ПРИДНІПРЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА
І-ІІІ СТУПЕНІВ
План-конспект уроку
з креслення на тему:
«Складальні креслення»
розгонутий план-конспект уроку з креслення
Дата:________
Клас: 9
Тема: Складальні креслення
Мета уроку:
знати: Основні відомості про складальні креслення, їх призначення, умовності та спрощення на складальних кресленнях, правила нанесення розмірів на них.
вміти: Відрізняти складальні креслення від інших видів креслення, правильно їх будувати, наносити на них розміри.
Дидактичне забезпечення: програма з креслення; підручник «Креслення для 8-9 класу» Сидоренко В.К., плакати: «Редуктор конічний одноступінчастий» (Додаток А), «Креслення загального вигляду»(Додаток Б), «Габаритні креслення» (Додаток В), «Монтажне креслення» (Додаток Г); технологічна карта (Додаток Д), картки-завдання (Додаток Е), критерії оцінювання (Додаток Ж).
Матеріально-технічне забезпечення: готовальня, дерев’яні лінійка і косинець, креслярський папір, олівці, гумка, робочий зошит.
Завдання для практичних робіт:
Міжпредметні зв’язки:
– між темами предмету: «Виконання та читання робочих креслень»
– між предметами загальноосвітнього циклу загальноосвітньої школи: геометрія (розпізнавання та аналіз тіл), трудове навчання (виготовлення моделей-предметів різної форми), малювання
Тип уроку: комбінований
Мета діяльності:
Форма організації: фронтальна
Методи навчання: за джерелом знань і вмінь - бесіда; за рівнем пізнавальної активності учнів- сприйняття теоретичного матеріалу.
Учитель: Добрий день, діти! Староста, скажіть хто сьогодні відсутній? Добре, чергові назначаються згідно графіка. Для роботи на уроці вам знадобляться креслярські інструменти, папір, робочий зошит, підручник. Чи всі готові до уроку? Добре, всі приготувалися, отже, можна приступати до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Мета діяльності:
Форма організації роботи учнів: фронтальна
Методи навчання: за джерелом знань і вмінь – бесіда, розповідь; за рівнем пізнавальної активності учнів - формування понять, формування уявлень.
Учитель: Перш, ніж розпочати вивчення нової теми, здайте своє домашнє завдання. А зараз теоретично перевіримо, як ви його засвоїли. Діти, на минулому уроці ми вивчали тему «Виконання та читання робочих креслень». Дайте мені відповіді на такі питання:
1.Що належить до основних деталей циліндричного зубчастого колеса?
О.В.: Ділильний діаметр, діаметр кола вершини зубів, діаметр кола западин, крок зубів, висота зуба, висота головки зуба, висота ніжки зуба.
2. Які зображення виконують на кресленні циліндричного зубчастого колеса?
О.В.: Головне, що є повним фронтальним розрізом колеса січною площиною, що проходить уздовж його осі, і вигляд зліва.
3. Що вказують на кресленні черв’ячного колеса?
О.В.: діаметр кола вершин у середній площині зубчастого вінця, найбільший діаметр зубчастого вінця, ширину зубчастого вінця, відстань від середньої площини зубчастого вінця до базового торця, радіус викружки поверхні висткпів, фаски або радіуси заокруглень кромок зубів, а також шорсткість відповідних поверхонь.
Дякую Вам за відповіді, ви добре засвоїли матеріал, за що отримуєте позитивні оцінки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Мета діяльності:
Форма організації роботи учнів: фронтальна
Методи навчання: за джерелом знань і вмінь – розповідь, демонстрація; за рівнем пізнавальної активності – наочно-образне сприйняття, мислення.
Учитель: Багато предметів, якими користується людина у побуті і на виробництві, неможливо виготовити суцільними. Окремі їх частини в процесі використання повинні зазнавати взаємних переміщень, інші частини спрацьовуються чи руйнуються, і їх потрібно періодично замінювати. Тому переважна більшість знарядь праці, побутових приладів, засобів пересування тощо складаються з окремих частин, певним чином з’єднаних і пристосованих одна до одної. Кожна з цих частин має своє призначення.
ІV. Пояснення нового матеріалу
Мета діяльності:
Форма організації роботи учнів: фронтальна
Методи навчання: : за джерелом знань і вмінь – пояснення, бесіда, демонстрація наочності; за рівнем пізнавальної активності учнів: наочно-образне сприйняття.
Учитель: Діти, запишіть у зошити число, класна робота і тему сьогоднішнього уроку «Складальні креслення».
На сьогоднішньому уроці нам необхідно дізнатись про основні відомості про складальні креслення, їх призначення, умовності та спрощення на складальних кресленнях, правила нанесення розмірів на них.
Складальне креслення – документ, який містить зображення складальної одиниці та інші дані, потрібні для її складання (виготовлення) і контролю.
За призначенням складальне креслення повинно містити:
Розглянемо характерні особливості складального креслення на прикладі виробу «Редуктор конічний одноступінчастий». Зверніть увагу на плакат перед вами (Додаток А). Такий виріб досить поширений, він входить до складу приводу робочого руху багатьох машин і механізмів (конвеєрів, підйомників, насосів, кранів тощо).
Редуктор показано виглядом спереду і горизонтальним розрізом, січна площина якого одночасно проходить через вісь кожного з валів і площину рознімання корпусу і кришки редуктора. Ці два зображення дають повне уявлення про зовнішній вигляд редуктора (вигляд спереду) і про його внутрішню будову (горизонтальний розріз), про розміщення і взаємозв’язок деталей усередині редуктора, а також про форму самих деталей, що входять до складу редуктора (корпус, кришка, вали, зубчасті колеса, підшипники, кріпильні деталі). Як видно з наведеного прикладу, на розрізі редуктора суміжні деталі заштриховано в різних напрямках. Це зроблено для того, щоб краще відрізняти контури зображень окремих деталей.
Складальне креслення, на відміну від робочого, містить зображення деякої кількості взаємопов’язаних деталей. Показаний на плакаті (Додаток А,а) редуктор складається більш як з 30 деталей. Усі вони зображені на кресленні. Основні відомості про кожну деталь (її назва, деякі основні параметри, якщо деталь стандартна – то кількість деталей у виробі) заносять у специфікацію, яка додається до кожного складального креслення (Додаток А, б).
В умовах виробництва поряд із складальними кресленнями в разі потреби застосовують креслення загального вигляду, габаритні та монтажні креслення В школі ми детально їх не вивчаємо, але поверхнево розглянемо, може когось це зацікавить.
Креслення загального вигляду зображено на цьому плакаті (Додаток Б). Воно визначає конструкцію зображеного на ньому виробу в цілому, пояснює принцип дії і взаємодію складових частин. За кресленням загального вигляду розробляють робочі креслення деталей і виконують складальне креслення виробу. Відомостей, необхідних для складання (чи виготовлення) і контролю виробу, таке креслення не містить.
Габаритні креслення, як і креслення загального вигляду не призначені для виготовлення за ними виробів. Тому вони не містять даних для виготовлення і контролю. У зв’язку з цим габаритні креслення виконуються з максимальними спрощеннями. Дивіться плакат зліва (Додаток В).
На монтажному кресленні (Дивіться на плакат – додаток Г) зображення виробу, що монтується, виконується суцільними основними лініями, а пристрій, до якого кріпиться виріб, - суцільними тонкими лініями.
А тепер дещо про зображення на складальних кресленнях.
Складальні одиниці зображаються на кресленнях виглядами, розрізами і перерізами. Найбільше на складальних кресленнях міститься розрізів. Їх широке застосування зумовлено конструктивними особливостями форми деталей складальних одиниць.
Кількість зображень та їзній зміст на складальному кресленні залежать від потреби з’ясування форми та взаємного розміщення деталей складальної одиниці.
Прості та складні розрізи позначають розімкненою лінією зі стрілками і буквами, «А – А», «Б – Б», «В – В» тощо.
Штриховка на всіх зображеннях виконується під кутом 45º в один бік і однаковою відстанню між лініями штриховки (рис.1)
Рис.1. Штриховка суміжних деталей у розрізах на складальних кресленнях (фрагмент роботи вчителя на дошці).
Запишемо основні правила виконання зображень на складальних кресленнях:
1. Вигляди, розміщені у проекційному зв’язку, не позначають і не підписують.
2. Додаткові і місцеві вигляди позначають стрілкою з літерою.
3. Розрізи позначають розімкненою лінією зі стрілками і літерами.
4. Якщо січна площина збігається з площиною симетрії і зображення розрізу розміщене на місці відповідного вигляду, то розріз не позначають.
5. Місцеві розрізи обмежують суцільною тонкою хвилястою лінією.
6. Суміжні деталі штрихують в різні сторони.
7. Місце дотику двох суміжних деталей показують однією суцільною товстою основною лінією без її потовщення (подвоєння).
8. Якщо в розріз потрапляють три і більше деталей, що дотикаються, то змінюють відсиань між лініями або напрям штриховки.
9. Більшу відстань між лініями штриховки залишають для більших деталей.
10. Вузькі площі перерізу, ширина яких на кресленні дорівнює 2мм або менше, показують зачорненими.
Щоб з деталей скласти будь-який виріб, їх потрібно певним чином з’єднати між собою. Тому деталі у виробах утворюють різноманітні з’єднання.
Залежно від характеру їх виконання, їх поділяють на рознімні і нерознімні. Але про це поговоримо на наступних уроках.
От і все. Вам все зрозуміло? Якщо ні, то запитуйте.
V. Вступний інструктаж
Мета діяльності:
Форма організації: роботи учнів: фронтальна
Методи навчання: за джерелом знань і вмінь: бесіда, пояснення, демонстрація; за рівнем пізнавальної активності учнів – наочно-образне сприйняття.
Учитель: А зараз для закріплення нового матеріалу ви виконаєте невелику практичну роботу.
Запишіть в зошити тему практичної роботи: «складання специфікації виробу за його кресленням». Я вам роздам картки-завдання і технологічні карти. В повинні скласти специфікацію виробу, згідно технологічної карти.
Я буду оцінювати:
- правильність виконання роботи;
- якість виконаної роботи;
- кількість виконаної роботи;
- дотримання вами правил техніки безпеки під час виконання роботи.
VІ. Самостійна практична робота і поточний інструктаж учителя
А. Самостійна робота учнів, вправи
Мета діяльності:
Форма організації роботи учнів: індивідуальна
Методи навчання: за джерелом знань і вмінь – спостереження, пояснення; за рівнем пізнавальної активності – метод однозначного виконання.
Учитель: Завдання вам дається на 15 хв. по дзвінку прошу вас здати мені свої робочі зошити з виконаним завданням. Отже, швиденько приступайте до роботи.
Завдання для самостійної роботи:
1. Накреслити табличку специфікації згідно технологічної карти (Додаток Д).
2. Згідно вказаного виробу скласти специфікацію.
Б. Поточний інструктаж
Мета діяльності:
1-й обхід: перевірка організації робочих місць, початку роботи, особливу увагу звернути на учнів (вказати прізвища);
2-й обхід: перевірка правильності виконання графічних прийомів, дій, рухів і т.п., особливу увагу звернути на учнів (вказати прізвища);
3-й обхід: перевірка правильності виконання самоконтролю, ведення проміжного (міжопераційного) контролю, особливу увагу звернути на учнів (вказати прізвища);
4-й обхід: перевірка правильності дотримання графічних умов в процесі роботи і т.д.
Форма організації роботи учнів: індивідуальна, фронтальна.
Методи навчання: за джерелом знань і вмінь – пояснення, спостереження, корекція діяльності; за рівнем пізнавальної активності: однозначне виконання.
Учитель: Здайте свої роботи.
VІІ. Закріплення нових знань
Мета діяльності:
Форма організації роботи учнів: фронтальна
Методи навчання: за джерелом знань вмінь – бесіда, пояснення; за рівнем пізнавальної активності – наочно-образне сприйняття.
Учитель: А зараз теоретично перевіримо засвоєний вами новий матеріал.
О.В.: Складальне креслення – документ, який містить зображення складальної одиниці та інші дані, потрібні для її складання (виготовлення) і контролю.
2. Що повинно містити складальне креслення за призначенням?
О.В.: За призначенням складальне креслення повинно містити:
3. Які ще види креслення використовують в умовах виробництва?
О.В.: В умовах виробництва поряд із складальними кресленнями в разі потреби застосовують креслення загального вигляду, габаритні та монтажні креслення.
4. Назвіть основні правила виконання креслень на складальних кресленнях.
О.В.: 1. Вигляди, розміщені у проекційному зв’язку, не позначають і не підписують.
2. Додаткові і місцеві вигляди позначають стрілкою з літерою.
3. Розрізи позначають розімкненою лінією зі стрілками і літерами.
4. Якщо січна площина збігається з площиною симетрії і зображення розрізу розміщене на місці відповідного вигляду, то розріз не позначають.
5. Місцеві розрізи обмежують суцільною тонкою хвилястою лінією.
6. Суміжні деталі штрихують в різні сторони.
7. Місце дотику двох суміжних деталей показують однією суцільною товстою основною лінією без її потовщення (подвоєння).
8. Якщо в розріз потрапляють три і більше деталей, що дотикаються, то змінюють відсиань між лініями або напрям штриховки.
9. Більшу відстань між лініями штриховки залишають для більших деталей.
10. Вузькі площі перерізу, ширина яких на кресленні дорівнює 2мм або менше, показують зачорненими.
Дякую за відповіді, ви добре засвоїли новий матеріал, за що отримуєте хороші оцінки.
VІІІ. Заключний інструктаж
Мета діяльності:
Форма організації роботи учнів: фронтальна
Методи навчання: за джерелом знань вмінь – бесіда, пояснення; за рівнем пізнавальної активності – наочно-образне сприйняття.
Учитель: Взагалі урок пройшов добре, ви вивчили нову тему. Запишіть дамашнє завдання: С.152-156. Вправу на с. 156 виконати вдома. Якщо буде щось незрозуміло – підходьте питайте. На цьому урок закінчено!
ІХ. Прибирання робочих місць і приміщення кабінету.
Додаток А
«Редуктор конічний одноступінчастий»
Додаток А
«Редуктор конічний одноступінчастий»
Додаток Б
Креслення загального вигляду
Додаток В
Габаритні креслення
Додаток Г
Монтажне креслення
Додаток Д
Технологічна карта: «Специфікація і основний напис до специфікації»
Додаток Е
Індивідуальні картки-завдання
Складіть специфікацію виробу за його складальним кресленням і переліком його складових.
Варіант а):
Варіант б)
Варіант в)