Психологічне насильство - це поведінка, яка завдає шкоди емоційному розвитку дитини та її почуттю власної гідності. Психологічне насильство включає словесні нападки, такі як постійна критика, приниження, образи висміювання, кепкування, піддражнювання та відмова вислухати дитину. Це також нездатність проявити любов та надати підтримку і керівництво, необхідні для психологічного зростання та розвитку дитини
Сексуальне насильство - всі види сексу між дорослими та дітьми, а також примушення дітей займатись сексом між собою. Сексуальне насильство та сексуальна експлуатація є одним з найбільш тяжких порушень прав дитини. За тяжкістю завданих травм сексуальне насильство та експлуатація прирівню-ється до тортур і катування.
Класифікація насильства за ознакамив залежності від стратегії кривдника: явне та приховане (непряме)за часом: те, що відбулося зараз, і те, що трапилося в минуломуза тривалістю: одноразове або багаторазове, що триває рокамиза місцем та оточенням: вдома – з боку родичів; у школі – збоку педагогів або дітей; на вулиці – з боку дітей або незнайомих дорослих
Дитина є свідком знущань над іншими членами сім‘ї: батько б‘є чи ґвалтує матір у присутності дітей; «погану» дитину фізично карають у присутності «хорошої» дитини; дитина є свідком фізичних знущань над іншою людиною, що не є членом її родини та ін.; Типи жорстокого поводження з дітьми
Ізоляція: контролювання доступу дитини до інших людей: бабці/дідуся, однолітків, братів/сестер, батька/матері, інших людей; контролювання перебування дитини у помешканні, заборона виходити з дому; контролювання спілкування дитини з друзями, аж до перешкоджання спілкування за допомогою Інтернету; Типи жорстокого поводження з дітьми
Емоційне насильство: приниження; використання скарг; використання дітей в якості довірених осіб; крики; непослідовність; при соромлення дитини; використання дітей у конфліктах між батьками; «торгівельна» поведінка одного з батьків щодо любові до дитини; Типи жорстокого поводження з дітьми
Економічне насильство: незадоволення основних потреб дитини; відмова чи зволікання у виплаті аліментів; занижений розмір державної допомоги одиноким матерям та багатодітним сім‘ям; повна відмова дитині в грошах; контролювання дитини за допомогою грошей; протрачання сімейних грошей;. Типи жорстокого поводження з дітьми
Наслідки насильстватерор та безладдя;відчуття відсутності допомоги, невпевненості, безнадійності або безсилля; відчуття провини; відчуття придушення волі; примари;відсутність самоповаги; настирливі спогади; напади страхів та депресію; фобії, смуток; роздуми про самогубство; самозвинувачення; втрату довіри; сумніви щодо віри в щось; наркотичну/алкогольну залежність; жагу помсти.
Держава здійснює захист дитинивід усіх форм фізичного і психічного насильства, образи, недбалого і жорстокого поводження з нею, експлуатації, включаючи сексуальні зловживання (у тому числі з боку батька або осіб, які їх заміняють);від втягнення у злочинну діяльність, залучення до вживання алкоголю, наркотичних засобів і психотропних речовин;від залучення до екстремістських релігійних психокультових угруповань та течій, використання її для створення та розповсюдження порнографічних матеріалів, примушування до проституції, жебрацтва, бродяжництва, втягнення до азартних ігор тощо.
Види соціальної профілактики насильства Первинна- формування активного стилю життя;- задоволення потреб. Профілактика: колективні тематичні класні години Відповідальні класні керівники. Вторинназміна ризикованої малоадаптивної поведінки на адаптивну. Профілактика є груповою, проведення тренінгів для дітей підліткового віку та учнівської молоді з проблем насильства. Відповідальні спеціалісти соціально - психологічної служби Третиннавиявлення причин та особливостей поведінки. Профілактика проводиться на особистісному рівніВідповідальні спеціалісти соціально - психологічної служби
Діяльність педагогічного колективу з попередження насильства серед дітей. Здійснення соціального інспектування сімей із залученням служб Проведення просвітницької роботи Проведенняшкільної медіаціїЗалучення батьків до профілактичної роботи з дітьми Створення консультативних пунктів. Проведення групових тренінгів та індивідуальноїроботи Проведення заходів з профілактикижорстокої та протиправної поведінки