Урок "Історична основа трагедії "Гамлет""

Про матеріал
Урок "Історична основа трагедії "Гамлет"" - це урок засвоєння нових знань, який має на меті: ознайомити учнів з творчим спадком драматурга, з історією створення трагедії «Гамлет», вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати усне зв’язне мовлення, логічне мислення; прищеплювати допитливість, уміння працювати в парах. Під час уроку учні виконують інтерактивні вправи. Протягом уроку створюють лепбук.
Перегляд файлу

Тема уроку: В.Шекспір «Гамлет». Історія створення трагедії.

Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з творчим спадком драматурга, з історією створення трагедії «Гамлет», вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати усне зв’язне мовлення, логічне мислення; прищеплювати допитливість, уміння працювати в парах;

формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів;

комунікативної: формувати навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до думок та почуттів оточуючих;

інформаційної: формувати вміння визначати роль деталі в тексті; розвивати навички роботи з книгою;

загальнокультурної: прищеплювати естетичний смак та читацькі інтереси учнів; розширювати світогляд школярів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрети В. Шекспіра, підручник , інтернет ресурси.

Очікуваний результат: учень пояснює, що Шекспіра вважають геніальним англійським поетом і драматургом доби Відродження, бо він не мав собі рівних за здатністю заглиблення в людську психологію, її найпотаємніші куточки; опоетизував людину та красу її почуттів; досконало володів майстерністю драматурга; називає характерні риси трагедії (гострий, непримиренний конфлікт, загибель головного героя тощо); називає провідні мотиви трагедії “Гамлет”: мотив пізнання людиною зла та необхідності боротьби проти цього зла; мотив зіткнення благородства і ницості, гуманіста і дійсності, де панує зло.

Звихнувся час...

О доле зла моя!

Чому його направить

мушу я?...

Гамлет, В.Шекспір
 

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Емоційне налаштування

Якщо посміхнутися перехожому-він посміхнеться у відповідь.

Якщо посміхнуться небу і сонцю-розійдуться хмари.

Якщо посміхнуться Всесвіту- трапиться щось неймовірне.

Давайте посміхнемося губами,долонями,очима,серцем.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Вступне слово вчителя. На попередньому уроці ви мали можливість доторкнутися до мистецтва епохи Відродження. Давайте перевіримо ваші знання та увагу, що ви можете сказати про добу Відродження , а зробимо ми це за допомогою інтерактивної вправи «Гронування».

 

 

  • Назвіть особливості культури пізнього Відродження?
  • Який рід літератури стає домінуючим в цю епоху, чому?

 

(Драма. Саме засобами драматичного твору можуть бути відображені конфлікти між людьми та боротьба протиріч у душі людини. Невипадково у ХVI столітті довершеності досягає драма саме у Англії, у країні, де найбільш глибино проявляється трагічний характер епохи)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.

Слово вчителя. Розтлумачте уривок з вірша  українського поета В. Коротича

... Хто є Шекспір?

Чи був він?

Білі  руки підводять вчені — їм бракує слів.

Чи був він —той актор,

Чиї перуки

Вкривали наймудрішу із голів?

Хто є Шекспір?

 

За хмаринкою тегів визначити тему уроку.

https://wordart.com/edit/9qubokeo64k1

ІV. Робота над темою уроку.

Слово вчителя.

Дж. Джойс писав: “Із усіх великих людей він найбільш загадковий. Єдине, що ми знаємо про нього, - це те, що він жив і страждав ”.

З 8 класу ви вже знаєте, що про життя Шекспіра збереглося небагато достовірних фактів, однак особистість письменника овіяна численними легендами та переказами. Давайте згадаємо, що нам відомо.(Перегляд освітнього відеоролику) .

  1. Створення асоціативного портрета «В. Шекспір – геніальна людина доби Відродження»
  • Створюючи асоціативний портрет Шекспіра , пригадайте, якими професіями володів Шекспір.
  • Чи можна Шекспіра назвати генієм доби Відродження?

 

Шекспір – геніальна людина доби Відродження


 

 

 

Ш 3.jpg 

 

 

 

 

          АКТОР                                                                                   РОМАНТИК

 

 

 

 

                         РЕЖИСЕР

                                                                              ВЕЛИКИЙ

                                                                                 ДРАМАТУРГ

ГЕНІАЛЬНИЙ
ДИРИГЕНТ В ОРКЕСТРІ
СЛОВЕСНИХ  ІНСТРУМЕНТІВ

 

 

  1. Виконання інтерактивної вправи в програмі Leanimg.Apps (розподілити періоди творчості та їх характеристики).

https://learningapps.org/view8364779

Бесіда

  • Які основні жанри можна виділити у драматичній творчості Шекспіра?

(У літературі Англії в цей період розквітає і поезія, і проза, проте головною стає драма – трагедія, комедія, історична хроніка. Всі ці три вида національної драми на небувалу художню висоту підняв Шекспір)

  • Дайте визначення жанру «трагедія»

(Трагедія – один із драматичних жанрів, підґрунтям якого є протиріччя, конфлікт, що неможливо вирішити, тому найчастіше, як правило, закінчується твір загибеллю героя. Цей конфлікт виходить за межі особистого зіткнення між діючими особами і переростає у боротьбу протилежних, непримиренних законів, життєвих принципів)

  1. Історична основа трагедії.

Легенда про Амлета. За часів Шекспіра в Англії була добре відома середньовічна легенда про принца Амлета, яку записав Саксон Граматик близько 1200 року. Як свідчить давній автор, володар Ютландії був убитий своїм братом Фенгом, котрий потім одружився з його вдовою. Син убитого, молодий Амлет, вирішив помститися за батька. Щоб виграти час і не викликати підозри, Амлет прикинувся божевільним. У його промовах був прихований підтекст, але ніхто не розумів та й не прислухався до «божевільного». Друг Фенга вирішив перевірити, чи насправді Амлет божевільний, проте Амлет убиває його і, обдуривши всіх, одружується з донькою англійського короля і повертається до Ютландії. У фіналі він

Давайте зазначемо, яким постає пеперд нами Амлет середньовіччя

Середньовічний Амлет

Герой легенди переміг і став королем

У центрі -  події зовнішні

Амлет - справжня людина Середньовіччя.

Хитрий, жорстокий, цілеспрямований, кмітливий месник

Вчинками керує мотив кровної помсти і бажання особистого звеличення.

Середньовічна хроніка, драматичний твір про помсту

 

Джерела трагедії «Гамлет»: «Хроніка датського літописця XII ст. Саксона Граматика»;  «Трагічні історії» (1576) французького письменника Франсуа де Бельфоре; п’єса Томаса Кіда «Гамлет» (1594). В. Шекспір «Гамлет». (1601)

Слово вчителя

В.Г. Бєлінський  у статті «Гамлет» писав : «Что привело его (Гамлета) в такую ужасную дисгармонию, ввергло в такую мучительную борьбу с самим собою? – несообразность действительности с его идеалом жизни: вот что. Из этого вышла и его слабость, и его нерешительность»

Як бачите, Бєлінський вважає Гамлета слабим та нерішучим. Пропоную і нам замислитися та спробувати відповісти на питання: «Хто він, Гамлет»?

Робота над текстом.

Прийом «Коло ідей»

Що є людина?

Чого варте її життя?

Чи можна знищити зло?

Чи варто боротися за справедливість?

Змиритися з обставинами?

Скоритися долі?

Проте всі названі проблеми можуть бути зведені до основного конфлікту.

  • До якого?

(Протиріччя між дійсністю та ідеалом, реальністю та уявою того, як має бути; між прощенням та помстою)

V. Фізкультхвилинка.

Бесіда.

Які погляди на людину були прищеплені Гамлет – студенту Віттенберзького університету? (з'ясувати, яким Гамлет був на початку трагедії)

  • Студент Віттенберзького університету
  • Добре знається на мистецтві, любить театр.
  • Захоплюється фехтуванням. Закоханий в Офелію
  •  Вірить людям
  • Цінує в людях не багатство та знатність, а особисті заслуги, чесність, щирість, розум, добре серце.
  • Розумний, благородний, правдивий.
  • Ідеал – батько.

Які події порушили гармонію в душі юнака?

Як змінився Гамлет після зустрічі з привидом?

  • Сумний, заглиблений у себе
  • Вдає з себе божевільного
  • Розмірковує, мучиться
  • Розчарувався в Офелії, матері, друзях
  • Прагне помститися, але заперечує вбивство взагалі, а тим паче з помсти.

Над чим замислився Гамлет?

  1. Піднятися на боротьбу зі злом і загинути?
  2. Скоритися і залишитися живим?
  3. Чи можна  подолати зло?

Висновок: «Трагедія Гамлета – це трагедія пізнання зла людиною» Й.В.Гете

Які питання він має вирішити для себе?

  • Зло існує. Вибрати позицію у боротьбі проти за.
  • Нести відповідальність за власні дії.
  • Знайти сенс життя.

Що є причиною його душевного неспокою, замішання, божевілля?

  •              Приховувати свої негативні почуття до короля та королеви
  •              Не пояснювати. Чому він розчарований
  •              Обміркувати подальші дії
  •              Перевірити слова Привида,  перш ніж перейти до помсти.

В. Шекспір увійшов у літературу в той період, коли митці зосередилися на показові внутрішнього світу людини. Саме тому Шекспір прагнув пізнати таїну людського серця , поринути в глибини людської душі . Для чого? Можливо, щоб краще пізнати себе самого себе та світ, в якому він жив. 

VІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу.

 Доопрацювати інтелект-карти у зошиті.

Скласти сенкан ( Галет)

Гамлет

Спостережливий, сміливий

Розмірковує, спостерігає, діє

Вічний образ світової літератури

Гуманіст

VІІ. Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Сьогодні я дізнався..

Було цікаво…

Я зрозумів, що..

Я зміг…

Я спробую…

Мене здивувало..

Мені захотілося…

Урок дав мені для життя..

VІІ. Домашнє завдання

Знати зміст трагедії, зробити композиційний аналіз текста.

 

 

 

docx
Додано
24 березня 2021
Переглядів
2459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку