Тема уроку.
Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність.
Мета уроку.
Тема уроку.
Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність.
Мета уроку.
Обладнання та матеріали. Мультимедіопроектор, презентація, підручник, муляж головного мозку, скелет земноводних, інструктивні картки, таблиця « Клас Земноводні», довідники.
Базові поняття і терміни. Амфібії.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Методи уроку. Проблемні, частково – пошукові, рефлексійні, наочні.
Структура уроку.
І. Організаційний етап. ( 2 хв.)
ІІ. Актуалізація опорних знань. ( 3 хв.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. ( 3хв.)
ІV. Вивчення нового матеріалу ( 17 хв.)
V. Узагальнення і систематизація знань (10хв.)
VІ .Рефлексія (7хв.)
VІІ. Домашнє завдання ( 3 хв.)
План уроку.
І. Організаційний етап.
Привітання.
Вчитель. Поглянули на цю картинку ( вчитель демонструє картинку),
сподобалася вам, посміхнулися і з чудовим настроєм розпочали працювати на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Запитання: 1). Яке царство природи ми з вами вивчаємо?
( ц. Тварин)
2). Який надклас тварин ми вивчали на попередніх уроках? ( надклас Риби)
3). Назвіть середовище існування риб. ( водне)
4). Укажіть риси пристосованності риб до водного середовища.( торпедоподібна форма тіла, рострум, плавці, плавний міхур, луска, зябри, бічна лінія, добре розвинений мозочок, розвинений нюх )
5. Чи знаєте ви види риб які б могли жити певний час без води?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. У мене в руках книга відомого письменника Олександра Беляєва «Людина - Амфібія». В цій книзі автор говорить про людину, котра могла жити і під водою і на суходолі ( вчитель читає уривок з науково – фантастичного роману «Людина – амфібія»).
Амфібія ( греч. – ті, що живуть подвійним життям ), або земноводні (укр. земля і вода). Сьогодні ми з вами познайомимося з тваринами, які об’єднуються в клас Земноводні або Амфібії і тема нашого уроку: Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовище існування, різноманітність.
Які задачі ми з вами поставимо для розв’язування на уроці? (учні озвучують задачі уроку)
Учні:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Робота в групах.
Вчитель. Уявіть, що ми з вами нічого не знаємо про земноводних, їх ще немає на землі, але ми сьогодні «відправимося» в лабораторії професора Сальватора і спробуємо побудувати модель не фантастичної істоти, а тварини, яка дійсно стане першою наземною хребетною твариною. Щасти вам!
Характеристикасередовища існування |
Вода |
Суходол |
Густина середовища |
висока |
невисока |
Кисень |
Кількість відносно невелика |
Кількість кисню і доступність необмежена |
Вага тіла у середовищі |
Сила тяжіння врівноважується архимедовою силою |
Вага тіла визначається силою тяжіння |
Випаровування з поверхні тіла |
немає |
Суттєве випаровування, особливо при високій температурі |
Температурні коливання |
незначні |
суттєві |
Прозорість середовища |
невелика |
велика |
2.Проаналізувавши попередню таблицю і зробивши висновки, що два середовища існування мають різні характеристики, давайте з’ясуємо, які задачі повинні розв’язати хребетні для існування на суходолі.
3.Модель першої наземної хребетної тварини.
І група. Лабораторія « Морфології тварин»
Конверт №1
Завдання. Використовуючи підручник ( п. 26), наочний матеріал, інструктивні картки виявіть, які зміни відбулися у зовнішній будові земноводних у зв’язку з виходом на суходол?
Дайте відповідді на запитання:
Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика зовнішньої будови риб і земноводних»:
Ознаки |
Риби |
Земноводні |
Середовище існування |
|
|
Забарвлення |
|
|
Симетрія тіла |
|
|
Покриви |
|
|
Форма тіла |
|
|
Відділи тіла |
|
|
Зробіть висновок.
ІІ група. Лабораторія «Палеонтології»
Конверт № 1.
Завдання. Розглянувши таблиці, скелет земноводних, малюнки підручника ( п. 26), виявіть риси пристосованності до наземно – повітряного середовища існування у будові скелету земноводних.
Дайте відповіді на запитання:
Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика скелету і мускулатури риб і земноводних»:
Скелет, мускулатура |
Риби |
Земноводні |
Відділи скелету |
|
|
Кінцівки, пояси кінцівок |
|
|
Хребет |
|
|
Шийний відділ хребта |
|
|
Мускулатура |
|
|
Зробіть висновок.
ІІІ група. Лабораторія «Анатомії тварин»
Конверт № 1
Завдання: Прочитавши текст підручника ( п. 26), розглянувши малюнки підручника ( п. 26), таблиці, виявіть риси ускладнення у будові внутрішніх органів земноводних у порівнянні з рибами.
Дайте відповідді на запитання:
Заповніть таблицю:
Системи внутрішніх органів |
Риби |
Земноводні |
Травна система |
|
|
Наявність слюних залоз |
|
|
Дихання |
|
|
Тип кровоносної системи |
|
|
Серце, круги кровообігу |
|
|
Видільна система |
|
|
Зробіть висновок.
ІV група. Лабораторія « Фізіології тварин»
Конверт № 1
Завдання. 1)Прочитавши текст підручника ( п 26), розглянувши модель головного мозку земноводних, таблицю « Клас Земноводні», дайте відповіді на запитання:
Заповніть таблицю:
НС, розмноження |
Риби |
Земноводні |
Відділи НС |
|
|
Відділи головного мозку, мозочок |
|
|
Зір |
|
|
Слух |
|
|
Нюх |
|
|
Розмноження |
|
|
Які риси риб притаманні пуголовку, на що це вказує? |
|
|
Зробіть висновок.
Учні роблять висновок. Земноводні – це тварини які пристосувалися до життя на суходолі, але не втратили зв’язок з водним середовищем (розмноження і розвиток у воді).
Фізкультхвилинка.
Вчитель. Привітаємо першу наземну хордову тварину:
Чим відрізняються представники в межах класу?
(Ймовірні відповіді: забарвленням, розмірами, наявністю хвоста, кінцівок) Давайте дізнаємося.
І група
Конверт № 2 з інструктивною карткою. Прочитавши текст підручника п. 27 ряд Безхвості, виконайте завдання:
Завдання.
ІІ група
Конверт № 2 з інструктивною карткою. Прочитавши текст підручника п. 27 ряд Хвостаті, виконайте завдання:
Завдання. Прочитавши текст підручника, дайте відповіді на запитання:
ІІІ група
Конверт № 2 з інструктивною карткою.
Завдання. Прочитавши текст підручника п.27, дайте відповіді на запитання:
ІV група
Конверт №2 з інструктивною карткою.
Прочитавши текст підручника п. 27 і довідкову літературу, з’ясуйте, яке значення мають земноводні в природі і житті людини. Поясніть наступні словосполучення:
5.Вчитель. А тепер давайте разом з вами дамо «прописку», вкажемо «адресу» типовому представнику класу Земноводні, жабі озерній.
Царство Тварини
П/царство Багатоклітині
Тип Хордові
П/тип Хребетні
Клас Земноводні
Ряд Безхвості
Рід Жаби
Вид Жаба озерна
Вчитель. З давніх давен і до нашого часу жодні тварини не викликали у людей такої неповаги, нелюбові, переслідувань без жаллю і це надто несправедливо, як земноводні. Я сподіваюся, що після нашого уроку, у вас змінеться ставлення до цих надзвичайних тварин. За заслуги перед людством цим тваринам поставлено більш ніж 20 пам’ятників.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Вчитель. У кожної групи на столі залишився ще один конверт № 3 з завданнями. Виконайте завдання.
І група
Якщо шкіру жаби змастити рослинною олією, або обсипати крохмальом, то через деякий час тварина помре. Чому?
ІІ група
Голодну жабу учні посадили в акваріум з мертвими комахами. Жаба «відмовилася» від їжі. Чому?
ІІІ група
Які властивості шкіри земноводних використовують люди, коли жаб кладуть у молоко, щоб воно не скисало?
ІV група
Який процес, характерний для земноводних, описаний у казці «Царівна – жаба» ( Линька. Жаби линяють кожні 3 – 4 роки, шкіру свою з’їдають)
VІ. Рефлексія.
На дошці прикріплені малюнки: портфель, м’ясорубка, відро із сміттям.
Вчитель. Якщо ви сьогодні дізналися про щось нове, все зрозуміли і ці знання вам будуть внагоді, прикріпіть своє жабенятко ( малюнок) на портфель. Якщо ви не все зрозуміли, не всі питання з’ясували, прикріпіть на м’ясорубку, а якщо вам все почуте не знадобиться, викиньте у смітник.
Оцінка роботи.
VІІ. Домашнє завдання.
2) зкласти кросворд «Земноводні»;
3) підібрати твори художньої літератури, де мова йде про земноводних;
4) створити міні – підручник з теми.