Відділ освіти виконавчого комітету Апостолівської міської ради
Апостолівська загальноосвітня школа I-III ступенів № 4
АНАЛІТИЧНИЙ ЗВІТ
за результатами дослідження адаптації учнів 5-х класів ЗОШ I-III ступенів № 4 до нових умов навчання
у 2018 / 2019 н.р.
Підготувала:
практичний психолог
Коваленко І.А.
Перехід учня з початкової школи другого ступеня супроводжується низкою специфічних проблем, що потребують особливої уваги. Складність цього періоду зумовлена, насамперед, сукупністю психофізіологічних та особистісних змін, які відбуваються у внутрішньому світі дітей на межі 3-4 і 5-х класів. До того ж, нові умови навчання в середній школі пред’являють більш високі вимоги до інтелектуального розвитку учня, підвищують темпи навчальної діяльності. Усе це викликає напруження психіки дитини і може призвести до перевтоми, високого рівня тривожності, труднощів у соціально-психологічній адаптації.
Для попередження можливих негативних явищ на даному етапі розвитку особистості школяра, виявлення труднощів адаптації психологічною службою проведено спеціальне психологічне дослідження.
Мета дослідження – виявлення потенційної «групи ризику», тобто дітей, чиє подальше навчання та виховання пов’язані із суттєвими труднощами (діти з емоційними розладами, порушеннями поведінки, зниженням рівня навчальних досягнень).
Завдання дослідження – дослідити такі адаптаційні процеси:
Для досягнення поставленої мети була розроблена Програма дослідження, яка складається із:
Допомогти дітям найменш болісно пройти період адаптації до нових умов, пов’язаних зі зміною зовнішніх обставин і внутрішніми змінами, - важливе завдання для всіх дорослих, що беруть участь у навчанні й вихованні школярів.
Розуміючи важливість вчасного виявлення дезадаптації учнів та залучення всіх учасників навчально-виховного процесу до її недопущення або подолання психологічною службою проводиться психологічна просвіта батьків і вчителів. Такі заходи дають можливість полегшити процес адаптації, уникнути деформації формування особистості, утрати контакту з дітьми і зниження мотивації до навчання.
Дослідження проводилося протягом вересня-листопада 2018 року. Обстеженню підлягали 5-А клас (кл. керівник – Берестовська Марина Сергіївна); 5-Б клас (кл. керівник – Штанухіна Анжела Андріївна); 5-В клас (кл. керівник – Шимберська Тетяна Анатоліївна).
Загальна кількість респондентів склала 73 осіб.
Із них: дівчаток – 31, хлопчиків – 42.
У результаті дослідження виявлено дітей з високим рівнем тривожності:
Виявлено учнів з труднощами у соціально-психологічній адаптації:
Виявлення соціометричного статусу учня:
Рекомендації вчителям та батькам по взаємодії з тривожними дітьми:
1. Дотримуйтеся позитивної моделі виховання: емоційне тепле ставлення батьків і педагогів, постійна щира увага до потреб та інтересів дитини, не ігноруйте почуттів дитини, якомога менше зауважень.
2. Враховуючи підвищену чутливість до зовнішнього оцінювання тривожних дітей:
3. Сприяйте підвищенню самооцінки дитини:
4. Забезпечте підтримку перед травматичними подіями і під час них:
5. Уникайте виникнення зайвих, необов’язкових психотравматичних ситуацій (не примушуйте виступати на сцені, олімпіадах).
6. Не експлуатуйте надмірну відповідальність тривожних дітей, не давайте доручень, пов’язаних із підвищеною відповідальністю (особливо – за інших дітей).
7. Залучайте тривожних дітей до корекційних занять з психологом (відпрацювання конструктивних засобів поведінки у складних ситуаціях, засвоєння прийомів подолання хвилювання, тривоги;зміцнення впевненості у собі, розвиток самооцінки і мотивації).
За результатами вивчення стану адаптації учнів 5 класу в основній школі рекомендовано:
Вчителям-предметникам:
Класному керівнику:
Під час відвідування уроків була оцінена робота вчителів-предметників щодо їхньої психолого-педагогічної майстерності. Майже на всіх уроках спостерігається сприятлива психологічна атмосфера, доброзичливе ставлення поєднується з вимогливістю вчителів до учнів. За результатами дослідження надані рекомендації класним керівникам, батькам щодо індивідуального підходу до кожної дезадаптованої дитини відповідно до причин труднощів адаптації.
Взаємодія і наступність початкової і середньої школи у підтримці та підвищеній увазі до учнів, систематичне висвітлення даної проблеми на педрадах, нарадах, психологічний семінар-практикум для вчителів, які викладають у 5-х класах, щодо гуманізації взаємин з учнями, робота класних керівників, виступи психолога на батьківських зборах – усе це є ефективною системою роботи щодо профілактики дезадаптації п’ятикласників.