Аналіз виховної роботи за 2018/2019 н. р.

Про матеріал
Допомога вихователям початкових класів шкіл-інтернатів при написанні аналізу виховної роботи
Перегляд файлу

Аналіз виховної роботи

за 2018/2019 н. р.

Вихователя 3 - Б класу

Клименко Н.П.

       "Справжня суть виховної роботи…

        полягає зовсім не у розмовах з дитиною,

        не у безпосередньому впливі на дитину,

        а …в організації життя дитини."

А.С. Макаренко

Виховання – багатогранний і складний процес, значення якого неможливо переоцінити. Він передбачає формування у дитини єдиної системи цінностей і соціальних компетенцій. А це і є ставлення до себе і своїх батьків, відношення до природи, суспільства, своєї країни тощо. Метою виховання є формування морально-духовної життєво компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал.

Протягом року працювала над індивідуальною темою "Формування ціннісних орієнтирів учнів засобами виховання". Згідно з цим були поставлені  такі наступні завдання:

  • виробити у вихованців важливі для життя ціннісні орієнтації, власну позицію, відповідне ставленні до себе і інших;
  • допомогти їм відчути зв’язок свого власного "я" з об’єктивною дійсністю, усвідомити свої потреби;
  • формування правової культури громадянина України, свідоме ставлення до своїх прав і обов'язків;
  • формування свідомого громадянина - патріота української держави;
  • створення умов для розвитку свідомості учнів, відповідальності за свої вчинки;
  • сприяти формуванню найліпших загальнолюдських цінностей, підтримці позитивного мікроклімату у колективі.

Система цінностей визначає зміст виховання – це водночас і суб'єктивний досвід особистості з її ставленнями, цінностями, уміннями, соціальними навичками, способами поведінки, здібностями.

Аналіз розвитку колективу

У 2 Б-класі на початку року навчалось 22 учня. Протягом року вибуло 2 учня – Жаркова Ліза, Сівіцький Вітя. На кінець року навчаються 20 учнів. З них 10 хлопчиків та 10 дівчаток. Соціальна картина класу така: більша частина дітей виховується у повних сім’ях (12), неповних (8), з них 1 (багатодітна – Білик О.); 1 – (мати - одиначка Ляшко С.), 1- (під опікою – Храпко А.). Є діти – переселенці (Рева О., Степакін А., Храпко А.). Всі діти виховуються у доброзичливій атмосфері. Батьки приділяють багато уваги розвитку та вихованню своїх дітей.

Саме школа забезпечує фізичне, психічне здоров'я дитини, її всебічний гармонічний розвиток, придбання життєвого досвіду.

Однією з актуальних проблем є збереження і посилення здоров'я дітей. А психічне здоров'я - це показник успішного розвитку особистості. Тому в процесі навчання  дитини було організовано співробітництво батьків з учителями. Соціально-психологічна адаптація до школи у різних дітей відбувається не однаково, відповідно до віку, стану здоров'я, стилю виховання в сім'ї, сімейних взаємин, рівня розвитку у дитині ігрових навичок, контактності, доброзичливості.

В жовтні проведено обстеження рівня вихованості учнів. Прийняли участь 22 учня. Результати дослідження показали: середній рівень вихованості - 1 учень (4,6%) Новохатська Вікторія. Явно визначається група с достатнім рівнем вихованості - 5 учнів (23%), з високим - 16 учнів (73%). Збільшилась кількість учнів (на 7%), які мають високий рівень; (на 6,5% кількість учнів, які мають достатній рівень вихованості).  В квітні у дослідженні брали участь 19 учнів і 19 батьків. Результати опитування показали, що основна група вибірки мають високий рівень вихованості – 16 учнів (84%). Ясно простежується група з достатнім рівнем вихованості – 3 учня (16%), з середнім рівнем – немає. Новохатська Віка у листопаді зламала ногу і весь рік не ходила в школу. В опитуванні участь не приймала.

Однією з головних задач виховної роботи є робота по формуванню класного колективу. Протягом року намагалася створювати в класі доброзичливу атмосферу і довірливі відносини один до одного. Одночасно підводила дітей до розуміння необхідності їх спільної участі у справах через колективну і групову діяльність. У класі переважає стабільний діловий тон настрою. Успіхи та невдачі товаришів викликають співпереживання, співчуття окремих учнів класу. Простежуються рівні стосунки між дітьми. Учні в класі життєрадісні і дуже активні.

Чудово себе почувають в школі – Білик О., Храпко А., але вони відчувають труднощі в навчанні. Максименко М., КорольчукС., гарно справляються з навчанням, але мають нестійкий емоційний фон, відчувають перевтомлення або збудження.

Клас об’єднує єдність цілей та інтересів. В колективі покладено початок самоврядуванню. У навчальному році було обрано актив класу (мер – Максименко М., заступник – Алагірова С., староста Салгалов С., фізорг – Кононович Г.) і розподілені доручення. Діти виконували разові доручення, вчилися чергувати в класі та їдальні. У класі розвинені взаємодопомога, дружелюбність, взаєморозуміння.

Особистісно-орієнтовний підхід - це розвиток і саморозвиток дитини, становлення її як особистості, з урахуванням індивідуальних особливостей інтересів та можливостей. Індивідуальна робота керується наступними принципами:

  •  повага до самооцінки особистості дитини;
  •  долучення дитини до всіх видів діяльності для виявлення її здібностей і якостей характеру.

 В класі проведені вибори активу, кожна дитина має одноразові та постійні доручення. Лідерами класу є - Рева Оля, Максименко Маргарита,  Алагірова Соня, Салгалов Саша, Грушник Орина.

 Значну увагу приділяю у своїх вихованців комплексу особистісних якостей і рис характеру (чесність, порядність). З цією метою щоденно проводжу бесіди та роз’яснювальну роботу, прагну обговорити кожний маленький чи великий інцидент, що трапляється у класі та спонукаю своїх вихованців до адекватних висновків щодо даної ситуації. Діти мене розуміють, підтримують, прислухаються до зауважень та порад.

Аналіз розвитку учнів класу

Основною метою виховної діяльності є створення оптимального соціально-культурного мікроклімату в колективі, який би сприяв творчому саморозкриттю, саморозвитку; дозволяв би їм легко освоїтися у своєму виховному просторі, спонукав би їх до діяльності, яка б дозволяла вступати в реальні відносини з оточуючим світом.

Деякі учні відвідують позашкільні гуртки:  Полонська В., Папакіна А., Мурашко М., - танці; Алагірова С., - драмгурток, Кононович Г., Грушник ., Максименко М. - спортивна гімнастика, Степакін А., - футбол, Мєнглебей М., Салгалов С., Степанов С. – плавання.

Труднощі в навчанні присутні у  Корольчука С., Храпко А., Білика О.. Ці школярі швидко втомлюються, навчальна мотивація не сформована, психіка не стійка.

Самі старанні і прилежні учні - Ляшко Слава, Зейбель Настя, Максименко Маргарита, Мурашко Маріанна, Салгалов Саша, Полонська Вероніка, Рева Оля,  Степакін Артем, Юрченко Мишко. Вони не тільки серйозно відносяться до своїх обов'язків, організовані, відповідальні, але й приймають активну участь у всіх класних та шкільних заходах.

Велика частина учнів спокійно приймають і виконують Правила для школярів. В класі має перевагу стабільний, діловий настрій. Є діти прихильні до порушення дисципліни (Білик О., Мєнглебей М., Покатаєв А.,Степанов.  )

В цілому в класі спостерігається здорова, робоча атмосфера.

 Більшість учнів класу спокійно сприймають і виконують Правила  для учнів. Ставлення до норм поведінки у школярів є позитивним, але не надто стійким.   Такі учні, як Мєнглебей М, Білик О., Покатаєв А., Степанов А.  іноді створюють конфліктні ситуації в спілкуванні з однолітками. Але в різних ситуаціях можливі компроміси. Робота з цими дітьми проводилася протягом усього року. Класний керівник, вихователь, практичний психолог регулярно проводили з дітьми та їх батьками бесіди. Протягом року ми поступово вивчаємо обставини життя в сім'ї, методи виховання, взаємини членів сім'ї. Спільно з батьками шукаємо шляхи впливу та корекції поведінки цих учнів. Таких дітей ми намагаємося постійно залучати в трудові справи класу. Є невеликі зміни в поведінці цих дітей.

 Учнів класу пов'язують спільні інтереси: навчання, спорт, танці, мистецтво. Товаришують і в школі й поза нею. Яскраво виражено декілька подружніх груп, що містять і хлопчиків і дівчаток.

       Взагалі діти емоційні, активні, жваві. Практично всі зрозуміли і прийняли шкільне життя. У класі всі учні виконують режимні моменти, санітарно-гігієнічні вимоги, відчувають себе комфортно. В основному діти легко й радісно йдуть на контакт.

Використані форми роботи     

Виховна система класу орієнтована на окрему особистість, виявлення у кожного вихованця своєрідної «вишуканості», яка відрізняє його від інших. Тому виховання учнів здійснюється в контексті національної та загальнолюдської культури. Виховна робота в класі - цікава і різноманітна, поєднує в собі традиційні форми та методи роботи: класні години спілкування, свята, конкурси, виставки творчих робіт, відкриті розмови, ігри-подорожі, ситуативно-ролеві ігри, спортивні змагання та інше. Нетрадиційні: проекти, анкети, пошукові ігри, участь у громадських акціях. Також відвідувала уроки з метою спостереження за учнями, спілкувалася з вчителями-предметниками про поведінку дітей, проводила анкетування, тестування по вивченню особливостей дітей.

У виховній роботі залучаємо учнів до різноманітних форм творчої та суспільно-корисної діяльності: пізнавальної, оздоровчої, трудової, художньо-естетичної, спортивної, ігрової, екологічної, яка зорганізується в позакласний час, в години відпочинку. Для цього працюємо по всіх напрямках навчальної роботи.

У кожному виду діяльності планується об'єднання загальних, групових та індивідуальних форм роботи. Всі форми роботи відповідають віковим нормам, інтересам, запитам і потребам особистості учнів. Всі діти активно беруть участь у всіх шкільних та класних справах.    

Аналіз результативності виховної роботи

 Для реалізації поставлених завдань складено план роботи на рік, в якому враховуються особливості дітей за віком. Кожна дитина - це індивідуальність, тому при виборі технологій керувалася такими принципами, як диференціація, індивідуалізація, гармонізація.

План виховної роботи на семестр розписан по напрямках за тижнями. Кожний тиждень має свою назву. Протягом року велася виховна робота, яка поєднувала як традиційні форми роботи (бесіди, години спілкування, виховні години, інформаційні хвилинки), так і нетрадиційні (тестування, інтерактивні ігри, робота над проектами).

 Формування ціннісного ставлення до себе відбувалось через пропагування здорового способу життя, застосування здоров’язберігаючих технологій, проведення бесід з техніки безпеки, профілактики дитячого травматизму, проведення тематичних виховних годин "Сам удома", "Шкідливі звички", Небезпечний вогник", "Мандрівка в країну дорожніх знаків".

Формуванню ціннісного ставлення до праці сприяли виховні години на тему "Книжкова лікарня", "Я господар школи", "Пташині комори", "Професії батьків" та інші; перевірки стану підручників, чергування по класу та їдальні.

 З метою формування ціннісного ставлення до природи з учнями класу проводилися екскурсії в природу, тематичні бесіди "Бережіть первоцвіти", "Життя птахів взимку", виставки малюнків, екологічна вікторина "Буду я природі другом". Учні нашого класу брали участь у Всеукраїнському конкурсі "Колосок", "Соняшник".

 Формування ціннісного ставлення до культури та мистецтва відбувалося через проведення свят: "Козацькі розваги", "День захисника Вітчизни", "Осінній бал", "Новорічний ранок", "Різдвяні свята", "Свято мам", "Перший та останній дзвоник" та інші. Протягом року діти відвідували бібліотечні уроки, театральні вистави. Крім цього, брали активну участь у шкільних заходах, конкурсах.

  З метою формування ціннісного ставлення до суспільства і держави відповідно до всесвітніх історичних дат, пам’ятних подій нашої держави і міста проводились різноманітні заходи: Єдиний урок миру, Флешмоб "Хай взлітають до неба білі голубі", До дня пам’яті жертв голодомору та політичних репресій, година спілкування "Ціна чужої війни", Незабутній Шевченко, До дня пам’яті та примирення, інформаційні хвилинки до пам’ятних дат. Крім цього одним з напрямків виховної роботи з класом було превентивне виховання, проведення роботи щодо попередження скояння правопорушення неповнолітніми. В рамках тижня правових знань були проведені виховні години: Урок чемності – правила поведінки в школі, Знай свої права.

Аналіз педагогічної взаємодії з сім'єю

       Робота з батьками - один із основних та найскладніших напрямків роботи. Протягом року  постійно велася робота з батьками, мета якої – дати психолого – педагогічні знання через батьківські збори, консультації з соціальних питань, з  питань між дітьми і дорослими в окремих сім'ях, індивідуальні бесіди з питань навчання і виховання дітей, збереження і зміцнення здоров'я.

        Робота з батьками ведеться за принципом взаєморозуміння, відкритості, дружелюбності. Ми з вчителем постійно підтримуємо телефонний та особистий контакт для з’ясування причини відсутності на уроках та з організаційних питань. У тісному контакті  працюємо з батьківськім комітетом. У трикутнику партнерства "учні – учителі – батьки" сім’я є надзвичайно важливою ланкою. Якщо батьки мають свій погляд на певну проблему і цей погляд кардинально відрізняється від точки зору вчителя, то перевага найчастіше буде на боці батьків. Тому в першу чергу співпрацюємо з батьками,  стараємося налагодити такі стосунки з батьками, які ґрунтуються на взаємоповазі та довірі.

З ранніх років у дітей необхідно формувати уявлення про хорошу дружну сім'ю. Ми частіше зустрічаємося з батьками не тільки на батьківських зборах, але  і на святах, класних годинах, ігрових програмах. В сім'ї виховується не тільки особистість, але і громадянин своєї країни. І тут доречні слова В.А. Сухомлинського, який казав про те, що "… якщо дитина не любить батька і матір, то вона  не може любити свою Батьківщину". Сім'я надавала і продовжує надавати значний вплив на процес розвитку особистості дитини. А отже, зробити батьків активними співучасниками педагогічного процесу - це важлива і відповідальна наша задача:

  •  вивчення сімей учня;
  •  педагогічне освіта батьків;
  •  педагогічне керівництво діяльністю батьківського комітету класу;
  •  забезпечення участі батьків у підготовці та проведенні КТД;
  •  індивідуальна робота з батьками;
  •  інформування батьків про хід та результати навчання, виховання та розвитку учнів.

 Батьки ніколи не залишаються поза стороною творчих справ нашого класу. Вони стають не тільки глядачами, помічниками, організаторами різних заходів, але й самі приймають активну участь у конкурсах малюнків по ПДР, ППБ, плакатів, тижня  початкової школи, підготовці позакласних заходів. Батьківський комітет (Алагірова Л., Рева І., Степакіна Т.) надає  допомогу в організації свят, екскурсій, відвідування театрів, вистав. Найцінніше - це допомога в доповненні матеріально-технічної бази класу та школи в цілому.

 Для батьків підготовлені рекомендації:

  • Що повинен знати батько другокласника
  • Режим дня в житті молодого школяра
  • Правила та норми поведінки в школі
  • Навички самообслуговування дитини
  • Підтримка дитини при виконанні домашнього завдання
  • Якщо дитина млява
  • Якщо у дитини важкий характер
  • Діти та телебачення
  • Як виховувати у дитини любов до читання
  • Виховання у сім'ї поваги до праці.

А також проводяться індивідуальні бесіди з батьками. З метою огляду житлових умов  відвідані сім’ї переселенців Реви Ольги, Степакіна Артема, Храпко Ангеліни, багатодітної сім’ї - Білика Олега. Проведено анкетування батьків з метою оцінки якості вихованості учнів. В цьому році проводилися індивідуальні бесіди з батьками: Покатаєва А., Білика О., Степанова С., Мєнглебея М. з приводу створення конфліктної ситуації з однолітками. Були надані рекомендації. З приводу виконання домашніх завдань у вихідні дні були надані рекомендації батькам Грушник О., Білик О., Степанову С., Храпко А., Алагіровій С.. Завдяки участі батьків і творчості дітей були виконані виставки малюнків та саморобок. Потрібно відзначати таких батьків: Степанову О., Білик О., Полонську М., Мурашко А., Степакіну Т., Реву І., та інших.

 

Проведено чотири батьківських збора

  • Фізичний розвиток у школі та дома   вересень
  • Агресивні діти: причини та наслідки   грудень
  • Покарання і заохочення в родині     лютий
  • Підсумки навчального року. Організація     літнього відпочинку                                                                      травень

Практика роботи з батьками зміцнює зв'язки батьків і дітей, дозволяє учням розвивати можливості співпраці, творчого самовираження та упевненості у собі.               

Завдання виховної роботи на наступний навчальний рік

Аналіз виховної роботи показав, що найбільш яскраво у учнів проявляються такі якості: любов до природи, любов до праці, естетичний смак,любов до близьких та друзів. Особистісні якості, як відношення до школи та прихильність, трохи нижче.

Вихованість - це якість особистості, що визначається у повсякденній поведінці людини, її відношення до інших людей на основі поваги та доброзичливості. Основною функцією є формування інтелектуальних, емоційних, ділових, комунікативних здібностей учнів до активно-ділової взаємодії з навколишнім середовищем. Вирішення основних завдань виховання повинно забезпечувати формування особистого ставлення до оточуючих, ухвалення етичних, естетичних та моральних норм.

Моя мета забезпечити їх фізичний, розумовий, духовний, моральний, інтелектуальний розвиток, збагачуючи їх емоційно. За підсумками року можна зробити висновок, що загальний психологічний фон в класі сприятливий. Хлопці та дівчата дружні, уважно відносяться друг до друга, до старших. Обов'язкові зобов'язання виконуються в строк, учні з готовністю відгукуються на прохання вчителя та вихователя.

              Виходячи з спостережень за дітьми, підсумків опитування, діагностики, були виділені первинні завдання розвитку та виховання учнів:

  • корекцію формування особистості дитини відповідно за  зростаючими суспільними вимогами;
  • формувати особистісні якості в поведінці дитини: працьовитість, цікавість, справедливість, сумлінність, безкорисність, чуйність, ввічливість, скромність;
  • працювати над вдосконаленням психічних процесів: увазі, пам'яті, мислення, розвивати самостійність та інтерес до знань;
  • удосконалювати пізнавальну активність ;
  • виховувати у учнів потреби до розширення свого культурного кругозору; 
  • створювати умови для спілкування та колективної творчої діяльності учнями класу;
  • продовжувати роботу з формування самоврядування.

    Завдання,які були поставлені на початку року, виконані. В нашому класі

 абсолютно всі учні не загубили інтерес до навчання, до школи. У більшості учнів, що навчаються, у мріях та думках про школу, як про другий будинок, зійшлися з реальністю.

 Таким чином, аналіз виховної роботи у відповідності до цілей та завдань показує, що проведена робота сприяла об'єднанню учбового колективу, інтелектуальному, моральному та фізичному становленню особистості.

 Щоб виховна робота впроваджувалася поза планом та системно, позначені наступні завдання:

  1. Виховання та розвиток вільної життєлюбності таланливої особистості, збагаченої науковими знаннями про природу та людину, готової до творчої діяльності та моральної поведінки.
  2. Формування дитячого колективу. Виховання почуттів дружби та творчості, чесності та інших моральних якостей, пов'язаних з поняттям "що таке добре і що таке погано"
  3. Формування соціальної та комунікативної компетенції молодших школярів засобами навчальних предметів.
  4. Всебічне підвищення дисципліни у класі, роз'яснення "Правил для учнів", привчання дотримуватися режиму роботи дня, добросовісне виконання громадських доручень.
  5. Укріплення здоров'я учнів, прищеплення любові та інтересу до фізичного виховання та спорту, запобігання шкідливим звичкам, організація безпеки життєдіяльності учня.
  6. Виховання гармонічного відношення до природи, відповідальності за збереження навколишнього середовища.
  7. Роз'яснення учням значення і корисності праці дорослих, виховання поваги до праці, прищеплення навичок самообслуговування.
  8. Виховання у учнів патріотичних почуттів, розвиток інтересу до вивчення минулого нашої України.
  9. Конкретизація художньої творчості учнів, розвиття творчих здібностей, виховання доброзичливості та чуйності.
  10. Виховання законослухняного громадянина, відповідального за своє життя і здоров'я.

 

1

 

docx
Додано
21 січня 2020
Переглядів
1731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку