Африка. Географічне положення, історія дослідження.

Про матеріал
Представлено матеріал по формуванню цілісного уявлення про географічне положення Африки, її дослідження.
Перегляд файлу

 

Тема. Африка. Географічне положення. Елементи берегової лінії.

 Дослідження та освоєння.

 

Мета:1.Формувати в учнів первинні навички складання плану характеристики материка та плану географічного положення материка, систематизувати знання учнів про основні етапи історії дослідження Африки;                                     2.Поглибити практичні навички учнів самостійно визначати географічні координати, вимірювати відстані на карті за масштабом та градусною сіткою.

3. Виховувати любов  до природи ,формувати екологічний стиль мислення і поведінки, повагу до власних думок та думок товаришів по класу.

 

 

Обладнання: фізична карта світу (півкуль), фізична карта Африки, атласи, підручники, контурні карти, ноутбук, мультимедійний проектор, презентація.

 

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

 

Зміст уроку

 

І. Організаційний момент.

 Діти, ми закінчили вивчення теми «Географічні закономірності», а знання набуті з цієї теми знадобляться нам при вивченні розділу «Материки».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

Прийом «Інтелектуальна розминка».

  • Що називається материком?
  • Що називається частиною світу?
  • Скільки частин світу?
  • Що таке екватор?
  • Що таке «0» меридіан?
  • Скільки океанів? Назвіть їх.

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Прийом «Асоціація».

  • Яку асоціацію викликає у вас слово «Африка» та слова вірша Корнія Чуковського?

(Орієнтовні відповіді учнів):

  1. Африка – найжаркіший материк.
  2. Тут протікає найдовша ріка.
  3. Найбільша пустеля Сахара.
  4. Найбільша сухопутна тварина слон.
  5. Друге місце за величиною по площі острова Вікторія.
  6. Це батьківщина таких культур, як буряк, капуста, кавуни, цибуля.
  7. Одне із 7 чудес світу «Єгипетські піраміди».

Прийом «Дивуй».

 А головне тут знайдені найперші найдавніші останки людей. «Африка – це колиска людства». Виготовлені кам’яні знаряддя налічують 2,6 млн. р., з’явилася людина сучасного типу – Homo sapiens. Або Людина розумна.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 Діти записують тему. Розкриваю мету, ставлю проблемне питання:

  • Чому материк Африку досліджували, а не відкривали?

Для полегшення вивчення природи материків та для порівняння їх один з

одним потрібна систематизація навчального матеріалу, яку пропоную проводити за таким планом:

  1. Географічне положення, історія відкриття, дослідження.
  2. Геологічна будова.
  3. Рельєф, корисні копалини.
  4. Клімат.
  5. Внутрішні води.
  6. Природні зони.
  7. Населення, політична карта країни.

А також пропоную записати план вивчення географічного положення

материка:

  1. Положення відносно екватора.
  2. Положення відносно «0» меридіана.
  3. Положення відносно океанів, морів.
  4. Положення відносно інших материків, «сусіди».
  5. Миси, крайні точки, координати.

Згідно з цим планом ми і починаємо знайомство з цим материком.

Презентація «Дослідження»

  1. Відносно екватора. Серед материків Землі Африка займає унікальне положення – вона майже посередині перетинається екватором. Більша частина території континенту розміщена між двома тропіками, в жаркому тепловому поясі.
  2. Нульовий меридіан перетинає Африку в західній частині, тому більша частина материка лежить у східній півкулі, менша – в західній.

Практична робота.

І. Визначення географічних координат крайніх точок:

пн. м. Рас Енгела;   37°пн. ш.  10°сх. д.

пд. м. Аґульяс;        35° пд.ш.    20°сх.д.

зах. м. Альмаді;      14° пн.ш.    18°зх.д.

сх. м. Рас Ґафун.     11 пн.ш.     52°сх.д.

ІІ. Визначаємо протяжність материка.

 Розрахунок:

  1. Протяжність за меридіаном 20° сх.д.

35° пд. ш. + 32° пн. ш. = 67°

67° · 111 км = 7437 км

  1. Протяжність за екватором

43° сх. д. - 9° сх. д. = 34°

34° · 111,3 км = 3784,2 км

     ІІІ. Висновки про розміри материка.

     ІV. Назвати сусідній материк, океани, моря, затоки, протоки, острови, півострови. Нанести на контурну карту.

 Уздовж Гібралтайської протоки проходить морський кордон між Африкою і Європою.Ширина 14 км (найвужча частина), 44 км – в найширшій.

 Дослідження та освоєння Африки (випереджаюче завдання).

 Учні роблять повідомлення про мандрівників, досліджувачів. Виділяємо разом з учнями три періоди.

 Перший період: від найдавніших часів (фінікійці) до VІ – VІІ ст. (вторгнення арабів).

 Другий етап: VІІ – сер. ХІХ ст.

 Плавання Васко да Гами, Європейські  работоргівля та колонізація материка.

 Третій: із середини ХІХ ст. до нашого часу. Початок цього періоду пов’язаний з дослідженнями Девіда Лівінгстона, Василя Юнкера, М. Вавілова, Г. Стенлі, Г. Барт, Є. Ковалевського.

 Услід за європейськими дослідниками йшли колонізатори. Лише в 60-ті роки ХХ ст. почалося поступове звільнення африканських народів від колоніальної залежності.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Прийом «Практичність теорії».

 Сьогодні адміністрація нашого ліцею поставила перед географічним товариством 7 класу завдання :

 

  1. Відправити їх в віртуальну експедицію на 5 кораблях.

 

 

 

І корабель

                          Девід Лівінгстон

  1. Від Європи Африку відокремлює_________

________________ протока.

  1. На заході материка в Атлантичному океані

знаходиться найбільша _________________

затока.

  1. Значно скоротив шлях із Європи до Індійського

океану рукотворний _______________ канал.

 

 

ІІ корабель

                           Васко да Гама

  1. Материк омивається 2 океанами ____________

та ____________________.

  1. На півночі Африка має вихід до _____________

моря.

  1. На північному сході береги Африки омиває

_______________ море.

 

 

ІІІ корабель

                              Г. Стенлі

1. Отже, материк лежить в усіх _______ півкулях.

2. Крайня північна точка материка називається

    ____________________.

  1. Крайня південна точка материка називається

_____________________.

 

 

 

ІV корабель

                      Бартоломеу Діаш

  1. Африку екватор перетинає майже __________

_____________________________.

  1. «0» меридіан ділить материк на ____________

та ______________.

  1. Екватор поділяє Африку на ________________

та _________________ півкулі.

 

V корабель

                     Єгор Ковалевський

  1. Крайня східна точка материка називається ________

________________.

  1. Крайня західна точка материка називається ________

_________________.

  1. Площа Африки становить _______________________.

 

 

 

  1. Для виконання завдань дітям можна використати контурні карти, карти атласу, настінні карти.
  2. На контурні карти треба нанести географічну номенклатуру берегової лінії.
  3. Заповнити самостійно судовий журнал і доповісти про результати експедиції.

Прийом «Робота в групах».

 Діти об’єднуються в групи, обирають капітанів і починають працювати. (Робота з контурними картами розрахована на 2 уроки, а заповнення судових журналів одразу.

 

V. Рефлексія.

-  Чи сподобалось тобі працювати на уроці?

- що викликало труднощі?

Чому ж Африку досліджували, а не відкривали? (Проблемне питання «Колиска людства»)

 

VІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати §13.
  2. Нанести на к/к об’єкти, які характеризують г/п Африки.
  3. Скласти розповідь про уявну подорож навколо Африки, яка починається з міста Александрія.
  4. Підготувати повідомлення про дослідників Африки.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
18 лютого 2022
Переглядів
1038
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку