1
Урок №36
Тема. А. Чехов. «Товстий і тонкий». Викриття у творі підлабузництва, самоприниження, чиношанування, запопадливості.
Тема 2. У людини повинно бути все прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки ( за оповіданням А. П. Чехова «Товстий і тонкий»).
Мета навчальна: продовжити знайомитись із творчим доробком
А. П. Чехова, розпочати роботу над оповіданням «Товстий і тонкий», викрити у творі підлабузництво, самоприниження, чиношанування, запопадливость, визначити спільні та відмінні риси героїв оповідання.
Мета розвивальна: удосконалювати навички виразного читання, висловлення своїх думок і вражень; розвивати асоціативне та логічне мислення, творчу уяву.
Мета виховна: виховувати інтерес до творчості А. Чехова, виховувати принциповість, розуміння важливості мати на все свою точку зору.
Тип уроку: урок вивчення художнього твору.
Обладнання: Фотографія скульптурної композиції «Товстий і тонкий» у Таганрозі.
Епіграф: Бережіть в собі людину
А. П. Чехов
Зміст уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1.1. Самостійна робота.
̶ Виберіть серед трьох запропонованих варіантів відповідей один правильний. Питання зачитуються один раз, варіанти відповідей двічі. Одна правильна відповідь ̶ 1 бал.
̶ Де відбувається дія оповідання «Хамелеон»:
А) на базарній площі; б) у парку відпочинку; в) біля церкви?
̶ Назвіть прізвище городового з оповідання Чехова:
А) Балдирін; б) Алдирін; в) Єлдирін.
̶ Де взяв аґрус городовий:
А) забрав у купців; б) купив; в) знайшов?
̶ Кого вкусив за палець собака:
А) Хрюкіна; б) Очумєлова; в) Єлдиріна?
̶ Протягом якого часу відбуваються події оповідання «Товстий і тонкий»:
А) декілька хвилин; б) місяць; в) день?
̶ Товстого з оповідання Чехова звали:
А) Олександр; б) Михайло; в) Григорій.
̶ Тонкого з оповідання звали:
А) Пафнутій; б) Пантелеймон; в) Порфирій.
̶ Який чин мав товстий в оповіданні А. Чехова:
А) таємний радник; б) статський радник; в) колезький асесор?
̶ Що спільного в оповіданнях А. Чехова «Хамелеон» та «Товстий і тонкий»:
А) в них діє спільний персонаж; Б) в обох творах висміюється чиношанування; В) в обох творах висміюється жадібність?
̶ Оповідання – це:
А) великий епічний твір про декілька епізодів з життя героїв;
Б) невеликий ліричний твір про один епізод з життя героїв;
В) невеликий прозовий твір про один або кілька епізодів.
̶ Їдке, нещадне висміювання – це:
А) гумор; б) драма; в) сатира.
̶ Оповідання Чехова побудовані на :
А) описах природи; б) антитезі; в) фантастиці.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
2.1. Слово вчителя.
̶ Розгорніть робочі зошити, запишіть число, класна робота та тему уроку:
«А. Чехов. «Товстий і тонкий». Викриття у творі підлабузництва, самоприниження, чиношанування, запопадливості».
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитись із творчим доробком
А. П. Чехова, розпочнемо роботу над оповіданням «Товстий і тонкий», викриємо у творі підлабузництво, самоприниження, чиношанування, запопадливость.
2.2. Робота з епіграфом.
̶ Як ви розумієте епіграф нашого уроку?
̶ Яку людину ми називаємо гідною носити звання людини?
̶ Чи такими являються герої оповідання А. Чехова? – ми сьогодні з’ясуємо.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу учнями.
3.1. Слово вчителя.
̶ Сюжет оповідання «Товстий і тонкий» у його первісній редакції ґрунтувався на анекдотичному казусі, а конфлікт між персонажами виник випадково, через мимовільні помилки «тонкого».
Вперше була опублікована гумористичним журналом «Осколки» 1 жовтня 1883 року.
Вдруге твір був надрукований в 1886 року, будучи в цілому текстуально близькою до редакції 1883 року, небагатьма внесеними змінами суттєво змінила зміст розповіді. Був усунутий мотив службової підпорядкованості: «тонкий» тепер плазує перед «товстим» без жодної практичної потреби — «рефлексу». Розповідь отримала набагато більшу сатиричну загостреність і узагальненість.
У 2010 році в місті Таганрозі відкрита скульптурна композиція «Товстий і тонкий», що зображає героїв оповідання А. П. Чехова «Товстий і тонкий» ( фотографію скульптури учні можуть побачити на дошці). Автор — скульптор Давид Бегалов. Розповідь була екранізована в 1955 році.
3.2. Робота з назвою твору.
̶ Що, на вашу думку, автор хотів передати назвою твору? (А. П. Чехов назвою хотів передати саме соціальний стан і моральні якості людей, описаних у цьому оповіданні).
3.3. Словникова робота.
̶ Коли ви читали вдома оповідання, чи були слова в тексті , які ви не зрозуміли?
̶ Департамент – в дореволюційній Росії відділ у ряді установ, іноді самостійний орган управління.
̶ Столоначальник – чиновник, який відає певним відділом у закладі (Довідковий стіл, стіл замовлень).
̶ Чиновник – державний службовець, який має чин, службове звання.
̶ Чин – звання, титул.
̶ Лютеранин – той, що сповідує лютеранство; лютеранство – напрям
протестантизму в християнстві.
3.4. Виразне читання оповідання «Товстий і тонкий» в особах.
̶ Розгорніть підручник на сторінці 112-114 та виразно прочитайте оповідання в особах. Дійові особи: автор, товстий, тонкий.
3.5. Бесіда за змістом прочитаного.
̶ Яка подія стала основою оповідання? (Зустріч двох друзів дитинства).
̶ Як звати героїв оповідання?(Михаїл та Порфирій).
̶ Ким вони доводилися один одному? ( вони були шкільними товаришами)
̶ Де вони зустрілися, при яких обставинах?
̶ Доведіть, що радість героїв була щирою? («...дивилися один на одного очима, повними сліз...»).
̶ Що дає нам зрозуміти про почуття радості і щастя тонкого від зустрічі з товстим? (Діалог, мова, тон мови, хвилювання).
̶ Чому оповідання називається «Товстий і тонкий», адже у героїв є імена? (Щоб викликати у читача почуття гумору).
̶ Що було причиною зміни настрою тонкого? ( товстий розповів йому про чин таємного радника).
̶ Давайте прочитаємо епізод, як тонкий сприймає цю звістку? ( «Тонкий раптом зблід..»)
̶ Як ви гадаєте, чому змінилась поведінка тонкого? ( він не чекав від товстого такого успіху і заздрив йому).
̶ Як називається в літературі прийом, що полягає в навмисному протиставленні образів і понять? (Антитеза).
̶ Чи є назва твору антитезою? (Так). Про що це говорить? (Це говорить про те, що товстий і тонкий – різні).
̶ Чи тільки назва оповідання чи весь твір побудований на антитезі? (Сам твір побудований на антитезі, бо герої не схожі один на одного).
̶ Чому тонкий першим почав розповідати про себе і більше говорить, ніж товстий? (Хотів похвалитися).
̶ Яке було його запитання до товстого? Чому? (Саме багатству спочатку, а вже потім сім’ї віддає перевагу тонкий).
̶ Для чого автор вводить в текст родину тонкого?
̶ Чи дійсно родина тонкого варта уваги?
̶ Що ви дізнались про дружину тонкого? Як вона себе поводить?
̶ Чи зацікавлена зустріччю з товстим? (Ні. Вона не виявляє ніякого інтересу).
̶ Чи змінилась її поведінка? Коли? Як саме? (В кінці твору: «Дружина усміхнулась».)
̶ Що ми дізналися про сина тонкого? А як він себе поводить?
̶ Як товстий ставиться до змін у поведінці тонкого?
̶ Що хотів заперечити товстий? (Що не потрібно з ним говорити як з чиновником, тому що вони друзі).
̶ Подумайте, чи залишаться товстий і тонкий друзями. Чому?
̶ На які дві частини можна поділити оповідання? ( І частина – до повідомлення про свій високий чин, ІІ частина – після цього)
̶ Чи можна їм дати свої назви? ( І ч. – «Зустріч двох друзів», ІІ ч. – « Зустріч двох чинів»).
̶ Які художні деталі використовує автор у творі і яку роль вони виконують?
Гурої |
Художня деталь |
На що вказує? |
Товстий |
«…губи лисніли від масла, пахло від нього хересом і флер-доранжем». «Тебе дражнили Геростратом за те, що казенну книжку цигаркою пропалив». |
Високий рівень життя героя.
Можливо, хотів привер- нути до себе увагу. |
Тонкий |
«Пахло від нього шинкою і кофейною гущею». «Мене дражнили Ефіальтом за те, що ябедничати любив». |
Скромний рівень життя.
Можливо, схильний до зради. |
ІV. Узагальнення й систематизація набутих знань і вмінь учнів.
4.1. Творча робота
̶ Напишіть як би ви:
1 варіант: як би ви повели себе на місці тонкого, дізнавшись про те, що товстий – таємний радник? (Молодець. Я дуже радий за тебе. Я завжди вірив, що ти досягнеш успіху. Вітаю).
2 варіант: як би ви повели себе на місці товстого, коли б хотіли заперечити тонкому щодо чиношанування? (Ти для мене друг, а не підлеглий. Я чиновник тільки на службі. Спочатку був дуже радий нашій зустрічі).
4.2. Бесіда з елементами аналізу.
̶ Як автор ставиться до героїв?
̶ З чого видно негативне ставлення автора до недоліків у поведінці людей в цілому, адже він не дає нам прямої оцінки вчинкам героїв, їхній поведінці? (Через художні деталі, діалог ми намагаємось зрозуміти позицію автора).
̶ Визначте тему твору. (Тема — зустріч двох давніх друзів).
̶ Якою є ідея оповідання? (Ідея оповідання — висміювання чиношанування, низькопоклонництва і підлабузництва).
̶ Які види комічного використовує Чехов у цьому оповіданні? (Письменник використовує сатиру, оскільки саме цей вид комічного нещадно висміює недосконалість світу, людські пороки; автор не вірить у можливість виправлення тонкого).
̶ Що спільного між оповіданням «Хамелеон» та «Товстий і тонкий»? (Вони побудовані на антитезі).
4.3. Робота з епіграфом уроку.
̶ Давайте повернемось ще раз до епіграфу уроку.
̶ Чи можна тонкого назвати гідною людиною? А товстого?
4.4. Гра «Поміркуй».
̶ Доведіть, що твір А. П. Чехова «Товстий і тонкий» ̶ оповідання.
4.5. Таблиця «Спільне та відмінне між товстим і тонким».
̶ Намалюйте таблицю таку, яка зображена на дошці. Визначте спільні та відмінні риси героїв оповідання «Товстий і тонкий».
Товстий |
Тонкий |
|
|
шкільні прізвиська, намагаються отримати чин |
4.6. Заключне слово вчителя.
̶ Отже, сьогодні на уроці ми продовжити знайомитись із творчим доробком А. П. Чехова, розпочали роботу над оповіданням «Товстий і тонкий», викрили у творі підлабузництво, самоприниження, чиношанування, запопадливость, визначили спільні та відмінні риси героїв оповідання.
VІ. Осмислення домашнього завдання.
̶ Прочитати біографію Джека Лондона на сторінці 116-117.
̶ Прочитати оповідання Джека Лондона «Жага до життя» на сторінці 117-127.