Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність

Про матеріал

Тема уроку.

Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність.

Мета уроку.

  • -Навчальна: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності земноводних як представників перших хребетних наземних тварин, їх розмаїттям, роллю в природі і житті людини.
  • -Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, креативність, позитивні емоції, вміння висловлювати свою думку і її аргументувати, працювати в колективі.
  • -Виховна: формувати науковий світогляд, виховувати екологічну культуру на прикладі бережливого, гуманого ставлення до земноводних.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

1 6 4 9 5 3 7 8 2

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Мойсей і скрижалі Закону, картина Рембрандта, 1659 рік

Номер слайду 4

Богдан Хмельницький  — Український Мойсей XVII ст.

Номер слайду 5

Характеристика середовища існування Вода Суходол Густина середовища висока невисока Кисень Кількість відносно невелика К-сть О2 і доступність необмежена Вага тіла у середовищі Сила тяжіння врівноважується архимедовою силою Вага тіла визначається силою тяжіння Випаровування з поверхні тіла немає Суттєве випаровування, особливо при високій температурі Температурні коливання незначні суттєві Прозорість середовища невелика велика

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Пам’ятник жабі в Парижі Пам’ятник жабі в Токіо Пам’ятник жабі в Києві

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Серце у Земноводних 3 НЕ

Номер слайду 14

Один із рядів класу Амфібії БЕЗ І

Номер слайду 15

Чому жабу кладуть у молоко ?

Зміст слайдів
Номер слайду 1

1 64953782

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Мойсей і скрижалі Закону, картина Рембрандта, 1659 рік

Номер слайду 4

Богдан Хмельницький  — Український Мойсей XVII ст.

Номер слайду 5

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Характеристика середовища існування Вода Суходол. Густина середовищависоканевисока. Кисень Кількість відносно невелика. К-сть О2 і доступність необмежена Вага тіла у середовищіСила тяжіння врівноважується архимедовою силою. Вага тіла визначається силою тяжіння. Випаровування з поверхні тіланемаєСуттєве випаровування, особливо при високій температуріТемпературні коливаннянезначнісуттєвіПрозорість середовищаневеликавелика

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Пам’ятник жабі в ПарижіПам’ятник жабі в Токіо. Пам’ятник жабі в Києві

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Серце у Земноводних3 НЕ

Номер слайду 14

Один із рядів класу АмфібіїБЕЗІ

Номер слайду 15

Чому жабу кладуть у молоко ?

Перегляд файлу

Тема уроку.

Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність.

Мета уроку.

  • Навчальна: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності земноводних як представників перших хребетних наземних тварин, їх розмаїттям, роллю в природі і житті людини.
  • Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, креативність, позитивні емоції, вміння висловлювати свою думку і її аргументувати, працювати в колективі.
  • Виховна: формувати науковий світогляд, виховувати екологічну культуру на прикладі бережливого, гуманого ставлення до земноводних.

Обладнання та матеріали. Мультимедіопроектор, презентація, підручник, муляж головного мозку, скелет земноводних, інструктивні картки, таблиця « Клас Земноводні», довідники.

Базові поняття і терміни. Амфібії.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Методи уроку. Проблемні, частково – пошукові, рефлексійні, наочні.

       Структура уроку.

І. Організаційний етап. ( 2 хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань. ( 3 хв.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. ( 3хв.)

ІV. Вивчення нового матеріалу ( 17 хв.)

V. Узагальнення і систематизація знань (10хв.)

VІ .Рефлексія (7хв.)

VІІ. Домашнє завдання ( 3 хв.)

 

                                  План уроку.

І. Організаційний етап.

Привітання.

Вчитель. Поглянули на цю картинку ( вчитель демонструє картинку),

сподобалася вам, посміхнулися і з чудовим настроєм розпочали працювати на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань 

  1. Бесіда.

Запитання: 1). Яке царство природи ми з вами вивчаємо?

 ( ц. Тварин)

                      2). Який надклас тварин ми вивчали на попередніх уроках? ( надклас Риби)

                     3). Назвіть середовище існування риб. ( водне)

                     4). Укажіть риси пристосованності риб до водного середовища.( торпедоподібна форма тіла, рострум, плавці, плавний міхур, луска, зябри, бічна лінія, добре розвинений мозочок, розвинений нюх )

5. Чи знаєте ви види риб які б могли жити певний час без води?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

Вчитель. У мене в руках книга відомого письменника Олександра Беляєва «Людина  -  Амфібія». В цій книзі автор говорить про людину, котра могла жити і під водою і на суходолі ( вчитель читає уривок з науково – фантастичного роману «Людина – амфібія»).

Амфібія ( греч. – ті, що живуть подвійним життям ), або земноводні (укр. земля і вода). Сьогодні ми з вами познайомимося з тваринами, які об’єднуються в клас Земноводні або Амфібії і тема нашого уроку: Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовище існування, різноманітність.

Які задачі  ми з вами поставимо для розв’язування на уроці? (учні озвучують задачі уроку)

Учні:

  1. Ознайомитися з особливостями будови земноводних як перших наземних хордових тварин, виявити риси пристосованості до життя на суходолі.
  2. Розкрити різноманіття земноводних, їх роль в природі і значення в житті людини.
  3. З’ясувати необхідність охорони земноводних.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Робота в групах.    

Вчитель. Уявіть, що ми з вами нічого не знаємо  про земноводних, їх ще немає на землі, але ми сьогодні «відправимося» в лабораторії професора Сальватора і спробуємо побудувати модель не фантастичної істоти, а тварини, яка  дійсно стане першою наземною хребетною твариною. Щасти вам!

  1. Давайте порівняємо водне  і наземне середовища існування. (Учні аналізують таблицю, роблять висновки.)

Характеристикасередовища існування

         Вода

   Суходол

Густина середовища

висока

невисока

Кисень

Кількість відносно невелика

Кількість кисню і доступність необмежена

Вага тіла у середовищі

Сила тяжіння врівноважується архимедовою силою

Вага тіла визначається силою тяжіння

Випаровування з поверхні тіла

немає

Суттєве випаровування, особливо при високій температурі

Температурні коливання

незначні

суттєві

Прозорість середовища

невелика

велика

2.Проаналізувавши попередню таблицю і зробивши висновки, що два середовища існування мають різні характеристики, давайте з’ясуємо, які задачі повинні розв’язати хребетні для існування на суходолі.

  1. Дихання киснем повітря
  2. Проблема висихання шкіри.
  3. Збільшення дії сили тяжіння внаслідок збільшення ваги.
  4. Зміна характеру пересування.
  5. Сприйняття навколишнього середовища: слух. зір, нюх.
  6. Розмноження. Захист яйцеклітин від висихання.
  7. Перенесення несприятливих факторів середовища.

 

3.Модель першої наземної хребетної тварини.

І група.  Лабораторія « Морфології тварин»

Конверт №1

Завдання. Використовуючи підручник ( п. 26), наочний матеріал, інструктивні картки виявіть, які зміни відбулися у зовнішній будові земноводних у зв’язку з виходом на суходол?

 Дайте відповідді на запитання:

  1. У яких місцях найчастіше зустрічаються земноводні?
  2. Яке забарвлення земноводних, з чим це пов’язано?
  3. Чим вкрито тіло земноводних?
  4. На повітрі тіло сильно висихає. У зв’язку з цим яка шкіра у земноводних?
  5. На які відділи поділяється тіло земноводних?
  6. Якщо сила тяжіння на суходолі даве зверху донизу то яка форма тіла земноводних?
  7. Яка симетрія тіла земноводних?

Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика зовнішньої будови риб і земноводних»:

Ознаки

         Риби

    Земноводні

Середовище існування

 

 

Забарвлення

 

 

Симетрія тіла

 

 

Покриви

 

 

Форма тіла

 

 

Відділи тіла

 

 

 

Зробіть висновок.

 

ІІ група.  Лабораторія «Палеонтології»

Конверт № 1.

Завдання. Розглянувши таблиці, скелет земноводних, малюнки підручника ( п. 26), виявіть риси пристосованності до наземно – повітряного середовища існування у будові скелету земноводних.

Дайте відповіді на запитання:

  1. Назвіть відділи скелету земноводних.
  2. Які органи руху характерні для наземних хребетних?
  3. Кінцівки земноводних «змонтовані»  по типу ричагів. Яке це має значення?
  4. На які відділи поділяється хребет земноводних?
  5. Які відділи скелету з’являються у земноводних для підтримки тіла на суходолі?
  6. Які зміни віддбулися у будові шийного відділу хребта у зв’язку зі зменшенням пересування тіла під час дослідження навколишнього середовища?
  7. Як змінилася мускулатура земноводних у порівнянні з рибами?

Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика скелету і мускулатури риб і земноводних»:

Скелет, мускулатура

         Риби

    Земноводні

Відділи скелету

 

 

Кінцівки, пояси кінцівок

 

 

Хребет

 

 

Шийний відділ хребта

 

 

Мускулатура

 

 

 

Зробіть висновок.

ІІІ група. Лабораторія «Анатомії тварин»

Конверт № 1

Завдання: Прочитавши текст підручника ( п. 26), розглянувши малюнки підручника ( п. 26), таблиці, виявіть риси ускладнення у будові внутрішніх органів земноводних у порівнянні з рибами.

Дайте відповідді на запитання:

  1. Чим і завдяку якому органу дихають земноводні?
  2. На які відділи диференційована травна ситема?  Яке значення має поява слюних залоз у земноводних?
  3. Якої будови серце земноводних?
  4. Скільки кругів  кровообігу у земноводних?
  5. Якого типу кровоносна система земноводних?
  6. Які органи приймають участь у процессі виділення продуктів метаболізму?

Заповніть таблицю:

Системи внутрішніх органів

             Риби

            Земноводні

Травна система

 

 

Наявність слюних залоз

 

 

Дихання

 

 

Тип кровоносної системи

 

 

Серце, круги кровообігу

 

 

Видільна система

 

 

 

Зробіть висновок.

ІV група. Лабораторія « Фізіології тварин»

Конверт № 1

Завдання. 1)Прочитавши текст підручника ( п 26), розглянувши модель головного мозку земноводних, таблицю « Клас Земноводні», дайте відповіді на запитання:

  1. На які відділи поділяється НС земноводних?
  2. На які відділи поділяється головний мозок земноводних?
  3. Чому мозочок краще розвинений у риб, ніж у земноводних?
  4. Амфібії першими навчилися моргати. Яке це має значення?
  5. Яке значення для амфібій як наземних тварин мають рухливі повіки?
  6. У амфібій з’являється новий орган – середнє вухо. Яке це має значення? ( звук у повітрі розповсюджується гірше, ніж у воді через незначну густину)
  7. У риб немає органу нюху, а у земноводних є. Поясніть цей факт.
  8. Чому під час розмноження земноводні повертаються до водойм?

Заповніть таблицю:

 

НС, розмноження

           Риби

         Земноводні

Відділи НС

 

 

Відділи головного мозку, мозочок

 

 

Зір

 

 

Слух

 

 

Нюх

 

 

Розмноження

 

 

Які риси риб притаманні пуголовку, на що це вказує?

 

 

Зробіть висновок.

Учні роблять висновок. Земноводні – це тварини які пристосувалися до життя на суходолі, але не втратили зв’язок з водним середовищем (розмноження і розвиток у воді).

Фізкультхвилинка.

Вчитель.  Привітаємо першу наземну хордову тварину:

  • помахали їй лівою рукою
  • помахали їй правою рукою
  • підморгнули їй лівим оком
  • підморгнули  їй правим оком
  • відправили їй повітряний поцілунок
  • похлопали їй у долоні
  • поклонилися цій тварині
  1. Вчитель. Погляньте на представників класу Земноводні.

 Чим відрізняються представники в межах класу?

(Ймовірні відповіді: забарвленням, розмірами, наявністю хвоста, кінцівок) Давайте дізнаємося.

І група

Конверт № 2 з інструктивною карткою. Прочитавши текст підручника п. 27 ряд Безхвості, виконайте завдання:

Завдання.

  1. Назвіть ознаки представників ряду Безхвості.
  2. Назвіть представників ряду Безхвості.
  3. Назвіть представників ряду Безхвості, які зустрічаються на території України.
  4. Назвіть представників ряду Безхвості, які занесені до Червоної книги України.

ІІ група

Конверт № 2 з інструктивною карткою. Прочитавши текст підручника п. 27 ряд Хвостаті, виконайте завдання:

Завдання. Прочитавши текст підручника, дайте відповіді на запитання:

  1. Назвіть ознаки представників ряду Хвостаті.
  2. Назвіть представників ряду Хвостаті.
  3. Назвіть представників ряду Хвостаті, які зустрічаються на території України.
  4. Назвіть представників ряду Хвостаті, які занесені до Червоної книги України.

 

ІІІ група

Конверт № 2 з інструктивною карткою.

Завдання. Прочитавши текст підручника п.27, дайте відповіді на запитання:

  1. Де зустрічаються  представники ряду Безногі?
  2. Які ознаки харакиерні для ряду Безногі?
  3. Назвіть представників ряду Безногі.
  4. Чи зустрічаються представники цього ряду на території України?

ІV група

Конверт №2 з інструктивною карткою.

Прочитавши текст підручника п. 27 і довідкову літературу, з’ясуйте, яке значення мають земноводні в природі і житті людини. Поясніть наступні словосполучення:

  •  ланка в екологічному ланцюзі;
  •  їжа для людини;
  •  піонери космосу;
  •  наукові досліди;
  • ліки, вітаміни групи С, Д, F, мікроеліменти;
  • біоіндикатори водного середовища (жаби живуть тільки у чистій воді)
  • - прибор ретинантрон дозволяє в авіації спостерігати за літаками;
  • регулюють чисельність комах;
  • кінцівки – ричаги
  • ласти водолаза;
  • комуфляжний одяг.

5.Вчитель. А тепер давайте разом з вами дамо «прописку», вкажемо «адресу» типовому представнику класу Земноводні, жабі озерній.

Царство         Тварини

П/царство      Багатоклітині

Тип                   Хордові

П/тип               Хребетні

Клас                 Земноводні

Ряд                   Безхвості

Рід                     Жаби

Вид                   Жаба озерна

Вчитель.  З давніх давен і до нашого часу жодні тварини не викликали у людей такої неповаги, нелюбові, переслідувань без жаллю і це надто несправедливо, як земноводні. Я сподіваюся, що після нашого уроку, у вас змінеться ставлення до цих надзвичайних тварин. За заслуги перед людством цим тваринам поставлено більш ніж 20 пам’ятників.

V. Узагальнення і систематизація знань.

Вчитель.    У кожної групи на столі залишився ще один конверт № 3 з завданнями. Виконайте завдання.

І група

Якщо шкіру жаби змастити рослинною олією, або обсипати крохмальом, то через деякий час тварина помре. Чому?

ІІ група

Голодну жабу учні посадили в акваріум з мертвими комахами. Жаба «відмовилася» від їжі. Чому?

ІІІ група

Які властивості шкіри земноводних використовують люди, коли жаб кладуть у молоко, щоб воно не скисало?

ІV група

Який процес, характерний для земноводних, описаний у казці «Царівна – жаба» ( Линька. Жаби линяють кожні 3 – 4 роки, шкіру свою з’їдають)

VІ. Рефлексія.

На дошці прикріплені малюнки: портфель, м’ясорубка, відро із сміттям.

Вчитель. Якщо ви сьогодні дізналися про щось нове, все зрозуміли і ці знання вам будуть внагоді, прикріпіть своє жабенятко ( малюнок)              на портфель. Якщо ви не все зрозуміли, не всі питання з’ясували, прикріпіть на м’ясорубку, а якщо вам все почуте не знадобиться, викиньте у смітник.

Оцінка роботи.

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати п.26,27 підручника.
  2. На вибір: 1) міні – проект « Пам’ятники земноводним»;

                 2) зкласти кросворд «Земноводні»;

 3) підібрати твори художньої літератури, де мова йде про земноводних;

           4) створити міні – підручник з теми.

 

zip
Пов’язані теми
Біологія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
1646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку