УРОК
Тема. АНТАРКТИДА Й АНТАРКТИКА. АНТАРКТИДА – ЛЬОДОВИКОВИЙ МАТЕРИК ПЛАНЕТИ. Мета:
навчальна: ознайомити з поняттям «Антарктика», загальними відомостями про Антарктиду, особливостями водних мас Південного океану; формувати знання про своєрідність фізико-географічного положення материка; поглибити та систематизувати знання про відкриття Антарктиди, сучасні наукові дослідження материка; вдосконалювати уміння та навички, визначати географічне положення, характеризувати основні етапи дослідження материка;
розвиваюча: розвивати інтерес до вивчення теми, розвивати географічне мислення, цікавість до предмету; сприяти розвитку життєвої компетентності учнів;
виховна: сформувати інтерес до пізнання нового, виховувати переконання в необхідності дбайливого ставлення до багатств планети, відчуття прекрасного.
Обладнання: фізична карта світу, карта Антарктиди, комп’ютер, портрети дослідників (Т Беллінсґаузена, М. Лазарєва, Р. Скотта,Р. Амундсена), ілюстративні (відео)матеріали про природу Антарктиди, контурні карти,слайди.
Основні поняття: Антарктика, полюс, полярне коло, навколосвітня подорож, експедиція, наукова станція.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
З яким настроєм Ви прийшли на урок.
Прийом «Здивуй та зацікав!»
Показ відео «Антарктида», яке демонструє невідомий світ полярного материка.
Під час показу відео вчитель читає вірш «АНТАРКТИДА».
Що за диво – материк
На Землі існує!
На відміну від усіх
Життя там не вирує
Має купол льодовий
Полюс холоду земний
Дико й пусто навкруги
Де не глянь льоди й сніги.
Змерзла казка кришталева,
Може сніжна королева
Дійсно має царство тут,
Де вітри колючі дмуть.
Але раптом на крижину
Повистрибують пінгвіни
Наче й холоду немає
Антарктида оживає.
Перед вами з’явився найхолодніший материк, про який учений-полярник О.М. Гусєв писав: «І лежить цей невідомий край снігу та льоду за Південним полярним колом, засліплюючи сяє в променях сонця полярного дня чи завуальований хмарами та вирами хуртовини в темряві полярної ночі. Він має свою власну красу, цей край. І хто побував там одного разу, той завжди буде згадувати велике мовчання льодової пустелі, розфарбованої в години ранку в лагідно сині, бузкові, рожеві забарвлення пастелі, холодні блискавки полярного сяяння, затишні вогники полярних станцій, вкритих снігом.»
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Як ви вже здогадалися, наша сьогоднішня тема: Антарктида. Географічне положення та дослідження. Історія відкриття материка. А урок проведемо ми у вигляді експедиції.
Антарктида — найбільш холодний і віддалений материк нашої планети.
Природа Антарктиди ще до кінця не досліджена. Антарктида – материк, що за площею майже рівний Південній Америці. Внутрішні області нам відомі фактично менше ніж світла сторона місяця. Можливо, кому-небудь з вас доведеться розкривати таємниці, які надійно скриті під товщею льоду. Але для того щоб зробити нові відкриття, потрібно детально ознайомитися з предметом дослідження.
III. Актуалізація опорних знань та вмінь
«Мікрофон»
Діти, як ви думаєте чим цікавий материк Антарктида?
• Я знаю…
• Я думаю…
• Я уявляю…
IV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель
Шановні присутні! Нещодавно з науково-дослідної станції «Академік Вернадський» повернулися група вчених, яка з’ясувала таємниці та загадки незвичайного материка. Тому учасниками нашої експедиції будуть саме вони, а ви зможете задати їм питання та отримати змістовну інформацію.
На ваших столах лежать експедиційні листи уроку, в які ви повинні заносити дані про об’єкт обговорення під час нашої експедиції . Тому під час виступів вчених ви повинні бути уважні.
Повідомлення учнів.
Географ 1.
Походження назви материка пов’язане з небом. «Арктос» – так називали стародавні греки сузір’я Великої Ведмедиці, а район земної поверхні довкола Північного полюса, що лежить під цим сузір’ям, дістав назву Арктика. А протилежний Арктиці район довкола Південного полюса Землі називають Антарктикою (анти означає навпроти). Звідси й назва Антарктида - навпроти Арктики.
Географ 2
Антарктида — незвичайний материк за своїм розташуванням. II називають «материком на краю світу». Вона майже цілком розташована за Південним полярним колом у полярних широтах. Майже в центрі материка розміщений Південний полюс, тому всі береги Антарктиди «дивляться» на північ. У океан дуже вдається Антарктичний півострів. Від найближчого материка - Південної Америки Антарктиду відокремлює протока Дрейка.
Географ 3
Прибережні океанічні води та прилеглі острови разом з Антарктидою об'єднуються під спільною назвою Антарктика. Зовнішня межа проходить в океані приблизно по 50 - 60° пд. ш.
Антарктида вкрита потужним крижаним покривом і завдяки цьому є найвищим материком планети.
Площа материка становить близько 14 млн. кв. км.
Вчитель. Як бачимо, географічне положення Антарктиди дуже відрізняється від географічного положення інших континентів. Які ж особливості вод що омивають Антарктиду?
Гідролог 1
Береги Антарктиди омиваються водами південних частин Тихого, Атлантичного та Індійського океанів. Разом їх умовно називають Південним океаном. Уперше назва «Південний океан» з'явилася у 1966 році у документах міжнародних програм і проектів.
Площа Південного океану 77 млн. кв. км. У Південному океані багато морів: Росса, Амундсена, Беллінсгаузена - усього їх 11. Серед них одне зі специфічних - море Уедделла. Максимальна його глибина - 5007 м. Це найхолодніше море Антарктики, майже весь рік укрите кригою. А море Лазарева має глибину 4500 м і у ньому постійно дрейфують крижини й айсберги.
Рельєф дна Південного океану надзвичайно складний.
Клімат Південного океану прохолодний. Взимку температура води на поверхні становить -2°... +1° С. Улітку вода «прогрівається» до +3° С.Середня солоність Південного океану не перевищує 35 проміле. Південний океан - найбільш неспокійна частина Світового океану: досить часто бувають шторми і високі хвилі. Вітри в основному дмуть із заходу. Ці західні вітри в антарктичних водах спричинюють потужну течію Західних вітрів.
Гідролог 2
Хочу додати, що особливе місце в льодовому покритті Південного океану займають шельфові льодовики. Під дією припливів і відпливів у товщі шельфових льодовиків утворюються тріщини, які спричиняють відкол великих масивів льоду і утворення айсбергів. Айсберг з англійської мови означає крижана гора. За формою вони поділяються на столоподібні та пірамідальні. Розміри айсбергів коливаються в широких межах від сотень метрів до десятків кілометрів у довжину і ширину. Більша частина айсберга – до 90 % - знаходиться під водою і її не видно. За підрахунками дослідників, у межах Південного океану знаходиться в середньому близько 200 тисяч айсбергів. Температура льоду в айсбергах сягає -600С.
Вчитель. Про існування невідомої землі на крайньому Півдні припущення висловлювалися дуже давно. Та міф про існування «Південного материка» спростував голандець Абель Тасман, подорожуючи до Австралії. 3 того часу пошуки невідомої землі на довгі роки загальмувались. Цікаво, яка історія відкриття Антарктиди?
Історик 1
Антарктиду відкрито пізніше за інші материки, - аж у XIX ст. Та про ймовірність існування невідомого південного материка говорили ще стародавні греки. Але регулярні плавання в південні полярні широти почалися тільки наприкінці XVIII - на початку XIX ст.
Яскраві й трагічні сторінки вивчення Антарктиди. До пошуків невідомого материка чимало зусиль доклав відомий англійський мореплавець Джеймс Кук. Під час навколосвітньої подорожі в 1772 - 1775 рр. вітрильники Кука зайшли дуже далеко на південь, перетнувши Південне полярне коло, але натрапивши на велику нездоланну кригу, повернули назад. Після безрезультатних спроб відшукати легендарний материк Кук вирішив, що відкрити його неможливо. «Ця країна приречена на вічний холод і похована під потужним шаром криги і снігу, що ніколи не тануть. Кожен корабель, що зайде у гавань, ризикує залишитися там назавжди...» - так говорив Джеймс Кук.
Але зробити це таки вдалося через 45 років російським мореплавцям Михайлу Лазареву та Фадею Беллінсгаузену. На шлюпах «Восток» і «Мирний» експедиція вміло пройшла через кригу до невідомої «білої плями». Моряки йшли невідомими морськими просторами, лід намерзав на оснастці суден, сніг засипав палубу. Проте мореплавці мужньо просувалися далі на південь на парусних кораблях. Вони близько підійшли до берегів материка, зробили опис берегів, визначили межі материка, нанесли на карту кілька островів, миси, затоки. Так 16 січня 1820 року було відкрито Антарктиду - важкодоступний материк, що останнім знайшов своє місце на карті.
Вчитель.
Шановні історики, після відкриття Антарктиди російською експедицією, зацікавленість до дослідження південної землі зросла ще більше…
Історик 2.
Так, ви маєте рацію. Потім до важкодоступного Південного полюсу у 1841 році вирушив англійський військовий моряк і полярний дослідник Д. Росс. Пливучи вздовж берегів Антарктиди англійська антарктична експедиція відкрила діючий вулкан Еребус і згаслий - Террор. Іменем Росса названо льодовик і море в Антарктиці.
У 1903 — 1905 рр. південний материк намагалася підкорити французька експедиція під керівництвом Ж. Шарко. У суворих умовах виникла загроза загибелі експедиції. Тоді, на допомогу прийшов у 1905 році, аргентинський капітан I. Галіндез, який очолив пошуки французької експедиції. Так в Антарктиді з'явився острів Галіндез, названий на честь аргентинського капітана. Нині на цьому острові знаходиться українська антарктична станція «Академік Вернадський».
Вчитель. Дуже довго досліджували узбережжя Антарктиди, а хто відважився заглянути в глиб материка?
Історик 3.
Наприкінці 1911 року до Антарктиди, майже одночасно, вирушили норвежець Руаль Амундсен та англієць Роберт Скотт.
За два місяці «залізний Руаль» з чотирма товаришами на нартах, запряжених собаками, здолав безмежну антарктичну пустелю і 14 грудня 1911 року досягнув Південного полюса.
Жорстокі морози, шалені вітри, небезпечні тріщини - провалля в кризі не зупинили англійця Роберта Скотта. Втративши коней та спорядження 18 січня 1912 року він досяг Південного полюсу, але там уже майорів норвезький прапор. У пригніченому стані англійська експедиція вирушила назад. Мандрівники падали від голоду та виснаження і вмирали один за одним Р. Скотт загинув останнім.
У допоміжному загоні англійської антарктичної експедиції Скотта був і українець Антон Омельченко. На честь першого українця, що побував на Південному полюсі, названа одна з бухт в Антарктиді.
Сучасне дослідження Антарктиди.
Вчитель. Тривалий час материк був нікому не потрібний. Сучасні дослідження материка ведуться дуже інтенсивно, але промислова діяльність на материку заборонена. Різні країни світу організовують там наукові станції, де постійно працюють вчені. Мені приємно представити вам учасника антарктичної експедиції Вобленка Олександра Сергійовича.
Прийом «Невідомий гість»
Виступ Вобленка Олександра Сергійовича. (Учасника міжнародної антарктичної експедиції)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Кореспондент журналу «Навколо світу»:
Англійський мандрівник Джеймс Кук у своєму щоденнику спостережень писав, що Антарктида вічна мерзлота і рахував, що немає сенсу далі йти на Південь, бо навіть дослідженою вона не принесе користі ні мореплавцям, ні географам чи іншим науковцям. Прокоментуйте цей вислів з позиції сьогодення.
Виступ географа 1:
Дійсно, на перший погляд Антарктида здається далекою і дикою. Але вчені ведуть велику дослідну роботу на материку і вже є певні результати: доведено, що Антарктида є частиною давнього материка Гондвана і відповідно має спільну геологічну будову та корисні копалини з південноамериканським материком; вчені вивчають крижаний покрив і його взаємодію з іншими компонентами природи, в тому числі з діяльністю людини.
Кореспондент газети «Вісті»:
Виступ еколога:
Так, поки це дійсно тільки розташовані наукові станції, але існує проект будівництва міст майбутнього на крижаному материку. І в останні десятиріччя багато говорять про утворення над Антарктидою озонових дір. Озонова проблема «зависла» над Південним полюсом, де ультрафіолет майже без перешкод проривається на Землю. Винуватцем «озонової недостатності» дослідники називають людину, а точніше, речовину, яку вона використовує скрізь – фреон. І хоч на материку немає промислових підприємств, промислові забруднення сягають і до Антарктиди, незалежно від того де був викид. Тому охорона природи Антарктиди – це проблема міжнародна.
Також пов’язують утворення озонової діри з вулканічною діяльністю, у тому числі підводною, у районі Земля Вікторія – Вогняна Земля.
Кореспондент газети «Компас»:
Виступ гідролога 3:
Дійсно Антарктида – накопичувач прісної води, якої не вистачає в багатьох регіонах Землі. Але потрібно пам’ятати, що води в рідкому стані тут майже не буває, опадів випадає мало і переважно у вигляді снігу. Відповідно прісна вода знаходиться в айсбергах, а один айсберг середніх розмірів містить стільки ж прісної води, скільки її за рік приносить невелика річка. Для порівняння можна сказати, що айсберги Антарктиди щороку виносять в океан понад половину тієї води, що використовується за цей період усім людством. Існують проекти транспортування айсбергів до берегів країн, які гостро відчувають нестачу прісної води. Є перший досвід транспортування антарктичних айсбергів до берегів Кувейту (країни Перської затоки).
VI. Підсумок уроку
Антарктида – унікальний, таємничий материк, який випробовує людей на сміливість, відвагу і хоробрість. Його подальше вивчення дасть людству відповіді на багато питань. Сподіваюсь, що в майбутньому хтось із вас буде учасником чергової антарктичної експедиції.
VII. Домашнє завдання
Для допитливих
З яким настроєм ви йдете з уроку?(оберіть смайл)
Експедиційний лист
Антарктида ( грец.) “ анти” – проти, “арктикос” – північний, тобто проти північного полюсу.
Антарктика - _________________________________________________
Площа материка - _____________________________________________
Відкриття: материка -_________________________________________
Південного полюсу - __________________________________________
_____________________________________________________________
Українська антарктична станція - _______________________________
Особливості природних умов, зумовлені географічним положенням:
_____________________________________________________________
Номенклатура
Домашнє завдання
ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ
Розв’язати кросворд. Антарктида.
Питання:
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Діючий вулкан.
2.Один із мореплавців, який відкрив материк.
3.Вид пінгвіна.
4.Дослідник, який першим досягнув Південного полюсу.
5.Давній материк, в склад якого входила Антарктида.
6. Дрібні рослинні та тваринні організми.
7.Пташка, яка влітку прилітає на береги материка.
8. Представник рослинного світу.
9.Китоподібна тварина.