Тип уроку: урок-подорож. Клас: 8
Тема: Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц»
Методи та прийоми: інтерактивна подорож, аналіз тексту, бесіда, творча робота.
Мета уроку
1. Освітня: розкрити глибинний зміст твору «Маленький принц»; дослідити філософські та моральні ідеї, закладені в книзі.
2. Розвивальна: розвивати вміння аналізувати літературний твір, порівнювати події книги з реальним життям, формувати критичне мислення.
3. Виховна: виховувати чуйність, вміння цінувати дружбу, любов, відповідальність.
Обладнання:
- Карта подорожей Маленького принца.
- Цитати з твору для аналізу.
- Ілюстрації Антуана де Сент-Екзюпері.
- Аудіо або відеофрагменти за мотивами книги.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання учнів.
2. Перевірка готовності до уроку.
3. Налаштування на атмосферу уроку-подорожі.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда:
- Що ви знаєте про Антуана де Сент-Екзюпері?
- Чи читали ви «Маленького принца»? Яке враження справила книга?
2. Епіграф уроку:
«Ми у відповіді за тих, кого приручили».
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
- Тема уроку: Подорож Маленького принца: пошук відповідей на важливі життєві питання.
- Мета: дослідити символіку подорожей Маленького принца, їхній філософський зміст і значення для людського життя.
IV. Основна частина уроку
1. Старт подорожі: Планета автора
- Коротка розповідь про Антуана де Сент-Екзюпері.
- Аналіз його життєвого шляху та впливу на створення твору.
2. Подорож планетами Маленького принца:
1) Планета Короля:
- Символіка влади та авторитету.
- Чи завжди влада є розумною?
2) Планета Честолюбця:
- Аналіз образу людини, яка прагне слави.
- Як честолюбство заважає справжньому щастю?
3) Планета П’яниці:
- Роздуми про людську слабкість і зневіру.
- Як подолати коло безвиході?
4) Планета Бізнесмена:
- Символ матеріалізму та жадібності.
- Що важливіше – гроші чи духовні цінності?
5) Планета Ліхтарника:
- Образ людини, яка слідує обов’язку.
- Як знайти гармонію між працею та життям?
6) Планета Географа:
- Осмислення знань і їхнього значення.
- Чи можна знати світ, не бачачи його?
3. Планета Земля – зустріч із важливими образами:
- Лис («Ти назавжди у відповіді за тих, кого приручив»).
- Троянда як символ кохання й турботи.
- Змія як символ смерті та переходу.
4. Філософія Маленького принца:
- Що означає бути відповідальним?
- Як дорослі втрачають здатність бачити головне?
- Чому справжнє щастя ховається в дрібницях?
V. Закріплення матеріалу
1. Дискусія:
- Чому дорослі часто стають «сліпими» до простих істин?
- Як ви розумієте фразу: «Головного очима не побачиш, тільки серце здатне це відчути»?
2. Творче завдання:
- Уявіть, що ви зустріли Маленького принца. Що б ви йому сказали або запитали?
VI. Підсумок уроку
1. Узагальнення:
- «Маленький принц» – це твір про пошук себе, справжніх цінностей і любові.
- У кожного своя планета, але ми всі шукаємо одне: розуміння й тепло.
2. Рефлексія:
- Що ви взяли для себе з цього уроку?
- Як слова Маленького принца змінюють ваше сприйняття життя?
VII. Домашнє завдання
1. Написати есе на тему: «Моя зустріч із Маленьким принцом».
2. Підготувати малюнок або колаж, що відображає ваші уявлення про його подорожі.