Актуалізація пізнавальної діяльності учнів на уроках «Здоров’я, безпека та добробут».

Про матеріал
Актуалізація пізнавальної діяльності учнів на уроках ЗБД визначається відповідністю знань меті і проявляється в повноті відновлених фактів і понять, у точності формулювань і визначень.
Перегляд файлу

Актуалізація пізнавальної діяльності учнів на уроках

«Здоров’я, безпека та добробут».

 

           В умовах воєнного стану найголовніше – зберегти життя та здоров’я кожного українця. Небезпека може бути там, де її не чекаєш.

          Найважливішим завданням сучасної шкільної освіти є формування мотивації до збереження та зміцнення здоров’я людини.  Школа має навчити школярів використовувати резервні сили свого організму, оволодівати життєвими навичками здорової та безпечної поведінки, спілкуватись з людьми, передбачати наслідки своєї поведінки та вміти приймати своєчасні рішення, а також формувати цінності і переконання, які сприяють свідомому вибору здорової поведінки та наміру дотримуватись її  протягом життя.

          Актуалізація – це інтелектуальні або практичні дії людини, спрямовані на перетворення попереднього досвіду із потенційного стану в діючий (актульний). Стосовно пізнавальних процесів, актуалізація полягає у видобуванні з різних видів пам’яті раніше засвоєних знань, умінь або навичок з метою їх подальшого використання при засвоєнні нового матеріалу.  Актуалізувати опорні знання – це значить відновити, оживити в пам’яті, витягнути, так би мовити, на передній план пам’яті саме ті раніше засвоєні учнями знання, котрі будуть потрібні для розуміння, осмислення і кращого запам’ятовування нового навчального матеріалу. Тобто, актуалізація – відтворення раніше засвоєних знань, на які спирається вивчення нового навчального матеріалу, а також їх застосування , часто в новій ситуації.

         Актуалізація пізнавальної діяльності учнів на уроках ЗБД визначається відповідністю знань меті і проявляється в повноті відновлених фактів і понять, у точності формулювань і визначень. Тому предметом мого дослідження є перш за все дослідження того, як перекручення і неточності при актуалізації впливають на процеси розуміння й осмислення нової інформації.

       Я як учитель допомагаю учням аналізувати та критично оцінювати інформацію, висловлювати власну думку, формулювати гіпотези та висновки, використовувати знання в життєвих ситуаціях, тому предметом мого дослідження є саме пізнавальна  діяльність учнів на уроках ЗБД шляхом актуалізації. Мета – теоретично обґрунтувати шляхи актуалізації формування пізнавальної діяльності учнів та здоров’язберігаючої компетентності на уроках. Завдання дослідження – знайти ефективні методи та прийоми, шляхи формування інтересу, пізнавальної  діяльності, розвивати уміння і навички, корисні для життя і подальшого навчання учнів.

         Виникає запитання: як же шляхом відтворення у пам’яті певних знань, умінь та навичок досягти пізнавальної діяльності учнів на уроках ЗБД?

        Для досягнення поставленої мети має бути оптимальний вибір методів, прийомів і засобів навчання, які зумовлюються змістом уроку, характером і специфікою матеріалу, який вивчають учні, їхніми пізнавальними інтересами і можливостями, рівнем інтелектуального розвитку. Включення учнів в інтенсивну розумову і творчу діяльність – необхідна умова повноцінного уроку .

   

           "Здоров’я, безпека та добробут” об’єднує питання здоров’я та безпеки життєдіяльності на основі діяльнісного підходу, метою якого є формування в учнів свідомого ставлення до свого життя та здоров’я, формування здоров’язберігаючих компетентностей. Як відомо, навички набуваються в діяльності, через прийняття рішень та відпрацювання моделей поведінки. Тому на відміну від традиційних уроків, коли вчитель переважно говорить, а учні слухають, на заняттях  використовую інтерактивні методи навчання, що базуються на активній участі самих учнів у процесі набуття знань.

Пасивна актуалізація полягає в тому, що вчитель сам нагадує учням раніше вивчені факти, поняття, які потрібні для оволодіння новим матеріалом. При активній же актуалізації учні одержують завдання, в процесі виконання яких самі відновлюють (пригадують) потрібні знання. Важливо добитися точності актуалізації перед вивченням та розумінням нового навчального матеріалу.

  У своїй роботі використовую традиційні методи навчання:

  •          словесні (метод лекції, розповідь, пояснення, бесіда, словесно-логічні ігри);
  •          наочні (перегляд і обговорення тематичних фрагментів фільму, відеопрезентацій, таблиць). Оскільки  пильне спостереження, побудова пояснень, міркування за допомогою доказів, встановлення зв’язків, уміння враховувати різні погляди, формування висновків, допитливість - це корисні інструменти, які діти зможуть використовувати впродовж усього свого навчального та життєвого шляху. Адже найвпливовіший академік у галузі освіти, професор Джон Гетті (директор Освітньо-дослідного інституту в Університеті Мельбурна в Австралії) провів понад 800 метадосліджень про те, що найкраще підходить для навчання в школах наочне навчання;
  •          практичні (дослідження, конспекти, складання таблиць, схем).

 

Разом з традиційними методами використовую:

- "мозковий штурм”, або брейнсторм;

- обговорення великою групою ("спрямована дискусія”);

- робота та виконання вправ у малих навчальних групах;

- рольові ігри;

- дебати, дискусії;

- розгляд та аналіз конкретних життєвих ситуацій;

- виконання проєктів.

Використання таких методів забезпечує творчу співпрацю між учнями та вчителем. А щоб урок був цікавим та легким для сприйняття,  використовую такі вправи:

- «Що я знаю. Про що хочу дізнатися».

(діти висловлюються, починаючи думку зі слів…)

  •          Що я знаю про тему, що вивчається…
  •          Хочу дізнатися про…

          -   Для цього я буду використовувати…

 

- «Доречні запитання»

(використовуючи власний досвід, учні діляться своїми спостереженнями, щодо проблем, які розглядаються на уроці).

  •          Чи знаєте ви….?
  •          А що вам подобається найбільше….?

 

-«Інтелектуальна розминка» - мета якої налаштувати дітей на роботу,  використовуючи запитання для розмірковування.

 

-Гра « Так – ні» – використовується для зацікавлення дітей, створення ситуації інтриги. Ця гра навчає школярів слухати один одного, складати розрізнені факти у єдину картину, систематизувати наявну інформацію.

 

-Гра «Знає – дієш» - використовується з метою полегшення засвоєння учнями інформації щодо ознак ризиків надзвичайних ситуацій та візуалізації алгоритму дій дитини.

 

 -«Створи тест» – учні повинні самостійно створити систему тестів, які б охоплювали матеріал усієї теми. Наявність варіантів відповідей обов’язкова.

         Отже,  використовую різні методи актуалізації знань, організовую і налаштовую учнів на плідну працю. На мою думку, поєднання традиційних та інноваційних методик у процесі формування актуалізації пізнавальної діяльності учнів сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, формує свідоме ставлення до нього, сприйняття нового матеріалу, розвиває в учнів навички критичного мислення, спілкування, творчого пошуку.

          Невід’ємною умовою уроків ЗБД є продовження впровадження здоров’язбережувальних технологій, тому що вони передбачають зміну видів діяльності ( чергування інтелектуального, емоційного, рухового) групової і парної форм роботи, що вчать правилам спілкування; проведення ігор та ігрових ситуацій, які сприяють підвищенню рухової активності; нестандартних та інтегрованих уроків.

         До здоров’язбережувальних технологій можна віднести ігри та ігрову терапію, оздоровчі хвилинки, ігри-руханки, пальчикову гімнастику, психогімнастику.

          У зв’язку з пандемією  та повномаштабним вторгненням РФ в Україну, які  внесли вагомі корективи в освітній процес, учитель змушений шукати нові методи та форми роботи і стати сьогодні своєрідним поводирем в інформаційному просторі. І лише той наставник, який стане справжнім тьютором, фасилітатором для своїх учнів, може дійсно досягти високої мети в мистецтві викладання.

          Найефективнішу дію на людину здійснює та інформація, яка впливає на кілька органів чуття. Вона засвоюється тим краще і міцніше, чим більше видів сприймання активізовано. Отже, очевидною є та роль, яка відводиться мультимедійним засобам навчання, що виникли з появою потужних багатофункціональних комп’ютерних систем навчання.

          Працюючи в класах, використовуючи мультимедійні технології, освітній процес відзначається такими перевагами: краще сприймається учнями матеріал, зростає зацікавленість, відбувається індивідуалізація навчання, розвиток творчих здібностей (залучення школярів до створення уроків, проєктів, презентацій), зменшується кількість видів робіт, що стомлюють учня.

         На уроках ЗБД використовую велику кількість нових, привабливих та цікавих нетрадиційних форм і методів роботи з учнями.  Завдяки цьому підвищується як інтерес до уроків, так і мотивація вести здоровий спосіб життя, запобігати небезпечним ситуаціям, що оточують людину, застосовувати набуті знання на практиці, цінувати і берегти своє здоров’я і здоров’я оточуючих.

 

 

 

 

 

 

 

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку