Аналіз роботи ШМО вчителів української мови і літератури

Про матеріал
Аналіз роботи шкільного методичного об'єднання вчителів української мови і літератури має певну структуру. В аналізі висвітлені позитивні результати педагогів, а також зазначені недоліки роботи МО, які слід подолати.
Перегляд файлу

Аналіз роботи шкільного методичного об’єднання

вчителів української мови і літератури

спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням

іноземних мов №220 міста Києва в 2020-2021 н.р.

Методичне об’єднання вчителів української мови і літератури у 2020-2021 навчальному році працювало над науково-методичною проблемою: «Формування ключових компетентностей учнів на уроках української мови та літератури як засіб підвищення становлення гармонійно розвиненої та успішної особистості». Працюючи над даною проблемою, члени МО проводили різні заходи, що демонстрували високий рівень теоретичної та практичної підготовки педагогів та сприяли підвищенню результативності освітнього процесу. Вчителями проводились відкриті уроки, позакласні заходи.

Уся діяльність ШМО здійснювалась на основі педагогічного аналізу, планування роботи як на поточний період, так і на перспективу згідно з програмою розвитку школи, включаючи багатопланову та різноманітну за змістом і формами роботу з метою забезпечення безперервного зростання професійного рівня вчителів і реалізації науково-методичної проблеми школи.

Діяльність методичного об’єднання вчителів української мови і літератури в 2020-2021 навчальному році спрямовувалась на виконання таких завдань:

1)удосконалення науково-теоретичної, психолого-педагогічної, методичної і фахової підготовки членів МО;

2) здійснення інформаційно-нормативного, методичного забезпечення педагогів; 

3) вивчення і впровадження перспективного педагогічного досвіду;

4) узагальнення та обмін досвідом успішної педагогічної діяльності;

5) впровадження найбільш ефективних технологій навчання та виховання школярів.

До складу МО у 2020 -2021 навчальному  році входило 6 вчителів, з них – Каліманова О.О., Скалан Н.Л. мають вищу кваліфікаційну категорію, педагогічне звання «учитель-методист»,  Пашкова О.М., Малюга А.В. – І кваліфікаційну категорію, Гунько Г. В. -ІІ кваліфікаційну категорію, Сосюра Л.Г. – спеціаліст. МО очолювала учитель вищої категорії «учитель-методист» Скалан Н.Л.

Усі вчителі ШМО протягом 2020-2021 навчального року працювали над обраними  темами самоосвіти.

Системи роботи вчителів української мови і літератури базуються на сучасних педагогічних технологіях, головна мета яких – зробити навчання творчим, особистісно зорієнтованим, сформувати в учнів стійкий інтерес до вивчення предмета. Педагоги працюють над формуванням життєвих та ключових предметних компетентностей учнів, розвитком їх творчих здібностей.

Учителі, що входять до складу МО, регулярно проходять курсову перепідготовку, підвищують свій фаховий рівень, у цьому навчальному році продовжували самоосвіту при ІППО за  кредитно- модульною системою.

Також учителі української мови і літератури активно долучаються до проходження різноманітних конференцій, вебінарів на педагогічних онлайн-платформах. Велика увага приділялася питанню дистанційного навчання. Так протягом цього навчального року пройдено наступні заходи:

Скалан Н.Л.- Платформа «На Урок» (вебінари):

  1. Використання онлайн-тестів під час дистанційного навчання.
  2. Сервіс відеоконференцій Zoom: оновлення та лайфхаки для дистанційних уроків.
  3. Як організувати дистанційний урок «на 12 балів».
  4. Дистанційне навчання : від побудови системи до зміни цінностей.

Платформа «Всеосвіта»(вебінари):

  1. Перевіряємо знання захопливими тестами. Конструктор тестів на «Всеосвіті».
  2. Створюємо захопливий онлайн-урок.

 ГО  «Єврошлях» (вебінар)

«Секрети створення інтерактивних книг» ( є сертифікат)

Брала участь у Всеукраїнській онлайн-конфереції "Міжособистісна взаємодія. Обмін досвідом" і отримала диплом учасника.

Пашкова О.М.- Платформа «Освіторія» (вебінари):

1.Креативний контент для дистанційного навчання: як перетворити карантин на крутезний та ефективний освітній марафон.

2.Ефективний зворотний зв’язок онлайн: правила та інструменти.

3.Життя і навчання під час карантину. Практичні поради психолога.

4.Навчальне відео на всі випадки життя.

5.Профілактика професійного та емоційного вигорання вчителів: ресурси для відновлення.

6.Організація дистанційного навчання. Дієві поради.

7.Гречка для мозку: як читати під час карантину.

Брала участь у Всеукраїнській науковій онлай-конференції «Компетентнісний підхід до навчання. Практикум для сучасного вчителя» і отримала диплом учасника. Пройшла тренінги за темами «Полівекторність компетентнісного підходу до завдань з української мови та літератури», «Мовна та  мовленнєва компетентність учнів».

Малюга А.В.-  пройшла додаткові модулі з  Програм розвитку педагогічного персоналу, Психолого- педагогічної освіти при ІППО.

Гунько Г.В.-  взяла участь у Всеукраїнській науковій онлай-конференції  "Міжособистісна взаємодія. Обмін досвідом". "Теоретичні і практичні аспекти формування сучасних педагогічних технологій".

Сосюра Л.Г. -Платформа «На Урок» (вебінари):

1. Онлайн дошка – допоміжний інструмент у допомозі педагога.

2. «Онлайн-сервіси для організації дистанційного та проєктного навчання: Trello, Basecamp, Asana».

Каліманова О.О. – брала участь у Міжнародних науково- практичних конференціях:

  1.  Центр педагогічних досліджень. Місто Харків. Міжнародна науково-практична конференція «Психологія і педагогіка: актуальні питання». 9-10 квітня 2021. Тема доповіді: «Специфіка уроків позакласного читання в умовах сучасної школи».
  2. Львівська педагогічна спільнота. Місто Львів. Міжнародна науково-практична конференція «Психологія та педагогіка: необхідність впливу науки на розвиток практики в Україні». 26-27 лютого 2021. Тема доповіді: «Формування національної ідентичності учнів старших класів на уроках української літератури».
  3. Центр педагогічних досліджень. Місто Харків. Міжнародна науково-практична конференція «Актуальні проблеми психології і педагогіки».

13-14 листопада 2020. Тема доповіді: «Сучасна дитяча проза як чинник національної ідентифікації».

  1. Львівська педагогічна спільнота. Місто Львів. Міжнародна науково-практична конференція «Психологія і педагогіка: сучасні методи та інновації, досвід практичного застосування». Місто Львів. 23-24 жовтня 2020. Тема доповіді: «Формування національної ідентичності учня у системі роботи класного керівника».
  2. Київська наукова організація педагогіки і психології. Місто Київ.

 Міжнародна науково-практична конференція «Наукова дискусія: питання педагогіки та психології». Тема доповіді: «Оцінювання у межах інтерактивного уроку як елемент формування ідентичності підлітка».

Тези доповідей надруковано у збірниках тез конференцій.

Публікації у періодичних виданнях

  1. Каліманова О.О. Змістовий складник уроку літератури як засіб формування національно – культурної ідентичності учня. Науковий часопис Національного педагогічного університету

 ім. М.П. Драгоманова. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Збірник наукових праць. Випуск 75. Том 1.- Київ, 2020.- с.98-103

  1. Прийнята до друку стаття у тому ж виданні (буде надрукована червні 2021) на тему:  «Сучасна дитяча проза як дієвий чинник національної ідентифікації учнів»

Протягом 2020-2021 навчального року атестувалася з ІІ кваліфікаційної категорії на І категорію учитель Гунько Г.В. Вона провела в рамках атестації відкритий урок 24.02.21 на тему "Прикметник.Групи прикметників за значенням" у  5- Б класі та відкритий виховний захід 20.01.21 " Захід, Схід - одна країна! Це соборна Україна" у  6-А класі.

У 2020-2021 навчальному році ШМО вчителів української мови і літератури працювало згідно з планом: було проведено 6 запланованих засідань. Найбільш результативним було перше засідання, під час якого було проаналізовано роботу за минулий навчальний рік, результати та досвід дистанційного навчання, визначено завдання на поточний навчальний рік, розглянуто упровадження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, організацію освітнього процесу щодо викладання української мови і літератури в 11 класі. Другим, не менш результативним , було п’яте засідання, на якому обговорювались заходи до Тижня української мови і літератури, присвяченого 150-річчю з Дня народження Лесі Українки. Учитель Скалан Н.Л.  виступила з доповіддю на тему «Компаративістика як засіб розвитку читацьких інтересів на уроках української літератури». Вона розповіла , як здійснювати компаративний аналіз твору , навела приклади тематики творів української та зарубіжної літератури, поділилася власним досвідом з даного питання.

У період між засіданнями проводилась така робота: відвідування та обговорення відкритих уроків, індивідуальна та групова діяльність з підготовки завдань для учнів, які виявляють підвищений інтерес до предмета, огляд методичної літератури та аналіз моніторингу якості знань учнів.

У центрі уваги вчителів, що входять до складу ШМО української мови і літератури, перебуває кожна дитина як унікальна особистість, а це вимагає перегляду форм і методів навчання, моделювання таких видів діяльності, які допомагають формувати в учнів стійкий інтерес до навчання. Цьому питанню приділялась особлива увага на засіданнях ШМО, адже значний відсоток дітей втрачають інтерес до вивчення шкільних предметів у середніх та старших класах. Пошук та використання педагогічних технологій, які б заохочували учнів до вивчення української мови і літератури та участі в позакласній роботі, - є одним із головних завдань членів ШМО.

Уже традиційно в перші тижні листопада у школі проходить Тиждень української мови, присвячений Дню української писемності та мови.

Цього року він проходив з  9 по 13 листопада 2020 року.

На І поверсі учителями української мови і літератури був оформлений стенд до тематичного тижня, в бібліотеці школи діяла літературна виставка «Слова…У вас мудрість вічна і любов жива».

9 листопада учні 3-11 класів демонстрували свою орфографічну і пунктуаційну грамотність під час написання диктантів про мову.

11 листопада в 9-А класі учитель Каліманова О.О. провела інтерактивний урок «Благословенні ви, сліди, не змиті вічності дощами». До уроку учні самостійно підготували навчальний фільм-інтерв‘ю, провівши опитування серед учнів старших класів та вчителів.

Учень 11 класу Бєляєв Микола під керівництвом учителя Скалан Н.Л. взяв участь у Флешмобі Київської Малої академії наук учнівської молоді, відділення укранської філології та мистецтвознавства «У рідному слові – наша сила», представивши дві роботи : відео та власну поезію «Пам’яті Василя Стуса».

Діти на уроках української мови і літератури мали можливість переглянути мультимедійні презентації «Тернистий шлях української мови», «Унікальність української мови».

Учитель Сосюра Л.Г. серед учнів 5-х класів провела гру «Лінгвістичні смаколики». Учителі Пашкова О.М. та Малюга А.В. на уроках української мови залучили дітей до мовного калейдоскопу "Мовні перлини для кожної людини" (У світі фразеологізмів).

12 листопада учитель Гунько Г.В. провела в 6-В класі урок на тему «Подорож океаном рідної мови».

Найменші здобувачі освіти (1,2 клас) читали та обговорювали легенду про виникнення української мови. Учні 3, 4 класів змагалися у конкурсі «Мужай, прекрасна наша мово!», визначали найкращих знавців усної народної творчості.

На уроках мистецтва учні 6,7 класів під керівництвом учителя мистецтва Шевкун Т.А. створювали плакати на тему Тижня.

Завершився Тиждень виставкою учнівських лепбуків до Дня української мови та  писемності, які діти із задоволенням та любов’ю до рідної мови виготовляли протягом тижня.

Протягом останнього тижня  лютого 2021 року відбувся шкільний флешмоб відеовіршів до Конкурсу читців, присвяченого творчості Тараса Шевченка, в якому взяли участь учні 7-11 класів. Зворушливо лунало слово Шевченка, торкаючись струн дитячої душі…Усі учасники заходу були відзначені дипломами На районний етап було подано відео учня 11 класу Бєляєва Миколи із власною поезією «Присвята Шевченку».

З 26 лютого по 21 березня проводився Всеукраїнський відкритий марафон з української мови імені Петра Яцика в дистанційному форматі на платформі HUMAN за підтримки меценатів. Марафон проходив у чотири етапи. До нього долучилося 10 учнів школи, до фіналу дійшли і завершили його 3 учні: Вєчканов Максим (6-Г клас), Кучеренко Анастасія (11клас), Бабенко Ксенія (11 клас).

Протягом першого тижня березня проходив районний фестиваль-конкурс юних поетів «Поетична весна-2021», у  якому учениця 9-А класу Жарук Дарина  із власною поезією « Прийде весна- земля загоїть свої рани» посіла І місце.

З З 9 по 12 березня 2021 року  проходив Тиждень української мови і літератури під гаслом «Ні, я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає!», присвячений 150-річчю від Дня народження Лесі Українки.

На І поверсі учителями української мови і літератури був оформлений стенд до тематичного тижня, в бібліотеці школи діяла літературна виставка «Поетична мова- це найприродніша мова».

10 березня в 9-А класі учитель Каліманова О.О. провела інтерактивний урок позакласного читання «На шлях я вийшла ранньою весною».

Діти на уроках української  літератури мали можливість позмагатись у створенні   мультимедійних презентацій «Безсмертна донька мудрого народу», взяти участь у мистецькому проєкті «Шукай краси, добра шукай!», підготувавши вікторини, кросворди тощо за творчістю поетеси.

11 березня учитель Гунько Г.В. провела в 6-В класі читацьку конференцію на тему «Хотіла б я піснею стати…».

Серед учнів 6-11 класів проведено поетичний флешмоб «Лесине слово у вічність…».

 4 учениці школи під керівництвом учителя Скалан Н.Л. взяли участь у VІІ ВСЕУКРАЇНСЬКОМУ (ХVІІ ВСЕКРИМСЬКОМУ) ФЕСТИВАЛІ – КОНКУРСІ УЧНІВСЬКОЇ ТА СТУДЕНТСЬКОЇ ТВОРЧОСТІ ІМЕНІ МАРІЇ ФІШЕР-СЛИЖ «ЗМАГАЙМОСЬ ЗА НОВЕ ЖИТТЯ!», ПРИСВЯЧЕНОГО ЛЕСІ УКРАЇНЦІ. Учениці 6-Г класу Потапенко Єлизавета і Щербакова Ксенія, а також учениці 7-А класу Дудар Марина і Попик Анна мали можливість позмагатися у декламуванні віршів Лесі Українки в онлайн-форматі серед 17000 учасників й отримали сертифікати учасника.

Під керівництвом учителя Скалан Н.Л. учні 6-Г, 7-х, 11 класів оформлювали лепбуки за життєвим і творчим шляхом поетеси.

На уроках мистецтва учні 6,7,8 класів під керівництвом учителя мистецтва Шевкун Т.А. створювали ілюстрації до творів Лесі Українки.

Завершився Тиждень виставкою учнівських лепбуків до 150-річчя видатної жінки України, які діти із натхненням виготовляли протягом тижня.

 Учні школи взяли участь в Інтелектуальних змаганнях учнів  «Ерудит -2021» (за сприяння Департаменту освіти і науки Київської міської ради) з української мови і літератури й досягли таких результатів:

        11клас -   Бабенко К. -1 місце (учитель Каліманова О.О.)

                        Кучеренко А. -2 місце (учитель Скалан Н.Л.)

 

          10 клас -    Дем'янюк В. - 1 місце (учитель Каліманова О.О.)

                             Накорчевська В. - 1 місце (учитель Каліманова О.О.)

           9 клас  -     Вонсович О. - 3 місце (учитель Каліманова О.О.)

           8 клас  -  Панченко М. – 2 місце (учитель Малюга А.В.)

Бабенко К. – переможець фінального етапу ХІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської і студентської молоді ім. Т.Шевченка.

Протягом навчального року учителі Скалан Н.Л. Каліманова О.О., Гунько Г.В. долучали дітей до проходження інтернет-олімпіад з української мови і літератури на платформах «На Урок», «Всеосвіта» (осінь, зима, весна). Велика кількість учнів школи мають дипломи І, ІІ, ІІІ ступенів.

Під час дистанційного навчання 16.04. учителі вищої категорії, «учителі-методисти»  давали відкриті уроки в Zoom. Каліманова О.О. провела урок української літератури в 10 класі на тему « Драма-феєрія “Лісова пісня”. Історія створення. Жанрово – стильові особливості твору. Фольклорно – міфологічна основа». Скалан Н.Л. – урок української літератури в 6-Г класі на тему «Види комічного. Леонід Глібов. Сатиричне змалювання судової системи часів письменника в байці «Щука». Побудова твору». Адміністрація школи та методист райво оцінили роботу вчителів на високому рівні.

Позитивними результатами роботи вчителів ШМО є значна результативність участі учнів школи в олімпіадах та мовно-літературних конкурсах, а також подолання раніше зазначеного недоліку- недостатня кількість друкованих робіт.

Учитель Скалан Н.Л. на освітньому порталі «Всеосвіта» на особистій сторінці опублікувала 10 власних розробок, «На Урок» поповнила особисту сторінку 8 власними розробками, за що отримала грамоти за поширення власного педагогічного досвіду. На платформі «На Урок» створювала тести.

У роботі ШМО можна виділити ряд недоліків, зокрема:

-частина учнів має низький рівень орфографічної та пунктуаційної грамотності (найбільше це виявляється в учнів 5-х класів);

- значна частина учнів має незначний інтерес до читання через надмірне використання гаджетів.

У новому начальному році педагоги ШМО будуть продовжувати працювати над науково-методичною проблемою: «Формування ключових компетентностей учнів на уроках української мови та літератури в контексті положень «Нової української школи»».

 У 2021-2022 навчальному році слід спрямувати роботу на подолання низького рівня орфографічної та пунктуаційної грамотності учнів, мотивувати інтерес до читання, що стає глобальною проблемою людства.

docx
Додано
19 листопада 2021
Переглядів
2165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку