Анотація перспективного педагогічного досвіду
Тема досвіду: Використання дидактичних online – сервісів на уроках української мови та літератури - засіб розвитку і самореалізації особистості
ПIБ: Кравченко Оксана Леонідівна
Посада: вчитель української мови та літератури
Кваліфікаційна категорія: «спецiалiст вищої категорiї», педагогічне звання: «старший вчитель»
Провідна педагогічна ідея досвіду: Цілеспрямовано стимулювати інтерес учнів до самоосвіти й самореалізації через систематичне залучення їх до самостійної пізнавальної діяльності шляхом широкої інтеграції дидактичних online - сервісів у процес навчання, які сприятимуть реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Науково-технічний прогрес, інформатизація суспільства XXI століття зумовили необхідність інноваційної діяльності педагога.
Потужний потік нової інформації, застосування комп'ютерних технологій у різних сферах життя людини, розповсюдження ігрових приставок і комп'ютерів мають великий вплив на виховання сучасної дитини і її сприйняття навколишнього світу. Істотно змінюється і характер її улюбленої практичної діяльності, і захоплення. Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати з підручника, довідників, лекції вчителя. Але сьогодні, з огляду на сучасні реалії, учитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання: навіщо це потрібно? Мозок дитини, налаштований на отримання знань у формі використання комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів.
Саме тому сьогодні широко використовуються цифрові технології, які могли б найбільш повно враховувати вікові особливості, інтереси, нахили, здібності кожного учня. У досвіді поєдналися елементи традиційних уроків та сучасні інноваційні методи роботи з учнями. Використання дидактичних online - сервісів дозволяє сформувати особистість, яка має міцні знання з теми і здатна адаптуватися в умовах сьогодення. Широке використання цифрових технологій на уроках спонукає учнів до самостійної праці, творчого мислення, пошуку.
Такий процес навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм вчасно оцінити досягнення дитини, сформувати її «життєві компетентності, потрібні для успішної самореалізації в житті, навчанні та праці»( «Концепція нової української школи»)
Науково-теоретична база досвіду
Самостійна пізнавальна діяльність досліджувалась у контексті проблемного та розвивального навчання науковцями: А.М. Алексюком, В.І Бондарем, М.І. Махмутовим, А.М. Матюшкіним, В.Ф. Паламарчук, І.С Якиманською та ін..
Проблему застосування у навчально-виховному процесі хмарних технологій, створення хмароорієнтованих навчальних середовищ відображено в працях С. Карамана, Ж. Горіної, Г. Дегтярьової, Л. Мацько та ін. У роботах цих авторів висвітлено теоретико - практичні питання розроблення й використання програмних засобів ІКТ в україномовній освіті. Науковці В. Биков, М. Бухаркіна, Г. Корицька, Г. Дегтярьова, Ю. Запорожченко, В. Заседатель, Н. Ладиженська, С. Литвинова та інші також досліджують впровадження хмарних технологій в освітньому середовищі.
Разом із тим у педагогічній науці недостатньо розглянуто питання апробації на практиці технології організації та ефективності засобів самостійної пізнавальної діяльності учнів шляхом використання дидактичних online – сервісів на уроках української мови та літератури, що і обумовило вибір теми досвіду.
Стисла анотація досвіду
У роботі впроваджено цифрові технології (LearningApps.org , Wordart , QR-коди , Google Форми, Google Classroom, онлайн-сервіс Plickers,Kahoot, Ourboox), інтерактивні технології, особистісно-орієнтованого навчання, які діють на засадах педагогіки партнерства та дитиноцентризму.
Матеріали даного педагогічного досвіду містять приклади використання інформаційно-комунікаційних, цифрових технологій у різних видах навчальної діяльності учнів із впровадженням різноманітних методів, прийомів (тестові online завдання, віртуальні екскурсії, хмари слів, електронні книжки, відеопоезія, буктрейлери, ментальні або інтелект-карти, комп’ютерні презентації тощо).
У роботі презентовано практичну систему, яка включає:
Результативність впровадження досвіду
Систематичне залучення учнів до самостійної пізнавальної діяльності сприяє підвищенню ефективності уроків української мови та літератури - всі учні 11 класу успішно складають ЗНО (100%). Мої учні є студентами філологічного факультету та факультету журналістики ЗНУ. Учні посідають призові місця у II етапі Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури, Міжнародному мовно - літературному конкурсі імені Т.Шевченка, Міжнародному конкурсі знавців української мови імені Петра Яцика.
Репрезентація досвіду
Виступи на засіданнях ШМО вчителів філологічних дисциплін, шкільних семінарах і педрадах, на засіданнях РМЦ.
Посилання на додатки