Виклики часу зумовили розроблення Концептуальних засад реформування середньої освіти – документа, який проголошує збереження цінностей дитинства, необхідність гуманізації навчання, особистісного підходу, розвитку здібностей учнів, створення навчально-предметного середовища, що в сукупності забезпечують психологічний комфорт і сприяють вияву творчості дітей. ВИКЛИКИ, ЩО СТОЯТЬ ПЕРЕДПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ
існуюють великі відмінності між школами, які територіально, соціально і демографічно працюють у різних умовах;недостатньо розвинена мережа дошкільних закладів;умови навчання дітей, особливо 6-річних першокласників, у переважній більшості закладів освіти не відповідають психофізіологічним особливостям розвитку учнів;з кожним роком збільшуються ризики погіршення фізичного та психологічного здоров’я дітей, що вимагає перегляду режиму їхньої навчальної праці;Проблеми вітчизняної системи освіти та її основоположної ланки – початкової освіти
значно збільшилась кількість дітей, які потребують особливого і тривалого психолого-педагогічного супроводу, логопедичної, соціальної і медичної допомоги;у сільській місцевості якість освіти не витримує конкуренції із міською, – про це свідчать результати ЗНО, відсутність школярів в олімпіадному русі та ін.;вимагає змін навчальне забезпечення – більшість підручників залишаються застарілими з огляду на інноваційні результати початкової освіти.
• повне і своєчасне охоплення навчанням усіх дітей молодшого шкільного віку;• різнобічне використання досягнень дошкільного періоду;• осучаснення та оздоровлення освітнього середовища;• впровадження методик особистісно і компетентнісно зорієнтованого навчання, виховання і розвитку молодших учнів;• технологічність методик навчання;• моніторинговий супровід освітнього процесу;• адекватна підготовка педагогічних кадрів тощо. ЧИННИКИ ЯКІСНОЇПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ
1 Новий зміст оствіти, заснований наформуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві.2 Умотивований учитель, який маєсвободу творчості й розвивається професійно.3 Наскрізний процес виховання, який формує цінності.4 Децентралізація та ефективне управ-ління, що надасть школі реальну автономію. ФОРМУЛА НОВОЇ ШКОЛИ СКЛАДАЄТЬСЯ З ДЕВ’ЯТИ КЛЮЧОВИХ КОМПОНЕНТІВ:
5. Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками. 6. Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.7. Нова структура школи, яка дає змогудобре засвоїти новий зміст і набутикомпетентності для життя.8 Справедливий розподіл публічнихкоштів, який забезпечує рівний доступусіх дітей до якісної освіти.
9. Сучасне освітнє середовище, якезабезпечить необхідні умови, засоби ітехнології для навчання учнів, освітян,батьків не лише в приміщенні навчального закладу. Ключові компетентності, визначені «Рекомендаціями Європейського парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей освіти впродовж життя» (18.12.2006).
СПІЛКУВАНЯДЕРЖАВНОЮ ІНОЗЕМНИМІМОВАМИМАТЕМАТИЧНАКОМПЕТЕНТНІСТЬОСНОВНІКОМПЕТЕНТНОСТІУ ПРИРОДНИЧИХНАУКАХ ІТЕХНОЛОГІЯХІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВАКОМПЕТЕНТНІСТЬУМІННЯ ВЧИТИСЯВПРОДОВЖ ЖИТТЯІНІЦІАТИВНІСТЬ ІПІДПРИЄМЛИВІСТЬСОЦІАЛЬНА ТАГРОМАДСЬКАКОМПЕТЕНТНІСТЬОБІЗНАННІСТЬ ТАСАМОВИРАЖЕННЯУ СФЕРІ КУЛЬТУРИЕКОЛОГІЧНАГРАМОТНІСТЬ ІЗДОРОВЕ ЖИТТЯВМІННЯ ЧИТАТИУМІННЯДОНОСИТИДУМКУКРИТИЧНЕМИСЛЕНЯЛОГІЧНИЙЗАХИСТ ПОЗІЦІЇІНІЦІАТИВНІСТЬПРОБЛЕМИ,РИЗИКИ ІРІШЕННЯЕМОЦІЙНИЙІНТЕЛЕКТРОБОТА ВКОМАНДІ
Педагогіка партнерства (співробітництва) ґрунтується на принципах гуманізму й творчого підходу до розвитку особистості. Її метою є створення новогогуманного суспільства, вільного від тоталітаризму і офіціозу. Головним завданням педагогіки партнерства є подолання інертності мислення, перехід на якісно новий рівень побудови взаємовідносин між учасниками освітнього процесу.
повага до особистості; доброзичливість і позитивне ставлення; довіра у відносинах; діалог – взаємодія – взаємоповага; розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього);принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей. Принципипартнерства
• відсутність адміністративного контролю, який обмежує свободу педагогічної творчості;• активність учнів у навчальному процесі, орієнтація на інтереси та досвід учнів, створення навчального середовища, яке б перетворило навчання на яскравий елемент життя дитини;• практична спрямованість навчальної діяльності, взаємозв’язок особистого розвитку дитини з її практичним досвідом;• відмова від орієнтації освітнього процесу на «середнього» школяра і обов’язкове врахування інтересів кожної дитини;
• виховання вільної незалежної особистості;• забезпечення свободи і права дитини в усіх проявах її діяльності, урахування її вікових та індивідуальних особливостей, забезпечення морально-психологічного комфорту дитини;• впровадження шкільного самоврядування, яке під свободою і самостійністю дитини передбачає виховання гуманістичних та демократичних ідей і світогляду, необхідних сучасному суспільству.
У Концепції представлено коментар щодо особливостей організації освітнього процесу в школі І ступеню згідно з новою структурою. Так, в початковій школі виділено два цикли навчання: перший – адаптаційно-ігровий (1 – 2 класи); другий – основний (3 – 4 класи). Структураосвітньогопроцесу
Метою першого циклу навчання, відповідно до його назви, буде природне входження дитини в шкільне життя, послідовна адаптація до нового середовища. Метою другого циклу є здійснення навчального процесу з концентрацією педагогічної уваги на формуванні в учнів відповідальності і самостійності; підготовка до успішного навчання в основній школі.