Активна й пасивна лексика української мови. Застарілі слова, неологізми

Про матеріал
МАТЕРІАЛ ЗНАЙОМИТЬ УЧНІВ учнів з активною та пасивною лексикою, дано поняття про застарілі слова й неологізми; пояснюється стилістичну функцію таких слів; удосконалюєть ся вміння користуватися словником, розвиває словниковий запас; виховує любов до рідної мови та української історії.
Перегляд файлу

Урок української мови у 6 класі

Тема. Активна  й пасивна лексика української  мови.  Застарілі слова,  неологізми

Мета:

ознайомити учнів з  активною  та  пасивною лексикою,  дати поняття про застарілі слова й  неологізми;  пояснити  стилістичну  функцію  таких  слів; 

 удосконалювати вміння користуватися  словником, розвивати  словниковий

  запис;

виховувати любов до рідної мови та української історії.

Очікувані результати: учні визначають лексичне значення слова,  групи слів за  значенням;  стилістичну  роль  застарілих  слів  і  неологізмів  у  художніх  та  науково-публіцистичних  текстах; аргументовано  доводять приналежність слова  до  певної  групи лексики.

Обладнання: підручник,  словники, репродукція картини  І. Рєпіна  «Козаки  пишуть  листа турецькому султанові».

Тип уроку:вивчення  нового  матеріалу.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань  учнів

 Бесіда.

  1. Чому в кожній розвиненій  мові є  слова, засвоєні  з  інших  мов?
  2. Чому  в  лексиці сучасних  української, російської  та  білоруської  мов  багато  спільних  слів?
  3. Для  чого  потрібні  іншомовні  слова?

ІІ. Мотивація

Розгадування кросворда.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Художнє  означення, що  підкреслює  характерну  рису  явища,  предмета  (Епітет)
  2. Італійське  слово,  що  походить від  латинського,  де  воно означає «невпізнаний, невідомий». Особа,  що  криється  під  чужим  іменем.   (Інкогнито)
  3. Парадні  офіцерські  погони.  (Еполети).
  4. Тонке приховане  глузування (Іронія)
  5. Розплавлена рідка вогненна  силікатна  маса,  що  утворюється в  мантії  Землі.  (Магма)
  6. Слово,  що  прийшло  з  французької  мови  й  означає  «стрибати».  Має  два  значення: 1.  Легкий  двоколісний  однокінний  екіпаж. 2. Кузов  легкового  автомобіля  з  відкритим верхом. (Кабріолет)
  7. Людина,  що  має  глибокі  різносторонні  знання.  (Ерудит)

ІІІ. Сприйняття  й засвоєння  навчального матеріалу

  1.  Слово  вчителя.

План пояснення  нового  матеріалу.

  1.  Застарілі  слова.  Групи  застарілих  слів.
  2. Неологізми.  Авторські  неологізми
  1. Робота з  підручником.
  1.  Опрацювання  теоретичного  матеріалу § 8.  С.25, 26.
  2. Виконання  вправ 50, 51, 55.
  1. Перегляд  репродукції картини І. Рєпіна  «Козаки пишуть  листа турецькому  султанові».
  2. Бесіда  за  переглянутою  картиною. 
  •  Які  історизми  використали б ви,  описуючи  побачене  на  картині?  Складіть  і  запишіть  2-3 речення  за  картиною, використовуючи  застарілі  слова.
  1.  Розподільний  диктант.

Запишіть  слова  у  два  стовпчики:  у  перший -  застарілі;  у  другий  -  неологізми.

Файл, блокбастер,  світилка,  корчма,  бондар,  гребінь,  веретено, нанотехнології,  колайдер, корогва, логін, спам,  чат.

IV.  Закріплення  знань,  умінь  і  навичок. 

   Створити  кластер  «Лексика  з  погляду   вживання».



 

V.   Підсумок  уроку

     Заключна  бесіда

  •  Чому  в  мові  з’являються  пасивна  лексика?
  • Яку лексику  називають  активною?
  • На які  дві  групи  поділяються застарілі слова?
  • У  яких  стилях  використовуються  історизми  й  архаїзми? 

VІ. Оцінювання

VІІ. Домашнє  завдання,  інструктаж  щодо його  виконання

  •    1)  Вивчити  теоретичний  матеріал  § 8.
  •    2)  Виконати  вправи  52;  56.
  •    3) Скласти сенкан до слова «Лексика».

 

docx
Додано
10 березня 2023
Переглядів
226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку