Тема: «Анатолій Костецький «Косички», «Сонечкова мама». Загальні відомості про А. Костецького (аудіювання). Виразне читання віршів. Узагальнення знань і уміньучнів із розділу. Закріплення умінь писати літери з похилою лінією із заокругленням вгорі та внизу – У, Ч,И, Й, Ш, Ц, Щ. Письмо складів і речень із ними»
Мета: познайомити учнів з письменником А.Костецьким; вдосконалювати навички читання; розвивати зв’язне мовлення; дрібну моторику рук; виховувати любов і повагу до книги.
Тип уроку: урок з використанням ІКТ
Обладнання: Портрет письменника, картка з анаграммами, Буквар, інтерактивна дошка
Хід уроку:
І Організаційна частина
Повинні бути завжди в порядку:
Ручки, книжки і зошити.
А девіз у нас такий:
«Все, що треба, - під рукою!»
ІІ Основна частина
1. Вступна бесіда.
- Сьогодні ми вивчатимемо вірші поета, якого ви добре знаєте, бо вже не раз читали його вірші і навіть вивчали напам’ять. Давайте в цьому переконаємося.
- Погортайте сторінки першої частини букваря. Прочитайте вірші, що знаходяться на с. 45 («Я усіх і все люблю»), с. 69 («Просто»), с. 98 («Гроза»), с.110 («Школа»). Хто написав усі ці вірші? (Анатолій Костецький.)
- Знайдіть, який вірш Анатолія Костецького ми читали не так давно в розділі «Батьківщина» в другій частині букваря.
- Який вірш цього поета ми читали на минулому уроці?
- Розгляньте світлини. На них зображений Анатолій Георгійович Костецький – письменник, поет, перекладач. Перші два портрети були зроблені тоді, коли він навчався в Київському університеті і потім викладав у ньому мову студентам. З інших двох світлин на вас дивиться письменник, який обрав літературу замість науки.
2. Демонстрація портрету письменника на інтерактивній дошці
3 . Розповідь учителя з елементами бесіди.
Анатолій Георгійович Костецький народився в сім’ї вчителів. Про це згадував поет із гумором: «Дитинство було важким: класний керівник — тато. Нормальні діти після школи відпочивали від учителів, а у школі — від батьків, а в мене вчителі і вдома й у школі».
Читати Анатолій Костецький навчився в 4 роки, писати — в 5. У цей же час він навчився грати в шахи, плавати. І була в нього мрія. Коли його, ще малого, запитували, ким він хоче стати, він упевнено відповідав: «Письменником».
- Ким були батьки Анатолія Костецького?
- Чи подобалося це хлопчику?
- У скільки років він навчився читати? Писати?
- Чого він ще навчився?
- Ким мріяв стати?
Анатолій Костецький став таки улюбленим поетом дітвори. Він написав для дітей книжки, сповнені добра і гумору. За них поет був нагороджений преміями імені Миколи Трублаїні, імені Олександра Копиленка та однією з найвищих літературних нагород України — премією імені Лесі Українки за літературно-мистецькі твори для дітей та юнацтва.
4. Розгляд книжок, ілюстрацій у них.
5. Читання статті про Анатолія Костецького.
Учні напівголосно читають у букварі (с. 57) текст «Анатолій Георгійович Костецький». Діти відповідають на запитання до прочитаного.
- Ким автор мріяв стати в дитинстві?
- Коли навчився читати і писати?
- Чим ще полюбляв займатися?
- Для кого і про кого писав свої твори?
Учні розглядають обкладинки книжок, поданих унизу сторінки букваря, читають їхні назви, уточнюють, які з них уже відомі, які читали.
6. Фізкультхвилинка
7. Робота на дошці
8. Повторення групи великих писемних літер.
- На минулому уроці ми з вами повторили написання всіх малих букв. Сьогодні ми почнемо писати великі літери, об’єднувати їх за спільними основними елементами.
- Виберіть із писемної абетки всі букви, що починаються з похилої лінії із заокругленнями вгорі і внизу. Зверніть увагу: ця лінія може бути довгою і коротшою.
Учні вибирають і називають букви, записують їх на дошці.
- Розгорніть прописи (с. 58), перевірте, чи всі літери ми вибрали правильно.
- Скільки великих писемних букв написано на першому рядку в прописах?
- Чим схожі і чим відрізняються букви У – Ч, Ч – И, И – Й, И – Ш, И – Ц, Ш – Щ, Ц – Щ?
Після уточнення однакових і різних елементів у парах великих літер учні пишуть букви на вільному рядку під зразком.
9. Списування з друкованого шрифту.
- Прочитайте два останні рядки з вірша Анатолія Костецького «Косички».
А що я теж красивий –
То це помітно й так!
- Що змінилося б у реченні, якби його говорила дівчинка? (Я красива.)
Діти списують із букваря рядки вірша, дівчатка змінюють форму слова красивий на красива.
ІІІ Підсумок уроку
РЕФЛЕКСІЯ
- Про яких письменників дізналися, читаючи твори, вміщені в розділі «Вони писали для тебе»?
- Хто з авторів писав оповідання, казки, вірші, повісті для дітей, повісті-казки?
- Які з творів вам сподобалися більше? Чому? Хто їх написав?
- Оцініть свої знання з розділу за шкалою досягнень, оберіть відповідний смайлик.