Слайд 1 Гамлет – вічний образ світової літератури. Відкритість твору в часі, його рецепція та інтерпретації в наступні епохи.
Слайд 2. Мета:
• дослідити проблеми ремінісценції вічного образу Гамлета в творах світової літератури та культури.
• довести, що у Шекспіра Гамлет – рефлексуюча особистість, яка грає різні ролі в ході сюжету;
• простежити ремінісценцію шекспірівського героя в поезії XX століття
(М. Цвєтаєва, Б. Пастернак, В. Висоцький, М.Бажан);
• визначити домінуючу рису особистості Гамлета у театральних постановках кінця XX століття.
Питання про вічний образ в останні десятиліття привертає увагу вітчизняних та зарубіжних літературознавців. З перших днів свого існування і донині трагедія Шекспіра породжує протилежні судження і трактування.
Найбільш грунтовні дослідження за творчістю Шекспіра, в цілому, і «Гамлета», зокрема, в ХХ століття зробили Олександр Анікст, Георг Брандес, батько і син Урнови (Михайло Васильоівич, Дмитро Михайлович ).
Слайд 3. Шекспір - геніальний літератор і драматург. Поруч з ім'ям Шекспіра стоять його герої - Отелло, Гамлет, король Лір - ті, хто назавжди залишився в літературі, перейшовши в розряд «вічних образів».
Варто зазначити, що є багато трактувань визначення вічного образу. Найбільш вдале визначення наведено в словнику літературознавчих термінів. Воно звучить так: «Вічний образ - це видатні художні образи, які, виникли за певних історичних обставин, мають велике загальнолюдське значення, продовжують зберігати пізнавальну, виховну та естетичну силу».
Слайд 4. Можна виділити ряд властивостей вічних образів:
• змістовна ємкість, невичерпність смислів;
• висока художня, духовна цінність;
• здатність долати кордони епох і національних культур:
• непроминуща актуальність;
• поширеність.
Слайд 5. Як відомо, сюжет «Гамлета» Шекспір запозичив з хроніки датського літописця XII століття Саксона Граматика.
Переробивши сюжет легенди, Шекспір створив одну з самих трагічних фігур світової літератури - Гамлета. У трагедії Шекспіра Гамлет – рефлексуюча особистість, в ході сюжету виконує різні ролі: месника, борця, мислителя–гуманіста.
Слайд 6. Дані висновки були зроблені на основі тексту трагедії з урахуванням історичних змін в житті Англії кінця XVI століття, особистої позиції Шекспіра до ідеології Відродження. Схема.
Слайд 7. Яким ж побачили Гамлета поети XX століття? До шекспірівського образу зверталися Марина Цвєтаєва, Борис Пастернак, Микола Бажан, Володимир Висоцький.
Розглянемо ремінісценції (від лат. reminiscentia - спогад - відтворення в художньому творі мотивів, образів, деталей, висловлювань з творів іншого автора), де сторони особистості і доля Гамлета знайшли різне втілення.
Слайд 8. Шекспірівський Гамлет багатоликий в поезії XX століття . У кожному окремому випадку ремінісценція шекспірівського героя привела до виділення з образу Гамлета однієї сторони його особистості: рефлексія особистої трагедії, кривдник жіночої душі (М. Цвєтаєва); втілення безвихідної самотності в бунтівному світі (Б. Пастернак); метафоричний образ української еліти в 30-і роки XX сторіччя (М.Бажан); рефлексуюча особистість, мислитель-гуманіст (В. Висоцький). Схема
Слайд 9. У 2016 році виповнилося 415 років з дня постановки п'єси Шекспіра на сцені театру «Глобус». З того часу це одна з найпопулярніших п'єс, яка не сходить зі світової сцени. Класичні театральні постановки, які наслідували шекспірівській версії, у XX столітті доповнилися інсценізацією, де на перший план висувається оригінальність режисерської майстерності. Театральний Шекспір стає далеким від Шекспіра літературного.
Бурхливий успіх спектаклю у постановці Юрія Любимова в театрі на Таганці принесла блискуча гра Володимира Висоцького, «кумира епохи», Гамлет Висоцького - юнак з гітарою в руках. Він перед трагічним вибором гідного або жалюгідного кінця.
Слайд 10. Петер Штайн адресував спектакль «сучасній молоді», тому у нього принц із саксофоном, Розенкрац і Гільденстер - з електрогітарою, у короля Клавдія у свиті - суворі сек'юриті, Фортінбрас - озброєний і в комуфляжі.
Гамлет (блискучий актор Євген Миронов) у трактуванні Штайна, то рішучий, то меланхолійний, то мудрий, то наївний. У інсценізації Штайна багато втратив шекспірівський Гамлет, в першу чергу, здатність філософськи мислити і боротися з «століттям», а не з конкретними людьми.
Слайд 11. У традиціях постмодернізму поставлений спектакль «Наш Гамлет» «Театром 19» (режисер Ігор Ладенко). Дивно виглядають на сцені курящі Гертруда і Клавдій, Розенкранц постійно тягає за собою клітку з білим піддослідним щуром.
У виставі «Театру 19» Гамлет не читає свій монолог, тільки підходить до авансцени, мовчки ворушить губами, ніби натякаючи на знаменитий монолог, але так само мовчки йде. У цього Гамлета немає ніяких сумнівів - він напевно знає, що помститься всім.
Слайд 12. Вічний образ Гамлета постає то символом жертви (постановка Штайна), то месником (постановка Ладенко ), то борцем-бунтарем (постановка Любимова).
Незважаючи на спроби дати герою нове трактування, поети, режисери XX століття лише акцентували увагу на одну зі сторін багатогранної особистості шекспірівського Гамлета - в цілому ж герой залишився рефлексуючим персонажем.
У трагедії Шекспіра зображений світ XVI століття, в якому порушений «старий уклад» життя. «Століття вивихнуті». «Бути чи не бути?» – питання, що стоїть не тільки перед Гамлетом, але й перед усіма громадянами України. Ми, як і Гамлет у XVI столітті, стоїмо перед вирішенням вічного питання.