1
КЗ «Шолоховська СЗШ Покровської міської ради Дніпропетровської обл.»
Проект:
«День зустрічі птахів»
Зміст
І. Планування проектної діяльності
1.Мета проекту
2.Актуальність проекту
3.Завдання проекту
4. Очікуванні результати
ІІ.Основна частина
1.Вступ
2.Відкритий захід до дня акції «День зустрічі птахів»
3.Діяльність учнів
4.Легенди про птахів
5.Опис перелітних птахів України
ІІІ. Висновок
IV. Використана література
Мета проекту
Актуальність проекту
Важливою причиною збереження птахів є те що вони - це невід’ємна частина природнього середовища. Вони поширені скрізь, де є на землі сприятливі умови для їхнього життя. Скільки шкідливих комах і личинок знищують вони за літо, не злічити! Працюють, не покладаючи крил!
Птахи – справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, гнучкістю поведінки і, звичайно, співом.
В Україні налічується більше 400 видів птахів. Наш край теж відзначається багатством і різноманітністю пташиного світу.
Актуальність цього проекту в тому що діти стануть більш гуманно ставитися до птахів, до природи рідного краю. Більшість дітей зробить шпаківні, які розвісять у шкільному дворі школи та біля своїх будинків.
Учні будуть знати, чому більшість птахів від нас завжди відлітають, а деякі птахи залишаються зимувати. Від цього проекту очікується, що в учнів підвиситься діагностика екологічної культури і результат моніторингу буде вище, ніж раніше.
Для збереження птахів необхідне їх вивчення і пропаганда екологічних знань серед населення.
Щоб привернути увагу школярів до охорони птахів, навчити навичкам майстрування і розвішування штучних гніздівель, відродження дитячого свята «День зустрічі птахів» учасники освітнього процесу КЗ «Шолоховська СЗШ» залучилися до участі у Всеукраїнському конкурсі дитячої творчості «День зустрічі птахів – 2020», який проводять Київський еколого-культурний центр та Всеукраїнська екологічна організація «Жива планета» з 15 лютого по 30 квітня
Завдання проекту:
1. Розглянути різновид класу та види птахів.
2. Підібрати цікаві моделі годівничок та виготовити їх.
3. Залучення дітей до участі в вікторинах.
4. Поглибити знання про перелітних птахів.
5. Вивчити вірші про птахів.
6. Створення листівок.
7. Підбір та розгадування загадок.
8. Народні спостереження за птахами.
9. Підбір та складання ребусів і кросвордів.
10. Підготовка малюнків, виготовлення аплікацій та об’ємних виробів.
11. Створення плакатів «Свято птахів».
Очікувані результати:
Тривалість проекту: довготривалий (листопад - березень)
Характеристика проекту :
Акція «День зустрічі птахів»
План роботи
І заняття (листопад) |
||
1 |
Вступне заняття. |
5-11 |
2 |
Складання плану роботи. Пропозиції учнів. |
5-11 |
ІІ заняття (грудень) |
||
1 |
«Майстри». Виготовлення годівничок для птахів; |
2-Б |
2 |
Проведення конкурсу аплікацій та об’ємних виробів птахів. |
5-11 |
ІІІ заняття (грудень) |
||
1 |
Розповіді про перелітних птахів нашої місцевості. |
5 |
2 |
Перегляд пізнавальних відеороликів про життя птахів. |
9 |
ІV заняття (січень) |
||
1 |
Виготовлення аплікацій в початковій школі. |
3-Б, 4 |
2 |
Проведення вікторини «Знайка» |
8-А |
V заняття (лютий) |
||
1 |
Виготовлення плакатів та листівок «Птахи». |
7-А,7-Б,8-Б,10 |
2 |
Вікторина «Відгадай хто я!» |
7-А |
VI заняття (лютий) |
||
1 |
Презентації «Легенди про птахів». |
6-А, 6-Б |
2 |
Конкурс плакатів «Свято птахів» |
7-А. 7-Б, 8-Б |
VII заняття (березень) |
||
1 |
Відкритий захід до «Дня зустрічі птахів» |
11 |
2 |
Підсумок роботи. |
5-11 |
Вступ
До чого ж тільки чудова пора року – весна. З приходом її все змінюється на краще. А кожен день сповнений теплом і свіжістю. Сонце починає гріти дужче, дні стають довші, а ночі – коротші.
Все поступово оживає: прокидаються бджоли, виповзають різні комахи, розцвітають перші квіти та прилітають птахи. Чути вже їхню перекличку в небі. Вони летять до рідної домівки, кожна зграя повертається туди, звідки відлетіла і ніколи не помиляється. Перші птахи, яких ми можемо зустріти – це граки. Їх ще в народі прозвали вісниками весни. Потім прилітають шпаки, жайворонки, качки та гуси. Пізніше до них приєднуються й інші перелітні птахи. Пернаті роблять велику подорож, щоб повернутися додому. Деякі летять до нас аж з самої Африки.
У природі та житті людини птахи відіграють важливу роль. Завдяки їм відбувається поширення насіння рослин. Окремі види, живлячись нектаром, сприяють перехресному запиленню квіток. Існують складні взаємозв’язки птахів з іншими видами тварин. Хижі птахи поїдають ослаблених і хворих тварин, чим сприяють природному добору та є санітарами екосистем. У деяких птахів спостерігається співжиття одних видів з іншими. Наприклад, шпаки селяться разом із граками. Постійна присутність ластівок разом з табунами сільськогосподарських або диких тварин пояснюється тим, що вони приваблюють комах, яких птахи ловлять у польоті. Комахоїдні корисні для рослин, оскільки живляться личинками різних комах, що завдають їм великої шкоди. Значну кількість комах поїдають горобцеподібні, приносячи велику користь сільському та лісовому господарству.
Зараз гостро постає питання охорони природи. На території Кегичівського району ми можемо зустріти птахів, занесених до Червоної книги України: жовта чапля, лелека чорний, лебідь малий, шуліка рудий, орел-карлик, орел степовий, беркут, глухар, журавель сірий, пугач, сова довгохвоста, шпак рожевий.
. Відкритий захід до «Дня зустрічі птахів»
Мета: поповнення знань учнів про роль птахів в природі і житті людини;
представлення про природоохоронну діяльність;
розвивати пізнавальні інтереси учнів;
виховувати бажання допомагати, ставитися до пернатих друзів
бережливо;
закладати основи екологічної свідомості і культури.
Обладнання: плакати і малюнки на відповідну тему;
Створення інформаційних плакатів
учнями 11 класу
Створення лепбуку «Птахи» для підростаючого покоління.
Проведення вікторини «Знайка»
Мета:
Обладнання: картки з зображенням птахів, плакат для написання характеристики, пазли..
Проведення вікторини «Відгадай хто я!»
Мета: поповнення знань учнів про роль птахів в природі і житті людини;
розвивати пізнавальні інтереси учнів;
закладати основи екологічної свідомості і культури.
формувати культуру спілкування, взаємоповагу під час змагання.
Обладнання: аудіо запис співу птахів, пазли, кросворди та ребуси.
Діяльність учнів початкової школи
Тема: «Ми друзі пташок!»
Мета: збагатити знання учнів про роль птахів у природі та житті людини; розширити й уточнити знання про птахів; звернути увагу на спосіб життя птахів нашої місцевості взимку; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати бажання їм допомагати, берегти; закладати основи екологічної свідомості та культури.
Обладнання: відеоозапис співу птахів; мультимедійний проектор; презентація про птахів; малюнки птахів; годівнички виготовлені дітьми, кольоровий папір, ватні диски, ножиці. Клей.
Мапа заходу
Учні 2-Б класу виготовили годівнички та розмістили
їх на території школи.
Учні 3-Б класу виготовляли аплікацію «Лелека».
Учні 4 класу виготовляли аплікацію «Совенята».
Перегляд пізнавальних відеороликів про життя птахів
(учні 9 класу)
Мета:
Обладнання, аудіо та відео матеріали: відеофільм про птахів.
Виставка до дня зустрічі птахів
Мета:
Обладнання: виставка «У світі птахів», малюнки учнів на тему «Мої друзі - птахи».
Переможець у виставці до дня зустрічі птахів
Руда Катерина 11 клас
Легенда про Лелеку
Це давня легенда. Колись на світі панували звірі, а люди тільки-тільки з'явились з глини.
Дуже-дуже давно, коли народилась перша дитина, зібрались усі звірі, птахи та риби і стали радитись: а хто ж принесе її батькам.
Першим вийшов цар звірів Лев, і сказав:
- так, як я є царем над усіма звірами, попрошу доручити цю справу саме мені. Я сам принесу людям їхнього первістка.
Усі погодились, але виникла проблема, потрібно було далі перенести дитину через Море-Океан. Лев не міг впоратись сам. Тоді з води випірнула Риба-Кит і мовила:
- я перенесу людське дитя на своїй спині, хай Лев тільки донесе його до Моря-Океану.
Добре,- сказали звірі. - Але за Морем-Океаном є великий непрохідний Ліс-Праліс, потрібно якось перенести немовля і через нього.
Тут наперед вийшов чорний Орел.
- Я перенесу через Ліс-Праліс.
Звірі погодились, та старий Вовк заперечив:
- ти Орле, - сказав він, - незаперечно, самий сильний і сміливий птах, літаєш вище усіх, але Ліс-Праліс дуже великий. Чи вистачить тобі сил донести дитину, подолавши таку відстань?
Орел задумався. Так, він самий сильний, літає найвище, його усі бояться, та віддаль була дійсно великою.
- Гаразд, - погодився Орел. - Дійсно, це для мене може стати перешкодою. Тому, замість мене полетить Лелека. Він долає дуже великі відстані, він подужає.
Наперед вийшов білий-білий Лелека. Поклонився усім присутнім, та подякував за честь і довіру.
- А для того, щоб тебе ніхто не посмів зачіпати чи ображати по дорозі, - мовив далі Орел, - я дам тобі свою відзнаку.
І провів своїм чорним крилом по крилі Лелеки. Кінчики крил білого Лелеки почорніли - тепер усі знали, що то ознака Орла, і не варто зачіпати цю птицю.
На тому й порішили.
Так, як час був уже пізній, вирішили відправити усіх в дорогу наступного ранку.
А зранку впав сніг - прийшла Зима.
Звірі знову зібрались і зажурились. Як бути тепер? Зима, Сніг та Мороз можуть зашкодити.
Думали, думали і вирішили, що необхідно сповити дитину в білі пелюшки. Саме білий колір захистить, зігріє та сховає немовля від зимової негоди. Та і Лелека також білий - зима його не помітить.
Так і зробили звірі. Спочатку Лев приніс дитину до Моря-Океану, потім Риба-Кит несла її на своїй спині, а далі Лелека переніс через Ліс-Праліс. Немовля було закутане в білі пелюшки і Зима не помітила ні її, ні білого Лелеку. А чорні відзнаки на крилах птиці відлякували недоброзичливців.
З того часу і повелось, що дітей нам приносить Лелека, бо люди його бачать останнім. Насправді ж до цієї справи причетні і інші звірі, як от Лев чи Риба-Кит. І навіть, коли настає Зима, вона не може завадити. Тому, що білий колір ховає усіх від її негод. А Лелека прилітає і взимку, просто його не видно...
Шпак звичайний
Шпак звичайний гніздиться птахи на всій території, окрім північних областей Європи, а також східної, центральної і південно-східної Азії. Птахи, які заселяють північну частину ареалу є перелітними і зимують в тепліших регіонах: Північній Африці, Південній Азії та на Півдні Європи. Людина завезла цю пташку в Австралію, Нову Зеландію та Південну Африку.
Спершу даний вид птахів мешкав на рідколіссях, пасовищах і садах, але поступово шпаки призвичаїлись до життя поблизу людей. В лісах вони лише ночують, а вдень залишають їх в пошуках їжі. В Україні гніздиться скрізь крім високогір’я; мігрує скрізь; зимує на півдні, іноді в населених пунктах на решті території. Тіло масивне, з короткою шиєю. Дзьоб довгий, гострий і злегка зігнутий донизу; в сезон розмноження жовтий, в решту часу чорний. Райдужна оболонка очей кара. Крила короткі, в основі широкі і звужені на кінці. Шпак часто трусить ними, співаючи.. Хвіст короткий, на кінці майже прямий. Ноги червонувато-коричневі. Самці і самки дещо відрізняються один від одного: у самців пір'я на грудях подовжене, в той час як у самки коротке і витончене; в основі дзьоба самців є синювата пляма, а в самок на цьому місці червонуваті цятки. У молодих птахів глянець на тілі не настільки яскраво виражений, на кінці їх крила закруглені, а не гострі, як у дорослих птахів. Дзьоб у підрослих пташенят повністю буро-чорний.
Лелека
Лелеки – птахи великих розмірів. Найбільш великим видом в роду Ciconia є білий лелека. Довжина тіла як самця, так і самки становить 110 см, розмах крил досягає 220 см, а вага – 3,6 кг. Один з дрібних видів, белобрюхий лелека, важить близько 1 кг, а довжина його тіла становить 73 см.
Дзьоб лелеки довгий, в 2-3 рази перевищує довжину голови, і має конічну форму. Він може бути прямим або злегка перегнутим до верху (як у далекосхідного лелеки). У підстави він високий і масивний, на кінці гострий, закритий щільно. Мова гладкий, гострий і, в порівнянні з дзьобом, маленький.
Крила лелеки довгі, округлі, їх вершина утворена 3-5 маховими перами. Внутрішні пір’я на крилі довгі. У складеному стані вони досягають довжини першорядних махових пір’їн. Задні кінцівки птахів надзвичайно подовжені. Птахи здійснюють перельоти вдень, на великій висоті, не дотримуючись певний лад. Летять лелеки, в основному, над сушею, скорочуючи до мінімуму морські ділянки шляху. Це пов’язано з тим, що для ширяючого польоту важливі висхідні повітряні потоки, що формуються над сушею. Через водний простір лелеки пролітають тільки тоді, коли бачать протилежний берег. До весни птахи повертаються назад.
Ластівка сільська
Довжина тіла ластівок складає 175–230 мм, вага – 20 грамів. Верх оперення ластівки темно–синій, що відливає металевим блиском, низ – вершкового кольору, чоло й горлечко червонясто – коричневі, на голові часто можна побачити синю смужку. Інша частина черевної сторони птаха біла. Харчується ластівка в основному різними видами комах, яких вона з невимушеною легкістю ловить у польоті. Серед цих комах багато й сільськогосподарських шкідників. Іноді харчується павуками, яких ловить на стінах або у траві
. Звичайно живе в селах, але може зустрічатися у приміських районах. Випадків гніздування сільських ластівок у приміщеннях, де подовгу перебувають люди, у тому числі в житлі, відомо чимало. Ластівка воліє будувати гнізда усередині будинків. І завжди на гнізді або поруч із ним на ніч залишається самка, а самець улаштовується або зовні, або ближче до виходу. Ластівка знаходить доступ у вдома через слухові вікна. Зимує ластівка в Африці, Індії й Бірмі.
Висновок
У процесі реалізації проекту учні дізналися більш детальніше про перелітних птахів своєї країни та з’ясували, які з них занесені до Червоної книги України.
Зміст проекту відповідав віку учнів було використано оптимальний зміст раціональної та оптимальної інформації.
Пам’ятайте: найдорожче для пташки – це воля, наша любов має бути безкорисливою
Невід’ємною частиною нашого життя є птахи. На земній кулі їх налічується близько 8 тисяч 700 видів, а в нашій країні майже 770 видів. Яку роль виконують вони, птахи. у нашому житті? Зберігають зелений світ, є окрасою навколишнього, інколи є їжею для людини, складовою ланцюга живлення у природі, є джерелом для визначення прикмет та явищ погоди і природи.
На превеликий жаль , птахи почувають себе серед людського суспільства не зовсім безпечно. Лише одна з 5-ти пташок під час перельотів долітає до місця призначення. Але найбільше птахів гине від руки людини. Причиною знищення птахів є осушування боліт, розорювання незайманих земель, вирубування лісів – це все є домівкою птахів. Серед всієї фауни, яка занесена до Червоної книги, птахів найбільше – аж 15 видів.
Пам’ятайте!
Природа потребує розуміння і захисту з боку людини.
Живіть у гармонії з природою!
Використана література