Практичне заняття № 1
Тема. Аналіз Типової освітньої програми для 1-2-х класів НУШ
Мета:
Список використаних джерел:
Хід заняття
І. Теоретична частина
- Що таке Держстандарт початкові освіти?
- Коли і ким був затверджений Держстандарт початкової освіти?
- Що визначає Держстандарт початкові освіти?
ІІ. Практична частина
Завдання 1.
- Ознайомитися з пояснювальною запискою ТИПОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ДЛЯ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ за О. Я. Савченко та Р. Б. Шиян та визначити:
О. Я. Савченко |
Р. Б. Шиян |
Що визначає Типова освітня програма? |
|
- дитиноцентрованості і природовідповідності; - узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів навчання; - науковості, доступності і практичної спрямованості змісту; - наступності і перспективності навчання; - взаємозв’язаного формування ключових і предметних компетентностей; - логічної послідовності і достатності засвоєння учнями предметних компетентностей; - можливостей реалізації змісту освіти через предмети або інтегровані курси; - творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання; - адаптації до індивідуальних особливостей, інтелектуальних і фізичних можливостей, потреб та інтересів дітей. |
загальний обсяг навчального навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти, подані в рамках освітніх галузей; - перелік та пропонований зміст освітніх галузей, укладений за змістовими лініями; - орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін тощо, зокрема їхньої інтеграції, а також логічної послідовності їхнього вивчення; - рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти; - вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією програмою. |
На яких принципах побудована програма? |
|
- дитиноцентрованості і природовідповідності; - узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів навчання; - науковості, доступності і практичної спрямованості змісту; - наступності і перспективності навчання; - взаємозв’язаного формування ключових і предметних компетентностей; - логічної послідовності і достатності засвоєння учнями предметних компетентностей; - можливостей реалізації змісту освіти через предмети або інтегровані курси; - творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання; - адаптації до індивідуальних особливостей, інтелектуальних і фізичних можливостей, потреб та інтересів дітей. |
сформована на основі типової освітньої програми, не потребує окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти. Її схвалює педагогічна рада закладу освіти та затверджує його керівник. Окрім освітніх компонентів для вільного вибору здобувачів освіти, які є обов’язковими, за рішенням закладу вона може містити інші компоненти, зокрема корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами. |
Які компетентності та вміння здобувачів освіти формує зміст програми?
|
|
1) вільне володіння державною мовою, що передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки, почуття; 2) здатність спілкуватися рідною 3) математична компетентність, що передбачає виявлення простих математичних залежностей в навколишньому світі, 4) компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, 5) інноваційність, що передбачає відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас, школа, громада тощо), 6) екологічна компетентність, що передбачає усвідомлення основи екологічного природокористування, 7) інформаційно-комунікаційна компетентність, 8) навчання впродовж життя, 9) громадянські та соціальні компетентності, 10) культурна компетентність, 11) підприємливість та фінансова грамотність, |
визначених Державним стандартом початкової освіти. |
Використання яких зв’язків рекомендовані Освітньою програмою?
|
|
Рекомендується використовувати внутрішньо предметні і міжпредметні зв’язки, які сприяють цілісності результатів початкової освіти та переносу умінь у нові ситуації. Вимоги до дітей, які розпочинають навчання у початковій школі, мають враховувати досягнення попереднього етапу їхнього розвитку. |
Типова освітня програма початкової освіти (далі типова освітня програма) окреслює рекомендовані підходи до планування й організації закладом початкової освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової освіти. |
Форми контролю результатів здобувачів освіти?
|
|
здійснюються на суб’єкт-суб’єктних засадах, що передбачає систематичне відстеження їхнього індивідуального розвитку у процесі навчання. За цих умов контрольно-оцінювальна діяльність набуває для здобувачів формувального характеру. Контроль спрямований на пошук ефективних шляхів поступу кожного здобувача у навчанні, а визначення особистих результатів здобувачів не передбачає порівняння із досягненнями інших і не підлягає статистичному обліку з боку адміністративних органів. |
Очікувані результати навчання здобувачів освіти подано за змістовими лініями і співвіднесено за допомогою індексів 2 з обов’язковими результатами навчання першого циклу, визначеними Державним стандартом початкової освіти. |
Завдання 2.
Критерії |
О. Савченко |
Р. Б. Шиян |
Висновки (спільні-від’ємні риси) |
Освітні галузі інтегрованого курсу «Я досліджую світ» |
тематична, процесуальна, міжгалузева; в межах однієї галузі; на інтегрованих уроках, під час тематичних днів, в процесі проектної діяльності |
«Громадянської, соціальної і здоров’я збережувальної», «Природничої» — із залученням змісту інших галузей: «Технологічної», «Мовно-літературної», «Математичної», «Мистецької» |
В них інтегрований курс націлений на те, як розвинути кругозір учнів та збільшити багаж знань. Деякі галузі комбінуються |
Мета навчальної програми «Я досліджую світ» |
є особистісний розвиток молодших школярів на основі формування цілісного образу світу в процесі засвоєння різних видів соціального досвіду, який охоплює систему інтегрованих знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності та соціальної практики, способи дослідницької поведінки, які характеризують здатність учнів розв’язувати практичні задачі. |
є формування наукового мислення та культури дослідження; розвиток системних уявлень про цілісність та розмаїття природи, утвердження принципів сталого розвитку, ефективної, безпечної і природоохоронної поведінки в довкіллі. |
формування в учнів цілісної картини світу в процесі опанування соціального досвіду. Він охоплює систему знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності, способи дослідницької діяльності. |
Завдання, що реалізують мету курсу «Я досліджую світ» |
˗ формування дослідницьких умінь, опанування доступних способів пізнання себе, предметів і явищ природи і суспільного життя (спостереження, обстеження, дослід, практична робота, вимірювання, систематизація, класифікація, встановлення логічної та часової послідовності подій, критична оцінка побаченого (почутого), встановлення зав’язків і залежностей в природі і суспільстві, між станом довкілля і діяльністю людини, впливу поведінки на здоров’я та безпеку, залежності результату від докладених зусиль, аналіз наслідків ризикованої поведінки); ˗ виховання активної позиції щодо громадянської і соціально-культурної належності себе і своєї родини до України, інтересу до пізнання історії та природи свого краю і країни; пошани до символів держави, ініціативної поведінки у громадських акціях, у відзначенні паяних дат і подій; ˗ розвиток толерантності у соціальній комунікації, ціннісного ставлення до природи та її пізнання, до приватного життя інших людей, усвідомлення правової відповідальності у ситуаціях застосування норм і правил життя в суспільстві, інші соціальні навички щодо взаємодії і співпраці в різних видах діяльності; ˗ створення умов для самовираження учнів у різних видах діяльності, становлення екологічно грамотної та соціально адаптованої особистості. |
-виховання любові та шанобливого ставлення до природи рідного краю, України, планети Земля; - формування екологічно й етично обґрунтованої поведінки у природі, залучення до участі у природоохоронних акціях; - розвиток зацікавлення до пізнання природи, оволодіння способами навчально- пізнавальної діяльності, елементарними дослідницькими вміннями (через експерименти, спостереження); - поступове формування уявлень про природничо-наукову картину світу через поглиблення початкових знань про природні об’єкти і явища, взаємозв’язки в системі «нежива природа – жива природа», про залежність людини від стану навколишнього середовища та її вплив на нього. |
розвиток толерантності у соціальній комунікації, шанобливо ставитися до природи |
Змістові лінії, їх зміст |
«Людина» (пізнання себе, своїх можливостей; здорова і безпечна поведінка); «Людина серед людей» (стандарти поведінки в сім’ї, в суспільстві; моральні норми; навички співжиття і співпраці);
«Людина в суспільстві» (громадянські права та обовязки як члена суспільства. Пізнання свого краю, історії, символів держави. Внесок українців у світові досягнення); «Людина і світ» (толерантне ставлення до різноманітності світу людей, культур, звичаїв); «Людина і природа» (пізнання природи; взаємозв’язок об’єктів і явищ природи; рукотворний світ людини) |
«Я пізнаю природу»( Обирає у найближчому оточенні те, що цікаво дослідити), «Я у природі»( Виявляє та описує очевидні зв’язки у природі; пояснює, чому потрібно їх враховувати у життєдіяльності людини), «Я у рукотворному світі». |
У них є спілтне це пізнання себе та природи навколо себе, пізнання свого краю, шанобливе ставлення. |
Засоби інтеграції в процесі реалізації програми «Я досліджую світ» |
˗визначення цілей навчання; ˗створення картки понять з інших предметів (асоціативної павутинки, курсів, галузей, які допоможуть досягти цілей); ˗структурування програми за темами; ˗вибір діяльності учнів, яка забезпечить інтегроване навчання; ˗розроблення показників досягнення очікуваних результатів |
Завдання дослідницького характеру: Дослідження-розпізнавання Дослідження-спостереження Дослідження-пошук |
Спільне є те що діти проводять дослідження, спостереження. |
Структура та зміст навчального матеріалу |
Типова навчальна програма дає змогу вчителеві самостійно обирати й формувати інтегрований та автономний спосіб подання змісту із освітніх галузей Стандарту, добирати дидактичний інструментарій, орієнтуючись на індивідуальні пізнавальні запити і можливості учнів (рівень навченості, актуальні стани потреб, мотивів, цілей, сенсорного та емоційно-вольового розвитку). |
Природа навколо мене. Жива й нежива природа. Як людина пізнає світ. Україна – моя країна. Рідний край. Природа рідного краю. Моє місто (село). Моя адреса. Людина і довкілля. Природні, штучні та рукотворні об’єкти, їхнє значення для людини. Рукотворні тіла та матеріали, їхні властивості. |
|
Завдання 3.
Зробити висновки аналізу програм О. Я. Савченко та Р. Б. Шиян
Висновок: я розвинула уміння робити аналіз навчальних програм, а також самостійно опрацювати методичну літературу. Також я сформувала принцип побудови та змісту, та дізналась багато чого нового.