Тема. Африка. Географічне положення. Елементи берегової лінії.
Дослідження та освоєння.
Мета:1.Формувати в учнів первинні навички складання плану характеристики материка та плану географічного положення материка, систематизувати знання учнів про основні етапи історії дослідження Африки; 2.Поглибити практичні навички учнів самостійно визначати географічні координати, вимірювати відстані на карті за масштабом та градусною сіткою.
3. Виховувати любов до природи ,формувати екологічний стиль мислення і поведінки, повагу до власних думок та думок товаришів по класу.
Обладнання: фізична карта світу (півкуль), фізична карта Африки, атласи, підручники, контурні карти, ноутбук, мультимедійний проектор, презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Зміст уроку
І. Організаційний момент.
Діти, ми закінчили вивчення теми «Географічні закономірності», а знання набуті з цієї теми знадобляться нам при вивченні розділу «Материки».
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
Прийом «Інтелектуальна розминка».
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Прийом «Асоціація».
(Орієнтовні відповіді учнів):
Прийом «Дивуй».
А головне тут знайдені найперші найдавніші останки людей. «Африка – це колиска людства». Виготовлені кам’яні знаряддя налічують 2,6 млн. р., з’явилася людина сучасного типу – Homo sapiens. Або Людина розумна.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Діти записують тему. Розкриваю мету, ставлю проблемне питання:
Для полегшення вивчення природи материків та для порівняння їх один з
одним потрібна систематизація навчального матеріалу, яку пропоную проводити за таким планом:
А також пропоную записати план вивчення географічного положення
материка:
Згідно з цим планом ми і починаємо знайомство з цим материком.
Презентація «Дослідження»
Практична робота.
І. Визначення географічних координат крайніх точок:
пн. м. Рас Енгела; 37°пн. ш. 10°сх. д.
пд. м. Аґульяс; 35° пд.ш. 20°сх.д.
зах. м. Альмаді; 14° пн.ш. 18°зх.д.
сх. м. Рас Ґафун. 11 пн.ш. 52°сх.д.
ІІ. Визначаємо протяжність материка.
Розрахунок:
35° пд. ш. + 32° пн. ш. = 67°
67° · 111 км = 7437 км
43° сх. д. - 9° сх. д. = 34°
34° · 111,3 км = 3784,2 км
ІІІ. Висновки про розміри материка.
ІV. Назвати сусідній материк, океани, моря, затоки, протоки, острови, півострови. Нанести на контурну карту.
Уздовж Гібралтайської протоки проходить морський кордон між Африкою і Європою.Ширина 14 км (найвужча частина), 44 км – в найширшій.
Дослідження та освоєння Африки (випереджаюче завдання).
Учні роблять повідомлення про мандрівників, досліджувачів. Виділяємо разом з учнями три періоди.
Перший період: від найдавніших часів (фінікійці) до VІ – VІІ ст. (вторгнення арабів).
Другий етап: VІІ – сер. ХІХ ст.
Плавання Васко да Гами, Європейські работоргівля та колонізація материка.
Третій: із середини ХІХ ст. до нашого часу. Початок цього періоду пов’язаний з дослідженнями Девіда Лівінгстона, Василя Юнкера, М. Вавілова, Г. Стенлі, Г. Барт, Є. Ковалевського.
Услід за європейськими дослідниками йшли колонізатори. Лише в 60-ті роки ХХ ст. почалося поступове звільнення африканських народів від колоніальної залежності.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом «Практичність теорії».
Сьогодні адміністрація нашого ліцею поставила перед географічним товариством 7 класу завдання :
І корабель
Девід Лівінгстон
________________ протока.
знаходиться найбільша _________________
затока.
океану рукотворний _______________ канал.
ІІ корабель
Васко да Гама
та ____________________.
моря.
_______________ море.
ІІІ корабель
Г. Стенлі
1. Отже, материк лежить в усіх _______ півкулях.
2. Крайня північна точка материка називається
____________________.
_____________________.
ІV корабель
Бартоломеу Діаш
_____________________________.
та ______________.
та _________________ півкулі.
V корабель
Єгор Ковалевський
________________.
_________________.
Прийом «Робота в групах».
Діти об’єднуються в групи, обирають капітанів і починають працювати. (Робота з контурними картами розрахована на 2 уроки, а заповнення судових журналів одразу.
V. Рефлексія.
- Чи сподобалось тобі працювати на уроці?
- що викликало труднощі?
Чому ж Африку досліджували, а не відкривали? (Проблемне питання «Колиска людства»)
VІ. Домашнє завдання.