»)
Читання учнями поезії в перекладі М. Рильського під супровід музики
Вчитель:- Що незвичного у вірші «Шепіт...Ніжний звук зітхання»?
Можливі варіанти відповідей учнів:
Які художні засоби особливо привертають нашу увагу? Що досягається при цьому?
Використовує автор і метафоризацію, уособлення, а також епітети ( «сонний», «миле», «боязке», «чарівні») і повтори ( «світло нічний, нічні тіні, тіні без кінця»). Останній прийом допомагає врівноважити відбуваються за час вірші зміни навколишнього світу: незважаючи на те, що їхні капітали активно перетікають одне в інше, ці трансформації як би одночасно статичні, вони нескінченні і розорюються на вселенську вічність. Це особливо істотний момент для створення образу ліричного героя, якому важливо, щоб ніколи не припинялося час нічного побачення, а також завжди жило почуття глибокої любові.
Останні дублюються слова ( «І зоря, зоря! ..») являють собою цікаву синтаксичну конструкцію. Так, знак оклику, очевидно, служить для додання максимального підйому і урочистості, що повинна завершити оспівування природи і любові між чоловіком і жінкою. Однак вигук також доповнюється трьома крапками, яке ніби вказує - нічого ще не закінчено, і історія ця, звичайно, продовжиться. Сам же повтор слів знаменує собою і зорю любові, тобто найчистішу, світлу, радісну і нестримну стадію відносин, і зорю ранку - прекрасна пора дня, коли все живе прокидається, скидаючи з себе кайдани сну. З'єднує обидва світи (душевний і природний) ідея пробудження і відродження, таким чином, видно неозброєним оком.
Робота з текстом оригіналу й перекладом поезії
На дошці вивішені листи кольорового паперу: білий, голубий, чорний, пурпуровий. Що вони символізують?
Колір білий – відновлення.
Голубий – колір швидкоплинності, самотності. Чорний – сум, зітхання.
Пурпуровий – колір тепла, кохання чистого.
- Як можна повʼязати цю кольорову палітру з долею людини?
- Які художні засоби використовує автор? (Епітети, метафори)
Порівняйте епітети, вжиті А. Фетом і М. Рильським.
- Назвіть види рим. (Чоловіча – спів, жіноча – зітхання)
- Проаналізуйте спосіб римування. (Перехресне: абаб)
- Накресліть схематичний рисунок до перших рядків вірша. Визначте віршовий розмір. (Вид стопи – хорей; чотиристопний хорей)
- У поезії використовується композиційний прийом психологічного паралелізму, який співвідносить явища природи і відповідний внутрішній стан ліричного героя (краса людських почуттів і природи). Це мить щастя для закоханої пари.
Літературний конкурс «Здивуй»
а) Придумати пари слів: перше передає душевний стан людини, а друге – явище природи. Наприклад, сльози – роса, біль – блискавка.
б) Скласти твір-мініатюру, використовуючи прийом паралелізму
Приклад:
Я не міг заснути всю ніч, усе дивився на зоряне небо і пригадував свою першу зустріч з тобою.
Скільки думок промайнуло в моїй голові. Закохався! Ось, нарешті, з глибини темного неба вирвалася зоря, велика, сліпуча, червона. Світ одразу змінився. Моє життя перейшло на новий виток.
Підсумок. Якщо у світовій літературі шукати аналог цій ліричній перлині, то ним виявиться фаустівська «зупинена мить». Фет мав цю фаустівську владу над миттю, навіть над мовою, яка, здається, також завмерла у вірші. Мало знайдеться у світі віршів, написаних лише підметами, без присудків!.. Поетові справді не потрібно дієслів, бо герої його вірша — Він, Вона та Природа — не діють (хоч насправді діють — шепочуть, зітхають, слухають солов'їний спів і жеботіння струмка, цілуються і плачуть), оскільки не дія, а її миттєве переживання, що саме таким, незмінним, залишиться у пам'яті, є предметом фетівського поетичного зображення.
У царині поезії Фет відкриває емоційний парадокс: ми живемо теперішнім, пов'язуємо надії з майбутнім, проте глибоко переживати здатні лише минуле.
Робоча картка уроку
(заповнюють учні в процесі роботи над твором)
Ілюстрація Якова Полонського до вірша А. Фета «Шепіт... Ніжний звук зітхання...»
Історія створення пов'язана з любов'ю поета до Марії Лазич. З дівчиною А. Фет познайомився влітку 1848 року, коли служив на кордоні Херсонської та Київської губернії. Молоду людину часто запрошували на бали. На одному з них він і побачив високу струнку брюнетку зі смаглявою шкірою. Симпатія між молодими людьми виникла з першого погляду, незабаром вона переросла в серйозні стосунки. Марія стала для Фета не тільки рідною душею, а й натхненником.
Поет збирався одружитися на дівчині, але через матеріальні проблеми закохані змушені були розлучитися. Незабаром після розставання М. Лазич померла. До сих пір невідомо був нещасний випадок або самогубство. Фет до кінця своїх днів шкодував про те, що не створив з Лазич сім'ю. Марія - та, кому присвячено не тільки аналізоване вірш, рядки їй поет писав до самої смерті.
Твір «Шепіт, боязке дихання» було створено в 1850 р, коли молоді люди ще перебували у відносинах. В цьому ж році Марія померла.
Історія створення - вірш було написано в 1850 році, коли поет відчував ніжні почуття до М. Лазич.
Тема вірша - любовні відносини, побачення в нічній тіні.
Композиція - аналізований вірш умовно ділиться на пейзажні замальовки і опис ніжностей між закоханими. А. Фет не розмежовує ці сцени, а тісно переплітає між собою.
Жанр - елегія.
Віршований розмір - дво- і чотиристопний хорей, римування перехресна авав.
Метафори – «Срібло струмка», «сонний струмок», «в димних хмаринка пурпур троянди, відблиск бурштину».
Епітети – «Світло нічної», «Чарівні зміни», «миле обличчя», «димні хмаринки».
У центрі вірша теми любові і любовного побачення. Вони традиційні для інтимної лірики і вітчизняної, і світової літератури. Заявлена тема розкривається не тільки за допомогою описів внутрішнього стану закоханих, їх поет переплітає з елементами пейзажу.
Ліричний герой практично не проявляє себе, але пристрасне і ніжне опис любовної сцени підказує, що перед нами палка натура. У перших рядках А. Фет описує чарівні звуки любові: «шепіт, боязке дихання». Розмова між двома спорідненими душами доповнюють «трелі солов'я». Соловей - символ чистоти і любові, тому автор не дарма згадує цю птицю. Опис сонного струмка, який розмірено колише свої води, додає опису млосності і ніжності.
У другій строфі проблема любові проявляється виразніше. Ліричний герой підпускає читача ближче, дозволяючи йому побачити, як змінюється «миле обличчя». У третій строфі емоції наростають ще більше, між закоханими загострюється пристрасть. Поет розповідає про цілування, змішаних зі сльозами. Чому ж вони з'являються на очах щасливих закоханих? Молоді люди знають, що скоро зійде зоря і їм доведеться розлучитися, а для люблячих сердець навіть коротка розлука здається болісної вічністю.
Композиція твору тільки на перший погляд здається простою. Вірш ділиться всього на три катрена. Проте, в трьох чотиривірш автор зумів поєднати елементи пейзажної і любовної лірики, в змісті вірша умовно можна виділити дві складові.
Жанр твору - елегія, так як в ньому відсутня сюжет, зате є пейзажні замальовки. У творі також відчувається легкий смуток, викликана майбутнім розставанням, що характерно для елегії. Віршований розмір - дво- і чотиристопний хорей. У тексті використано перехресна римування авав, чоловічі та жіночі рими.
Особливість аналізованого вірша - відсутність дієслів. Цей прийом дозволяє сповільнити події, надати їм присмак нічного спокою тиші і любові. Така «обмеженість» в наборі слів не заважає автору створювати оригінальні художні засоби для розкриття теми і відтворення почуттів закоханих. Мовні засоби в даному вірші відрізняються простотою, так як складаються по більшій мірі з двох-трьох слів.
У кожну строфу поет вплітає метафору: «Сонний струмок», «тіні без кінця», «в димних хмаринка пурпур троянди, відблиск бурштину». Ніжність і пристрасть передаються за допомогою епітетів: «Чарівні зміни», «миле обличчя», «димні хмаринки». Порівнянь в тексті немає.
Інтонація перших двох строф плавна, тільки в останньому куплеті вона наростає, і останній рядок вибухає вигуком. Такий інтонаційний малюнок гармонійно доповнює зміст. Плавності вірша надає алітерація сонорних «м», «н», «р», «л». В останній строфі автор використовує кілька слів з згодним «р», що відображає напруження почуттів між закоханими.
Заповнити таблицю 1 (вчитель дає таблицю із заповненим першим стовпчиком)
Вірш |
Худ. Образи (1 ряд) |
Засоби виразності (2 ряд) |
Час, рух, дія в поезії (3 ряд) |
Шепіт... Ніжний звук зітхання. |
Він і вона. Побачення закоханих |
Епітет «ніжний звук «зітхання передає хвилюючі, ніжні почуття героїв
|
Відсутнісь дієслів, але рух часу відчувається читачем . Іменники передають дію.
|
Солов’їний спів... |
|
|
|
Срібна гра і колихання |
|
|
|
Сонних ручаїв. |
|
|
|
Ночі блиск... Тремтіння тіней... |
|
|
|
Тіні без кінця... |
|
|
|
Ненастанні, дивні зміни |
|
|
|
Милого лиця... |
|
|
|
У хмаринках — пурпур рози. |
|
|
|
Відблиск янтаря... |
|
|
|
І цілунків пал, і сльози, |
|
|
|
І зоря, зоря! |
|
|
|
Література та інформаційні джерела:
1. https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=4166.
2. https://lagopus.ru/uk/shepot-robkoe-dyhanie-god-analiz-stihotvoreniya-feta-shepot/.
3. https://torg111.ru/uk/raschet-kryshi-i-krovli/analiz-stihotvoreniya-shepot-robkoe-dyhane-feta-analiz-stihotvoreniya-feta/.