Стаття вчителя
Англійської мови
Казарян Ірини Борисівни
«Активні методи навчання»
Активний метод – це форма взаємодії учнів і вчителя, при якій вчитель і учні взаємодіють один з одним в ході уроку і що вчаться тут не пасивні слухачі, а активні учасники уроку. Якщо в пасивному уроці основною дійовою особою і менеджером уроку був вчитель, то тут вчитель і учні знаходяться на рівних правах. Активні методи вчення передбачають демократичний стиль.
Розглянемо декілька детальніше кожен з активних методів.
I. Метод розігрування ролей найбільш ефективний
при вирішенні таких окремих, досить складних управлінських і економічних завдань, оптимальне вирішення яких не може бути досягнуте формалізованими методами. Рішення подібної задачі є результатом компромісу між декількома учасниками, інтереси яких не ідентичні. Розігрування ролей вимагає для розробки і впровадження значно менших витрат часу і засобів, чим ділові ігри. При цьому воно є вельми ефективним методом рішення певних організаційних, планових і інших завдань. Орієнтування метод розігрування ролей вимагає для проведення від 30 до 35 хвилин.
II. Аналіз конкретних ситуацій (case-study)
- один з найбільш ефективних і поширених методів організації активної пізнавальної діяльності тих, що виучуються. Метод аналізу конкретних ситуацій розвиває здібність до аналізу нерафінованих життєвих і виробничих завдань. Стикаючись з конкретною ситуацією, виучуваний повинен визначити: чи є в ній проблема, в чому вона полягає, визначити своє відношення до ситуації.
III. Ігрове проектування
. Метод ігрового проектування значно активізує вивчення учбових дисциплін, робить його результативнішим унаслідок розвитку навиків проектно-конструкторської діяльності виучуваного. Надалі це дозволить йому ефективніше вирішувати складні методичні проблеми.
IV «Круглий стіл» - це ще один результативний метод активного вчення, одна з організаційних форм пізнавальної діяльності що вчаться, що дозволяє закріпити отримані раніше знання, заповнити бракуючу інформацію, сформувати уміння вирішувати проблеми, укріпити позиції, навчити культурі ведення дискусії. Характерною межею «круглого столу» є поєднання тематичної дискусії з груповою консультацією. Поряд з активним обміном знаннями, в учнів виробляються професійні уміння викладати думки, аргументувати свої міркування, обгрунтовувати пропоновані рішення і відстоювати свої переконання. При цьому відбувається закріплення інформації і самостійної роботи з додатковим матеріалом, а також виявлення проблем і питань для обговорення.
V. Семінар-дискусія (групова дискусія) утворюється як процес діалогічного спілкування учасників, в ході якого відбувається формування практичного досвіду спільної участі в обговоренні і дозволі теоретичних і практичних проблем. На семінарі-дискусії учні вчаться точно виражати свої думки в доповідях і виступах, активно відстоювати свою точку зору, аргументовано заперечувати, спростовувати помилкову позицію однокласника.
VI. Мозковий штурм (мозкова атака, брейнстормінг) - широко вживаний спосіб продукування нових ідей для вирішення наукових і практичних проблем. Його мета - організація колективної розумової діяльності по пошуку нетрадиційних доріг вирішення проблем.
VII. Ділова гра - метод імітації ситуацій, що моделюють професійну або іншу діяльність шляхом гри, по заданих правилах. Правила ділової гри визначаються вибраною діяльністю. Одним з її варіантів є ролеві ігри. Така гра може бути організована і на етапі первинного закріплення матеріалу, і як узагальнення, і як певна форма контролю. В даному випадку йдеться про самому стандартному варіанті ділової гри. Такі варіанти, як організаційно-ділові, організаційно-розумові ігри і аналогічні їм, вимагають дуже серйозної спеціальної підготовки їх організаторів.
VIII. З появою технології активного вчення давно відомі вчителям драматизація і театралізація стали одним з варіантів ділової гри і широко використовуються в технології діалогу культур. Драматизація - інсценування, розігрування по ролях вмісту учбового матеріалу на уроках. Ролями можуть наділятися не лише живі персонажі, але і будь-які неживі предмети і феномени з будь-якої галузі знань. Театралізація -- театральні представлення різних жанрів за учбовим матеріалом у внеучебноє час з великою кількістю учасників, тривалі за часом, з декораціями і іншими атрибутами. До них залучаються все учні класу або всіх класів паралелі, старші школярі і учні молодшого віку. Це можуть бути постановки по програмних літературних творах, історичним сюжетам і тому подібне
Підводячи підсумки, можна зробити виводи:
1. В даний час використання активних форм і методів вчення вельми перспективно, оскільки в даному процесі учні проявляють творчу пізнавальну активність, вчаться думати, експериментувати, знаходити вирішення відповідей на часом складні питання, використовуючи раніше отримані знання, уміння, навики.
2. Найбільш результативними активними методами вчення є: аналіз конкретної ситуації; розігрування ролей; ігрове проектування; семінар-дискусія (для старших школярів); «круглий слот»; «мозковий штурм»; ділова гра; драматизація і театралізація.
3. Вибір активного методу залежить від конкретного учбового предмету, бази отриманих знань, умінь і навиків, вікових і індивідуальних особливостей учнів, навиків вчителя будувати процес вчення активним методом.