Анотація
Автор презентує розроблену систему заходів та узагальнює актуальні питання щодо підготовки випускників закладу до ЗНО, аналізує результати іспитів, виявляє причини та проблеми усунення недоліків, пропонує корекційну діяльність та шляхи підвищення якості знань здобувачів освіти.
Представлений матеріал допоможе колегам зробити аналіз отриманих знань учнів з предметів, сильні та слабкі сторони педагогів, якісної підготовки до участі в ЗНО.
Багато чого не зробиш, поки не вивчишся. Але багато треба зробити, щоб навчитися.
Конфуцій
Результати ЗНО - 2021, аналіз та шляхи підвищення якості знань випускників Новогродівського ЗЗСО І-ІІІ ст.№ 10 ім. Тараса Шевченка
Провідним завданням закладів у сучасному житті є боротьба за якість освіти. Якість знань це одна із основних задач, яка включає в себе навчання і виховання здобувачів освіти та являє собою систему показників знань, умінь і навичок, норм ставлення до світу і один одному.
На протязі 2020-2021 навчального року адміністрацією та керівниками шкільних методичних об′єднань велася цілеспрямована робота з підготовки випускників 9-х та 11-х класів до ДПА та ЗНО. Було розроблено систему заходів щодо якісної підготовки до іспитів за наступними напрямками діяльності закладу:
Результати ДПА і ЗНО надають об′єктивну і незалежну оцінку якості підготовки випускників до іспитів. Моніторинг є механізмом відстеження ефективності практики співпраці педагога і дитини з освоєння їм освітньої програми і усвідомлення особистісного зростання.
Особливу увагу в діяльності закладу займає якість знань з предметів, які виносяться на ЗНО та здійснення систематичного контролю керівництвом щодо засвоєння навчального матеріалу старшокласниками, а саме:
Практика останніх років показала, що особливу роль грає інтелектуальної-психологічна готовність. Дослідники виділяють наступні характеристики, які допожуть зміцнити особистість:
- надання допомоги дітям у розподілі навчального матеріалу та визначення щоденної завантаженості;
- формування працездатності;
- використання ресурсів особистої пам′яті, упевненості у своїх силах;
- установці на успіх, розвиток зрілої особистості.
3. Складання іспитів
Зовнішнє незалежне оцінювання в нашому закладі складало 32 випускника, одна з учениць з непідконтрольної Україні території, навчалася за екстернатною формою. Одинадцятикласники цього року на 100% відмовилися від проходження ДПА. В закладі випускники навчалися за 2 профілями: 11 А- математичний, 11 Б – філологічний. Впродовж року здійснювалося постійне інформування учнів 11 класу та їх батьків з питань підготовки до ЗНО, де розглянуті питання нормативно-правового забезпечення ЗНО, показані та обговорені презентації та відеоролики, рекомендовані МОН України; в кожному кабінеті діяли інформаційні куточки з порадами, детально вивчалися інструкції для учасників ЗНО. Помічником для учнів та батьків в якісної підготовки до іспитів став шкільний сайт з рубрикою « Випускникам-2021 ». Організовано пройшла реєстрація випускників на урокці інформатики . До відома учнів і батьків своєчасно доводилися результати контрольних робіт, виконання тестів, які відображалися в електронних журналах; аналіз робіт з метою виявлення причин невдач учнів і усунення прогалин у знаннях, систематично проводилися додаткові та індивідуально-групові заняття, консультації. Коригувався план роботи заходів з підготовки до ЗНО. 50% випускників виконували завдання Пробного ЗНО.
Вперше ДПА у формі зовнішнього незалежного оцінювання з математики мали проходити всі випускники закладів загальної середньої освіти, а оцінки визначали з урахуванням рівня, на якому особа вивчала цей навчальний предмет: стандарт або профіль, тому учні 11 А класу складали математику на профільному рівні, учні 11 Б класу вибирали українську мову і літературу.
Центр якості освіти України зробили висновок, що Сертифікаційні роботи, використані під час тестування у 2021 році, виявилися якісним інструментом для об’єктивного оцінювання знань, умінь і навичок учасників ЗНО. Це своєю чергою стало дієвим підґрунтям як для визначення результатів ДПА за освітній рівень повної загальної середньої освіти для учнів.
4.1. Випускники закладу складали іспити у формі ЗНО з наступних предметів:
№ з/п |
предмет |
Кількість учнів |
Не склав |
ЯЗ, % |
Порівняння з ЗЗСО №7 |
1 |
Українська мова |
9 |
1 |
44,4 |
-20,1% |
2 |
Українська мова і література |
23 |
2 |
46,8 |
-12,4% |
3 |
Англійська мова |
13 |
4 |
2,6 |
-42,8% |
4 |
Біологія |
3 |
- |
100 |
+33,3% |
5 |
Географія |
18 |
- |
16,7 |
-38,9% |
6 |
Історія України |
17 |
- |
64,7 |
- 3,5% |
7 |
Математика |
26 |
9 |
15,4 |
-8,1% |
8 |
Фізика |
1 |
- |
0 |
0% |
9 |
Хімія |
1 |
- |
100 |
+50% |
Результати якості знань ЗНО випускників 2020-2021 навчального року у порівнянні з 2019-2020 н.р. знизилися з наступних предметів: української мови і літератури, математики, англійської мови, географії.
За результатами річного оцінювання в закладі «Золоті медалі» отримали 3 учня, на жаль не підтвердили свій статус результатами ЗНО:
Середній бал випускників за результатами ЗНО-2021:
5.1. Наші недоліки
Здійснюючи моніторингові дослідження керівництво закладу отримує повну інформацію про результати освітнього процесу в динаміці, бачить, аналізує недоліки в знаннях учнів, сильні та слабкі якості педагогів, корегує наступні дії щодо поставленої мети. Педагогічний колектив проаналізував низькі показники результатів ЗНО-2021, виявили причини та проблеми підготовки випускників до іспитів, а саме:
На підставі отриманих результатів керівництвом закладу приймаються управлінські рішення щодо підвищення якості знань учнів в цілому, особливо випускників та розробляються заходи, щодо усунення негативних показників, а саме:
- здійснювати об'єктивне оцінювання результатів освітньої діяльності відповідно до нормативних вимог;
- виявляти психологічну готовність випускників, демонструвати сформовані знання й уміння в незвичайній обстановці; - оптимізувати форми і методи організації освітнього процесу з урахуванням пізнавальних завдань з метою засвоєння основної частини матеріалу на уроці; - організувати обмін досвідом учителями-предмениками; 3. Інформаційно-роз'яснювальна робота з учасниками освітнього процесу: - систематично обновлювати матеріали шкільного сайту, прививати навички роботи у форматі ЗНО (у формі дистанційного навчання на форумі сайту, онлайн-тестування); - удосконалювати роботу випускників в підготовці до ЗНО через элективні курси, додаткові та індивідуально-групові заняття, залучення ресурсів дистанційних технологій навчання;
- соціальній службі закладу організувати роботу щодо психологічного супроводу випускників та консультування батьків із підготовці до ЗНО;
- організувати психологічний супровід учнів, які знаходяться в групі "Ризик".
Висновок: Головною метою на сучасному етапі навчання педагогічний колектив вважає допомогти кожній дитині досягнути певних успіхів, реалізувати духовні, комунікативні, пізнавальні й творчі потреби .
Якість освіти "задає" якість життя людини і суспільства. І наше з вами завдання - і спільно, і кожному - шукати шляхи підвищення якості освіти, адже тому що це результат діяльності школи, тобто нашої з вами роботи.