Аналіз роботи методичного об'єднання вчителів суспільно-гуманітарного циклу

Про матеріал
Аналіз роботи шкільного методичного об'єднання вчителів суспільно-гуманітарного циклу за стандартизованою факторно-критеріальною моделлю
Перегляд файлу

Аналіз роботи методичного об’єднання вчителів

суспільно-гуманітарного циклу за 2017/2018 навчальний рік

 

У 2017/2018 навчальному році робота методичного об’єднання вчителів суспільно-гуманітарного циклу була спрямована на:

виконання Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, Листа МОН України №1/9-436 від 09.08.2017 «Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році»,  Листа МОН №1/9-315 від 07.06.2017 «Про структуру 2017/2018 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів», Наказу МОН №804 від 07.06.2017 «Про оновлені навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів», Наказу МОН №1112 від 02.08.2017 «Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад і турнірів з навчальних предметів у 2017/2018 навчальному році», інших чинних законодавчих та нормативних документів;

досягнення методичної мети школи, що розкривається в темі «Інновація як засіб розвитку творчості вчителя й учнів»;

втілення завдань та цілей методичного об’єднання згідно теми «Створення духу творчості, партнерства, взаємодопомоги та оновлення діяльності на основі освоєння новітніх технологій, спрямованих на всебічний розвиток дитини».

Методичне об’єднання діяло за такою факторно-критеріальною моделлю:

 

 

Нормативно-правове та інформаційне забезпечення методичної роботи впродовж року здійснювалося вчасно, на належному рівні. Всі вчителі-члени ШМО були ознайомлені з необхідними законодавчими та нормативними документами щодо організації освітнього процесу в 2017/2018 навчальному році. Особливу увагу приділили вивченню методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів, опрацюванню оновлених навчальних програм. На першому (серпневому) засіданні розглянули календарно-тематичне планування з предметів МО, обговорили особливості викладання предметів, можливості здійснення інтегрованого навчання на уроках та в позакласній діяльності.

На розгляд членів методичного об’єднання було представлено освітній сценарій «Робота з обдарованими учнями в контексті підготовки до олімпіад» та науковий проект «Підготовка учнів-слухачів МАН до публічного виступу-захисту науково-дослідницької роботи». Використання в роботі елементів освітнього сценарію (наприклад, організація роботи в доолімпіадний період, розробка завдань І етапу, підготовка учасників ІІ етапу олімпіад та ін.) допомогло вчителям підвищити ефективність роботи та показати кращі результати аніж в минулому навчальному році (детальніша інформація подається далі). Це ж стосується і реалізації наукового проекту, а саме маємо І місце в І етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН.

Під час засідань та в міжсекційний період здійснювалося інформаційне забезпечення педагогічних працівників із питань інноваційної діяльності, педагогіки, психології, методології й теоретичних основ відповідних предметів.

Щодо організаційного забезпечення методичної роботи, то всі аспекти діяльності МО висвітлено у відповідних розділах Плану роботи методичного об’єднання вчителів суспільно-гуманітарного циклу за 2017/2018 навчальний рік. Організація діяльності методичного об’єднання та впорядкування матеріалів відбувалося згідно норм Положення про шкільне методичне об’єднання. Документація оформлялася своєчасно, до адміністрації школи надавалася згідно вимог.

Одним з найважливіших напрямів діяльності ШМО було здійснення методичної роботи. Протягом минулого начального року проведено чотири засідання методичного об’єднання, на яких розглядалися актуальні питання щодо підвищення ефективності освітнього процесу, здійснення диференційованого підходу, впровадження інноваційних технологій навчання, методів реалізації творчих задумів вчителів, обмін досвідом роботи. Зокрема обговорили питання «Шляхи підвищення професійної компетентності вчителя» (доповідач Нікітіна А.В., вчитель української мови, вчитель-методист), «Організація роботи з підготовки учнів до ДПА та ЗНО» (доповідач Дригайло А.О., керівник ШМО), «Використання ІКТ в освітньому процесі як спосіб підвищення якості навчання» (доповідач Коробка О.В., вчитель української мови), «Використання інтерактивних технологій для активізації навчальної діяльності учнів» (доповідач Гуляєва О.В., учитель історії).

Впродовж року вчителі-члени ШМО були учасниками районних методичних предметних студій (серпень-вересень 2017; січень, березень 2018), обласної методичної студії «Пріоритетні завдання основної та старшої школи в контексті створення інноваційного освітнього простору Нової української школи» (керівник ШМО, 05 вересня 2017), районних предметних семінарів, вебінарів з предметів ЗНО, проведених КВНЗ «ХАНО» (січень-лютий 2018), вебінарів з навчальних дисциплін, проведених ХРЦОЯО, виступали в складі журі ІІ етапу предметних олімпіад та ін.

У роботі з педагогічними працівниками використовувалися різноманітні методи і форми методичної діяльності, як традиційні так і інноваційні: засідання круглого столу (серпень, 2017 «Ознайомлення з нормативно-правовою базою викладання предметів суспільно-гуманітарного циклу в 2017/2018 навчальному році»), рішення педагогічних завдань (жовтень, 2017 «Підготовка учнів до участі в І та ІІ етапах олімпіад з предметів ШМО»), методичний міст (жовтень, 2017 «Методи ефективної підготовки випускника до ЗНО»); впроваджувалися активні та інтерактивні методи роботи з метою виявлення, узагальнення й розповсюдження найбільш цінного досвіду роботи вчителів та пошуку шляхів формування творчої різнобічної особистості кожного учня.

Ефективним методом роботи з вчителями протягом 2017/2018 навчального року було застосування персоніфікованої методичної моделі ШМО на диференційованій основі. Впровадження такого методу дозволяло організувати психолого-педагогічну взаємодію членів методобєднання з  урахуванням професійних особливостей кожного педагога. Група «Педагог-майстер» в складі двох членів МО Нікітіної А.В. та Дикана О.В. особливу увагу приділяли підготовці учнів до олімпіад та роботі з обдарованими дітьми (Нікітіна А.В. підготувала переможця І етапу МАН, наукове відділення: мовознавство, секція: українська мова). Група «Педагог-фахівець» об’єднувала п’ятьох членів: Дригайло А.О., Коробка О.В., Ріпка А.М., Яшкін О.М., Гуляєва О.В., які впродовж року працювали над підвищенням ефективності організації навчального процесу, над застосування в роботі Інтернет-ресурсів, новітніх педагогічних технологій (вчителі Гуляєва О.В., Дригайло А.О., Коробка О.В. підготували призерів ІІ етапу предметних олімпіад; Коробка О.В. опублікувала дві розробки уроків української літератури в ітернет-виданні «Шкільне життя», що підтверджено відповідними сертифікатами). За відсутності в складі МО вчителів зі стажем роботи до 5 років, група «Педагог-початківець» тимчасово не функціонує.

З метою вдосконалення педагогічної майстерності членів методичного об’єднання відбувалося вивчення та поширення ефективного педагогічного досвіду кращих вчителів школи, в складі МО суспільно-гуманітарного циклу це досвід роботи Нікітіної А.В., учителя української мови, учителя-методиста, стаж роботи 27 років. Досягнення за минулий навчальний рік – її учениця посіла ІІ місце в ІІ етапі олімпіади з української мови, ІІІ місце у Міжнародному мовно-літературному конкурсі учнівської та студентської молоді ім. Т.Г. Шевченка, і ця ж учениця 8 класу Романюха Валерія виборола І місце в І етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України з роботою «Учнівські русизми та їх класифікація на прикладі мовлення школярів с. Красне Кегичівського району Харківської області».

Варто також відзначити роботу Коробки О.В., вчителя української мови та літератури, яка пройшла планову атестацію у 2017/2018 навчальному році, підтвердила І кваліфікаційну категорію. Її учні (5, 7, 9, 11 класи) – учасники Міжнародного конкурсу ім. Т.Г. Шевченка, районного конкурсу «Україна – це я, Україна – це ти», за участь у якому учениця 11 класу Коростій Вікторія, а також сама вчителька нагороджені грамотами, учениця 11 класу Іванчук Аліна брала участь в конкурсі «Лист воїну АТО», пізніше цього листа було надруковано в районній газеті «Наш край»; вчителька опублікувала дві розробки уроків з української літератури для 10 класу «Іван Франко. Сойчине крило» та «Іван Франко. Украдене щастя» в інтернет-виданні «Шкільне життя», про що має відповідні сертифікати.

Важливим елементом процесу вдосконалення професійної майстерності є самоосвітня діяльність. Кожен член МО впродовж минулого року працював над власною методичною темою, що є водночас і темою самосвітньої роботи: Дикан О.В. – Формування національної свідомості та робота з обдарованими дітьми (протягом року забезпечував матеріально-технічний супровід підготовки проектів для участі в МАН), Нікітіна А.В. – Інтерактивні методи навчання на уроках української мови та літератури, Ріпка А.М. – Реалізація в навчанні і вихованні школярів ідеї народності (вчитель відзначилася проведення нестандартних уроків: урок-театралізована вистава, урок-роздум, урок-чаювання та ін.), Дригайло А.О. – Розвиток комунікативної компетенції на уроках англійської мови (варто відмітити підготовку учениці 8 кл. Саргсян Ліліт до ІІ етапу олімпіади з англійської мови, де членами журі було відзначено монологічне висловлювання учениці та участь у співбесіді з оцінкою 29 балів з 30 макс.), Коробка О.В. – Проблемне навчання на уроках української мови, Гуляєва О.В. – Міжпредметні зв’язки на уроках історії (вчитель підготувала команду школи для участі в турнірі юних істориків), Яшкін О.М. – Патріотичне виховання учнівської молоді на уроках і в позакласній діяльності. Презентація досягнень в межах методичної теми, аналіз недоліків роботи, обмін досвідом, консультаційна допомога здійснювалася на засіданнях МО та за необхідності в міжсекційний період.

Об’єктом постійного контролю впродовж 2017/2018 навчального року був рівень навчальних досягнень учнів та активізація діяльності з підвищення цього показника, робота зі здібними та обдарованими дітьми. На засіданнях розглядалися такі питання: Підготовка учнів до участі в І та ІІ етапах Всеукраїнських учнівських олімпіад з предметів ШМО, Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів членів МАН, мовних конкурсів – жовтень, 2017. І вже на січневому засіданні 2018 року було проаналізовано питання – Результативність роботи з підготовки учнів до інтелектуальних змагань (олімпіади, МАН, конкурси).

Отже, підсумки участі в олімпіадах з предметів ШМО такі: російська мова та література – немає результатів (вчитель Ріпка А.М.); історія  - Саргсян Л., 8 кл. ІІІ місце, Петросян Г., 8 кл. ІІІ місце, Оганян С., 9 кл. ІІІ місце, Залеська І., 9 кл. ІІІ місце (вчитель Гуляєва О.В.); іноземна мова (англійська) – Саргсян Л., 8 кл. ІІІ місце, Романюха В., 8 кл. ІІ місце (вчитель Дригайло А.О.); українська мова та література – Мостова В., 7 кл. ІІІ місце, Белянська Л., 9 кл. ІІІ місце (вчитель Коробка О.В.), Романюха В., 8 кл. ІІ місце (вчитель Нікітіна А.В.); правознавство – немає результатів (вчитель Дикан О.В.), про участь у МАН та конкурсах мова йшла вище.

Було детально проаналізовано питання – Результати навчання учнів школи за підсумками ДПА та ЗНО-2017 та 2018 років.

В діаграмі представлено дані ДПА-2017 з української мови: порівняння річного балу кожного учня 9 класу з балом державної підсумкової атестації. Середній річний бал – 6,3, середній ДПА – 6,8. (вчитель Коробка О.В.)

Наступна діаграма ілюструє дані ДПА-2018 9 клас з української мови (вчитель Коробка О.В.):

Середній річний бал – 7,5, середній бал ДПА – 8.

Висновок моніторингового дослідження щодо успішності учнів при складанні ДПА з української мови за 2016/2017 та 2017/2018 навчальні роки такий:

 

ЗНО у 2017 році складали 5 випускників з двох предметів ШМО – української мови та історії. Українська мова (вчитель Нікітіна А.В.): 60% учасників не подолали поріг «склав/не склав», 20% отримали результат в межах 100-120 балів, 20% отримали результат в межах 140-160 балів.

Якщо порівняти річний бал з укр. мови кожного випускника та бал ЗНО, можна відслідкувати об’єктивність оцінювання навчальних досягнень учнів. Середній річний бал – 4,2, середній бал ЗНО – 3,8.

У ЗНО-2018 з української мови (вчитель Коробка О.В.) брали участь 7 випускників. Всі учні подолали поріг «склав/ не склав». З них 15% отримали результат в межах 120-140 балів, 70 % у межах 140-160 балів, 15 % у межах 160-180 балів.

Висновок моніторингового дослідження щодо успішності учнів при складанні ЗНО з української мови за 2016/2017 та 2017/2018 навчальні роки такий:

ЗНО-2017 історія (вчитель Дикан О.В.): 20% учасників не подолали поріг «склав/не склав», 60% учасників отримали результат в межах 100-120 балів, 20% учасників отримали результат в межах 120-140 балів.

Далі порівняли річні бали з історії кожного випускника та бали ЗНО з метою аналізу оцінювання навчальних досягнень та рівня навченості дітей:

Середній річний бал – 5,2, середній бал ЗНО – 4,8.

ЗНО-2018 з історії (вчитель Дикан О.В.): 44% випускників отримали результат в межах 100-120 балів, 28% - 120-140 балів, 28% - 140-160 балів.

Також співставили річні бали з історії та ЗНО бал:

Середній річний бал – 7,1, середній бал ЗНО – 6,1.

Висновок моніторингового дослідження щодо успішності учнів при складанні ЗНО з історії за 2016/2017 та 2017/2018 навчальні роки такий:

Отже, як з української мови, так і з історії України прослідковується позитивна динаміка освітнього процесу.

Всі обов’язкові контрольні роботи та контролі видів мовленнєвої діяльності з предметів ШМО проведено вчасно, оцінено згідно Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів.

Аналіз роботи МО показує, що в наступному навчальному році варто посилити роботу з підготовки учнів до ІІ етапу олімпіад, оскільки маємо ІІ, ІІІ місця, але І немає; працювати над підвищенням результатів ЗНО, так як здебільшого випускники здають його на початковому рівні; спонукати вчителів до друкування власних матеріалів у періодичних виданнях та Інтернет-виданнях.

docx
Додано
16 червня 2019
Переглядів
1190
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку