Активні форми навчання
Світове кафе
«Інклюзивне навчання
в закладі загальної середньої освіти: кроки до успішного початку»
Пропоную розробку заходу для заступників директорів, директорів, вчителів з метою підвищення методичного рівня педагогів щодо впровадження інклюзивного навчання. Використано цікаві теми для обговорення та завдання, які можна використати в роботі .
Переваги інклюзивного навчання для: |
Недоліки інклюзивного навчання для: |
оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності; налагоджують співпрацю й застосовують командний підхід до вирішення проблем і шляхи подолання труднощів; мають можливості для професійного розвитку; усвідомлюють важливість розроблення програм навчання дітей із різноманітними проблемами. Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.
|
|
2.Перерахуйте умови ефективного інклюзивного навчання для осіб з особливими освітніми потребами.
В інклюзивній школі створюються найоптимальніші (спеціальні) умови здобуття освіти зазначеними дітям. Процес створення необхідних умов відбувається для того, щоб інклюзія дітей з особливостями життєдіяльності в системі соціальних відносин в освітньому середовищі проходив максимально ефективно, адже він є надзвичайно складним.
Для цього необхідно подбати про забезпечення:
– безперешкодного доступу до будівель та приміщень навчального закладу дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, зокрема тих, що пересуваються на візках, та дітей з порушенням зору;
– відповідними педагогічними кадрами;
– необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками та індивідуальними технічними засобами навчання;
– психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами;
– психологічну підтримку педагогів;
– облаштування кабінетів дефектології, психологічного розвантаження, логопедичний для проведення корекційно-розвиткових занять.
Отже, під спеціальними умовами для отримання освіти дітьми з особливими освітніми потребами, розуміються сукупність таких заходів, котрі сприятимуть ефективному навчанню, вихованню та розвитку учнів з обмеженими можливостями здоров'я, та не перешкоджають навчання інших дітей.
Спеціальні умови, які відповідають потребам і можливостям усіх дітей можна умовно розділити на педагогічні, психологічні та соціальні.
Педагогічні умови включають в себе використання спеціальних освітніх модифікованих програм, підручників, навчальних посібників і дидактичних матеріалів, спеціальних технічних засобів навчання колективного та індивідуального користування, надання послуг асистента (помічника) і адаптованих методів навчання і виховання, які надають необхідну допомогу.
Психологічні умови передбачають створення:
– толерантного освітнього середовища;
– емоційно наповненого освітнього середовища, прямованого на стимулювання і мотивацію усіх учасників навчального процесу до ефективної комунікації з учителем, а відтак і успішного навчання;
– використання стимулів, котрі підвищують пізнавальну активність школярів в інклюзивному класі;
– виявлення особливостей характеру у дітей з особливими освітніми потребами, причин утруднення у здійсненні пізнавальної діяльності, спілкування і взаємодії в колективні школярів.
Соціальні умови, як забезпечення доступу у будівлі організацій, що здійснюють освітню діяльність, безперешкодне переміщення в закладі освіти та інші умови, без яких неможливе або утруднене освоєння освітніх програм.
Отже, важливою умовою інклюзивної освіти є безбар'єрне соціально-культурне середовище, а саме архітеркурна доступність закладу освіти.
Організація і забезпечення означених умов у ЗЗСО сприяють наданню допомоги дітям, що мають ООП:
• розвитку особистості кожної дитини з урахуванням її індивідуальних фізичних і розумових можливостей;
• здійснення повноцінної соціальної адаптації у класі однолітків;
• проведення корекційно-педагогічної, психологічної роботи;
• надання моральної допомоги і підтримки батькам (законним представникам) дитини, їх консультування з питань виховання дитини у родині.
При цьому, запровадження інклюзивної освіти сприятиме реалізації прав дитини на рівний доступ до освіти, визначений нормативними документами про інклюзивну освіту в Україні.
3. Визначте шляхи подолання бар’єрів щодо належної організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти.
Впровадження інклюзивного навчання в систему роботи ЗЗСО є досить складною, що пов’язано з наявністю бар’єрів, які заважають успішній реалізації інклюзивних процесів.
Можливо, слід виділити наступні умови і шляхи подолання перешкод і труднощів у вирішенні проблем інклюзії в ЗЗСО:
– правильне діагностування розвитку дитини та врахування її потенційних можливостей;
– психологічна підготовка дитини з особливими потребами та її батьків до навчання спільно зі здоровими однолітками;
– тісна співпраця з батьками, надання їм необхідного мінімуму дефектологічних знань, психотерапевтичної та консультативної допомоги;
– відповідна підготовка педагогів ЗЗСО;
– створення спеціальних умов у класі, закладі освіти (необхідне обладнання, охоронний режим тощо);
– підготовка здорових дітей до взаємодії з дитиною з особливими потребами;
– супровід дитини з ООП фахівцем-дефектологом, надання дитині кваліфікованої корекційної допомоги;
– забезпечення комплексного психолого-педагогічного супроводу та ін.
4. Проєктувати педагогічну раду-дискусію «Інклюзивне навчання в Новій українській школі: створення ефективного освітнього середовища»
Тема педагогічної ради |
Заходи з підготовки засідання до педагогічної ради |
Форма проведення
|
Орієнтований план проведення засідання педагогічної ради
|
Проєкт рішення педагогічної ради |
Інклюзивне навчання в Новій українській школі:створення ефективного освітнього середовища
Мета: забезпечити достатній рівень теоретичної та практичної підготовки вчителів з проблеми,
розглянути сучасні стратегії, підходи, механізми роботи в НУШ для дітей з особливими освітніми потребами,
формувати професійні компетентності педагогічних працівників в організації інклюзивного середовища.
|
1.Наказ про проведення педагогічної ради 2. Засідання методичної ради з питань підготовки педради. 3.Заповнення педпрацівниками опитувальника 4.Складання списку рекомендованої літератури з проблеми. 5.Складання графіка взаємовідвідування уроків та корекційно-розвиткових занять. 6.Розробка проєкту рішення
|
Педрада- дискусія |
1.Про виконання рішень попередньої педагогічної ради №__ від _____ р. 2.Інтерактивна вправа “Займи позицію” 3.Ознайомлення з порядком денним. 4.Виступ заступника директора ____________ (ПІБ) з теми “ Організація інклюзивного середовища у закладі освіти» 5.Виступ- презентація голови МО вчителів початкових класів ____________ (ПІБ) «Вибудування траєкторії життєвого успіху дитини з особливими освітніми потребами»
6.Виступ вчителя початкових класів ____________ (ПІБ) «Корекційно-відновлювальна робота мовленнєвих порушень у молодших школярів з особливими освітніми потребами»
7.Дискусія «Чи не перетвориться упровадження інклюзивної освіти в Україні на «модну», популярну світову тенденцію без якісних змін освітнього та виховного процесів?»
8. Обговорення проєкту рішення засідання. 9. Голосування. |
1. Заступнику директора з навчально-виховної роботи ____________ (ПІБ): 1.1. Узагальнити досвід роботи вчителів початкових класів щодо результативності інклюзивного навчання в закладі освіти. До __ грудня ___ року. 1.2. Організувати постійно діючий семінар для вчителів початкових класів «Психолого-педагогічні умови підготовки вчителя початкових класів з впровадження інклюзивного навчання в Новій українській школі» Щоквартально у 20___-20___ н.р.
1.3. Організувати лекторій для батьків «Соціалізація дітей з особливими освітніми потребами» Листопад-березень 20___-20___ н.р. 1.4. Рекомендувати учасникам освітнього процесу пройти курс «Робота вчителів початкових класів із дітьми з особливими освітніми потребами» від ГО «Смарт освіта» і EdEra та онлайн-курс на EdEra «Права людини в освітньому просторі» Протягом 20__-20__ н.р. 2. Вчителю ____________ (ПІБ) підготувати до друку методичний посібник з проблеми «Корекційно-відновлювальна робота мовленнєвих порушень у молодших школярів з особливими освітніми потребами» До ______ 20___ року 3.Асистенту вчителя ____________ (ПІБ) провести майстер-клас “ «Корекційно-розвиткові заняття з лікувальної фізкультури як засіб зняття емоційної напруги та зменшення рівня ситуативної тривожності у дітей з порушенням слуху» ______ 20____ року 4. Практичному психологу ____________ (ПІБ) провести тренінгове заняття для дітей з ООП 1-4 класів з «Крок дитини до входження в соціум» _______ 20____ року
|