Зарубіжна література
6 клас
Тема. Анна Гавальда. Повість «35 кіло надії». Проблема вибору життєвого шляху та здійснення мрії в творі
Мета:ознайомити учнів з особистістю сучасної французької письменниці Анни Гавальди, її повістю «35 кіло надії»; розкрити боротьбу головного героя повісті за здійснення своєї мрії, показати існування серйозних проблем у сучасній школі й можливі шляхи їх вирішення, виявити своєрідність розкриття теми сімейних цінностей, любові і дружби у творі; формувати навички аналізу художнього тексту повісті-притчі, розвивати навички характеристики персонажа, усне мовлення учнів, здатність висловлювати власну думку; виховувати наполегливість у досягненні поставленої мети, вміння знаходити спільну мову з людьми, повагу до рідних, розуміння важливості родини у житті окремої людини і суспільства в цілому, формувати вміння долати самотність і відчуженість, бажання допомогти іншим в складний для них час.
Тип уроку:позакласне читання.
Форма проведення:урок-дискусія, діалог з текстом і собою.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання
III. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя
Людина – істота суспільна, її характер формується в колі сім'ї, дитячому садочку, школі, вищих навчальних закладах. Кожний учень замислюється про своє майбутнє, про вибір професії. Зрозуміло, що мало лише мріяти, потрібно працювати, вчитись, здобувати досвід, загартовувати себе фізично і духовно. Шлях до омріяної мети не завжди буває швидким і легким. Підлітку не завжди вдається самостійно впоратися з труднощами навчання, фізичною слабкістю, напруженими стосунками з батьками, вчителями, однокласниками. Завдання дорослих – допомогти дитині обрати правильний життєвий шлях, не зрадити своїм мріям. Але чи завжди вдається порозумітися дорослим і дітям? Чому не всі школярі хочуть вчитися, порушують дисципліну, виглядають байдужими або самотніми? Проблема у тому, щоб не зашкодити дитині, адже усі учні різні, а школа побудована на відповідних стандартах і досить часто вимагає від дитини бути такою, як усі. Такі проблеми порушує у повісті-притчі сучасна французька письменниця Анна Гавальда.
Мотиваційна бесіда
- Чи цікаві вам проблеми, порушені письменницею у її творі «35 кіло надії»?
- Чи завжди вам комфортно у школі?
- Що найбільше викликає ваше невдоволення, занепокоєння у школі?
- Чи вважаєте ви родину найбільшою цінністю? Чи є якісь суперечності між родиною і школою?
IV. Оголошення теми та мети уроку.
V. Робота над темою уроку.
Презентація фотопортрета Анни Гавальди
З фотографії до нас посміхається молода тендітна жінка. Коротка зачіска, миловидне обличчя, розумні очі, в яких віддзеркалюються сум і радість, щирість і доброта одночасно.
Анна Гавальда виховує двох дітей: сина і дочку. Її глибоко хвилюють проблеми сучасної молоді, взаємини між людьми, питання моралі, честі, кохання, милосердя.
Повідомлення учня про життєвий і творчий
шлях письменниці
Анна Гавальда народилася 9 грудня 1970 року в Булонь-Біянкур у Франції. Після розлучення батьків з 14 років жила в пансіоні.
Навчалася в Сорбонні, працювала касиркою і офіціанткою, займалася журналістикою. У 1992 році перемогла в національному конкурсі на кращий лист про кохання.
У 1998 році дівчина отримала премію «Кров у чорнильниці» за новелу і перемогла ще в двох літературних конкурсах. У 1999 році вийшла книга А. Гавальди«Мені б хотілося, щоб мене хтось де-небудь чекав ...», відзначена в 2000 році Гран-прі. Ця збірка новел протягом наступних чотирьох років була перекладена майже 30 мовами і принесла автору славу нової зірки французької словесності.
Але це була лише прелюдія до справжнього успіху, який принесли А. Гавальді романи «Я її любив. Я його любила», «Просто разом», останній із яких зібрав велику кількість літературних премій.
У 2002 році була написана повість «35 кіло надії», екранізована у 2010 році. Великий успіх мала й екранізація роману «Просто разом», на фестивалі в Монако режисер Клод Барі отримав премію за кращу кіноадаптацію роману.
Сьогодні Анна Гавальда – одна з найбільш читаних авторів світу, її твори перекладені 10 мовами і користуються незмінною прихильністю читачів.
Письменниця проживає у місті Мельон (одному із передмість Парижа), пише щодня по три години новели і статті для журналу «Еllе», виховує двох дітей.
Слово вчителя
Повість «35 кіло надії», написана у 2002 році, швидко набула популярності не лише у Франції, айв інших країнах Європи, перекладена на більш, ніж десять мов. Ми поки що можемо читати твір лише у російському перекладі. Одна з провідних тем твору – школа в житті підлітка.
Головний герой повісті -13-річний хлопчик ГрегуарДюбоск - відчуває жахливий дискомфорт від перебування у школі. Як своєрідний епіграф до твору звучить одкровення Грегуара:
«Я ненавиджу школу
Я ненавиджу її понад усе
Ні, навіть більше.
Вона зламала мені усе життя».
Погодьтеся, дуже гіркі слова. Вони викликають не лише сум і здивування, а й питання, чому це саме так?
Бесіда за змістом твору
- Що пам'ятає Греугар про своє дитинство до школи?(Був дуже щасливий, малював, дивився мультфільми, грався з песиком Гроду (іграшка), для якого в три роки хотів змайструвати машину для пошуку закопаних під ліжком про запас кісток).
- Чи розумів Грегуар, що таке школа? Яке питання його цікавило найбільше?(Які в них там іграшки?)
- У якому віці хлопчика віддали до навчального закладу?(У три з половиною роки).
Культурологічна довідка
У Франції існують так звані «материнські школи», які працюють за педагогічною методикою Поліни Кергомар. Дітей до цих закладів приймають, починаючи с двох років і до чотирьох доглядають за ними і навчають різним іграм. У 4-5 років дітей вчать усно спілкуватися, малювати, ліпити та інших практичних навичок. Дітей 5-6 років готують до читання, рахування, письма.
Слово вчителя
Саме тому, що в цьому дошкільному закладі дітей вчили робити щось своїми руками, Грегуар почувався більш-менш затишно і любив свою виховательку Марі, яка була чудовою майстринею і багато чого вміла. Марі любила дітей і була гарним психологом, розуміла своїх вихованців. Вона говорила малюкам: «Недаремно прожитий той день, коли ти щось зробив своїми руками».
Продовження бесіди
- Що подарував Грегуар улюбленій виховательці на прощання?
(Підставку для олівців зі скриньками для дрібних речей: скріпок, гумок, кнопок тощо).
- Яку характеристику написала Марі Грегуару, коли він переходив з дошкільного закладу до початкової школи?
(«У цього хлопчика голова, як решето, золоті руки і велике серце. Якщо дуже постаратись, із нього буде пуття»).
- Як сприймає Грегуар цю характеристику? Що він говорить?
(Уперше і востаннє за все моє життя працівник народної освіти сказав про мене добре слово. Я чудово знаю, чим я зобов'язаний Марі. Непоганою успішністю, ось чим. Вона зрозуміла, з ким має справу).
- Що свідчить про те, що Марі любила і ро
зуміла хлопчика?
(Подарувала книжку «1000 справ для вправних рук» з умовою, що він навчиться читати, щоб самостійно ознайомитися з текстом книги, тим самим Марі надала Грегуару стимул для подальшого навчання, яке давалося хлопчику нелегко).
- Чому герой повісті не любив вчительку молодшої школи, мадам Даре?
(Нещира, кривляється, має улюбленців, а Грегуара зневажає).
- Скільки років вчився Грегуар у молодшій
школі?
(5 замість 4, його залишили на повторний курс у другому класі).
- Які ознаки психологічного й фізичного дискомфорту відчуває Грегуар через необхідність ходити до середньої школи?
(Біль у животі, нудота, не може снідати, дорогою до школи задихається, не виносить запах крейди і старих кросівок, які асоціюються у нього зі школою, труднощами у засвоєнні знань. Хлопчик переживає через сварки батьків, що є наслідком його поганої успішності, почувається винним через це).
- Який предмет давався Грегуару найгірше?
(Фізкультура, через фізичну слабкість, сором перед товаришами).
- Коли становище Грегуара в класі змінилось
на краще?
(Мимоволі насмішив учнів під час уроку фізкультури і почав удавати блазня за кожної нагоди, за що однокласники почали залучати хлопчика до спортивних змагань, бо він усіх розважав, а це було своєрідною рекламою).
- Чи завжди дорослі (вчителі) знають справжні причини негідних, на їхній погляд, вчинків дітей? Наведіть приклади з тексту подібного
нерозуміння між: вчителями і Дюбоском.
(Не записував усіх домашніх завдань, щоб батьки через нього не сварилися, але не насмілився про це сказати директрисі, коли його звинуватили у брехні і ледарстві, не зміг стрибнути на фізкультурі через коня, бо сильно вдарився, але посоромився сказати про це вчительці).
- До чого ж призводять непорозуміння між учителями і Грегуаром?
(Хлопчика вдруге залишають на повторний курс навчання - тепер уже у шостому класі, а потім взагалі відраховують зі школи).
Проблемне запитання
- Який же він, Грегуар, насправді?
Повідомлення учня «Психолого-педагогічна характеристика героя»
Хлопчик ГрегуарДюбоск - підліток 13 років. Інтроверт (замкнений у собі). Перебуває у світі власних емоцій і переживань. Індивідуально-типологічні особливості вказують на приналежність до меланхолічного
типу темпераменту. Незважаючи на такі риси, як зануреність у власний світ переживань, схильність до депресії пригніченого настрою, такі люди мають творчі здібності певні таланти. У Грегуара яскраво проявляються технічні
здібності, що є основою спеціальної обдарованості: він швидко здійснює в своїй уяві певні конструкції, швидко знаходить застосування простим, здавалось би, непотрібним речам. Розуміється на електриці, механіці та інших технічних напрямах. Для того щоб зацікавити «нецікавим»
таких дітей, потрібно стимулювати їх особистою увагою,
підтримкою та похвалою, чого хлопчик не відчував у молодшій і середній школі і врешті-решт був відрахований за поданням вчительки фізкультури.
Словникова робота
Інтроверт –тип особистості, орієнтований «всередину» або «на» себе. Інтровертність - зовсім не те, що сором'язливість або відчуженість, це не патологія. Для інтровертів характерна поведінка, більш пов'язана з комфортною самітністю, внутрішніми роздумами і переживаннями, творчістю або спостереженням за процесом.
Продовження бесіди за текстом
- Чому ніхто не став на захист Грегуара під час педради з приводу його відрахування?
(Підліток погано вчиться, блазнює, тому для вчителів він «незручний», «зайвий», вони не розуміють хлопчика і бажають за будь-яку ціну його позбутись, як зайвого клопоту).
- Що роблять батьки, щоб влаштувати Грегуара в іншу школу? Чому це їм не вдається?
(Через погану успішність жодна престижна школа не приймає хлопчика на навчання).
- Якою була друга школа, в яку врешті-решт пішов «довчатись» Грегуар?
(Муніципальний коледж Жан-Мулен, де були дуже низькі навчальні стандарти, відсутність будь-якої дисципліни, грубість і зневажливе ставлення до вчителів з боку учнів і навіть розповсюдження наркотиків).
- Які факти свідчать про те, що цей навчальний заклад теж: не підходить Грегуару?
(Підліток жахається від того, як учні розмовляють із вчителями, будучи фізично слабким, намагається бути непомітним і з кожним днем, за спостереженням матері, стає тупішим, деградує, а вчителям це байдуже).
- Де ж хлопчик почувався комфортно?
(Лише в сарайчику дідуся за теслярними і слюсарними справами, тобто там, де його поважали і він міг щось робити своїми руками, недаремно він говорить про себе «понад усе на світі мені цікаві мої руки і те, що вони здатні змайструвати»).
- До якого рішення приходять батьки Грегуара, хто підштовхнув їх до цього?
(Влаштувати сина до школи-пансіону, за порадою дідуся).
Культурологічна довідка
Школи-пансіони у Франції - це школи, де учні вчаться і перебувають цілодобово. Як правило, це приватні заклади, навчання в яких частково оплачує держава, частково батьки. Програма навчання в них така сама, як у державних закладах, але в окремих пансіонах вводиться додаткова спеціалізація: робота в теплицях, технічних майстернях тощо.
Бесіда
- Про який заклад мріє сам Грегуар?(Технічний ліцей «Граншан»).
- Звідки він дізнався про цю школу? (Прочитав у рекламному проспекті, побачивфотографії).
- Що робить Грегуар, щоб потрапити до Граншану?
(Дзвонить у заклад, а потім пише лист директору школи).
Виразне читання та обговорення листа, написаного хлопчиком
- Як ви розумієте слова Грегуара: «Я не дуже гладкий - у мені 35 кіло надії»? Поясніть пряме і переносне значення цих слів.
Слово вчителя
Бажання хлопчика вчитися у Граншані було таким сильним, що, завдячуючи йому і моральній підтримці дідуся, Грегуар здав вступний іспит і таки став учнем технічного ліцею.
Бесіда
- Як змінилося ставлення хлопчика до навчання?
(Попри труднощі засвоєння багатьох шкільних предметів, Грегуар тепер дуже старався і робив відповідні успіхи).
- Як ставились учителі в Граншані до Грегуара?
(Усіляко допомагали, підтримували, заохочували. «Я не став першимучнем, до відмінників мені було далеко, якщо чесно, я, мабуть, був останнім у класі. Але вчителі мене чомусь любили»).
- Яким чином підтримала старанність Грегуара вчителька французької мови мадам Верну?
(Вселила надію на кращий результат з французької мови в майбутньому і похвалила його технічні здібності).
- З яких предметів хлопець був першим? Про
що це свідчить?
(З малювання і праці, що свідчить про його творчі і технічні здібності).
- Яку моральну і фізичну перемогу одержав над собою Грегуар під час уроку фізкультури? Як це йому вдалося? Що послужило стимулом?
(З шести років не міг піднятись по канату з вузлами. Вболіваючи за хворого дідуся, відчуваючи підтримку вчителя та однокласників, звершив
таки свій моральний і фізичний подвиг - піднявся до самого кінця канату).
Висновок.Грегуар врешті-решт з допомогою дідуся, батьків, власного бажання знайшов свою школу, в якій доброта і підтримка вчителів дають йому надію на майбутнє. У хлопчика золоті руки і «голова вже не як решето», він намагається вчитися і робить успіхи.
VI. Підсумки уроку. Оцінювання.
Закінчити речення
- Грегуар мені близький тим, що ...
- Я розумію Грегуара, тому що ...
- Я хотів би порадити Грегуару ...
- Чи вірите ви в майбутнє Грегуара?
(Разом з автором нам хочеться вірити, що Грегуар стане інженером, як його дідусь, справжнім винахідником, знайде себе у цьому світі і суспільстві).
VII. Домашнє завдання.
1. Підготувати цитатний матеріал про стосунки Грегуара з батьками, дідусем і бабусею.
2. Скласти невелике усне повідомлення «Чи важлива для мене підтримка рідних (сім'ї)».