"Андрій Малишко – поет-співець"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури у 7 класі на тему: "Андрій Малишко - поет-співець".
Перегляд файлу

Михайлюк Аліна,

402 група

 

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

7 КЛАС

Тема: Андрій Малишко – поет-співець.

Мета:

  • ознайомити з життєвим і творчим шляхом А. Малишка; охарактеризувати його пісенну творчість; проаналізувати «Пісню про рушник» та «Чому сказати й сам не знаю»;
  • розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезії, визначати і коментувати їх мотиви, аргументовано висловлювати власні роздуми;
  • виховувати почуття любові, пошани до творчості А. Малишка, шанобливе ставлення до матері, до рідного дому; виховувати особливу повагу до вишивки через призму національної ідентичності .

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійна дошка, портрет, світлини, музичний супровід.

Хід уроку

 

Україно моя, мені в світі нічого не треба,
Тільки б голос твій чути і ніжність твою берегти.

  Андрій Малишко    

  1. Організаційний момент.

Слово вчителя. «Малишко – поет-співець не тому, що й вірші писав, і прочуло співав, а тому, що його поетичне слово співуче», - так писав про Андрія Самійловича його друг, письменник Юрій Смолич.

  1. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя. Український народ – це народ пісенний. Хто ж не любить пісню? Давайте пригадаємо, а що ж таке пісня? Пісня – це жанр писемної поезії, призначений для співу.  А які народні пісні ви знаєте? Багато авторських пісень так полюбилися українцям, що стали народними.

Рубрика «Це цікаво». Слова до “Ніч яка місячна” написав відомий український поет Михайло Старицький. Пісню «Ой у лузі червона калина» створив  відомий поет та режисер Українського театру “Руська бесіда” Степан Чарнецький у 1914 році. Нещодавно історики дізналися ймовірних авторів пісні «Лента за лентою» – Микола Сорокаліта (слова) та Василь Заставний (музика). 

До цього списку ми додамо відому «Пісню про рушник» Андрія Малишка, з історією створення якої ми сьогодні познайомимось.

  1. Перевірка домашнього завдання.

Слово вчителя. Вдома ви мали виконати дещо творче, але легке завдання: за бажанням намалювати ваших матерів або бабусь. Ці роботи нам знадобляться для наступного уроку.

  1. Оголошення теми, мети уроку.

Слово вчителя. Тема нашого уроку звучить так: Андрій Малишко. Життєпис та пісенна творчість.  Ми повинні ознайомитися з життєвим і творчим шляхом А. Малишка; охарактеризувати його пісенну творчість; проаналізувати «Пісню про рушник» та «Чому сказати й сам не знаю?».

  1. Сприяння і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Дещо про життєпис Андрія Малишка.

Слово вчителя. «Переді мною був молодик, трохи, може, приземкуватий, але широкий, кремезний в плечах і грудях…Малишко співав, акомпонуючи собі на баяні. Його вузькі очі то мрійливо мружилися, то раптом широко розпанахувалися, війнувши густими віями», - таким бачили Андрія Малишка друзі, зокрема Юрій Смолич.

У південно-західній частині селища Обухів, що на Київщині, у невеличкій садибі з діда-прадіда мешкають Малишки. Чоботарським ремеслом прославився дід Микита і три його сини — Микита, Самійло та Гнат. Сім’я Самійла Малишка, у якій народився майбутній поет, була великою: батько з матір’ю, бабуся і одинадцятеро дітей. Клаптик землі, який дістався у спадок Самійлові Микитовичу, та незначні доходи сільського шевця не завжди могли прогодувати сім’ю. Тому інколи доводилось йому йти на заробітки в каховські степи, у далеку Таврію. А був Самійло Малишко кремезний, суворий, мовчазний, з пишними козацькими вусами, чим нагадував Андрієві козака Мамая. Із особливою ніжністю згадував письменник свою матір, Івгу Остапівну, по-вуличному Базилиху: «Як живу, бачу я свою матір Івгу-Базилиху — сині, задумливі і повні живого народного розуму очі. Вечорами, сидячи біля куделі, вона співала тихенько і протяжно, і ці пісні врізались мені в пам’ять на все життя». Мати поета була родом з бідної селянської сім’ї, де шматок хліба заробляли і дорослі, й діти. У ніяких школах вона не вчилась, зате природа наділила її гострим розумом, чудовою пам’яттю і добротою. Любила Івга Остапівна і гарно вдягнутися: мала декілька вишитих сорочок, намисто і навіть срібний хрестик, який цінувала як найбільший скарб. Пізніше часто бувала в письменницькому товаристві, серед друзів сина, але своїм розумом не поступалася ні перед ким. Мати для Михайлика була ідеалом людини. Вона була й джерелом його творчого натхнення. Читати навчився рано від старших братів Василя і Петра. Коли виповнилося йому вісім років, разом з іншими однолітками пішов у перший клас. З домашнього полотна мама зшила синові торбинку, у якій носив книжки. Андрійкові підручники, як згадує сестра Галя, завжди були чистенькі й охайні, і кожен учень хотів їх потім одержати. Тільки-но Малишко навчився писати, як відразу почав піддавати «обробці» мамині пісні. Дуже йому не хотілося, щоб у них був сумний кінець. «Чорний 4 ворон опівночі виклював козацькі очі»,— закінчила співати ненька. Хлопчик переробив пісню на свій лад: «Чорний ворон опівночі не клює козацькі очі». Навіть батько здивувався: «Ти послухай, стара, що він ото вигадує. Ну й чудна, їй-богу, дитина!» Так починалося Малишкове віршування. Від старенького брата Василя ще зовсім малим Андрій навчився грати на гармонії. Василь брав його з собою навіть на весільні гуляння. А коли підріс, то підміняв у весільних музик бубнаря, іноді довіряли йому на якусь годину замінити й основного гармоніста. Отут-то і вбирала Малишкова пам'ять народний пісенний розмай. А коли Андрій з Василем починали співати, то не можна було не заслухатись... Андрій Малишко видав понад сорок книг, створив понад сто пісень, до яких іноді й сам писав музику. Любив поливати сад, від порога й до воріт насіяв чорнобривців, любив життя...

 

Історія створення «Пісні про рушник».

   Слово вчителя. Андрія Малишка називають поетом-піснярем. Найкращою з-поміж Малишкових пісень, а може, й найпопулярнішою, в повному розумінні слова народною піснею, якій судилося довгі роки життя, є «Пісня про рушник». Пісня перекладена 35 мовами світу. Вірш «Пісня про рушник» вміщений у збірці «Серце моєї матері»(1959). Написана пісня у 1959 році до кінофільму «Літа молоді». Композитор Петро Майборода написав музику до вірша поета. Створена ця пісня на міцній народній основі. З народної творчості взято й сам рушник вишиваний.

Декламування вчителем «Пісні про рушник».

Прослуховування «Пісні про рушник».

Слово вчителя. А тепер послухаймо «Пісню про рушник» у виконанні чудової американської співачки, українки за походженням Квітки Цісик.

 

Рефлексія на твір.

Чи знайомі ви були із поезією до сьогоднішнього уроку?

Які емоції у вас викликає «Пісня про рушник»?

Які зорові образи виступають в уяві?

Як ви гадаєте, що символізує рушник у поезії? ( материнська любов, ласка, благословіння – оберіг для сина).

Історія рушника.

Один з учнів заздалегідь мав провести пошукову роботу та дізнатися, що означає рушник для українського народу, про що може розповісти той чи інший орнамент. Про це учень у межах 2-3 хвилин розповідає класу.

 

Інтерактивна гра «Мікрофон».

Спробуймо визначити тему поезії. Чи не здається вам, що все ж пісня ця не про рушник, а про матір? (Учитель дає учням ручку як уявний мікрофон, й діти по черзі висловлюють свої думки. Той, хто тримає ручку, має право міркувати, а інші в той час не можуть його перебивати.)

 

Декламування вчителем поезії «Стежина».

Прослуховування пісні «Чому сказати й сам не знаю».

Слово вчителя. Платон Майборода написав музику до цієї не менш відомої поезії «Чому сказати й сам не знаю...», більш знаної під назвою «Стежина». Прослухаймо пісню у чудовому виконанні народного артиста України Дмитра Гнатюка.

Стає зрозуміло з високого рівня емоційності автора, що він дуже давно не бував удома, а тому настільки чутливо згадує стежину до рідного дому. Стежина символізує довгоочікуваний шлях додому, бажання нарешті опинитися серед рідних людей і тугу за рідним домом. Це теж досить сильний образ, він заслуговує всілякої поваги.

Інтерактивна гра. Допоможіть Дмитрику потрапити додому, для цього заповніть таблицю.

Тема твору

 

Ідея

 

Епітети

 

Метафори

 

 

  1. Рефлексія на урок.

Чи сподобався вам урок? Що нового ви дізнались? Що було цікавого? Чи сподобалась вам творча постать Андрія Малишка?

  1. Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять один із віршів Андрія Малишка: «Пісня про рушник» або «Стежина».

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Смолич Ю. Мої сучасники [Текст] : літ.-портрет. нариси / Юрій Смолич ; [упоряд. О. Г. Смолич]. - Київ : Радянський письменник, 1978. - 374 с.
  2. .Дем'янівська Л. С. Андрій Малишко : життя і творчість / Л. С. Дем'янівська. - К. : Дніпро, 1985. - 208 с.
  3. Забашта Л. Розповіді про Андрія Малишка / Л. Забашта // Київ. - 2003. - № 5. - С. 114-121.
  4. Гончаренко О. Уроки любові до рідної мови : із спогадів про Андрія Малишка / О. Гончаренко // Дивослово. - 2003. - № 2. - С. 74-75.
  5. Зінченко Т. "Грай, музико, грай!" ТОП-15 пісень, відомих і улюблених не лише в Україні, а й далеко за її межами [Електронний ресурс] / Тетяна Зінченко. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://espreso.tv/article/2018/11/18/quotgray_muzyko_grayquot_tor_18_vidomykh_i_ulyublenykh_ne_tilky_v_ukrayini_a_y_daleko_za_yiyi_mezhamy.

 

docx
Додано
26 березня 2022
Переглядів
827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку