Квест
Тема: «Алгоритми з повторенням і розгалуженням»
Вступ:
Мета :
Нагадати учням поняття «алгоритму», «команди алгоритму», види алгоритмічних структур;
Закріпити вміння вірно визначати порядок дій в алгоритмі
Завдання :
Навчальні: повторення і систематизація раніше набутих знань і вмінь; закріплення вміння побудови алгоритму
Розвиваючі: розвиток уяви, кмітливості, логічного мислення, творчої активності, вміння працювати в команді.
Виховні: розвиток пізнавального інтересу учнів, впевненості у власних силах.
Тип уроку:
Урок повторення та систематизації знань
Форма проведення уроку:
Віртуальна подорож
Обладнання:
Дошка;
мультимедійний проектор;
комп’ютери для індивідуальної роботи дітей;
опорний конспект.
Структура уроку з хронометражем:
1 |
Організаційний момент, вступне слово учителя |
2 хв. |
2 |
Актуалізація опорних знань (опитування за технологією «Три помилки») |
5 хв. |
3 |
Повторення теоретичного матеріалу (опитування за технологією «Інтелектуальні сходи») |
10 хв. |
4 |
Закріплення навиків складання блок-схем |
10 хв. |
5 |
Фізкультхвилинка |
3 хв. |
6 |
Практична робота |
10 хв. |
7 |
Підведення підсумків, оцінювання учнів |
2 хв. |
8 |
Пояснення домашнього завдання |
3 хв. |
Хід уроку:
Слайд 1
1.Організаційний момент, вступне слово учителя:
Учитель: Доброго дня.
Сьогодні у нас не звичайний урок. Вранці я отримав дивного електронного листа. Я навіть не відразу повірив своїм очам. В цьому листі незнайома мені людина просила про допомогу. Ось погляньте і ви: (учитель зачитує текст листа зі слайда)
Слайд 2
Доброго дня!
Прошу пробачення, що відволікаю вас, але мені дуже потрібна ваша допомога. Мені звати Мишко. Я звичайний школяр, вірніше був таким до недавнього часу. Зранку я відвідував школу, а після уроків годинами просиджував за комп’ютерними іграми. Батьки сварили мене, за те що я надто багато часу проводжу граючи в комп’ютерні ігри, але мені здавалося, що в цьому немає нічого поганого. Аж одного дня гра затягнула мене всередину комп’ютера і я не можу вибратися самотужки. Будь ласка допоможіть мені повернутися в реальний світ.
З повагою Мишко.
То що діти, як гадаєте, чи зможемо ми відправитися в мандрівку безмежними комп’ютерними просторами і врятувати Мишка?
Діти: Так
Учитель: Що ж, в такому випадку нам потрібно стати злагодженою командою і гарно попрацювати, щоб ненароком і самим не загубитися. Я вже підключився до сервера гри і він готовий дати нам можливість врятувати Мишка. Ви готові до подорожі?
Діти: Так!
Учитель: Тоді ми переносимося до гри і спробуємо знайти сліди Мишка.
2. Актуалізація опорних знань
Учитель: Я отримав нове повідомлення. Давайте поглянемо
Слайд 3
Учитель зачитує текст з слайду
Учитель: Вітаю вас, відчайдухи. Для початку давайте перевіримо вашу увагу. Вам буде запропоновано три твердження. В кожному з них допущена одна, дві, три або більше помилок. Ваше завдання – знайти ці помилки та обґрунтувати свою позицію. Але будьте уважними – можуть бути твердження і без помилки.
Слайд 4
Твердження 1: Всі наступні речення є висловлюваннями:
(правильна відповідь – ні. Твердження 2 та 3 не є висловлюваннями)
Слайд 5
Твердження 2: Якщо серед команд тіла циклу є команда циклу, то другий цикл називається вкладеним у перший. Цикл, у тіло якого входить інший цикл називається внутрішнім циклом. (правильно зовнішнім циклом, а не внутрішнім )
Слайд 6
Твердження 3: Алгоритмічна структура, що дає змогу виконавцеві алгоритму вибрати сценарій подальших дій залежно від істинності певного висловлювання, називається повторенням. (правильно розгалуженням, а не повторенням )
3. Повторення теоретичного матеріалу
Учитель: Нове повідомлення від сервера:
Учитель зачитує текст з слайду
Слайд 7
Учитель: Молодці! Знайшли всі помилки. Але це тільки початок – далі буде важче! Ваше наступне завдання – дати відповідь на запитання. Всі питання розділені на блоки. Кожний наступний блок містить більш складні питання. Це наче підійматися сходами, тому бережіть сили, щоб дістатися кінця.
Слайд 8
Блок 1:
Слайд 9
Блок 2:
1) Який загальний вигляд команди циклу з лічильником? (Команду виду Повторити N разів Команди називають командою циклу з лічильником.)
2) Як перевірити істинним чи хибним є умовне висловлювання «Якщо – то – інакше»» (потрібно поглянути на умову, що перевіряється. Якщо умова істина, то виконується вказівка (оператор) «то», а якщо умова хибна – «інакше»)
Слайд 10
Блок 3:
4. Закріплення навиків складання блок-схем
Учитель: Ми відповіли на всі запитання і чекаємо на нове повідомлення.
А ось і воно!
Учитель зачитує текст з слайду
Слайд 11
Учитель: Непогано. Я починаю вірити, що ви зможете визволити хлопчика. Але попереду ще багато завдань. А чи пам’ятаєте ви як складати блок-схеми? Як ви зрозуміли далі вам потрібно буде будувати блок-схеми двох задач. Добре подумайте яку саме структуру краще використати.
Побудувати блок-схему біля дошки я запрошу двох найкмітливіших учнів. А визначимо ми їх наступним чином: потрібно якнайшвидше виконати алгоритм:
Слайд 12
(Яке б число не задумали учні в результаті завжди будемо отримувати 5, тому легко перевіряти правильність виконання алгоритму)
Всі інші працюють в зошитах. На виконання завдання у нас є 10 хвилин, тому не баріться.
Слайд 13
Задача 1: У дворі є порожня діжка і відро ємністю 50 і 10 літрів відповідно і колодязь. Потрібно наповнити діжку водою.
Очікуваний результат
Слайд 14
Задача 2: Є 9 однакових на вигляд монет. Відомо, що серед них є одна фальшива і вона важча за справжню. Складіть алгоритм виявлення фальшивої монети найменшою кількістю зважувань на шалькових терезах.
Очікуваний результат
5. Фізкультхвилинка
Учитель: Ми з вами гарно попрацювали і перш ніж ми попросимо наступне завдання пропоную трохи перепочити, виконавши прості вправи.
Слайд 15
Вправа 1: «Дзеркало» - один із учнів виходить до дошки, решта учнів – дзеркала. Учень біля дошки показує рухи, «дзеркала» відображають усі його рухи
Слайд 16
Вправа 2 «Ха-дихання» - в.п. – стоячи, ноги на ширині плечей, руки вздовж тулуба. Зробіть глибокий вдих, підніміть руки через сторони вгору над головою. Затримка дихання. Видих – корпус різко нахиляється вперед, руки різко опускаються вниз перед собою, відбувається різкий викид повітря зі звуком «ха!». Повторити 2-3 рази
6. Практична робота
Учитель: Гарно ми відпочили, зарядилися енергією, можна і далі попрацювати. Тож переходимо до наступного завдання, воно вже давно прийшло на мою електронну скриньку.
Учитель зачитує текст з слайду
Слайд 17
Учитель: Настав час і з комп’ютером попрацювати. Засобами програми Scratсh створіть ось такий орнамент. Але перш ніж ми почнемо виконувати завдання, давайте згадаємо правила безпечної роботи з комп’ютером.
(Відповіді учнів. Наприклад:
суворо заборонено:
вмикати і вимикати апаратуру без вказівки вчителя;
торкатися роз'ємів з'єднувальних кабелів та самих кабелів;
торкатися екрана та тильної частини монітора;
переміщувати увімкнені складові обчислювальної системи (системний блок, монітор тощо);
класти будь-які предмети на системний блок, монітор, клавіатуру;
приносити та використовувати носії даних (дискети, компакт-диски) без дозволу вчителя.)
Очікуваний результат
7. Підведення підсумків
Учитель: Закінчили виконання завдання?
Учні: Так
Учитель: Тоді повертайтеся за парти. Я саме отримала нового листа будемо разом читати
Учитель зачитує текст з слайду
Слайд 18
Учитель: Молоді, мої юні друзі. Ще ніхто не міг виконати всіх моїх завдань. Ви перші змогли справитися, тому в нагороду я повертаю вашого товариша.
Бажаю вам подальших успіхів в навчанні.
Учитель: Я маю ще одного листа, цього разу від Мишка. Давайте почитаємо
Учитель зачитує текст з слайду
Слайд 19
Учитель: Дуже дякую за порятунок! Я ніколи вас не забуту. А ще я тепер назавжди запам’ятав, що надмірне захоплення комп’ютерними іграми може погано закінчитися.
З вдячністю, ваш друг Мишко.
А я хочу зі свого боку оцінити вашу роботу на урочі такими балами ……. (оголошення оцінок)
8. Пояснення домашнього завдання
Учитель: Наприкінці уроку я хочу розповісти вам одну легенду. За легендою в Індії існував храм, який містив велику кімнату з трьома стовпами і 64 золотими дисками на них. Жрець брагман, виконував команду давнього пророцтва, переставляючи ці диски згідно з правилами головоломки. Спочатку всі диски лежать на одному стовпі, причому всі диски різного розміру і менший диск лежить на більшому. Потрібно перенести піраміду на інший стержень. За один раз дозволяється переносити тільки один диск, причому не можна класти більший диск на менший. Згідно з легендою, після завершального руху настане кінець світу.
Якщо легенда правдива, і якщо жрець може пересувати диски зі швидкістю один раз на секунду, найменша кількість пересувів займе в нього 264−1 секунд або близько 585 мільярдів років.
Я ж пропоную вам побудувати алгоритм розв’язування цієї головоломки для 8 дисків. Це і буде вашим домашнім завданням.
Слайд 20
А щоб вам було легше виконувати домашнє завдання, я зараз дам вам картки, на яких записана легенда і пояснення домашнього завдання.
Слайд 21
Список літератури: