17 серпня о 18:00Вебінар: Новий навчальний рік – готовність до всього

Антон Павлович Чехов (1860–1904). «Хамелеон». Викриття у творі підлабузництва, самоприниження, чиношанування, запопадливості й малодушності. Антитеза як художній засіб і композицій

Про матеріал
Антон Павлович Чехов (1860–1904). «Хамелеон». Викриття у творі підлабузництва, самоприниження, чиношанування, запопадливості й малодушності. Антитеза як художній засіб і композиційний прийом.
Перегляд файлу

1

 

                                                        Урок №35
 Тема . Антон Павлович Чехов (1860–1904). «Хамелеон». Викриття у творі підлабузництва, самоприниження, чиношанування, запопадливості й малодушності. Антитеза як художній засіб і композиційний прийом.
 Тема 2. Моя мета - правдиво намалювати життя і показати, наскільки це життя віддаляється від норм ( за оповіданням А. П. Чехова «Хамелеон»).
 Мета навчальна: простежити етапи становлення Антона Чехова, розпочати роботу над оповіданням «Хамелеон», дати визначення поняттям «антитеза» та «художня деталь»,  розкрити у творі висміювання підлабузництва, чиношанування, підлабузництва, вчити аналізувати текст.
 Мета розвивальна: удосконалювати навички виразного читання, висловлення своїх думок і вражень; розвивати асоціативне та логічне мислення, творчу уяву.
 Мета виховна: виховувати інтерес до творчості А. Чехова, виховувати принциповість, розуміння важливості мати на все свою точку зору, нетерпиме ставлення до людей  ̶  хамелеонів.
 Тип уроку: урок вивчення художнього твору.
 Обладнання: портрет А. Чехова, відеоролик «Чехов і Сумщина», уривок з фільму «Эти разные, разные, разные лица».
 Епіграф:                                 У людини повинно бути  все прекрасним:  
                                                                           і обличчя,    і одяг, і душа, і думки
                                                                                                                А. П. Чехов

Зміст уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів.
 1.1. Вступне слово вчителя.
̶  Сьогодні на уроці ми розпочнемо знайомитись із творчістю відомого російського прозаїка та драматурга за покликанням та лікарем за освітою  ̶  Антона Павловича Чехова.
 Антон Чехов надзвичайно щедро наділений талантом письменницьким, мав ще і надзвичайний людський талант. У нього була здатність відчувати джерела людських страждань. Російський письменник М. Горький писав: «Він висвітлює нудьгу та весь хаос з вищої точки зору».
  Чехов надзвичайно глибоко розумів життя, помічав приховані вияви найрізноманітніших людських рис і з проникливою точністю змальовував свої спостереження у численних творах.
 Сьогодні на уроці ми ближче познайомимося з особистістю цього незвичайного письменника та його знаменитим оповіданням «Хамелеон».
 1.2. Бесіда на повторення.
̶  Перш ніж перейти до теми нашого уроку давайте згадаємо.
̶  Що таке оповідання? (Оповідання — невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображувалась одна подія з життя одного, або двох сформованих персонажів).
̶  Назвіть основні ознаки оповідання. (Розповідний спосіб викладу художнього матеріалу, швидкий розвиток дії, невелика кількість дійових осіб (2-3 особи), прозова форма, невеликий за обсягом).
̶  Назвіть композиційні частини оповідання? (Завязка, основна частина, кульмінація, розвязка).
̶  Що таке кульмінація? (Кульмінація — Найвище напруження, піднесення у розвитку твору).
̶  Отже, ми повторили основні поняття, які стосуються оповідання.
 ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
 2.1. Слово вчителя.
̶  Розгорніть робочі зошити, запишіть число, класна робота та тему уроку: «Антон Павлович Чехов (1860–1904). «Хамелеон». Викриття у творі підлабузництва, самоприниження, чиношанування, запопадливості й малодушності».
 Сьогодні на уроці ми простежимо етапи становлення Антона Чехова, розпочнемо роботу над оповіданням «Хамелеон», дамо визначення поняттям «антитеза» та «художня деталь», розкриємо у творі висміювання підлабузництва та чиношанування, будемо вчитися аналізувати текст.
 2.2. Робота з епіграфом уроку.
̶  Уважно прочитайте епіграф до уроку.
̶  Як ви розумієте слова Антона Павловича?
̶  Чи погоджуєтесь ви зі словами Чехова? Відповідь обгрунтуйте.
̶  На вашу думку, якщо людина буде в усьому прекрасною, чи не стане вона білою вороною? Відповідь обгрунтуйте.
̶  Отже, дійсно, людина має поєднувати в собі все найкраще: починаючи від одягу, закінчуючи думками.
 ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу учнями.
 3.1. Робота з портретом письменника.
̶  Уважно подивіться на портрет А. Чехова.
̶  Що ви можете сказати про зовнішність поета?
̶  Якою, на вашу думку Чехов був людино? Які риси характеру вказують на це?
 3.2. Виступ учня із мультимедійною презентацією про життєвий і творчий шлях Антона Павловича Чехова.
̶  Уважно прослухайте інформацію про життєвий і творчий шлях письменника.
 3.3. Доповнення вчителем учня про життєвий і творчий шлях
А. П. Чехова.
̶  Народився 29 січня 1860 в Таганрозі в сім’ї купця. В родині Чехових було семеро дітей. Навчання проходило в грецькій школі-гімназії, що була однією з найпрестижніших. Почав там писати перші оповідання.
 1879 році  він вступив до університету Москви на медичний факультет. Протягом усього навчання Чехову доводилося всіляко підробляти: він був репетитором, співпрацював з журналами, писав гуморески. Розповіді Чехова були вперше видані книгою в 1884 році («Казки Мельпомени»).
 На творчість Чехова того періоду значний вплив зробили твори
Л. Толстого. Після закінчення інституту займається лікарською практикою. Потім Чехов здійснив довгу подорож на Сахалін. Там письменник вивчав життя засланців. Твори Чехова «На засланні», «Острів Сахалін»,
«Палата   відбивають його враження від поїздку.
  1892 році Чехов купує помістя в Меліхово, веде громадську діяльність, допомагає людям. У той час були написані п’єси Чехова «Вишневий сад», «Три сестри». Твори Чехова «Чайка», «Дядя Ваня», «Хамелеон» та «Товстий і тонкий» також є одними з найвидатніших.
 Потім у Чехова різко загострився туберкульозний процес і він переїжджає до Ялти, де у нього в гостях бувають Л. Толстой, Купрін, Бунін, Левітан, Горький.
 Твори Чехова виходять двома томами в 1899-1902, а також 1903 роках.     Влітку 1904-го через загострення хвороби письменник їде до Німеччини (курорт Баденвайлер) для проходження лікування, де  15 липня 1904 помирає.
 3.4. Перегляд відеоролику «Чехов і Сумщина».
̶  Антон Павлович Чехов тісно пов’язаний із Сумською областю. Що ж саме нас повязує з російським письменником, дізнаємося з відеоролика «Чехов і Сумщина».
 3.5. Узагальнення вчителя про зв’язок Чехова з Сумщиною.
̶  Влітку 1888 року в дворянській садибі поміщиків Линтварьових жив та працював у західному флігелі російський письменник, драматург
А. П. Чехов. Саме тут, на Луці, де нині розташований музей, Чехов приймав хворих та написав розповідь «Неприємність». Спогадами про перебування в будинку Линтварьових овіяні розповіді письменника «Іменини», «Нудна історія» та п'єси «Чайка», «Лісовик».
 Влітку 1889 року на Сумщині помер від чахотки брат Антона Павловича художник Микола Чехов. Він похований на Лучанському кладовищі.
 Востаннє Антон Чехов перебував на Луці в серпні 1894 року.
 Дім-музей відкритий до 100-ї річниці від дня народження великого російського письменника 29 січня 1960 року. Ще в 1950-х рр. була установлена мармурова дошка, на якій містився напис: «У цьому будинку в 1888–1889 рр. жив і працював великий російський письменник Антон Павлович Чехов».
 Сам Антон Павлович так згадував про своє перебування на Сумщині: «Крім природи ніщо не вражає мене так в Україні, як загальний достаток, народне здоров'я, високий ступінь розвитку тутешнього мужика, який і розумний, і релігійний, і тверезий, і моральний, і завжди веселий і ситий».
 3.5. Розповідь учителя про творчу історію оповідання.
̶  «Хамелеон» — оповідання А. П. Чехова, вперше опубліковане у 1884 році. Розповідь  А. Чехова вперше була надрукована в журналі «Осколки» № 36 від 8 вересня 1884 року під підписом «А. Чехонте».
 В 1886 році «Хамелеон» був випущений з дрібними змінами «Осколками» у складі збірки Чехова «Строкаті розповіді». Розповідь була екранізована в 1971 році як частина радянського телефільму «Ці різні, різні, різні особи…». У 2009 році за мотивами оповідання вийшов короткометражний анімаційний фільм «Очумєлов».
 Вісімдесяті роки були для Чехова дуже плідними — у цей час він написав найкращі оповідання. Чимало творів він присвятив темі чиновництва: життю чиновників, відносинам між ними, їх психології, вчинкам. Часто матеріал для своїх оповідань він брав із життя.
 3.6. Робота з назвою твору.
̶  Чи знаєте ви хто такий хамелеон? (Хамелеон  ̶   це найбільший майстер маскування. Змінивши своє забарвлення, він повністю зливається з оточенням. Різновид невеликої ящірки, яка має здатність змінювати своє забарвлення під впливом зовнішніх причин ).
̶  Чому, на вашу думку, автор дав оповіданню саме таку назву?
̶  Отже, дійсно, головний герой своєю поведінкою схожий на хамелеона. Під дією певних обставин він змінює свою думку на ту, яка буде йому більш вигідна.
 3.7. Словникова робота.
̶ Городовик — посада в поліцейській охороні міста. Розглядає незначні справи, встановлює мир між сторонами, що сперечаються.
̶ Мировий — суддя, пов’язаний із розбором дрібних цивільних і кримінальних справ.
̶  Лягаві  порода мисливських собак.
 3.8. Перегляд уривку  з фільму «Эти разные, разные, разные лица…».
̶  Уважно подивіться уривок з фільму.
 3.9. Бесіда за змістом переглянутого.
̶ Хто є персонажами оповідання «Хамелеон»? (Поліцейський наглядач Очумєлов, городовик Єлдирін, золотар Хрюкін, Прохор, собака).
̶ Де відбувається дія твору? (На базарному майдані невеликого містечка).
̶ Що несли в руках городовик і наглядач? (Очумєлов ішов з клуночком, а городовик — із решетом, ущерть наповненим конфіскованим аґрусом).
̶ Яка пригода сталася на базарному майдані? (Золотаря Хрюкіна вкусив за палець собака).
— Знайдіть опис винуватця скандалу — хортеня (собака). («У центрі натовпу, розчепіривши передні лапи і тремтячи всім тілом, сидить сам винуватець скандалу — біле гостроморде хортеня з жовтою плямою на спині. У сльозових очах у нього вираз туги й жаху»).
— Яке враження справляє на вас цей опис? Які почуття викликає? (Щеня, маленьке, жалюгідне, перелякане, викликає почуття жалю; не зрозуміло, як могло нешкідливе щеня зчинити стільки галасу).
̶ Розкажіть, якою була реакція натовпу на те, що сталося. (Спочатку люди обурилися, а потім юрба просто реготала).
̶  Чому Хрюкін вимагає компенсації за нанесену травму? (Постраждалий пояснює це тим, що в нього, ювеліра, тонка робота, і тепер він не зможе її виконувати).
̶ Подумайте, яка роль діалогів у цьому творі? (Вони оживляють твір, допомагають «побачити» героїв, розкрити їх характери).
̶  Яке ваше ставлення до героїв оповідання?
̶  Якої характеристики заслуговує Очумєлов?
̶ Перекажіть кінцівку оповідання. (Як виявилося, собака був генералового брата. Його забрали, натовп регоче над Хрюкіним, Очумєлов погрожує).
 3.10. Характеристика героїв твору.
̶  Головний герой оповідання — поліцейський наглядач Очумєлов. Його прізвище має особливе значення (очуміти — утратити глузд). Він наділений певною владою (над городовим, простими людьми), але, з іншого боку, залежить від високопоставлених чиновників. Це робить його лукавою, лицемірною людиною, яка думає не про справедливість, а про те, як догодити вищим чинам.
 Очумєлов — малоосвічена людина, яка говорить короткими, неправильними реченнями («Чому тут? Це ти навіщо палець?»); використовує лайливі слова (мерзотник, шельма, чорти). Мова героя вказує на його соціальний стан, звичку віддавати накази, розпорядження («Не міркувати!», «Я цього не залишу, я покажу вам, як собак розпускати», «Я ще доберуся до тебе»).
 Хрюкін — золотих справ майстер, своє прізвище теж отримав не просто так. Він погано поводиться: напивається, дражнить собаку, знущається із неї, а потім ще й вимагає матеріальної компенсації. У розмові з Очумеловим запевняє, що не бреше, хоча очевидці стверджують зворотне; він згадує, що його брат служить жандармом, таким чином намагаючись вплинути на хід розгляду справи.
 Єлдирін — городовик. Його репліки є поштовхом для зміни подій в оповіданні: до думки Єлдиріна дослухається поліцейський наглядач.
 3.11. Робота з теоретико-літературними поняттями.
̶  Розгорніть підручник на сторінці 111 та прочитайте визначення поняттю «художня деталь».
̶  Що в оповіданні «Хамелеон» є важливою художньою деталлю?  Назвіть її. Свою думку обгрунтуйте. (Сама назва оповідання  ̶  це важлива художня деталь тексту ).
̶  Що називається антитезою? (Антитеза – це зіставлення будь-яких протилежностей, будь то предмети, поняття, явища або композиційні складові (серед яких характери героїв твору, образи, пейзажі, деталі тощо. Антитеза в оповіданні виступає засобом творення характерів головних героїв).
 ІV. Узагальнення й систематизація набутих знань і вмінь учнів.
 4.1. Бесіда з елементами аналізу.
̶  Визначте тему твору оповідання «Хамелеон». ( Тема  ̶  розповідь про суд над собакою : якщо безпритульний — винищити, якщо генеральський — відвести до господаря).
̶  Поділіть оповідання на 4 композиційні частини, розказавши, про що йдеться в кожній з них. (Зав’язка твору – хода Очумелова і Єлдирін по базарній площі і «назрівання» заворушень у вигляді натовпу, що зібрався і криків. Розвиток дії  ̶  з’ясування того, чиєю собака є насправді. Кульмінація – поява генеральського кухаря Прохора і загальне очікування його відповіді – чия ж це песик. Далі слід спад дії. Розв’язкою служать слова того ж кухаря про те, що собака належить братові генерала.
̶  Визначте ідею твору. (Ідея — висміяти пристосуванство, чиношанування й лукавість чиновників, які навіть не замислюються над справедливістю).
 V. Підведення підсумків. Оцінювання навчальної діяльності учнів.
 5.1. Слово вчителя.
̶  Отже, на сьогоднішньому уроці ми простежили етапи становлення Антона Чехова, розпочали роботу над оповіданням «Хамелеон», дали визначення поняттям «антитеза» та «художня деталь», визначили, що у творі автор висміює підлабузництва та чиношанування.
 VІ. Осмислення домашнього завдання.
1. Прочитати оповідання А. П. Чехова «Товстий і тонкий» на ст. 112-114.
 

docx
Додано
7 лютого
Переглядів
310
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку