"Складальні креслення"

Про матеріал
Метою уроку є навчити учнів відрізняти складальні креслення від інших видів креслення, правильно їх будувати, наносити на них розміри.
Перегляд файлу

ПРИДНІПРЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА

І-ІІІ СТУПЕНІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку

з креслення на тему:

«Складальні креслення»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 розгонутий план-конспект уроку з креслення

Дата:________

Клас:   9

Тема: Складальні креслення

Мета уроку:

  1.      Навчальна:

знати: Основні відомості про складальні креслення, їх призначення, умовності та спрощення на складальних кресленнях, правила нанесення розмірів на них.

вміти: Відрізняти складальні креслення від інших видів креслення, правильно їх будувати, наносити на них розміри.

  1.      Виховна: виховання терплячості, відповідальності, точності, охайності, старанності, посидючості.
  2.    Розвивальна: підвищення розумових (логічне мислення, просторова уява), чуттєвих (окомір, зір) та рухових (координація рухів кистей і пальців рук) навичок.

Дидактичне забезпечення: програма з креслення; підручник «Креслення для 8-9 класу» Сидоренко В.К., плакати: «Редуктор конічний одноступінчастий» (Додаток А), «Креслення загального вигляду»(Додаток Б), «Габаритні креслення» (Додаток В), «Монтажне креслення» (Додаток Г); технологічна карта (Додаток Д), картки-завдання (Додаток Е), критерії оцінювання (Додаток Ж).

 

 

Матеріально-технічне забезпечення: готовальня, дерев’яні лінійка і косинець, креслярський папір, олівці, гумка, робочий зошит.

Завдання для практичних робіт:

  1. Скласти специфікацію виробу за його складальним кресленням;
  2. Нанести номера позицій на зображення складових частин виробу.

Міжпредметні зв’язки:

– між темами предмету: «Виконання та читання робочих креслень»

– між предметами загальноосвітнього циклу загальноосвітньої школи: геометрія (розпізнавання та аналіз тіл), трудове навчання (виготовлення моделей-предметів різної форми), малювання

Тип уроку: комбінований

 

ХІД ТА ЗМІСТ УРОКУ

          І. Організаційна частина

Мета діяльності:

  1.      Привітання, перевірка наявності учнів (рапорт чергового - усно), їх готовності до уроку та правильної організації робочого місця (робочий зошит, підручник, креслярські приладдя і аркуші, зовнішній вигляд учнів тощо);
  2.      Призначення чергових (за графіком);
  3.      Зосередження уваги учнів на сприймання навчального матеріалу з теми.

Форма організації: фронтальна

Методи навчання: за джерелом знань і вмінь - бесіда; за рівнем пізнавальної активності учнів- сприйняття теоретичного матеріалу.

 Учитель: Добрий день, діти! Староста, скажіть хто сьогодні відсутній? Добре, чергові назначаються згідно графіка. Для роботи на уроці вам знадобляться креслярські інструменти, папір, робочий зошит, підручник. Чи всі готові до уроку? Добре, всі приготувалися, отже, можна приступати до уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Мета діяльності:

  1.      Аналіз домашнього завдання чи самостійної роботи, виконаної на попередньому занятті;
  2.      Перевірка теоретичних знань з теми заняття, яка була вивчена на попередньому занятті даного профілю (зміст питань, завдань, орієнтовні відповіді, форми і методи їх подання, прізвища учнів для опитування);
  3.      Виконання окремими учнями (вказати прізвища) прийомів роботи (операцій, дій і т.п. – вказати яких) з метою перевірки сформованості вмінь та навичок, які вивчалися на попередніх заняттях;
  4.      Прізвища учнів, призначених для опитування;
  5.      Критерії оцінювання знань, вмінь та навичок учнів з попередньої теми.

Форма організації роботи учнів: фронтальна

Методи навчання: за джерелом знань і вмінь – бесіда, розповідь; за рівнем пізнавальної активності учнів - формування понять, формування уявлень.

 Учитель:  Перш, ніж розпочати вивчення нової теми, здайте своє домашнє завдання. А зараз теоретично перевіримо, як ви його засвоїли. Діти, на минулому уроці ми вивчали тему «Виконання та читання робочих креслень». Дайте мені відповіді на такі питання:

1.Що належить до основних деталей циліндричного зубчастого колеса?

О.В.: Ділильний діаметр, діаметр кола вершини зубів, діаметр кола западин, крок зубів, висота зуба, висота головки зуба, висота ніжки зуба.

2. Які зображення виконують на кресленні циліндричного зубчастого колеса?

О.В.: Головне, що є повним фронтальним розрізом колеса січною площиною, що проходить уздовж його осі, і вигляд зліва.

3. Що вказують на кресленні червячного колеса?

О.В.: діаметр кола вершин у середній площині зубчастого вінця, найбільший діаметр зубчастого вінця, ширину зубчастого вінця, відстань від середньої площини зубчастого вінця до базового торця, радіус викружки поверхні висткпів, фаски або радіуси заокруглень кромок зубів, а також шорсткість відповідних поверхонь.

Дякую Вам за відповіді, ви добре засвоїли матеріал, за що отримуєте позитивні оцінки.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Мета діяльності:

  1.      Заохочення учнів до сприймання нового навчального матеріалу, пояснення значення нової роботи (операцій, прийомів, дій тощо) для майбутньої діяльності з даного профілю;
  2.      Показ зразків (графічних робіт), моделей, ознайомлення з їх даними, на яких будуть відпрацьовуватись нові прийоми (дії, операції) та формуватися (закріплюватися, поглиблюватися) вміння, навички.

Форма організації роботи учнів: фронтальна

Методи навчання: за джерелом знань і вмінь – розповідь, демонстрація; за рівнем пізнавальної активності – наочно-образне сприйняття, мислення.

  Учитель: Багато предметів, якими користується людина у побуті і на виробництві, неможливо виготовити суцільними. Окремі їх частини в процесі використання повинні зазнавати взаємних переміщень, інші частини спрацьовуються чи руйнуються, і їх потрібно періодично замінювати. Тому переважна більшість знарядь праці, побутових приладів, засобів пересування тощо складаються з окремих частин, певним чином з’єднаних і пристосованих одна до одної. Кожна з цих частин має своє призначення.

ІV. Пояснення нового матеріалу

Мета діяльності:

  1.      Повідомлення нової теми заняття (письмово чи усно);
  2.      Повідомлення навчальної мети та окремих завдань заняття, їх мотивація (запис у робочий зошит учнів);
  3.      Перелік і зміст нових техніко-технологічних, графічних та інших відомостей з розкриттям їх суті, виділенням головного, того, що буде даватися під запис; питаннями і проблемними ситуаціями для учнів з нової теми і обов’язковою вказівкою методів і прийомів навчання (розповіді, бесіди, демонстрації, проблемності, активізації, змагання і т.п.), виховання, розвитку (завдання і задачі) і профорієнтації учнів згідно мети заняття;

Форма організації роботи учнів: фронтальна

Методи навчання: : за джерелом знань і вмінь – пояснення, бесіда, демонстрація наочності; за рівнем пізнавальної активності учнів: наочно-образне сприйняття.

   Учитель: Діти, запишіть у зошити число, класна робота і тему сьогоднішнього уроку «Складальні креслення».

На сьогоднішньому уроці нам необхідно дізнатись про основні відомості про складальні креслення, їх призначення, умовності та спрощення на складальних кресленнях, правила нанесення розмірів на них.

Складальне креслення – документ, який містить зображення складальної одиниці та інші дані, потрібні для її складання (виготовлення) і контролю.

За призначенням складальне креслення повинно містити:

  1.                           Зображення складальної одиниці, яке дає уявлення про розміщення і взаємозв’язок  складових частин, забезпечує можливість здійснення складання та контролю складальної одиниці; при потребі на складальних кресленнях має бути додаткова схема з’єднання і розміщення складових частин виробу.
  2.                           Розміри з їхніми граничними відхиленнями та інші параметри і вимоги, які мають бути виконані чи проконтрольовані за даними складальними кресленнями.
  3.               Вказівки про характер спряження і методи його виконання, якщо точність спряження забезпечується в процесі складання виробу не заданими граничними відхиленнями, а підбиранням та пригінкою деталей тощо.
  4.               Вказівки про спосіб  з’єднання нерознімних деталей виробу (зварних, паяних та інших).
  5.               Номери позицій складових частин виробу.
  6.               Основні характеристики виробу (при потребі).

          Розглянемо характерні особливості складального креслення на прикладі виробу «Редуктор конічний одноступінчастий». Зверніть увагу на плакат перед вами (Додаток А). Такий виріб досить поширений, він входить до складу приводу робочого руху багатьох машин і механізмів (конвеєрів, підйомників, насосів, кранів тощо).

Редуктор показано виглядом спереду і горизонтальним розрізом, січна площина якого одночасно проходить через вісь кожного з валів і площину рознімання корпусу і кришки редуктора. Ці два зображення дають повне уявлення про зовнішній вигляд редуктора (вигляд спереду) і про його внутрішню будову (горизонтальний розріз), про розміщення і взаємозв’язок деталей усередині редуктора, а також про форму самих деталей, що входять до складу редуктора (корпус, кришка, вали, зубчасті колеса, підшипники, кріпильні деталі). Як видно з наведеного прикладу, на розрізі редуктора суміжні деталі заштриховано в різних напрямках. Це зроблено для того, щоб краще відрізняти контури зображень окремих деталей.

Складальне креслення, на відміну від робочого, містить зображення деякої кількості  взаємопов’язаних деталей. Показаний на плакаті (Додаток А,а) редуктор складається більш як з 30 деталей. Усі вони зображені на кресленні. Основні відомості про кожну деталь (її назва, деякі основні параметри, якщо деталь стандартна – то кількість деталей у виробі) заносять у специфікацію, яка додається до кожного складального креслення (Додаток А, б).

В умовах виробництва поряд із складальними кресленнями  в разі потреби застосовують креслення загального вигляду, габаритні та монтажні креслення В школі ми детально їх не вивчаємо, але поверхнево розглянемо, може когось це зацікавить.

Креслення загального вигляду зображено на цьому плакаті (Додаток Б). Воно визначає конструкцію зображеного на ньому виробу в цілому, пояснює принцип дії і взаємодію складових частин. За кресленням загального вигляду розробляють робочі креслення деталей і виконують складальне креслення виробу. Відомостей, необхідних для складання (чи виготовлення) і контролю виробу, таке креслення не містить.

Габаритні креслення, як і креслення загального вигляду не призначені для виготовлення за ними виробів. Тому вони не містять даних для виготовлення і контролю. У звязку з цим габаритні креслення виконуються з максимальними спрощеннями. Дивіться плакат зліва (Додаток В).

На монтажному кресленні (Дивіться на плакат – додаток Г) зображення виробу, що монтується, виконується суцільними основними лініями, а пристрій, до якого кріпиться виріб, - суцільними тонкими лініями.

А тепер дещо про зображення на складальних кресленнях.

Складальні одиниці зображаються на кресленнях виглядами, розрізами і перерізами. Найбільше на складальних кресленнях міститься розрізів. Їх широке застосування зумовлено конструктивними особливостями форми деталей складальних одиниць.

Кількість зображень та їзній зміст на складальному кресленні залежать від потреби з’ясування  форми та взаємного розміщення деталей складальної одиниці.

Прості та складні розрізи позначають розімкненою лінією зі стрілками і буквами, «А – А», «Б – Б», «В – В» тощо.

Штриховка на всіх зображеннях виконується під кутом 45º в один бік і однаковою відстанню між лініями штриховки (рис.1)

 

Рис.1. Штриховка суміжних деталей у розрізах на складальних кресленнях (фрагмент роботи вчителя на дошці).

Запишемо основні правила виконання зображень на складальних кресленнях:

1. Вигляди, розміщені у проекційному звязку, не позначають і не підписують.

2. Додаткові і місцеві вигляди позначають стрілкою з літерою.

3. Розрізи позначають розімкненою лінією зі стрілками і літерами.

4. Якщо січна площина збігається з площиною симетрії і зображення розрізу розміщене на місці відповідного вигляду, то розріз не позначають.

5. Місцеві розрізи обмежують суцільною тонкою хвилястою лінією.

6. Суміжні деталі штрихують в різні сторони.

7. Місце дотику двох суміжних деталей показують однією суцільною товстою основною лінією без її потовщення (подвоєння).

8. Якщо в розріз потрапляють три і більше деталей, що дотикаються, то змінюють відсиань між лініями або напрям штриховки.

9. Більшу відстань між лініями штриховки залишають для більших деталей.

10. Вузькі площі перерізу, ширина яких на кресленні дорівнює 2мм або менше, показують зачорненими.

Щоб з деталей скласти будь-який виріб, їх потрібно певним чином з’єднати  між собою. Тому деталі у виробах утворюють різноманітні з’єднання.

Залежно від характеру їх виконання, їх поділяють на рознімні і нерознімні. Але про це поговоримо на наступних уроках.

От і все. Вам все зрозуміло? Якщо ні, то запитуйте.

V. Вступний інструктаж

Мета діяльності:

  1.      Повідомлення назви, мети і завдань практичної роботи;
  2.      Показ зразків практичної роботи, яку будуть виконувати учні;
  3.      Розбір креслень, ескізів, схем, технічних умов різних виробів (деталей, робіт і т.п.) з опорою на знання учнів з трудового навчання та інших навчальних предметів (вказати питання до учнів та орієнтовні відповіді на них);
  4.      Пояснення (усно) послідовності виконання роботи, особливостей використання графічних інструментів;
  5.      Пояснення і показ прийомів та способів виконання нових операцій та графічних дій (в робочому темпі; розчленовано в повільному темпі з поясненням всіх дій, рухів; знову в робочому темпі);
  6.      Пояснення і показ прийомів і методів самоконтролю правильності виконання роботи, операцій, графічних дій і т.п.;
  7.      Пояснення і показ способів роботи при виконанні завдань та раціональної організації робочого місця;
  8.      Попередження про можливі помилки в роботі, шляхи їх запобігання і усунення (вказати які);
  9.      Повторення правил дотримання безпеки праці (вказати, на що звернути особливу увагу) і правил організації робочого місця при виконанні креслення;
  10. Перевірка засвоєння учнями практичних прийомів і способів виконання роботи, нових операцій, графічних дій, відтворення їх 2-3 учнями перед усім класом; з’ясування окремих питань з технології практичної роботи (вказати питання та орієнтовні відповіді на них);
  11. Повідомлення про норми часу і норми виробітку (при виконанні комплексних робіт);
  12.  Розробка та пояснення критеріїв оцінювання практичної роботи (1-12 балів);
  13. Підведення підсумків вступного інструктажу;
  14. видача завдань для практичної роботи.

Форма організації: роботи учнів: фронтальна

Методи навчання: за джерелом знань і вмінь: бесіда, пояснення, демонстрація; за рівнем пізнавальної активності учнів – наочно-образне сприйняття.

   Учитель: А зараз для закріплення нового матеріалу ви виконаєте невелику практичну роботу.

Запишіть в зошити тему практичної роботи: «складання специфікації виробу за його кресленням». Я вам роздам картки-завдання і технологічні карти. В повинні скласти специфікацію виробу, згідно технологічної карти.

Я буду оцінювати:

- правильність виконання роботи;

- якість виконаної роботи;

- кількість виконаної роботи;

- дотримання вами правил техніки безпеки під час виконання роботи.

VІ. Самостійна практична робота і поточний інструктаж учителя

А. Самостійна робота учнів, вправи

Мета діяльності:

  1.      Записати зміст роботи учнів (вправи - які і скільки, час на виконання);
  2.      Виконання графічних робіт – яких, за якою документацією, з використанням яких інструментів і т.п.).

Форма організації роботи учнів: індивідуальна

Методи навчання: за джерелом знань і вмінь – спостереження, пояснення; за рівнем пізнавальної активності – метод однозначного виконання.

          Учитель: Завдання вам дається на 15 хв. по дзвінку прошу вас здати мені свої робочі зошити з виконаним завданням. Отже, швиденько приступайте до роботи.

           Завдання для самостійної роботи:

           1. Накреслити табличку специфікації згідно технологічної карти (Додаток Д).

           2. Згідно вказаного виробу скласти специфікацію.

Б. Поточний інструктаж

Мета діяльності:

  1.        Формування в учнів навичок здійснення ООД в процесі виконання практичних робіт
  2.        Під час виконання практичних робіт здійснюється обхід робочих місць з метою аналізу його виконання та виявлення труднощів, які виникають в учнів при цьому. При необхідності коректується їх діяльність та проводиться індивідуальний інструктаж:

1-й обхід: перевірка організації робочих місць, початку роботи, особливу увагу звернути на учнів (вказати прізвища);

2-й обхід: перевірка правильності виконання графічних прийомів, дій, рухів і т.п., особливу увагу звернути на учнів (вказати прізвища);

3-й обхід: перевірка правильності виконання самоконтролю, ведення проміжного (міжопераційного) контролю, особливу увагу звернути на учнів (вказати прізвища);

4-й обхід: перевірка правильності дотримання графічних умов в процесі роботи і т.д.

  1.      Постійна перевірка виконання учнями правил безпеки праці і виробничої санітарії;
  2.      Прийняття та оцінка робіт учнів, видача додаткових робіт (вказати яких) найбільш встигаючим учням.

Форма організації роботи учнів: індивідуальна, фронтальна.

         Методи навчання: за джерелом знань і вмінь – пояснення, спостереження, корекція діяльності; за рівнем пізнавальної активності: однозначне виконання.

 

 Учитель: Здайте свої роботи.

VІІ. Закріплення нових знань

Мета діяльності:

  1.      Контрольні питання.
  2.      Методи і прийоми закріплення нових знань та вмінь.

Форма організації роботи учнів: фронтальна

           Методи навчання: за джерелом знань вмінь – бесіда, пояснення; за рівнем пізнавальної активності – наочно-образне сприйняття.

           Учитель: А зараз теоретично перевіримо засвоєний вами новий матеріал.

  1. Що називається складальним кресленням?

О.В.: Складальне креслення – документ, який містить зображення складальної одиниці та інші дані, потрібні для її складання (виготовлення) і контролю.

2. Що повинно містити складальне креслення за призначенням?

О.В.: За призначенням складальне креслення повинно містити:

  1.                           Зображення складальної одиниці, яке дає уявлення про розміщення і взаємозв’язок  складових частин, забезпечує можливість здійснення складання та контролю складальної одиниці; при потребі на складальних кресленнях має бути додаткова схема з’єднання і розміщення складових частин виробу.
  2.                           Розміри з їхніми граничними відхиленнями та інші параметри і вимоги, які мають бути виконані чи проконтрольовані за даними складальними кресленнями.
  3.               Вказівки про характер спряження і методи його виконання, якщо точність спряження забезпечується в процесі складання виробу не заданими граничними відхиленнями, а підбиранням та пригінкою деталей тощо.
  4.           Вказівки про спосіб  з’єднання нерознімних деталей виробу (зварних, паяних та інших).
  5.           Номери позицій складових частин виробу.
  6.           Основні характеристики виробу (при потребі).

3. Які ще види креслення використовують в умовах виробництва?

О.В.: В умовах виробництва поряд із складальними кресленнями  в разі потреби застосовують креслення загального вигляду, габаритні та монтажні креслення.

4. Назвіть основні правила виконання креслень на складальних кресленнях.

О.В.: 1. Вигляди, розміщені у проекційному звязку, не позначають і не підписують.

2. Додаткові і місцеві вигляди позначають стрілкою з літерою.

3. Розрізи позначають розімкненою лінією зі стрілками і літерами.

4. Якщо січна площина збігається з площиною симетрії і зображення розрізу розміщене на місці відповідного вигляду, то розріз не позначають.

5. Місцеві розрізи обмежують суцільною тонкою хвилястою лінією.

6. Суміжні деталі штрихують в різні сторони.

7. Місце дотику двох суміжних деталей показують однією суцільною товстою основною лінією без її потовщення (подвоєння).

8. Якщо в розріз потрапляють три і більше деталей, що дотикаються, то змінюють відсиань між лініями або напрям штриховки.

9. Більшу відстань між лініями штриховки залишають для більших деталей.

10. Вузькі площі перерізу, ширина яких на кресленні дорівнює 2мм або менше, показують зачорненими.

Дякую за відповіді, ви добре засвоїли новий матеріал, за що отримуєте хороші оцінки.

 

VІІІ. Заключний інструктаж

Мета діяльності:

  1.      аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботі учнів;
  2.      загальна характеристика заняття;
  3.      домашнє завдання (письмово, усно);
  4.      повідомлення теми наступного уроку.

Форма організації роботи учнів: фронтальна

Методи навчання: за джерелом знань вмінь – бесіда, пояснення; за рівнем пізнавальної активності – наочно-образне сприйняття.

 Учитель: Взагалі урок пройшов добре, ви вивчили нову тему. Запишіть дамашнє завдання: С.152-156. Вправу на с. 156 виконати вдома. Якщо буде щось незрозуміло – підходьте питайте. На цьому урок закінчено!

ІХ. Прибирання робочих місць і приміщення кабінету.

 

 

                                                                                                                       Додаток А

«Редуктор конічний одноступінчастий»

 

                                                                                                                   

 

 

   Додаток А

«Редуктор конічний одноступінчастий»

 

 

                                                                                                                        Додаток Б

Креслення загального вигляду

                                                                                                                 Додаток В

Габаритні креслення

 

 

 

                                                                                                                      Додаток Г

Монтажне креслення

                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                 Додаток Д

Технологічна карта: «Специфікація і основний напис до специфікації»

                                                                                                                      Додаток Е

Індивідуальні картки-завдання

Складіть специфікацію виробу за його складальним кресленням і переліком його складових.

Варіант а):

Варіант б)

 

Варіант в)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Малайчук Олександр Михайлович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
4922
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку