Активні форми навчання . Світове кафе «Інклюзивне навчання в закладі загальної середньої освіти: кроки до успішного початку»

Про матеріал
Пропоную розробку заходу для заступників директорів, директорів, вчителів з метою підвищення методичного рівня педагогів щодо впровадження інклюзивного навчання. Використано цікаві теми для обговорення та завдання, які можна використати в роботі .
Перегляд файлу

Активні форми навчання

 

Світове кафе

«Інклюзивне навчання

в закладі загальної середньої освіти: кроки до успішного початку»

Пропоную розробку заходу для заступників директорів, директорів, вчителів з метою підвищення методичного рівня педагогів щодо впровадження інклюзивного навчання. Використано цікаві теми для обговорення та завдання, які можна використати в роботі .

  1. Перерахуйте переваги та недоліки для кожного учасника освітнього процесу інклюзивного навчання.

 

Переваги інклюзивного навчання для:

Недоліки інклюзивного навчання для:

  • Дітей з особливими освітніми потребами (можливість не відлучатися від сім’ї, як у випадку інтернатних закладів; можливість взаємодії з однолітками, бачити різні моделі поведінки своїх однолітків на відміну від спеціальних закладів освіти, оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально, навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей, доступ до ресурсів місцевої громади тощо).

 

  • Решти дітей (діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей; вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них; вчаться співробітництву; вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим; розуміння багатоманітності, можливість отримати відповідний досвід – наприклад: вивчити окремі елементи жестової мови (якщо у класі є дитина, яка нею користується), взаємодії з дитиною, яка пересувається в інвалідному кріслі та ін.
  • Батьків дітей з особливими освітніми потребами (реалізація їхнього бажання бачити свою дитину, «як усі»; можливість брати участь у прийнятті рішень щодо навчання своєї дитини (як член команди); можливість спілкування з іншими батьками, забезпечує можливість вибору в їхньому прагненні забезпечити якісну освіту своїй дитині , допомагає сформулювати чітку мету й створити реальне майбутнє для своєї дитини тощо).

 

  • Батьків інших дітей (розширити своє розуміння інклюзивної освіти, можливість підтримати інших батьків).

 

 

  • Педагогів (в інклюзивному класі педагоги, працюючи з дітьми з особливими потребами, урізноманітнює свій педагогічний арсенал: набувають нових знань і навичок (співпрацюючи з іншими фахівцями, батьками, читаючи додаткову літературу, спілкуючись з колегами, педагоги інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості дітей;

оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності; налагоджують співпрацю й застосовують командний підхід до вирішення проблем і шляхи подолання труднощів; мають можливості для професійного розвитку; усвідомлюють важливість розроблення програм навчання дітей із різноманітними проблемами.

Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.

 

  • Суспільства в цілому (економічні: дослідження свідчать, що система інклюзивної освіти є економічно вигідніша, аніж підтримка двох паралельних систем – загальної і спеціальної; ціннісні: розвиток толерантності та ін.)

 

  • Дітей з особливими освітніми потребами (надто велика наповнюваність класу (кількість дітей більше 20), традиційний брак навчальних матеріалів, обладнання, технічних засобів навчання у ЗЗСО , а також (меншою мірою) непристосованість приміщень до особливих потреб дітей, брак спеціалістів та спеціальних послуг для дітей з особливими потребами, які навчаються в умовах ЗЗСО тощо).

 

  • Решти дітей (недостатня психологічна готовність учнів до спільного навчання із особами з інвалідністю та ін.). 

 

 

 

 

 

 

 

  • Батьків дітей з особливими освітніми потребами (непристосованість будівель загальноосвітніх навчальних закладів (у т.ч. всередині) для безперешкодного доступу до них учнів із різними нозологіями захворювання; недостатнє матеріально-технічне та кадрове забезпечення ЗЗСО (відсутність спеціального допоміжного навчального обладнання, спеціально розроблених навчальних методик та програм інклюзивного навчання, недостатня чисельність спеціально підготовлених фахівців для роботи з інвалідами тощо).

 

  • Батьків інших дітей (негативне ставлення батьків до того, що їх здорові діти мають навчатися з дітьми із порушеннями психофізичного розвитку, вважаючи, що таким чином, орієнтація на дітей з вадами затримує розвиток навчання інших дітей та ін.). 

 

 

 

  • Педагогів (додаткове психологічне навантаження на вчителів, брак спеціальних знань та досвіду роботи із дітьми з особливими потребами, нестача  методичних матеріалів  та ін.).

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Суспільства в цілому (недосконалість законодавства у галузі освіти, що зумовлює відсутність механізмів розвитку та фінансування системи інклюзивного навчання тощо).

 

 

2.Перерахуйте умови ефективного інклюзивного навчання для осіб з особливими освітніми потребами.

     В інклюзивній школі створюються найоптимальніші (спеціальні) умови здобуття освіти зазначеними дітям. Процес створення необхідних умов відбувається для того, щоб інклюзія дітей з особливостями життєдіяльності в системі соціальних відносин в освітньому середовищі проходив максимально ефективно, адже він є надзвичайно складним.

    Для цього необхідно подбати про забезпечення:

– безперешкодного доступу до будівель та приміщень навчального закладу дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, зокрема тих, що пересуваються на візках, та дітей з порушенням зору;

– відповідними педагогічними кадрами;

– необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками та індивідуальними технічними засобами навчання;

– психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами;

– психологічну підтримку педагогів;

– облаштування кабінетів дефектології, психологічного розвантаження, логопедичний для проведення корекційно-розвиткових занять.

   Отже, під спеціальними умовами для отримання освіти дітьми з особливими освітніми потребами, розуміються сукупність таких заходів, котрі сприятимуть ефективному навчанню, вихованню та розвитку учнів з обмеженими можливостями здоров'я, та не перешкоджають навчання інших дітей.

    Спеціальні умови, які відповідають потребам і можливостям усіх дітей можна умовно розділити на педагогічні, психологічні та соціальні.

Педагогічні умови включають в себе використання спеціальних освітніх модифікованих програм, підручників, навчальних посібників і дидактичних матеріалів, спеціальних технічних засобів навчання колективного та індивідуального користування, надання послуг асистента (помічника) і адаптованих методів навчання і виховання, які надають необхідну допомогу.

Психологічні умови передбачають створення:

– толерантного освітнього середовища;

– емоційно наповненого освітнього середовища, прямованого на стимулювання і мотивацію усіх учасників навчального процесу до ефективної комунікації з учителем, а відтак і успішного навчання;

– використання стимулів, котрі підвищують пізнавальну активність школярів в інклюзивному класі;

– виявлення особливостей характеру у дітей з особливими освітніми потребами, причин утруднення у здійсненні пізнавальної діяльності, спілкування і взаємодії в колективні школярів.

Соціальні умови, як забезпечення доступу у будівлі організацій, що здійснюють освітню діяльність, безперешкодне переміщення в закладі освіти та інші умови, без яких неможливе або утруднене освоєння освітніх програм.

Отже, важливою умовою інклюзивної освіти є безбар'єрне соціально-культурне середовище, а саме архітеркурна доступність закладу освіти.

     Організація і забезпечення означених умов у ЗЗСО сприяють наданню допомоги дітям, що мають ООП:

• розвитку особистості кожної дитини з урахуванням її індивідуальних фізичних і розумових можливостей;

• здійснення повноцінної соціальної адаптації у класі однолітків;

• проведення корекційно-педагогічної, психологічної роботи;

• надання моральної допомоги і підтримки батькам (законним представникам) дитини, їх консультування з питань виховання дитини у родині.

     При цьому, запровадження інклюзивної освіти сприятиме реалізації прав дитини на рівний доступ до освіти, визначений нормативними документами про інклюзивну освіту в Україні.

 

3. Визначте шляхи подолання бар’єрів щодо належної організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти.

     Впровадження інклюзивного навчання  в систему роботи ЗЗСО  є досить складною, що пов’язано з наявністю бар’єрів, які заважають успішній реалізації інклюзивних процесів.

Можливо, слід виділити  наступні умови і шляхи подолання перешкод і труднощів у вирішенні проблем інклюзії в ЗЗСО:

– правильне діагностування розвитку дитини та врахування її потенційних можливостей;

– психологічна підготовка дитини з особливими потребами та її батьків до навчання спільно зі здоровими однолітками;

– тісна співпраця з батьками, надання їм необхідного мінімуму дефектологічних знань, психотерапевтичної та консультативної допомоги;

– відповідна підготовка педагогів ЗЗСО;

– створення спеціальних умов у класі, закладі  освіти (необхідне обладнання, охоронний режим тощо);

– підготовка здорових дітей до взаємодії з дитиною з особливими потребами;

– супровід дитини з ООП фахівцем-дефектологом, надання дитині кваліфікованої корекційної допомоги;

– забезпечення комплексного психолого-педагогічного супроводу  та ін.

 

4. Проєктувати педагогічну раду-дискусію «Інклюзивне навчання в Новій українській школі: створення  ефективного освітнього середовища»

 

 

Тема педагогічної ради

Заходи з підготовки  засідання до педагогічної ради

Форма

проведення

 

Орієнтований

план проведення засідання педагогічної ради

 

Проєкт рішення педагогічної ради

 

Інклюзивне навчання в Новій українській школі:створення  ефективного освітнього середовища

 

 

Мета:

забезпечити достатній рівень теоретичної та практичної підготовки вчителів з проблеми,

 

розглянути сучасні стратегії, підходи, механізми роботи в НУШ для дітей з особливими освітніми потребами,

 

формувати професійні компетентності педагогічних працівників в організації інклюзивного середовища.

 

1.Наказ про проведення педагогічної ради

2. Засідання методичної ради з питань підготовки педради.

3.Заповнення педпрацівниками опитувальника

4.Складання списку рекомендованої літератури з проблеми.

5.Складання графіка взаємовідвідування уроків та корекційно-розвиткових занять.

6.Розробка проєкту рішення

 

Педрада-

дискусія

1.Про виконання рішень попередньої педагогічної ради №__ від _____ р.

2.Інтерактивна вправа “Займи позицію”

3.Ознайомлення з порядком денним. 

4.Виступ заступника директора ____________ (ПІБ)

з теми

Організація інклюзивного середовища у закладі освіти»

5.Виступ- презентація голови МО вчителів початкових  класів ____________ (ПІБ) «Вибудування траєкторії життєвого успіху дитини з особливими освітніми потребами»

 

6.Виступ вчителя початкових класів ____________ (ПІБ) «Корекційно-відновлювальна робота мовленнєвих порушень у молодших школярів з особливими освітніми потребами»

 

7.Дискусія «Чи не перетвориться упровадження інклюзивної освіти в Україні на «модну», популярну світову тенденцію без якісних змін освітнього та виховного процесів?»

 

 

8. Обговорення проєкту рішення засідання.

9. Голосування.

1. Заступнику директора з навчально-виховної роботи ____________ (ПІБ):

1.1. Узагальнити досвід роботи вчителів   початкових класів щодо результативності інклюзивного навчання в закладі освіти.

До __ грудня ___ року.

1.2. Організувати постійно діючий семінар для вчителів початкових класів «Психолого-педагогічні умови підготовки вчителя початкових класів з впровадження інклюзивного навчання в Новій українській школі»

Щоквартально у 20___-20___ н.р.

 

1.3. Організувати лекторій для батьків «Соціалізація дітей з особливими освітніми потребами»

Листопад-березень 20___-20___ 

н.р.

1.4. Рекомендувати учасникам освітнього процесу пройти курс «Робота вчителів початкових класів із дітьми з особливими освітніми потребами» від ГО «Смарт освіта» і EdEra та онлайн-курс на EdEra «Права людини в освітньому просторі»

Протягом 20__-20__ н.р.

2. Вчителю ____________ (ПІБ) підготувати до друку методичний посібник з проблеми «Корекційно-відновлювальна робота мовленнєвих порушень у молодших школярів з особливими освітніми потребами»

До ______ 20___ року

3.Асистенту вчителя ____________ (ПІБ) провести майстер-клас “ «Корекційно-розвиткові заняття з лікувальної фізкультури як засіб зняття емоційної напруги та зменшення рівня ситуативної тривожності у дітей з порушенням слуху»

______ 20____ року

 4. Практичному психологу ____________ (ПІБ) провести тренінгове заняття для дітей з ООП 1-4 класів з «Крок дитини до входження в соціум»

_______ 20____ року

 

 

                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 червня 2021
Переглядів
1688
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку