Українська мова 2 клас
Тема: Апостроф. Удосконалення вимови і написання слів з апострофом. Закріплення знань правил про вживання апострофа
Мета: закріплювати навички правильної вимови та написання слів з апострофом; формувати вміння учнів ділити слова на склади з апострофом; розвивати творчі здібності, мовлення учнів, мислення, увагу, навички каліграфічного письма та самостійної роботи; виховувати пізнавальний інтерес, старанність; сприяти формуванню дружніх стосунків серед учнів класу.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організація класу
Всі за парти ми сідаєм.
До роботи приступаєм.
Щоб помилок уникати,
Треба мову добре знати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Не дивлячись на холод за вікном, сьогодні я хочу, щоб ви пригадали літній відпочинок і запрошую вас у мандрівку. Та це не проста подорож, це – подорож Країною Граматики. Дорогою ми з вами будемо робити зупинки і виконувати різні завдання. А девіз нашої мандрівки такий (вислів на дошці):
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і гарно працювати.
– Подорожуватимемо кораблем. Отже, сідайте зручно і будьте уважними пасажирами. Вперед! Цікавої нам дороги!
II. Актуалізація опорних знань
Щоб якнайкраще стартувати, ми повинні потренуватися у письмі. Розгорніть свої зошити. Це – судові журнали. Всі записи необхідно вести охайно і чітко, щоб будь-хто міг їх прочитати. Сядьте рівненько, перевірте правильність тримання ручки в руці.
Острів каліграфічний
Погляньте на карту – перший острів, до якого ми підпливаємо називається Каліграфічний. На ньому є завдання.
Завдання ось таке:
Записати каліграфічно букви - б п в м ф р .
- Хто здогадався, чому ми з вами згадали написання саме цих літер? (Після них пишеться апостроф).
- Хто ж нам допоміг зрозуміти це? (апостроф)
III. Оголошення теми і мети уроку
Дійсно – це апостроф. Отже, сьогодні головне наше завдання: повторити і закріпити знання правил про вживання апострофа, правила переносу слів з апострофом.
IV. Повторення і закріплення вивченого матеріалу
1. Повторення правил
То ж давайте пригадаємо:
Після букв
Бе, Пе, Ве, еФ, еМ та еР –
Ставлю апостроф тепер!
Якщо Ю, Є, Ї, Я –
Два звуки познача.
Добре це запам’ятай
і ніколи не забувай.
А ми всі на парусник сідаєм,
Знов у подорож рушаєм,
У біноклі зазираєм,
Новий острів не минаєм.
Острів загадковий
Як ви вже зрозуміли, що на цьому острові ми будемо розгадувати загадки.
- Послухайте загадки, а відгадки запишіть у судові журнали-зошити.
- Які зі слів, що ви записали не можна поділити для переносу?
- Давайте згадаємо правило, як слід переносити слова з апострофом?
Знов на парусник сідаєм,
У біноклі зазираєм.
Новий острів споглядаєм,
Ми його не обминаєм.
Острів відпочинку (для очей)
Знову в кораблі сідаєм
І до острова рушаєм.
Острів спілкування
На цьому острові ми подивимося, чи всі учні нашого класу дружні, чи вмієте ви працювати в групах.
У вас завдання на партах. Виконавши завдання їх слід записати до ваших зошитів.
Робота у групах
І група. Утворіть слова з апострофом. Запишіть. Поділіть їх на склади для переносу.
ІІ група. Знайдіть зайві слова у рядочках слів. Складіть з ними речення. Запишіть.
В’яз – свято – в’яне.
М’ята – мама – м’ясо.
Пір’я – пиріг – подвір’я.
Зразок виконання: свято, мама, пиріг.
ІІІ група. Зберіть прислів’я, одне з них запишіть, відшукайте слова з апострофом.
IV група. Поясніть значення слів з апострофом: кав’ярня, зав’язь, інтерв’ю, з’єднавши поняття і визначення. Запишіть одне з них.
Зразок виконання:
Кав’ярня – невеликий ресторан, де подають відвідувачам каву, чай.
Зав’язь – нижня частина органу квітки, в якій утворюється плід.
Інтерв’ю – розмова журналіста з людиною, призначена для публікування.
V група. Прочитайте і доберіть замість крапок слова з апострофом. Поясніть правопис. Запишіть.
Квіти відцвіли і з…
Пташину від холоду захищає …
Виполюйте на грядках …
Слова для довідки: зів’яли, бур’ян, пір’я.
VІ група. Запишіть слова у два стовпчики: І – слова, що пишуться з апострофом, ІІ – слова в яких апостроф не пишеться.
Слова: бур…як, бур…ян, полум…я, пор…ядок, зор…яний, здоров…я.
Острів відпочинку (фізкультхвилинка)
Знову в кораблі сідаєм
І до острова рушаєм.
Острів улюблений
Знов на парусник сідаєм,
У біноклі зазираєм.
Новий острів споглядаєм,
Ми його не обминаєм.
Робота з нетбуками «Розумники» Розділ 2, Тема 10.
Завдання 15. Колективна робота.
- Визначаємо, скільки в слові складів, звуків, букв.
Самостійна робота.
Завдання: 2, 5, 9, 10. (додатково 7, 11).
Острів незвіданий
Остання наша зупинка острів Незвіданий. Що ж таємничого таїть він?
Чи знаєте ви, що апостроф унікальний, бо ж не в кожній мові є. От в українській він є і тому його не можна губити і забувати, бо від цього мова збідніє, стане незрозумілою.
- А я знайшла на цьому острові слово, у якому пишеться аж два апострофи. А ви знаєте це слово?
Тож бувають у мові дива!
Це слівце інтригує недарма.
На шість літер апострофів два.
Означає місцину над яром. (над’яр’я)
А що таке «яр»?
Яр – глибока довга западина, що утворилася внаслідок розмиву пухких порід потоками води.
- А на кінець нашої подорожі давайте зробимо подарунок для апострофа, який нас супроводжував всю дорогу. За допомогою вашої улюбленої програми Paint 3D намалюємо його портрет.
V. Підсумок уроку.
От і закінчилась наша мандрівка. Всі перешкоди ми здолали і дійшли до фінішу.
- Що ми повторювали на уроці?
- Чи справдилися ваші очікування?
- На якому острові вам сподобалось найбільше?
VI. Домашнє завдання
І група – виконати завдання на картці.
ІІ група – скласти казку про апостроф.