В основі уроку зарубіжної літератури лежить робота з текстом, тому важливо допомогти дитині «мандрувати» текстом, аби узяти в ньому щось для себе, а також виявити своє ставлення з приводу певних моральних колізій, світогляду, позицій героїв. Важливо, щоб учні мали можливість уявити для себе той художній світ, у якому перебувають, сторінка за сторінкою, оскільки лише так можливе «глибоке занурення» у текст, лише так сконструйовані художньою свідомістю герої перетворяться на реальних, які зможуть бути порадниками у вирішенні тої чи іншої проблеми.
Важливу роль у цьому відіграє кольористика. Дослідження значної низки праць засвідчують про обширне коло застосовування кольорів у творах художньої літератури, про багатство семантичних відтінків у застосуванні кольору та його семантичного наповнення, багатоаспектність функціонального навантаження.
Фрагмети фільму можуть слугувати хорошим засобом мотивації для роботи з текстом.
Активізаці пізнавальної діяльності учнів на уроках зарубіжної літератури в умовах особистісно орієнтованого навчання.
Застосування прийомів кольористики у процесі роботи над художніми творами: використання фрагменту з фільму для мотивації роботи з текстом.
В основі уроку зарубіжної літератури лежить робота з текстом, тому важливо допомогти дитині «мандрувати» текстом, аби узяти в ньому щось для себе, а також виявити своє ставлення з приводу певних моральних колізій, світогляду, позицій героїв. Важливо, щоб учні мали можливість уявити для себе той художній світ, у якому перебувають, сторінка за сторінкою, оскільки лише так можливе «глибоке занурення» у текст, лише так сконструйовані художньою свідомістю герої перетворяться на реальних, які зможуть бути порадниками у вирішенні тої чи іншої проблеми.
Важливу роль у цьому відіграє кольористика. Дослідження значної низки праць засвідчують про обширне коло застосовування кольорів у творах художньої літератури, про багатство семантичних відтінків у застосуванні кольору та його семантичного наповнення, багатоаспектність функціонального навантаження.
Фрагмети фільму можуть слугувати хорошим засобом мотивації для роботи з текстом.
Розглянемо епізод фільму "Пурпурові вітрила". Проаналізуємо його з позицій кольористики, застосовуючи всі можливі кольористичні особливості та характеристики.
Здійснюючи аналіз епізоду фільму «Пурпурові вітрила», пропоную використання на уроці таких завдань, вправ, досліджень:
(27.02-30.44).
(Незвичайна іграшка-корабель з пурпуровими вітрилами).
3 . Створення асоціативного ланцюжка:
- Які асоціації з’являються у вас, коли ви чуєте вираз «пурпурові вітрила»? (Пурпурові (червоні) вітрила – спочатку з’являються перед нами як
Робота зі словником.(У словнику учні знаходять значення слова "алый" — українською воно перекладається як "червоний, ясночервоний, яскраво-червоний").
— Як ви думаєте, чому перекладач повісті Л.Смілянський назвав цей колір "пурпуровим"?
(В екранізації повісті пломеніли яскраво-червоні вітрила, і цей колір створює настрій радості та надії.)
– Поміркуйте, у який момент реальне і фантастичне перетинається у творі. Яким чином Яку роль у композиції твору відіграє цей епізод?
(Реальне і фантастичне перетинаються в епізоді, коли Ассоль мало не втратила іграшкову яхту з пурпуровими вітрилами, а збирач казок і пісень Егль повертає дівчинці не тільки іграшку, а й зароджує в її душі надію на щастя
З цього моменту реальний предмет – іграшка,
зроблена на продаж, набуває рисі ваги образу- символу).
Запишемо в зошиті: Символ — (від грецького умовний знак, натяк) предметний або словесний знак, який умовно виражає сутність певного явища. Наприклад, білий колір — символ суму у індійців, хліб-сіль — символ гостинності в українців. У стародавній Греції символом називали дві половинки розрізаної навпіл палички, які допомагали їхнім власникам упізнавати один одного в далеких місцях. У наш час символом називають предмет чи слово, які умовно передають суть якого-небудь явища.Символ близький до алегорії та метафори, оскільки утворює свої переносні значення на основі того, що ми відчуваємо спорідненість, зв’язок поміж тим предметом чи явищем, які позначаються якимось словом у мові, та іншим предметом або явищем, на які ми переносимо це ж словесне позначення. Носіями символічного змісту у творі можуть бути будь-які елементи: персонажі, художні деталі.
6.- Можливо, ви помітили ще якісь символи, коли читали твір? Які предмети реальної дійсності набувають у контексті твору Гріна символічного смислового навантаження ? Назвіть їх.
(Яхта-іграшка з пурпуровими вітрилами, дерева, з якими говорила Ассоль. Море - символ непередбачуваності життя людини й водночас символ волі).
(Образ вітрила використовувався в літературі багато разів. Вітрило немов кличе в невідому далечінь, де на героя чекає прекрасне майбутнє, щастя. Але вітрила зазвичай бувають із грубої парусини сірого кольору, а тут – червоні й шовкові. Такі вітрила можна зшити, але в житті подібне марнотратство зустрінеться нечасто. Це диво, але рукотворне).
(Доречно працювати і з оригіналом, і з перекладом:- https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=604&page=2):
1.« Пламенный веселый цвет так ярко горел в ее руке, как будто она держала огонь. … Отойдя в лес за мостик, по течению ручья, девочка осторожно спустила на воду у самого берега пленившее ее судно; паруса тотчас сверкнули алым отражением в прозрачной воде: свет, пронизывая материю, лег дрожащим розовым излучением на белых камнях дна » ;
2. «Полум’яна весела барва так яскраво палахкотіла в її руці, ніби вона тримала вогонь. …Зайшовши в ліс за місток, за водою, дівчинка обережно спустила в струмок біля самого берега чарівне судно; за мить у прозорій воді зайнявся червоний відбиток од вітрил: прошивши тканину, полохке світло забарвило в рожеве білі камінці на дні»).
(Учні пропонують свої варіанти бачення цього символу, на дошці прикріплюють кружечки і створюють гроно. Результати записують у зошити (Очікувані результати: учні записують свої асоціації на кольоровому папері і прикріплюють на дошку, у формі вітрил, до вітрильника:
Життя
Серце
Кохання
Радість
Щастя
Вірність).
(Висновки: Для здійснення мрій необхідно віра і впевненість в своїх силах).
— А чому саме вітрила? (Вони символ продовження життя.)
— То що ж означає словосполучення "пурпурові вітрила"? (Віра в здійснення мрій, надія на справжнє кохання).
(Очі з відтінком «сумного запитання» і «очікування прекрасного, блаженної долі».)
("Дивне, однотонне, музикальне, як свист стріли або шум морської черепашки).
(Ассоль зображена на фоні природи: синій затон моря, хмари і край жовтого піщаного урвища, плинна голубінь каміння).
(На березі моря Ассоль зустрічає Егля, збирача казок, легенд, пісень ).
( 1. «Седые кудри складками выпадали из под его соломенной шляпы; серая блуза, заправленная в синие брюки, и высокие сапоги придавали ему вид охотника; белый воротничок, галстук, пояс, унизанный серебром блях, трость и сумка с новеньким никелевым замочком — выказывали горожанина. Его лицо, если можно назвать лицом нос, губы и глаза, выглядывавшие из бурно разросшейся лучистой бороды и пышных, свирепо взрогаченных вверх усов, казалось бы вялопрозрачным, если бы не глаза, серые, как песок, и блестящие, как чистая сталь, с взглядом смелым и сильным»;
2. Сиві кучері пасмами випадали з-під його бриля; у сірій блузі, засунутій у сині штани, і високих чоботах він був схожий на мисливця; однак білий комірець, краватка, пояс, де сріблилося повно блях, тростина й сумка з новеньким нікелевим замочком виказували в ньому городянина. Його обличчя, коли можна назвати обличчям ніс, губи й очі, що визирали з буйної променистої бороди й пишних, напрочуд рогачкуватих вусів, здавалося б мляво-прозорим, якби не очі, сірі, як пісок, і блискучі, мов чиста сталь, з поглядом сміливим і сильним.)
( Навіть зовнішність описана автором за допомогою кольору : «сиві кучері», «сіра блуза», «сині штани», «пояс, де сріблилося повно блях»,» «очі, сірі, як пісок і блискучі, мов чиста сталь»).
- Якими іменами присягався Егль? Поміркуйте, чому саме до них звертався цей персонаж. Що ви знаєте про згадуваних письменників? ( у фільмі – Андерсена, в книзі – «Гріммами, Езопом і Андерсеном»).
17.Дослідницька робота:
- Які кольори переважають в переглянутому епізоді?
(Білий, синій, золотий,сірий, і найбільш виразний- пурпуровий).
-На думку автора, мрія може мати тільки один колір — пурпуровий. Гордий, «абсолютно чистий, як пурпуровий ранковий струмінь, повний благородних веселощів і царственості» колір.
-Пофантазуємо.
Уявіть, що вітрила у творі жовті, зелені, сірі.
Як би ви змінили зміст твору? Чому?
(В творі знаходять відбиття колірні знаки і символи. Вони віддзеркалюють провідні мотиви, основні ідеї твору, допомагають розкривати їх зміст, характеризують героїв.
Висновок:
Кольористика - потужний засіб характеристики персонажів, їх фізичного та душевного стану, який часто співзвучний із станом природи, що створює широку гаму індивідуально-авторських уживань назв кольор
Колір допомагає сприйняти художній текст не як набір речень, а як цілісне явище, в якому закодована мова людської душі.
Інтерпретація твору відбувається на емоційному, інтуїтивному сприйнятті й направлена на здатність зрозуміти роль кольору, його відтінків.
Цей метод вчить розуміти художній світ, відображений у пейзажних замальовках, а не сприймати твір за сюжетно-композиційною канвою.
Аналіз твору через сукупність деталей-символів дає змогу побачити стійку структуру твору, пройти через текст крок за кроком, щоб потім «зібрати» твір у єдине смислове ціле.
Ми зізнаємося собі у тому, що кіно досить майстерно вміє маніпулювати глядачами. Чим більше технологічних прийомів з’являється у розпорядженні кінематографістів, тим майстерніше вони оволодівають увагою та настроєм. І сьогодні, і в минулому з цим допомагають музичні супроводи, ефекти , операторські плани, тіні, світло та кольори. Здавалося б – яке значення для підсвідомого сприйняття може мати червоні вітрила яхти? А ось і має! І це ми побачили з епізоду фільму "Пурпурові вітрила".
Література та інформаційні джерела: