Адаптація "Дитячий садок - школа"

Про матеріал
Організація наступності дитячий садок - початкова школа - середня школа Реалізація єдиної лінії розвитку дитини на етапах дошкільного та початкового навчання, надавши педагогічному процесу цілісний, послідовний та перспективний характер.
Перегляд файлу

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                 Матеріали

                                                                                   вчителя початкової школи

                                                                                Забеділіної Людмили Василівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наступність – послідовний поступ від одного до іншого, заснований на переході чого – небудь.

Необхідність наступності в роботі пов’язаних між собою ланок навчання обґрунтовано ще в працях Я.-А. Коменського,  Й-Г.Песталоцці, К.Ушинського, С.Русової. На початку  ХХ століття Н.Лубенець стверджувала, що «починати виховання дітей із школи – означає зводити будівлю на піску без фундаменту». 

Наступність забезпечує поступовий перехід від попереднього вікового періоду до нового, поєднання щойно здобутого дитиною досвіду з попереднім.

Ми живемо в той час, коли освіта, знання, професійні навички відіграють головну роль у житті людини. Постійне накопичення знань, і вмінь – це не примха. Це необхідність, продиктована часом, рівнем розвитку науки і техніки, прагненням до всебічного розвитку особистості. Для тіснішого контакту освітян усіх ланок  сформовано освітні округи, куди увійшли дошкільні освітні заклади, школи, позашкільні навчальні та виховні заклади та громадські організації. У зв’язку з цим особливо гостро постало питання наступності  - забезпечення в школі компетентісно зорієнтованого підходу, фізичного, психічного, соціального, мовленнєвого розвитку  дитини, який забезпечує довкілля. Зважаючи на актуальні проблеми, педагоги постійно шукають оптимальні форми і методи роботи і такі освітні технології, які б задовольняли б сучасним вимоги.

Реалізація наступності між дошкільною підготовкою та початковою школою та середньою ланкою  навчання повинна забезпечити створення системи безперервного навчання з урахуванням :

  • збереження самоцінності кожного вікового періоду розвитку дитини;
  • сформованості вмінь учитися як фундаментального новоутворення;
  • повинна бути направленою на збереження здоров’я, емоційного благополуччя та розвиток індивідуальності кожної дитини.

Задача заступника директора з НВР початкової школи полягає в тому, щоб  скласти комплексно – цільову програму, яка передбачає  заходи з питань наступності та адаптації як при переході з дитячого садка до школи, так і при переході із школи І ступені до школи ІІ ступеня.

Мета програми  - забезпечення цільової та змістовної єдності учбової діяльності протягом всього процесу отримання навчання в навчальному закладі.

Етапи організації адаптаційного  періоду в школі

 1. Розробка психологом школи варіанта програми для кожної групи класів : дошкільники, 1-ї, 5-і класи.

2. Створення класними керівниками програми адаптаційного режиму з  врахуванням власних можливостей на основі базової програми.

3. Забезпечення заступнику директора з НВР  організаційних умов для проведення адаптаційного періоду.

4.   Проміжний аналіз та корекція програми психологом та класним керівником в у відповідності з проявленими психологічними особливостями дітей.

5. Постановка психолого - педагогічних задач для кожного класу, аналіз результатів адаптаційного періоду.

6. Проведення батьківських зборів з метою ознайомлення з підсумками адаптаційного періоду.

7. Підсумкова психолого педагогічна нарада (педконсіліум).

8. Підсумкова довідка «Адаптаційний період у школі».

 

 

 

 

Наступність між дошкільною та початковою ланками освіти 

 

У  склад організаційно – педагогічних функцій заступника директора  з НВР входять важливі проблеми початкової школи – наступність між дошкільною освітою та початковою школою, адаптація першокласника до шкільного життя та наступність між початковою школою та середньою ланкою.

Правильно організована робота з цієї проблеми – запорука успішного навчання дітей в середній та старшій ланці освіти.

Протягом десятиріч проблема наступності шукає свого вирішення.

Велика кількість дітей дошкільного віку не відвідують дошкільні заклади. Діти, що отримують сімейне виховання часто бувають не готові  до реальних умов та вимогам  шкільного навчання.

Все це привело до того, що  при школах стали створювати підготовчі класи. Це відповідає вимогам сім’ї, інтересам школи та самої дитини. Такі діти швидше адаптуються до умов шкільного життя.

На сьогодні існує багато програм,  які відповідають основним вимогам  підготовки дитини до школи. Важливо, щоб ці програми не дублювали програму першого класу. Як правило, такі програми включають в себе :

1. Учбову програму занять;

а) розвиток мовлення;

б) математика;

в) ознайомлення з навколишнім світом.

2. Психологічну програму занять.

3. Програму спостереження.

4. Програму співпраці з батьками майбутніх першокласників.

 Такі підготовчі класи  сприяють формуванню  у дітей бажання вчитися, повірити у свої сили та особистісну значущість. Це дуже важливо  особистісно  орієнтованому навчанні.

 План роботи початкової школи та дитячого садка.

Мета : реалізувати  єдину лінію розвитку дитини на етапах дошкільного та початкового навчання, надавши педагогічному процесу цілісний, послідовний  та перспективний характер. Створюючи перспективні та наступні зв’язки дошкільних навчальних закладів та шкіл будувати цілісний педагогічний процес на єдиній організаційній, методичній, та корекційно – розвивальній основі.  

  План роботи включає наступні види робіт :

1 Організаційна.

2. Методична.

3. Психолого – діагностична та корекційно – розвивальна робота.

 

 

 

 

 

 

 

МОДЕЛЬ ВЗАЄМОДІЇ ДОШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ТА ШКОЛИ

у створенні спільного розвивального середовища

 

Взаємодія управлінського складу (керівники закладів, методична служба, психологічна служба)

 

  1. Складається план перспективності й наступності в роботі дошкільного закладу й початкової школи.
  2. Вивчаються перспективи розвитку дошкільного закладу, вихованців у школі.                             
  3. Створюється єдиний аналітичний  інформаційно – розвивальний

простір.

  1. Розробляється план спільних заходів.
  2. Моніторинг навчальних досягнень, якості навчання випускників ДНЗ.
  3. Узгодження критеріїв готовності дітей до 1-го класу.
  4. Медико – психологічний супровід адаптаційного періоду.

 

Взаємодія педагогічних колективів

 

  1. Спільне проведення батьківських зборів.
  2. Взаємовідвідування педагогічних заходів.
  3. Ознайомлення з програмою дошкільного закладу  й початкової школи.
  4. Взаємопрезентації досвіду і навчальних програм.
  5. Спільні методичні заходи.

 

Взаємодія дитячих колективів

 

     1.Організація свят і розваг

     2.Створення спільних традицій

     3. Екскурсії

     4. Проведення спільних дитячих конкурсів

     5. Виставки дитячих робіт

     6. Спільні свята, концерти для батьків.

 

Взаємодія з батьками

 

  1. Вивчення батьківських запитів в освітніх послугах і моніторинг рівня задоволення батьків якістю.
  2. Проведення зборів, конференцій.
  3. Діяльність консультпунктів.
  4. Залучення батьків до господарської діяльності й проведення свят.

 

 

 

 

 

 

 

 

Циклограма взаємодії шкільної та дошкільної адміністративно - психологічної служби з питань наступності й перспективності в освіті

 

Місяць

Діяльність служб дошкільного закладу

Діяльність служб школи

Серпень

Узгодження і корекція плану взаємодії служб дошкільного закладу та школи

Вересень

Взаємодія служб із питань супроводу адаптаційного періоду першокласників

Підготовка до медико – психологічного консиліуму «Адаптація першокласників»

Участь у святі першого дзвоника. Екскурсія до школи

Жовтень

Вивчення рівня розвитку психічних процесів дітей шестирічного віку з метою підготовки їх до шкільного життя

Виділення труднощів в адаптації першокласників за підсумками первинної діагностики, моделювання системи  взаємодії з  психологи ДНЗ, вихователями, батьками щодо усунення проблем у навчальній діяльності

 

Підготовка методичних рекомендацій для вихователів, учителів  і батьків з питань успішної адаптації дітей

Листопад

Проведення спільного психолого – медико – педагогічного консиліуму «Адаптація першокласників»

 

Створення єдиного корекційно – розвивального простору  з метою вирішення проблем адаптації

 

Проведення корекційно – розвивальних занять із шестилітками

Проведення корекційно – розвивальних занять  з учнями, які мають проблеми в адаптації

Грудень

Вивчення батьківських запитів в освітніх послугах

Первинне формування банку даних про майбутніх першокласників

«Круглий стіл» : взаємопрезентація досвіду роботи й навчальних програм

 

 

Січень - лютий

Проведення занять із курсу «Введення в шкільне життя»

Проведення підготовчих занять для майбутніх першокласників

 

Організація консультпунктів для батьків майбутніх першокласників із питань вивчення комплексної готовності до шкільного життя

Вивчення батьківських уявлень щодо готовності дітей до навчання.

 Узгодження критеріїв готовності дітей до першого класу

Березень квітень

Діагностика комплексної готовності дітей до навчання у школі

Оформлення супровідної документації

Консультування батьків майбутніх першокласників

Травень

Проведення психолого - медико – педагогічного консиліуму з питань прийому дітей до першого класу

Консультування батьків за рішенням ПМПК

Червень

Аналіз результативності роботи адміністративно – психологічних служб ДНЗ і ЗОШ

Проектування спільно ї освітньої діяльності

 

 

 

Перехід учнів із початкової до середньої школи

Розв’язуючи проблеми наступності на даному етапі робота ведеться за такими напрямами:

  1. Спільна  методична робота вчителів початкової школи та вихователів ДНЗ на першому етапі та вчителів початкової школи  і вчителів – предметників на другому  в середній ланці на кінцевому етапі.
  2. Робота з дітьми (вчитель, психолог, педіатр)
  3. Робота з батьками (вчитель, психолог, педіатр,соціальний педагог). Наступність між початковою та середньою ланками здійснюється за наступними напрямками :

- навчальні програми;

- організація навчального процесу;

- єдині вимоги до учнів;

- структура уроків.

       Етап переходу із початкової школи до основної, як і перший, має перехідний характер. Цей етап супроводжується достатньо різкими змінами в житті школярів. До них належать : підвищення вимог до самостійності та відповідальності учнів, зростаюча складність предметного змісту навчання; нові стосунки з вчителями – предметниками.

                            Формулювання проблеми :

Зниження успішності у навчанні при переході із початкової школи до середньої  у значної кількості учнів (20%) внаслідок  неузгодженості навчального процесу у початковій  та середній школі на організаційному, змістовному та методичному рівнях.

Однією з причин виникнення даної проблеми є  нездібність учнів впоратися із вирослим об’ємом домашнього завдання, адаптуватися до різних вимог вчителів – предметників:

  1. Недостатнє вивчення даних про випускників початкової школи,їх можливостях та реальних навчальних можливостях.
  2. Непідготовленість вчителів до роботи з дітьми молодшого шкільного віку і як наслідок, не адаптованість методики викладання  до можливостей дітей даного віку. Стрибкоподібний перехід до нових  у порівнянні з початковою школою методам навчання.
  3. Нерозуміння учнями учбового матеріалу внаслідок вступу його  у протиріччя з раніше вивченим в початковій школі.
  4. Непідготовленість до сприйняття ускладненого змісту учбових курсів у 5 класі.

 

Зниження успішності учнів 5-х класів обумовлено наступними причинами :

 

  1. Велика наповнюваність класів у початковій школі.
  2. Недостатнє володіння методикою активізації навчання.
  3. Недостача диференційованого дидактичного матеріалу для організації самостійної роботи.
  4. Направленість змісту учбових посібників на репродуктивний характер діяльності учнів.

 

 

 

ПРИБЛИЗНИЙ ПЛАН ДІЙ

з вирішення проблеми наступності

 

1.Виявлення рівня підготовленості п’ятикласників до навчання в середній школі ( контрольні роботи у вересні , відп. вчителі – предм.)

2. Вивчення індивідуальних особливостей та оцінка якості навченості п’ятикласників ( пед.. консиліум, вересень, 2тиждень, заступники, предм. МО, керівники гуртків)

3. Визначити індивідуальні цілі вчителів 5-х класів щодо розв’язання проблеми наступності ( співбесіди із вчителями, вересень, предм. МО)

4. Вивчити готовність учнів 3-х класів до навчання у середній ланці ( на МО, серпень, заступник, предм. МО)

5. Теоретично та практично підготувати вчителів до розв’язання проблеми «Активізація навчання молодших школярів» ( на МО, відкритих уроках, жовтень , заступник, преді. МО)

6. Вивчити організацію домашнього завдання у 5 класу(бесіди з вчителями, учнями , спостереження на уроках, анкетування, жовтень, заст..)

7.Скоординувати домашню роботу учнів 5–го класу ( індивідуальна робота з вчителями, жовтень, заст. предм. МО)

8. Організувати обмін досвідом з проблеми «Методи навчання дітей молодшого шкільного віку» ( відкриті уроки, жовтень – квітень, заст., предм. МО)

9.Підвести підсумки навчання учнів 5-х класів в І чверті (контрольна робота , кінець жовтня, вчителі)

10. Проаналізувати результати навчання п’ятикласників в І чверті (пед. рада, листопад, заст.)

11. Теоретично та практично підготувати вчителів початкової школи до вирішення проблеми розвитку загальнонавчальних знань та навичок учнів (відкриту уроки, грудень, заст., предм. МО  )

12. Проконтролювати наявність дидактичного матеріалу для самостійної роботи учнів в кабінетах початкової школи та розповсюдити досвід кращих вчителів ( огляд кабінетів , січень, заст. предм. МО)

13. Організувати  розробку діагностичних завдань для виявлення ЗУН учнів 4-х класів) (бесіди з вчителями (лютий, предм. МО)

14. Організувати  розробку діагностичних завдань для виявлення предметних навичок  учнів 4- 5-х класів) (бесіди з вчителями (березень, предм. МО)

15.Вивчення особистості випускника початкових класів (тестування, індивідуальна робота, квітень, психолог, заст.)

16. Контролювати проведення індивідуальних занять зі слабо встигаючими учнями ( відвідування занять, бесіди з учнями , квітень, заст., предм. МО)

17. Організувати перевірку ЗУН та предметних знань  у відповідності з державними стандартами (контр. Роботи, травень, заст.)

18.Розглянути підготовленість випу4скників 4-х класів до навчання в середній ланці ( пед. консиліум, серпень, заст., кер. МО)

19 Проконтролювати стан навчального процесу  5-му класі з метою відстеження наступності з початковою школою ( відвідування уроків вересень – жовтень, заст. предм. МО)

 

Вироблення єдиних вимог  до випускників початкової школи:

 

  1. Виконання державних програм початкової школи.

 

  1. Критерії що закладені в технологічну карту учня :

- результати внутрішнього контролю в початковій школі –заст. дир.  (грудень –січень)

- результати  відвідування уроків – заст. дир. (лютий – березень)

- результати класно – узагальнюючого контролю п’ятих класів в жовтні – грудні.

Важливе значення в розв’язанні проблеми наступності відіграє розстановка кадрів. Необхідно враховувати психологічну характеристику класу, дітей, стиль роботи, особистісні характеристики вчителя початкової школи. Якщо не врахувати ці особливості, є вірогідність отримати конфлікти між педагогами та учнями, педагогами та батьками, між самими педагогами. Випускні класи бажано обстежити психологом за активної допомоги вчителів. Робиться соціометрія , вивчається мотивація, інтерес до навчання. Встановити співвідношення з матеріалами 1-го класу. Необхідно заповнити психолого – педагогічну карту (класний керівник)

 

Якість знань та навичок учнів перевіряється різними формами :

- тестування;

- заліки;

- письмові контрольні роботи.

 Навички перевіряються в квітні – травні підсумковими контрольними роботами. Бажано ці ж контрольні роботи провести в 5-их класах після вивчення теми : «Повторення». Разом з текстом вчителю – предметнику передається аналіз робіт, що виконані в квітні – травні. При переході в 5-й клас передаються документи:

  1. Аналіз проведених контрольних робіт з 1 по 4 клас за основними темами програми;
  2. Аналіз річних контрольних робіт в 4- класі.
  3. Психологічна характеристика класу, підготовлена психологом.

Майбутніх п’ятикласників та їх батьків якомога раніше познайомити з майбутніми вчителями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зразок

 

 

ПРОГРАМА ПЕРЕХОДУ УЧНІВ ІЗ ПОЧАТКОВОЇ В СЕРЕДНЮ ШКОЛУ

 

Жовтень. Відпрацювання єдиних вимог та критеріїв класно – узагальнюючого контролю та знаннями учнів початкової школи (заст.  дир. поч. школи та заст.  дир. сер. ланки)

Грудень – січень. Внутрішній адміністративний контроль в початковій школі. Психологічне обстеження 3-4 класів. (заст.  дир. поч. школи, класний керівник майбутніх п’ятикласників, вчитель початкової школи)

 Грудень.  Розстановка кадрів на наступний рік в 5 класи з урахуванням психологічного обстеження заст.  дир. поч. школи та заст.  дир. сер. ланки)

Лютий. Нарада щодо проведення класно – узагальнюючого контролю в 4- класах  (заст.  дир. поч. школи та заст.  дир. сер. ланки, учителі 4- класів, учителі майбутніх 5-х класів)

       Лютий – березень. Класно – узагальнюючий контроль в 4-х класах (адміністрація, учителя 5х - класів)

Березень. Підведення підсумків класно – узагальнюючого контролю . Спільні МО вчителів початкової школи та середньої школи. (адміністрація, вчителі поч. школи, вчителі майбутніх п’ятикласників)

Квітень – травень. Відвідування уроків в 4-х класах учителями – предметниками. Підсумковий зріз знань . Батьківські збори в 4-х класах із запрошенням майбутніх вчителів. адміністрація, вчителі поч. школи, вчителі майбутніх п’ятикласників).

Травень – червень. Передача документації по класу. (класоводи та класні керівники майбутніх 5-х класів)

Серпень .  Нарада з питання переходу випускників початкової школи в середню (адміністрація, логопед, психолог, учителя початкової школи та середньої ланки)

Жовтень листопад наступного навчального року. Класно – узагальнюючий контроль 5-х класів (адміністрація, учителя початкової школи, психолог)

Грудень нового навчального року. Підведення підсумків класно – узагальнюючого контролю (адміністрація, учителя початкової школи, учителя 5-х класів, психолог)

 

 

 

 

doc
Додано
21 травня 2020
Переглядів
897
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку