"Аналіз геометричної форми предмета за його кресленням

Про матеріал
Метою даного уроку є навчити учнів подумки розчленовувати предмети на його складові геометричні тіла з наступним виконанням технічних малюнків цих тіл. Навчити визначати характер геометричних побудов, необхідних при виконанні креслень елементів предмета.
Перегляд файлу

РАДЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА

І-ІІІ СТУПЕНІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку

з креслення на тему:

«Аналіз геометричної форми предмета

 за його кресленням»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

розгонутий  план-конспект уроку з креслення

 

Дата: «___»____ . 200_.

Клас: ­­___

ТЕМА: «Аналіз геометричної форми предмета за його кресленням»

Мета уроку:

  1.      Навчальна: навчити учнів подумки розчленовувати предмети на його складові геометричні тіла з наступним виконанням технічних малюнків цих тіл. Навчити визначати характер геометричних побудов, необхідних при виконанні креслень елементів предмета.

знати: основи аналізу геометричної форми предмета; характерні особливості проекцій геометричних тіл; послідовність побудови проекцій точок, що лежать на поверхні предмета; практичне застосування розгорток поверхонь предметів.

вміти: уявно розчленовувати предмети на окремі геометричні тіла; будувати проекції геометричних тіл; аналізувати графічний склад проекцій геометричних тіл; будувати проекції точок, що лежать на поверхні предмета; будувати розгортки поверхонь геометричних тіл.

  1.    Виховна: виховання терплячості, відповідальності, точності, охайності, старанності, посидючості.
  2.    Розвивальна: підвищення розумових (логічне мислення, просторова уява), чуттєвих (окомір, зір) та рухових (координація рухів кистей і пальців рук) навичок.

Дидактичне забезпечення – наочні посібники до теми: підручник, плакати, навчальні таблиці, тести, картки-завдання.

Матеріально-технічне забезпечення: готовальня, дерев’яні лінійка і косинець, креслярський папір, олівці, гумка, робочий зошит.

завдання до практичних робіт:

  1.   За поданими карками-завданнями, визначити назви фігур, котрі зображені у двох проекціях.
  2.   Виконати читання креслення деталі.

Міжпредметні зв’язки: геометрія (розпізнавання та аналіз тіл), трудове навчання (виготовлення моделей-предметів різної форми). 

Тип уроку: комбінований.

Тривалість: 2 години

ХІД ТА ЗМІСТ УРОКУ

 

І. Організаційна частина

Мета діяльності:

  1.      привітання, перевірка наявності учнів (за журналом, рапорт чергового чи старости, письмово чи усно), їх готовності до уроку та правильної організації робочого місця (робочий зошит, підручник, креслярські приладдя і аркуші, зовнішній вигляд учнів тощо);
  2.      призначення чергових (усно, письмово, за графіком чи інакше);
  3.      зосередження уваги учнів на сприймання навчального матеріалу з теми.

Форма організації: (індивідуальна, фронтальна, бригадна, коли перерви, коли змінюються у виконанні робіт і т.п.).

Методи навчання: за джерелом знань і вмінь; за рівнем пізнавальної активності учнів.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Дорогі діти, а чи знаєте ви:

  1. Які геометричні тіла ви знаєте?
  2. Які предмети мають форму кулі, циліндра, конуса, призми?
  3. Які види цих предметів ви знаєте?
  4. Своїми словами дайте визначення цих геометричних тіл.
  5. Проаналізуйте їхні ознаки зовнішнього вигляду.

Методи навчання: за жанром – усне опитування, за рівнем – відтворення раніше набутих уявлень.

Форма організації: фронтальна.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

На цьому плакаті зображено геометричні тіла, про які щойно йшла мова (додаток А). Форма кожного з них має свої характерні ознаки. За цими ознаками ми і відрізняємо циліндр від конуса, а конус – від піраміди. Ці всі тіла ви гарно знаєте. Ми говоримо «куб», і кожний уявляє собі його форму. Говоримо «куля», і знову в нашій уяві виникає образ певного тіла.

Придивіться до навколишніх предметів. Усі вони мають форму геометричних тіл або їх поєднань. Деталі машин і механізмів теж мають форму геометричних тіл. Подивіться на другий плакат, там зображено різні предмети. Одні з них найпростішої форми, інші – складної. А чи знаєте ви як правильно аналізувати предмети складної геометричної форми, які знаходяться навколо вас у повсякденному житті?

Методи навчання: за жанром – розповідь, за рівнем – формування уявлень.

Форма організації: фронтальна.

ІV. Пояснення нового матеріалу

А зараз разом зі мною запишіть собі в зошит тему нашого сьогоднішнього уроку: «Аналіз геометричної форми предмета за його кресленням», та його мету: методи аналізу геометричної форми предметів, навчитися будувати точки, що лежать на поверхні предмета, вміти уявно розчленовувати предмети на окремі частини, будувати проекції точок, що лежать  на поверхні предмета та ін.

Вище було сказано, що предмети на плакаті мають форму конуса, піраміди, призми тощо. Але це прості фігури. Є ще також косі піраміди та призми, є фігури з n-ою кількістю кутів, граней та ребер.

Скажіть, якої форми вісь і ролик, зображені на плакаті (дод. Б)? А якої форми прокладка і шпонка?

Про вісь і ролик ми скажемо, що вони циліндричної форми, а про шпонку і прокладку – форму призми. Інші деталі мають складніші обриси. Їх форма не визначається одним геометричним тілом. І більшість з навколишніх предметів саме такої форми. Наприклад, валик, що зображений на плакаті, утворюється в результаті додавання до циліндра другого, меншого за розмірами циліндра. А втулка утворилася внаслідок видалення з циліндра іншого, меншого за діаметром.

Як же полегшити визначення форми предмета за кресленням? Для цього складну за формою деталь уявно розчленовують на окремі складові частини, котрі мають форму простих геометричних тіл. Розглянемо приклади.

На слідуючому плакаті зображено опору (дод. В). Вона складається з прямокутного паралелепіпеда, двох напівциліндрів і зрізаного конуса. У центрі деталі є циліндричний отвір. Після такого розчленування форму деталі визначити легше.

Запишемо тепер в зошит таке визначення: уявне розчленування предмета на геометричні тіла, що його утворюють, називається аналізом геометричної форми.

На цьому ж плакаті, справа, подано креслення цієї опори. Щоб накреслити цей предмет, потрібно виконати ряд графічних побудов, наприклад:

  1.          Провести паралельні прямі;
  2.          Виконати спряження (заокруглення) двох паралельних прямих другою кривою заданого радіуса;
  3.          Провести три концентричні кола;
  4.          Накреслити трапецію.

Запишемо ще одне визначення: розчленування процесу виконання креслення на окремі графічні операції називається аналізом графічного складу зображення.

Отже, скажемо, що визначення графічних операцій, з яких складається побудова креслення, полегшує його виконання.

Методи навчання: за жанром – розповідь, за рівнем – формування нових знань.

Форма організації: фронтальна.

V. Вступний інструктаж

Порядок читання креслень предметів.

Мета: навчитися читати креслення по плоским зображенням об’ємної форми предмета; сформувати знання по визначенню його розмірів.

Дорогі діти, ось подивіться приклади розв’язання задач, котрі ви зараз будете виконувати.

А ось на плакаті зображено креслення деталі, подивіться на неї та запишіть у зошит такі запитання і дайте відповіді на них:

  1.      Як називається така деталь?
  2.      В якому масштабі виконано це креслення?
  3.      Які вигляди має це креслення?
  4.      З’єднанням яких геометричних тіл визначається форма деталі?
  5.      Опишіть загальну форму деталі.
  6.      Чому рівні габаритні розміри деталі та окремих її частин?

Орієнтовні відповіді на приведенні вище запитання.

  1.      Вал або вісь.
  2.      Масштаб даного креслення 1:1, тобто деталь зображена в натуральну величину.
  3.      Креслення має два вигляди: головний, та вигляд зліва.
  4.      Виділивши частини деталі, розглянемо їх зліва направо:
    • Крайня ліва частина на головному вигляді має форму прямокутника, а на вигляді зліва – кола. Значить це циліндр, адже такі вигляди характерні лише для такої фігури.
    • друга деталь на головному вигляді має форму трапеції, а на іншому – двома колами. Такі проекції має тільки зрізаний конус.
    • третя частина, як і перша, зображена прямокутником та колом – це циліндр.
    • четверта частина на головному вигляді має обриси прямокутника, посередині якого проведені дві паралельні лінії горизонтальні лінії, а на вигляді зліва – шестигранника. Такі проекції характерні для шестикутної призми.
    • крайня права частина, як і перша та третя, зображена у вигляді прямокутника і кола – циліндр.
    • по штриховим лініям на головному вигляді і по колу найменшого діаметра на вигляді зліва можна зробити висновок, що в середині деталі знаходиться наскрізний циліндричний отвір.
  5.      Об’єднавши всі частини, встановлюємо загальну форму деталі. Вона представляє собою поєднання циліндрів, зрізаного конуса та шестигранної призми, розміщених на одній вісі. Вздовж вісі деталі проходе наскрізний циліндричний отвір.
  6.      Габаритні (найменші і найбільші) розміри деталі такі: довжина – 160 мм., діаметр – 90 мм., діаметр отвору – 20 мм. Діаметр крайньої лівої частини – 30 мм., її довжина – 18 мм. Висота зрізаного конуса – 20 мм., кут при вершині – 30 о, діаметр більшої основи – 48 мм. Такий же діаметр має слідуюча циліндрична частина фігури. Різницею між розмірами 75 і 38 визначається її довжина – 37 мм. Два розміри частини деталі, котра має форму шестигранної призми, нанесені на вигляді зліва: між паралельними лініями-гранями – 65 мм., між двома ребрами – 75 мм. Довжина цієї частини визначається відніманням від габаритного розміру (160 мм) розмірів 75 і 45. діаметр найбільшого циліндра – 90 мм., довжина – 45 мм. Діаметр наскрізного отвору – 20 мм.

Алгоритм виконання читання креслень деталей.

  1.    Прочитати основний напис креслення. Із нього можна дізнатися назву деталі, найменування матеріалу, з якого вона виготовлена, масштаб зображення, та інші відомості.
  2.    Визначити які вигляди дані на кресленні, який із них являється головним.
  3.    Розглянути вигляди у взаємозв’язку і намагатися визначити форму деталі. Цій задачі допоможе аналіз зображень, котрі дані на кресленні. Представити по кресленню геометричну форму кожної частини деталі, подумки об’єднати їх в єдине ціле.
  4.    Визначити по кресленню розміри деталі та її елементів.

 Я думаю, ви зрозуміли в якій послідовності потрібно читати креслення. При цьому потрібно застосовувати різні прийоми і методи визначення розмірів частин деталі. Наприклад, будь-який розмір можна виміряти двома найпростішими способами: лінійкою та циркулем, розхил якого потім прикладають також до лінійки. До речі, таким способом можна не тільки вимірювати, а й відкладати розміри.

Зараз ми будемо виконувати практичну роботу, і тому ви повинні дотримуватись правил техніки безпеки. По-перше, ви повинні сидіти всі на своїх місцях і не ходити по класній кімнаті і не заважати іншим виконувати задану їм роботу. По-друге, використовувати свої креслярські приладдя лише за призначенням, і бути особливо обережним з циркулем, олівцем та іншим, що має гострі кути. І на кінець скажу, що роботу ви виконуєте на своїх аркушах і не потрібно нічого писати на креслити на картках-завданнях, котрі я вам видам.

На виконання практичного завдання вам дається 30 хв., робота не важка і тому я думаю, що ви встигнете. Якщо будуть питання, звертайтесь, я допоможу.

Щодо оцінювання, то за перше завдання ви отримаєте 2 бали, а за друге – 9, тобто в загальній кількості 11 балів. Друге завдання оцінюватиметься за двома категоріями: правильність визначення форми частин деталі та деталі в цілому (4 б), та правильність визначення розмірів (5 б).

Добре, а тепер отримайте свої завдання.

 Методи навчання: за джерелом знань і вмінь. 

Форма організації: фронтальна.

VІ. Самостійна практична робота і поточний інструктаж учителя

А. Самостійна робота учнів, вправи.

  1. За поданими карками-завданнями, визначити назви фігур, котрі зображені у двох проекціях (на аркуші креслярського паперу (формату А4) накреслити фігуру та вказати її назву).
  2. Виконати читання креслення деталі (на іншому боці аркуша накреслити деталь та письмово визначити назву деталі, масштаб, виділити частини деталі та об’єднавши їх охарактеризувати деталь, визначити розміри деталі та її частин).

Форма організації роботи учнів: індивідуальна.

Методи навчання: за джерелом знань і вмінь.

Б. Поточний інструктаж

Мета діяльності:

  1.        формування в учнів навичок здійснення ООД в процесі виконання практичних робіт
  2.        під час виконання практичних робіт здійснюється обхід робочих місць з метою аналізу його виконання та виявлення труднощів, які виникають в учнів при цьому. При необхідності коректується їх діяльність та проводиться індивідуальний інструктаж:

1-й обхід: перевірка організації робочих місць, початку роботи, особливу увагу звернути на учнів (вказати прізвища);

2-й обхід: перевірка правильності виконання графічних прийомів, дій, рухів і т.п., особливу увагу звернути на учнів (вказати прізвища);

3-й обхід: перевірка правильності виконання самоконтролю, ведення проміжного (міжопераційного) контролю, особливу увагу звернути на учнів (вказати прізвища);

4-й обхід: перевірка правильності дотримання графічних умов в процесі роботи і т.д.

  1.      постійна перевірка виконання учнями правил безпеки праці і виробничої санітарії;
  2.      прийняття та оцінка робіт учнів, видача додаткових робіт (вказати яких) найбільш встигаючим учням.

Форма організації роботи учнів: індивідуальна.

Методи навчання: за джерелом знань і вмінь.

VІІ. Закріплення нових знань

Мета діяльності: контрольні питання

Запитання до фронтального опитування

  1.    Що являє собою формат креслення?
  2.    Що таке вигляди?
  3.    Як визначається назва фігури, котра зображена в двох виглядах?
  4.    Які фігури ви знаєте?
  5.    Які різновиди пірамід ви знаєте?
  6.    Які різновиди призм ви знаєте?

Форма організації роботи учнів: фронтальна

Методи навчання: за джерелом знань і вмінь – бесіда

VІІІ. Заключний інструктаж

  1.      підведення підсумків виконаної практичної роботи за визначеними критеріями: правильність, охайність, швидкість виконання, відповідне ставлення до правил безпеки праці;
  2.      аналіз виконаних робіт (помилки і недоліки в роботі);
  3.      оцінювання робіт кожного учня (за розробленими критеріями);
  4.      відзначення кращих робіт учнів, їх демонстрація;
  5.      аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботі учнів;
  6.      загальна характеристика заняття;
  7.      домашнє завдання: вивчити матеріал підручника на ст..____; підготувати аркуш паперу та креслярське приладдя до наступного заняття.
  8.      повідомлення теми наступного уроку.

Форма організації роботи учнів: (фронтальна).

Методи навчання: метод контролю, самоконтролю та взаємоконтролю процесу і наслідків праці.

ІХ. Прибирання робочих місць і приміщення кабінету


 

Додаток «А»

 


 

Додаток «Б»

 


 

Додаток «В»

 

 

 


 

Завдання на самостійну контрольну роботу.

 

 

1 в.

2 в.

3 в.

4 в.

5 в.

6 в.

7 в.

8 в.

9 в.

10 в.

 

doc
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
4040
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку