Алгоритми опрацювання табличних величин: знаходження суми значень елементів
1
Мета уроку:
Тип уроку: формування практичних вмінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Обладнання до уроку: підручник, проектор, дошка, комп’ютери, зошити, картки з алгоритмом завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Дайте коротко відповіді на запитання:
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
За сучасних умов війни, за словами Прем’єр-міністра України, лише єдина галузь IT, зокрема особливо сфера програмістів, показує сьогодні більше 10 % зростання ВВП, тоді як інші галузі економіки значно впали та стикаються з значними труднощами. Відтак знання програмування як ніколи стає дуже актуальним на сьогодні для учнів 9 класу!
На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь :
IV. Закріплення нового матеріалу
Як можна опрацьовувати табличні величини?
Практичні завдання, для розв’язування яких можна застосовувати алгоритми опрацювання табличних величин, можуть мати різне формулювання. Наприклад, найпростіше завдання може розпочинатися зі слів: «Дано n чисел...», і далі вказується, що саме потрібно зробити із цими числами. Але зазвичай трапляються складніші завдання, у яких спосіб організації даних задано неявно. Наприклад, сформувати таблицю квадратів двоцифрових чисел. При написанні програм для розв’язування подібних завдань слід виконати такі дії:
Подальше опрацювання табличних величин зводиться до використання алгоритмів:
Як описати програму зміни значення елемента табличної
величини?
Програми для опрацювання табличних величин мовами програмування містять три складові: введення, опрацювання та виведення елементів табличної величини. Оскільки кожна із частин передбачає виконання декількох дій, кількість яких визначається розміром табличної вели чини, то для опису дій, що повторюються, використовують команди повторення, наприклад, цикл for. При цьому для кожної із частин можна використовувати окремий оператор циклу — тоді всі складові програми виконуватимуться послідовно, або розмістити всі передбачувані команди в одному циклі — усі складові виконуватимуться одночасно.
У мові програмування Free Pascal для зміни значення елемента масиву, як і для зміни значення деякої простої змінної, використовують операцію присвоювання :=, у якій у лівій частині звертаються до потрібного елемента масиву, для цього вказують ім’я масиву й у квадратних дужках задають номер (індекс) елемента, а в правій — відповідне значення. При цьому розмір масиву залишається незмінним й операцію присвоювання можна застосувати тільки в тому разі, коли надане значення відповідає типу елементів оголошеного масиву.
V. Інструктаж з ТБ при роботі з ПК, вправи для очей, не забуваємо, що критерії оцінювання учнів є в Вашому класрумі!
VI. Покроковий алгоритм виконання практичного завдання на ПК.
Пам’ятка учню
Виконаємо практичні завдання на закріплення матеріалу.
Код програми до задачі 1:
var a: array [0..10] of real; i: integer;
begin
for i := 1 to 10 do a[i] := StrToFloat(Memo1.Lines[i-1]);
for i := 1 to 10 do a[i] := a[i] * a[i];
Memo2.Clear;
for i := 1 to 10 do Memo2.Lines.Append(FloatToStr(a[i]));
end;
Зачитується вчителем чи учнями умова Задачі 2, на стор. 163.
Код програми до задачі 2:
var a: array [0..7] of integer; i: integer;
begin
for i := 0 to 7 do a[i] := StrToInt(Memo1.Lines[i]);
for i := 0 to 7 do a[i] := a[i] + i;
Memo2.Clear;
for i := 0 to 7 do Memo2.Lines.Append(IntToStr(a[i]));
end;
VІІ. Підсумки уроку
Рефлексія
VІІI. Домашнє завдання: Опрацювати підручник п. 6.1, ст. 160 – 163, переглянути відео, за можливістю зробити задачу 1, чи 2 дома самостійно.
IХ. Оцінювання учнів за відповіді та виконання завдання на ПК.
1