У багатьох сільських шкіл немає психолога, а тому, сподіваюсь, ця інформація буде принагоді вчителям першого класу для ознайомлення і нормального проходження їх учнями адаптації до школи.
Адаптація першокласника до школи
Складність початкового періоду шкільного життя зумовлена тим, що дитина має кардинально змінити свій режим дня.
До приходу до школи малюк грався, спав, їв, виконував деякі доручення. Тепер гра стає другорядною. Головне завдання дитини – навчатися. Сам процес навчання для дитини є нелегким.
У школі необхідно:
Це потребує від дитини зосередженості, розумових зусиль, не характерних для дошкільної діяльності. Крім того додається ще й фактор психологічної напруги. У середньому періоді адаптація триває 1,5-2 місяці, у деяких дітей може затягнутись і до півроку. Ось чому увага і серйозне ставлення батьків до навчання дитини особливо важливі у перші дні шкільного навчання.
Батьки мають:
Перш за все, з перших днів шкільного життя дитина має відчувати, що до її навчальної роботи дорослі ставляться з повагою і розумінням, вважають її справою важливою, серйозною і складною. Окрім того, батьки зобов`язані створити певні умови для навчання дитини вдома. Допомогти їй пристосуватися до нового режиму дня.
Першокласник:
Добре було б, якби один із батьків на початок навчального року перебував у відпустці, щоб:
Перші 10-15 днів дитина ще не в змозі розподілити свій час, тому дорослі мають потурбуватися про те, щоб маленький школярик вчасно виконав завдання, а після занять підготував усе необхідне для наступного навчального дня, прибрав своє робоче місце.
Батьки мають створити вдома необхідні умови для занять дитини. Передусім визначити робоче місце: окрему кімнату чи куточок, де мають панувати порядок і чистота, що підтримуються самою дитиною. Поступово необхідно привчати маленького учня працювати самостійно, розказувати про свої успіхи, не приховувати труднощів.
Сім`я має підтримувати інтерес дитини до навчання, допомогти їй включитися у навчальну роботу. Необхідно кожного дня цікавитися справами школяра:
Бажано, щоб дитина розказала комусь із дорослих вивчене правило, вірш, матеріал, почутий на уроці. Коли дитина розповідає, вона сама себе перевіряє. Якщо ж школяр відчуває певні труднощі, переказуючи матеріал, значить, він ще не досить володіє вивченим. Необхідно ненав`язливо попросити дитину повторити вивчене, при цьому проявити цікавість; підкреслити важливість дитячої праці.
Якщо у дитини з`явились труднощі, потрібно з`ясувати їх причини, поговорити з учителем.
Дитина хворіла? Багато пропустила? У цьому разі потрібно допомогти їй надолужити пропущений матеріал. Якщо школяр не засвоїв деякі правила, необхідно:
Але буває так, що дитина не бажає самостійно працювати, долати труднощі. У такому разі особливо необхідний посилений контроль з боку батьків: розкажи, поясни, повтори, перевір ще раз.
Труднощі, які виникають у навчанні, небезпечні через те, що нерідко відштовхують дитину від шкільних занять. Тому дуже важливо вчасно допомогти їх подолати.
Головне завдання батьків: