Античні міста -держави в Північному Причорноморї

Про матеріал
Конспект уроку може бути використаний як на уроці історії в6-7 класах так і під час проведення предметного тижня з історії
Перегляд файлу

6 клас

Тема. Заснування античних грецьких поселень на території України (у Північному Причорномор ї).

Очікувані результати.

Після цього уроку учні зможуть:

  • називати час утворення античних колоній у Північному Причорномор ї;
  • пояснювати причини створення грецьких колоній у Півннічному Причорномор ї;
  • показувати на карті античні колонії;
  • пояснювати й застосовувати поняття «колонія» , «метрополія»;
  • описувати умови життя грецьких міст-колоній;
  • оцінювати внесок античних цивілізацій в історію людства.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, карта, атласи, контурні карти, ілюстративний матеріал, сигнальні картки.

Основні поняття:

  • кінець VII ст..до н.е. –виникнення найдавніших колоній на острові Березань;
  • VIст.. до н.е. –заснування Пантікапея та Ольвії;
  • V ст.. до н.е. –заснування Херсонеса Таврійського.

                    Перебіг уроку.

І. Підготовчий етап та перевірка вивченого (10 хв.).

1. Перевірка готовності класу до уроку.

2. Активізація пізнавальної діяльності учнів.

Гра «Пароль».

Учні, називаючи по одному слову, відтворюють зміст попередніх уроків. Це і буде паролем, що дозволить розпочати подальшу роботу. Але під час гри слова не повинні повторюватись, їх слід називати ланцюжком, не розриваючи.

3. Повторення навчального матеріалу (фронтальна бесіда).

1). Що в перекладі означає слово «колонія»? (Слово «колонія» походить від латинського слова «заселяти»).

2). Дайте визначення , що таке «колонія»? (Колонія- це землі, організовано заселені людьми, вихідцями з інших країн).

3). Що таке метрополія? ( «Материнське місто»).

4). Назвіть причини Великої грецької колонізації. (Збільшення кількості населення; нестача орної землі; розвиток торгівлі; спустошливі війни, які вела Греція; поразка в політичній боротьбі).

5). Які напрямки Великої грецької колонізації? (Західний, південний, північно-східний).

«Загадка». Перед вами чорний ящик, в якому лежить дві речі. Їх греки завжди брали із собою, переселяючись на нові землі. Що це за речі? (Вогонь із домашнього вогнища і земля із батьківщини).

Підведення підсумку учнівських відповідей .

Учитель. Греки були чудовими мореплавцями. У  VIII-VI ст.. до н.е. вони на берегах Середземного і Чорного морів заснували багато нових поселень. Один грецький історик говорив, що греки, «наче жаби, обсіли узбережжя морів». У VII-VI ст.. до н.е. греки заснували колонії у Північному Причорноморї – на південній території сучасної України.

         ІІ. Основний етап.

  1. Оголошення теми уроку, навчальних цілей (очікуваних результатів) уроку.

На сьогоднішньому уроці ми з вами детальніше розглянемо один з напрямків грецької колонізації-північно-східний, а саме, колонізацію Північного Причорноморя, тобто, тих земель, які зараз є нашими українськими землями. (Показую на сучасній карті України).

На завершення уроку ви повинні будете знати античні міста-держави Північного Причорноморя, час та причини появи, їхній устрій, господарство, побут та культуру, оцінювати їхній внесок в історію людства.

Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

  • А як же греки діставались до Північного Причорноморя? (На кораблях).

Так, вони пливли на кораблях із Середземного в Чорне море.

Але не так просто греки могли потрапити на нові землі. Спочатку елліни озброїлись і хотіли під покровом ночі напасти на місцеві племена та поступово захопити їхні землі. Місцеві племена побачили непроханих гостей і сама природа допомагала їм відбити напад і прогнати ворогів: хмари закрили зорі, а великі орли-грифи налетіли на греків і почали їх клювати, а тут ще й шторм здійнявся-злякалися елліни і повернули свої кораблі назад. З тих пір стали вони називати Чорне море Понтом Аксинським- Негостинним морем. Через деякий час знову вирушили греки до Північного Причорноморя. Але вже лише 5 кораблів пливло, а в тих кораблях сиділи не озброєні воїни, а мирні посли із багатими подарунками для місцевих жителів. От і домовились греки з племенами про купівлю землі, і заприсяглися, що ніколи не піднімуть зброї один проти одного. І оселилися елліни в далині від Еллади і щасливо зажили під сонцем Тавриди. Стали вони вирощувати виноград і троянди, вели торгівлю з горянами, а Негостинне море назвали Гостинним морем- Понтом Евксинським.

От і ми з вами «попливемо» сьогодні в ті краї по Понту Евксинському, а в які саме міста-держави дізнаємося за допомогою криптограми.

Завдання. 1).650140 (Ольвія). «0175411» ( «щаслива»).

                     2).6167451624 (Пантікапей). «741644  9508» ( «рибний шлях»).

                      3).82776627 (Херсонес). «641677741» («півострів»).

На карті я відмічаю ці міста корабликами , а ви позначаєте на контурних картах.

  1. Опрацювання нового навчального матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь і навичок.

1). Найголовніші міста-колонії Північного Причорноморя.

Робота в групах. Опрацювати текст п.29, с. 145-147 та п.41, с.198-202. Дати відповіді на запитання Що? Де? Коли? ( Що означає назва міста? Де розташовувалося місто? Коли місто було засноване?). На виконання завдання 8-10хв.

Робота з таблицею.( Виконується під керівництвом вчителя).

Назва

Коли і ким засноване

Місце розташування

Історична доля

Ольвія «щаслива»

Наприкінці VI ст.. до н.е., вихідцями з Мілета

Бузький лиман, поблизу сучасного Миколаєва

Знищена гунами у 70-х рр..ІVст.

Херсонес

«півострів»

У 422-421рр.до н.е., мешканцями Гераклеї Понтійської

Південно-західне узбережжя Криму, поблизу сучасного Севастополя

Після падіння Західної Римської імперії увійшов до складу Візантії. Припинив своє існування в ХVcт.

Пантікапей «рибний шлях»

У VII ст..до н.е., мешканцями Мілету

Узбережжя Керченської протоки, сучасний Керч

Зруйнований гунами в 70-х рр.. ІVст.

Тіра «тірас»

Наприкінці VIст. до н.е., мешканцями Мілету

Гирло Дністра, на околиці сучасного Білгород-Дністровського

Припинила існування в 70-х

рр.. ІVст., можливо , внаслідок навали гунів

 

2). Суспільне, господарське та духовне життя грецьких колоній.

Робота зі схемою « Устрій міста-держави» супроводжується розповіддю вчителя.

Схема: ТЕРИТОРІЯ----місто та навколишні села

              УПРАВЛІННЯ----правив або демос, або аристократи

              ЕКОНОМІКА----ремесло, землеробство, торгівля, мореплавство,

                                          карбували власну монету.

Розповідь  вчителя. Античне місто складалося з двох частин: з укріпленого поліса та хліборобського селища. Місто захищали мури та вежі. На вежах і мурах вахту несли дозорці. Через ворота можна було потрапити до міста. Ворота на ніч зачиняли. І сьогодні навколо Херсонеса височать потужні мури.

(Розглядають ілюстрацію  «Руїни Херсонеса» , підручник с 201.).

За міськими мурами був  некрополь (цвинтар ).

Вищим органом вважалися народні збори, які збирались на центральній площі –агорі. Тут розв’язувалися найважливіші питання міста і обирали посадових осіб-архонтів, стратегів.

Запитання: Хто управляв полісом? (Вільні громадяни-чоловіки).

Кожне місто жило за своїми законами. Найважливіші закони карбували на кам’яних плитах. Найвідоміша памятка того часу «Херсонеська присяга».

Робота з документом.

                                     «Херсонеська присяга»

Присягаюся Зевсом, Геєю, Геліосом, Девою,

Богами й богинями олімпійськими,

Героями, що володіють містом, територією

Й укріпленими пунктами херсонеситів.

Я буду однодумцем у справі спасіння

Свободи держави і громадян

І не зраджу Херсонеса.

 Я не скидатиму демократичного ладу,

Я не даватиму й не прийму дари,

Що шкодять державі або громадянам.

Я не замислю ніякої ганебної справи

Проти будь-якого з громадян.

І на суді голос за закон подам, 

Я не складатиму змови

Ні проти херсонесської общини,

Ні проти будь-кого з громадян,

Хто не оголошений ворогами народу.

Запитання: Як ви думаєте, для чого жителі Херсонеса давали присягу? Що для них мало важливе значення?

У Північному Причорноморї вирощували ячмінь, просо, пшеницю, жито, гречку.

Розвивалося виноробство і виноторгівля.

Вирощували садові та городні культури: яблука, груші, інжир, мигдаль, каштан, волоський горіх, огірки, кавуни, дині.

Тримали биків, буйволів, коней, кіз, овець, свиней, ослів, верблюдів, курей, качок, гусей.

Важливе місце займав рибний промисел. Рибу солили, сушили, коптили. У Херсонесі виявили багато цистерн для соління риби.

Серед ремесел були розвинені бронзоливарне, ювелірне, керамічне, склоробне, ткацтво, вичинка шкури.

Важливу роль у житті міст відігравала торгівля. Основним предметом вивозу  було зерно. З Греції привозили вино, оливкову олію, керамічні вироби, прикраси , скульптури. Розвиток торгівлі призвів до карбування власної монети. В Ольвії випускали власну бронзову монету у вигляді дельфіна, пізніше-срібна кругла (Ілюстрація «Ольвійські монети»).

Розвантажувальна хвилинка. Гра «Так-ні».

Учням пропонується завдання: якщо відповідь правильна, то піднімають сигнальну картку-рибинку зеленого кольору, а якщо відповідь не правильна, то піднімають картку рибинку червоного кольору.

Завдання.1. Ольвія означає «щаслива». (Так).   

                    2.Ольвіополіти поклонялися Аїду. (Ні).

                     3.Борисфен_це давня назва Дніпра. (Так).

                     4.Херсонес знаходився на місці сучасного Севастополя. (Так).

                     5.Акрополь-це храм. (Ні).

                    6.Всі грецькі міста-держави, про які ми говорили, збереглися до

                     наших днів. (Ні).

                     7.Пантікапей означає «рибний шлях». (Так).

                     8.Головний бог у греків-Аполлон. (Ні).

                     9.Херсонес означає «півострів». (Так).

                    10.Ольвіополіти карбували власну монету у вигляді дельфіна. (Так)

3). Культура грецьких міст-колоній.

Учитель.    Оселившись у наших краях, греки залишалися часткою великого грецького світу. Вони принесли на землі Причорноморя дух грецької культури, любов до освіти. Театру, поезії ,спорту.

(Учні мали випереджувальне домашнє завдання-І пара готувала про розвиток освіти; ІІ пара-про театр і спорт; ІІІ пара –про скульптуру , живопис, мозаїку.).

Повідомлення учнів.

  1. Освіта.

У містах-державах Північного Причорноморя була розвинена писемність, про що свідчать знайдені археологами написи на каменях, стінах будинків, на фрагментах посуду, знайдено палички для письма. Значна увага приділялась навчанню дітей: їх навчали читати писати, рахувати, риторики (красномовства), музики, філософії. Велика увага приділялась фізичній культурі: бігу, стрільбі з лука, боротьбі, змаганню з п’ятиборства. В Ольвії знайдено надпис про те, як один із лучників випустив стрілу на 521, 7м.

Розвивалися науки- історія та філософія. У Херсонесі жив історик Сіріск, який написав історію цього міста. Філософ Смікр уславився своєю справедливістю та освіченістю.

Про поширення медичних знань свідчать знайдені хірургічні ножі, пінцети, голки. В Ольвії існувала навіть аптека. Широко застосовували цілющі кримські грязі.

  1.  Театр і спорт.

Театр був улюбленим місцем видовищ. У Херсонесі через сильну руйнацію театр не вцілів, але відомо, що він уміщував 3тис. глядачів. Театри були в Ольвії та Пантікапеї.

Під час розкопок знайдено списи переможців-спортсменів. Це означає, що дух змагання притаманний грекам,панував і тут. Знахідки в могилах спортивного інвентаря, флаконів з маслом, спеціальних інструментів для очищення тіла від бруду свідчать про заняття спортом. А віднайдені в похованнях амфори свідчили про те, що це могила переможця святкових змагань.

  1.    Скульптура, живопис, мозаїка.

Розвинена була скульптура-статуї прикрашали площі, могили-надгробки. З випаленої глини виготовляли невеличкі скульптурки. Це було зображення не лише богів, а й простих людей. Будинки оздоблювали розписами. Парадні кімнати прикрашали мозаїкою. Із дрібної кольорової гальки викладали візерунки, фігури людей і тварин.

ІІІ. Завершальний етап. (10 хв.).

1.Систематизація, узагальнення вивченого на уроці. Контроль навчальних досягнень.

Учитель.    Повернімося до початку уроку-очікуваних результатів. Перевіримо, чи досягли ми бажаного результату.

Метод «Історичне лото».

Вчитель зачитує визначення, а учні прикріплюють цифру, під якою розміщено термін або поняття, яке йому відповідає.

1.Колонія                                             5.Березань

2.Ольвія                                               6.Метрополія

3.Херсонес                                           7.Ольвіополіти

4.Пантікапей                                       8.Некрополь

1.На цьому острові виникла перша грецька колонія в Північному Причорноморї.

2.Назва жителів Ольвії.

3.Землі заселені людьми, вихідцями з інших країн.

4.Яке грецьке місто зображене на українській гривні?

5.Місце поховання померлих.

6. «Материнське місто».

7.Місто, що означає в перекладі «щаслива».

8.Місто , яке засноване на місці сучасної Керчі.

Відповідь: 57138624.

Метод «Закінчити речення».

1). Головними причинами грецької колонізації були… ( переселеність грецьких полісів).

2). Перші грецькі колонії в Північному Причорноморї виникли в… ( VII-VI ст..до н.е.).

3). У Північному Причорноморї  греки заснували міста-колонії… ( Ольвія, Пантікапей, Херсонес, Боспорське царство).

4). Греки заснували свої міста переважно на морських узбережжях, щоб… ( мати зв'язок із своїми монополіями).

Текст із помилками «Виправ помилку».

Жителі Херсонеса були вихідцями з Афін ( з Гераклеї Понтійської) . Після придушення повстання демосу під керівництвом царя Дарія (цар персів), частина населення втекла та заснувала нове місто в Північному Причорноморї. Зі своєю метрополією херсонесити не підтримували жодних відносин (підтримували). Одним із основних занять жителів біла торгівля.  Торгували в основному рибою , вино, зерном. Як і в будь-якому грецькому полісі, в Херсонесі був театр, храми грецьким богам. Херсонес управлявся царями (він був демократичною державою).

2.Підведення підсумків уроку.

Заключне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ви дізналися, що в VIII-VI ст..до н.е. греки заснували в чужих краях поселення, що стали притулком для селян, які втратили землю, неуспішних політиків і заповзятливих купців. Ми зясували , що колоністи прагнули налагоджувати гарні стосунки з місцевим населенням і намагалися не втрачати зв’язку з батьківщиною-метрополією.

Велика грецька колонізація сприяла розширенню зв’язків , обміну досвідом та знаннями з іншими народами. Надбання грецької культури  потрапили на територію сучасної України. Жителі України ознайомилися  з культурою, побутом греків. Сьогодні територія сонячного Криму окупована Росією, тож будемо оптимістами, що ми з вами ще відвідаємо сонячний Крим, покупаємось в «гостинному» Чорному морі і Крим знову буде українським.

Метод «Сьогодні на уроці я навчився (навчилася)…» (учні).

-Хто в нас сьогодні був «зірками» на уроці?

-А хто здивував? Чим?

3. Домашнє завдання: прочитати п.41, дати відповіді на запитання. Написати листа від імені жителя міста-колонії, в якому були б відображені особливості розвитку її господарства і культури.

Підсумок. Тож хочу вам ,діти, побажати: бути щасливими, як жителі Ольвії; багатими, як жителі Пантікапею; жити довго, як живуть руїни Херсонесу.

docx
Додав(-ла)
хиль ольга
Додано
11 квітня 2019
Переглядів
242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку