Алгоритм підготовки майстра виробничого
навчання до занять.
Готуючись до уроку, майстер виробничого навчання повинен:
– проаналізувати підсумки попередніх занять з метою виявлення причин недоліків та внесення змін і доповнень у наступний урок;
– визначити основну дидактичну мету уроку;
– визначити тип, вид, структуру уроку та час, відведений для проведення кожного його елементу;
– скласти план уроку;
– підготувати науково – технічну та методичну літературу, а також матеріали з передового досвіду за темою уроку;
– намітити практичні та навчально – виробничі роботи, вправи, завдання для самостійної роботи учнів під час закріплення нового навчального матеріалу;
– підготувати дидактичне і матеріально – технічне забезпечення уроку;
– визначити міжпредметні (внутрішньо предметні) зв’язки та прийоми їх реалізації на уроці;
– визначити типові помилки, яких допускаються учні під час вправ, намітити засоби їх попередження або виправлення;
– приготувати до показу на уроці наочних засобів, експериментів, нових операцій і прийомів трудової діяльності;
– визначити зміст і обсяг домашнього завдання учнів;
– спланувати методику та форму контролю якості З,У, Н учнів на уроці.
Зміст та порядок підготовки майстра до уроку багато в чому залежить від періоду навчання, змісту навчального матеріалу, досвіду майстра, складу учнівської групи тощо.
Оптимальні рішення при виборі методів навчання
Діяльність
|
Методи |
||||
словесні
|
наочні
|
практичні
|
репродуктивні |
пошукові
|
|
При вирішенні яких задач цей метод є раціональним |
Формування теоретичних і фактичних знань |
Розвиток спостережливості, підвищення уваги |
Формування і розвиток практичних умінь і навичок |
Формування первинних 3,У,Н
|
Розвиток самостійності і творчості
|
При якому змісту навчального матеріалу цей метод є раціональним
|
Навчальний матеріал носить переважно теоретично-інформаційний характер |
Навчальний матеріал може бути представлений у наочному вигляді
|
Навчальний матеріал містить у собі практичні завдання і дослідження |
Зміст дуже простий або дуже складний
|
Зміст навчального матеріалу має середній рівень складності
|
При яких особливостях учнів цей метод є раціональним
|
Навчальний період, коли учні найкраще спроможні сприймати словесну інформацію
|
Коли вірно підібране дидактичне забезпечення, а учні спроможні поєднувати наочність з абстрактністю |
Коли учні засвоїли теоретичну інформацію і спроможні до виконання практичних завдань |
Коли учні не мають необхідного рівня З,У,Н і не спроможні до вирішення проблемних завдань |
Коли учні готові до пошукової роботи
|
При яких можливостях педагога цей метод е раціональним |
Коли педагог добре володіє словесним методом |
Коли педагог має необхідне дидактичне забезпечення |
Коли педагог має необхідне матеріально- технічне забезпечення |
Коли педагог вміє демон - струвати і контролювати якість виконання |
Коли педагог володіє прийомами проблемного навчання |
Схема плану уроку виробничого навчання.
Тема програми______________________________________________________________________
Тема уроку_________________________________________________________________________
Мета уроку :
а) навчальна – які професійні З,У,Н формуються, закріплюються і розвиваються на уроці;
б) розвивальна – які операції і прийоми розумової діяльності учнів розвиваються на уроці;
в) виховна – які якості особистості учнів формуються і розвиваються на уроці.
Тип уроку____________________ Вид уроку________________________
Дидактичне забезпечення (за допомогою якого здійснюється процес навчання)______________
__________________________________________________________________________________
Матеріально – технічне забезпечення (за допомогою якого всі учні здійснюють свою практичну діяльність)_____________________________________________________________________________
Міжпредметні зв’язки_______________________________________________________________
Перелік практичних завдань__________________________________________________________
Список основної і додаткової літератури_______________________________________________
Методична мета – вказується тільки при проведенні відкритих уроків.
Хід уроку
І.Організаційна частина (5хв.):
– перевірка наявності учнів;
– перевірка готовності учнів до уроку;
– допуск з техніки безпеки.
ІІ. Вступний інструктаж(40хв):
– повідомлення теми програми і уроку;
– цільова установка проведення уроку;
– перевірка опорних З,У,Н учнів, необхідним їм для подальшої роботи на уроці;
– аналіз і доповнення відповідей учнів, підведення підсумків.
ІІ. Викладання нового матеріалу:
– повідомлення нової навчальної інформації;
– показ нових прийомів трудової діяльності;
– пояснення характеру і послідовності роботи учнів на уроці;
– повідомлення про передовий досвід за темою уроку;
– опитування учнів і пробне виконання ними нових прийомів, показаних майстром;
– відповідь майстра на запитання учнів;
– підведення підсумків вступного інструктажу.
ІІІ. Поточний інструктаж (270хв.):
– видання завдань для самостійної роботи учнів та пояснення порядку їх виконання;
– розподіл учнів за робочими місцями;
– повідомлення про критерії оцінювання виконуваних робіт;
– цільові обходи майстра робочих місць учнів;
– прийом майстром виконаних робіт;
– прибирання робочих місць.
ІУ. Заключний інструктаж (30хв.):
– аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;
– оцінка роботи учнів, її об’єктивне обґрунтування;
– аналіз причин помилок учнів та засоби їх усунення;
– повідомлення та обґрунтування оцінок;
– видача домашнього завдання.
Вимоги до сучасного уроку:
1.Творче виконання програмно – методичних вимог до уроку, грамотне визначення типу уроку і його змісту в темі, бачення особливостей кожного уроку.
2. Вибір раціональної структури і темпу проведення уроку. Забезпечення виконання поставлених завдань та економне використання часу на уроці.
Вибір форм методів, засобів навчальної діяльності.
3. Розширення арсеналу вибору методів, оптимальне поєднання різних методів.
4. Педагог – організатор пошукової роботи навчальної діяльності.
5. Залучення учнів до навчально – пізнавальної діяльності. Учень – дослідник і практик на уроці.
6. Проблемність, як основа навчання.
7. Диференційований підхід до навчальних можливостей учнів.
8. Облік реальних можливостей учнів групи, цілеспрямована ліквідація прогалин у знаннях.
9.Продумування і розв’язування навчальних завдань та психологічного розвитку.
10. Концентрація уваги учнів, використання міжпредметних зв’язків з метою формування цілісно наукової картини світу та економії часу.
11. Максимальна зворотна інформація від учнів.
12.Формування у учнів активного ставлення до навчальної діяльності, навичок раціональної організації навчальної праці безпосередньо на уроці.
Поради молодим педагогам
І остання порада: ”Хочеш наукою виховати учня, люби свою науку і знай її…”.
Л.М.Толстой
Принципи виробничого навчання
– принцип науковості потребує введення в зміст навчання науково достовірних знань, що відповідають сучасному станові науки, техніки, технології.
– доступність навчання передбачає ріст складності змісту освіти відповідно до пізнавальних можливостей учнів.
– потребує створення умов для виявлення вихованцями пізнавальної самостійності і творчі активності в процесі засвоєння знань та застосування їх на практиці.
– базується на законах чуттєвого пізнання світу людиною за допомогою органів зору, слуху, нюху та смаку.
– на початку навчання, полягає у створенні бази подальшого успішного оволодіння знаннями.
– умови для глибокого осмислення фактів, узагальнень, способів дій, міцного засвоєння основних понять, законів, теорій, формування умінь і навичок на практиці.
– вимагає поряд з розумінням науково обґрунтованих прогресивних технологій також і вміння бачити небажані наслідки виробничої діяльності за певною професією, уміння запобігати їм, а в разі потреби корегувати ситуацію.