Тема. Антиреклама сигарет і алкоголю
Мета: продовжувати формування здорового способу життя; розвивати навички критичного мислення і протидії рекламі тютюну та алкоголю; виробляти вміння самостійно застосовувати знання на практиці
Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
Обладнання й матеріали: папір, форма А3, олівці, фарби, фломастери, маркери, ножиці, скоч, клей; зразки друкованої реклами: фотографії вуличної реклами, журнали реклами, телевізійні ролики, фото легені курця.
Що підготувати заздалегідь: плакат «Берег надій», стікери в формі корабликів, бейджики з підписами, епіграф.
Стартові завдання
І. Знайомство. Вправа «Доброго дня».
Мета: створити доброзичливу атмосферу та умови для кращого пізнання учасниками одне одного.
Тренер пропонує учасникам презентацію себе за схемою: «Доброго дня, мене звати … і я хочу бути …»
ІІ. Повторення правил
Назвати правила, які допоможуть продуктивно провести урок.
ІІІ. Тема, мета, епіграф уроку
Найцінніше у людини – саме життя. Життя – це багатство, дане кожному з нас батьками. Дуже хочеться, щоб воно було красивим і щасливим. Таким воно буде, якщо буде міцним здоров´я. Невипадково в народі існують прислів´я: «Гроші загубив – нічого не загубив, здоров´я загубив – усе загубив», «Здоров´я не купиш», «Яким буде ваше здоров´я й життя залежить від вас самих».
Проблема тютюнопаління і алкоголю не нова і широко висвітлена в науковій медичній літературі. Проте все частіше і частіше вона привертає нашу увагу. Пропаганда здорового способу життя, мабуть, недостатня, адже на кожному кроці ми зустрічаємо курців, молодих людей з пляшкою пива.
І тому мені зараз спадають на думку слова геніального лікаря й філософа Авіценни: «Головним скарбом життя є здоров´я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати». Давайте ці слова візьмемо епіграфом нашого заняття.
ІV. Вправа на визначення очікувань учасників «Берег надій»
Мета: виявити очікування учасників від проведеного заняття.
Тренер роздає стікери у формі корабликів, учасники пишуть на них свої очікування і наклеюють на аркушах з намальованою річкою і берегом, озвучуючи написане.
VІ. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Дуже часто на заняттях ви виконували вправу «Уявіть себе лікарем». Лікарі традиційно вважаються надійним джерелом інформації з питань здорового способу життя. От і зараз перед вами виступлять ваші однокласники в ролі лікарів з інформацією про шкідливість тютюну та алкоголю.
Лікар-пульмонолог: Людина, котра починає курити у шкільному віці, скорочує собі життя на 15-20 років. Одна викурена сигарета вкорочує життя на 7 хвилин. Від однієї сигарети утворюється до 2 л диму, в якому міститься до 3 млрд шкідливих речовин, в тому числі канцерогенні (сприяють виникненню ракових пухлин).
Отруйною речовиною є нікотин тютюнового диму. В момент затягування на кінці сигарети температура сягає 600-700ºС, там проходить суха перегонка тютюнового дьогтю, де знаходяться речовини, що можуть призвести до раку губи, слизової оболонки рота, стравоходу шлунка, підшлункової залози, кишечнику, нирок, легень. Нікотин дуже швидко всмоктується в кров, циркулює по судинах і спричиняє спазм артерій, це створює умови для інфаркту міокарда.
Кров із нікотином підходить до всіх органів, збуджує нервові центри головного мозку, а потім пригнічує їх. Серцеві скорочення прискорюються, серцевий м´яз виснажується. Виникає постійний внутрішній стрес і людина стає знервованою. У неї може розвинутись гіпертонічна хвороба. Постійне куріння призводить до тютюнової залежності: звички палити після сну, після їжі для покращення настрою.
Куріння в компанії по колу, піднімання «бичків» сприяють розповсюдженню інфекційних захворювань, у тому числі туберкульозу. Сьогодні туберкульоз став епідемією.
Дуже шкідливе так зване пасивне паління, коли сама людина не курить, але знаходиться в задимленому середовищі. Є дані про те, що перебування 8 годин поруч з курцем рівнозначне викурюванню 6 сигарет. Таке становище майбутньої дитини у курящої матері: курить мати – пасивно курить її дитина. Така дитина, як правило, народжується з хронічними хворобами різних систем органів.
Діти часто починають паління через пустощі, наслідування, не думаючи про тяжкі наслідки. Крім того, таким дітям важко навчатися в школі, адже діти, котрі палять, не можуть зосередитися на навчальному матеріалі, мають погану пам´ять.
Паління надзвичайно шкідливе для дівчаток. Порушуючи живлення органів і тканин, воно призводить до розвитку істотних змін в організмі дівчини. Голос стає грубим, неприємним, шкіра втрачає свіжість та еластичність. З´являються ранні зморшки.
Учитель: Вірно, це й підтверджують вислови відомих людей про паління: «Тютюн завдає шкоди, руйнує розум, отупляє цілі нації» (О. де Бальзак).
Лікар-нарколог: Алкоголь – отрута. Якби його не ховали за яскраві етикетки на пляшках, якби він не вигравав у келихах – він шкодить організмові. Корисним спирт є лише для зовнішнього застосування, коли знешкоджуються мікроорганізми спиртовими настойками зеленки чи йоду. Вживання 500 мл 40% алкоголю призводить до загибелі 1 млн нервових клітин, які вже не відновлюються. У людини, яка постійно вживає алкоголь, поступово настає розумова неповноцінність (деградація), знижуються або зникають різні види чутливості, уповільнюються рефлекси. Через ураження мозочка виникає хитка хода.
Алкоголь грубо руйнує клітини серцевого м´яза, відбираючи кисень. М´яз швидше слабне, погано скорочується, розвивається серцева недостатність, коли серце вже не може викидати потрібну організмові кількість крові.
Спиртні напої піднімають настрій при вживанні, але це підступний настрій. Механізм дії спирту полягає в тому, що він знімає гальмування кори головного мозку. Тому при сп´янінні людина може вчинити будь-який злочин і навіть самогубство.
Систематичне вживання міцних алкогольних напоїв спричинює небезпечне захворювання – алкоголізм, для якого характерні паталогічний потяг до спиртного, поступовий розлад фізичного і психічного здоров´я. Хворі на алкоголізм стають кволими, малоініціативними, порушуються сон, у них зникає інтерес до життя. Арабський письменник ХІІ ст. Абу-ль-Фарадж писав: «Вино сообщает каждому, кто его пьёт, четыре качества. Вначале человек становится похож на павлина – он пыжится, его движения плавны и величавы. Затем он приобретает характер обезьяны и начинает со всеми шутить и заигрывать. Потом он уподобляется льву и становится самонадеянным, гордым, уверенным в своей силе. Но в заключении он превращается в свинью и, подобно ей, валяется в грязи.»
Учитель: Ви прослухали виступи спеціалістів і зараз я хочу звернутися до сумних даних статистики. Слово надається спеціалістам статистики.
Статист: Тютюнокуріння мовою цифр:
Учитель: Алкоголь мовою цифр.
Статист:
Руханка «Світлофор» Учасники стають у коло один за одним. Завдання учасників полягає у тому, щоб
Учитель: Ми обговорили важливу інформацію про наслідки шкідливих звичок. Кожна людина робить свій вибір залежно від свого досвіду, умінь і навичок. Але важко утриматися від куріння, вживання алкоголю, якщо бачиш яскраву рекламу, яка закликає: «Хочеш провести гарно час, розслабитися, то випий, або закури». Чому реклама впливає так на людей? Давайте порівняємо, що показують у рекламі сигарет і алкоголю, і що приховують? Зробіть висновок.
Практична робота. Проект «Антиреклама тютюну і алкоголю».
Психологи – проаналізувати рекламу сигарет або пива чи слабоалкогольного напою. Коротко описати її зміст. Знайти в ній «пастки» для молоді.
Журналісти – написати статтю на тему «Скільки коштує шкідлива звичка». Вони підраховують, скільки коштів витрачає той, хто викурює пачку сигарет на день, за тиждень, місяць, рік, 10 років. Від так розмірковують, що можна придбати на ці гроші для розвитку здоров´я.
Художники – створюють антирекламу тютюнового чи алкогольного виробу.
Рекламісти – придумують слогони (короткі повідомлення) про шкоду куріння та вживання алкоголю. Їх можна розмістити на упаковках сигарет і слабоалкогольних напоїв, щоб вони надихали підлітків відмовитися від куріння та вживання алкоголю.
Презентація груп. Обговорення.
Учитель. Боротьба з курінням передбачає збереження здоров´я людини й забезпечення її довголіття. За останній час понад 30 млн. курців світу позбулися цієї звички. Будемо сподіватися, що в майбутньому всі люди усвідомлять шкідливість тютюну і алкоголю і відмовляться від його вживання. За результатами останніх досліджень соціологів, куріння втрачає своє значення для підлітків, як засіб мати «шикарний вигляд» та «поводитися як дорослі».
Насамперед, поважають того, хто має власну думку, силу волі, а не того, хто неусвідомлено приєднується до натовпу. Той, хто зуміє сказати «ні», тобто протистояти тискові групи, викличе повагу друзів, адже він справді виявить себе, як незалежна особистість.
Учень. Використовуючи знання й вміння, отримання на заняттях спецкурсу «Школа проти СНІДу» ми робимо усвідомлений вибір між здоров´ям і шкідливими звичками. Ми вибираємо здоров´я, а тому даємо відсіч тютюну, алкоголю та виробам з них.
Зворотній зв´язок.
Повернімось до наших очікувань. Чи справдилися вони? Чи згодні ви з своїм товаришем, тоді нехай ваші кораблики пристануть до берега. А якщо «ні», вони ще довго будуть пливти по бурхливій річці життя, доки ви не усвідомити важливість формування здорового способу життя.
Домашнє завдання.
Скласти сенкан зі словами: тютюн, алкоголь, реклама, антиреклама. Підготувати повідомлення «Причини і наслідки вживання наркотиків».
Прощання.
Узятися за руки і разом сказати: «Шануймося, бо ми того варті!»