4 грудня о 18:00Вебінар: Новий курс мистецтва в школі: теорія і практика

Арабський халіфат. Виникнення ісламу

Про матеріал

Мета: розглянути історію створення Арабського халіфату та виникнення ісламу, ознайомитися з найяскравішими досягненнями ісламської культури; удосконалити навички роботи з історичною картою, документами; формувати уміння аналізувати і оцінювати факти, висловлювати судження щодо причин виникнення ісламу та впливу культури халіфату на розвиток Західної Європи.

Перегляд файлу

Тема:Арабський халіфат. Аравійський півострів і його населення. До ісламські вірування арабів. Халіфат за Омейядів і Аббасидів. Культура арабського світу.

Мета: розглянути історію створення Арабського халіфату та виникнення ісламу, ознайомитися з найяскравішими досягненнями ісламської культури; удосконалити навички роботи з історичною картою, документами; формувати уміння аналізувати і оцінювати факти, висловлювати судження щодо причин виникнення ісламу та впливу культури халіфату на розвиток Західної Європи.

Тип уроку:  комбінований.

 

Макроструктура.

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань учнів.
  3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
  4. Вивчення нового матеріалу.
  5. Узагальнення і систематизація знань і умінь учнів.
  6. Підсумки уроку.
  7. Домашнє завдання.

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка домашнього завдання. Фронтальне опитування.

  • Як Юстиніан намагався відродити велич колишньої Римської імперії?
  • У чому були причини конфлікту між іконоборцями та шанувальниками ікон?
  • Чому візантійцям доводилося майже постійно воювати? Із ким вони воювали найбільше?

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Араби обрушилися на Іран і Візантію. Населення не чинило арабам опору. Хто ж були ці араби? Звідки вони прийшли? Чому так швидко завойовували все нові і нові території?

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

Уперше назва «араб» згадується в ассирійському написі датованому   853 р.до.н.е де до переможених царем Шалманесером ІІІ народів включають і людей «землі арабів». Ассирійці пишуть про арабів, як про племена, очолювані царицями. Біблія також неодноразово згадує народ «арві», тобто арабів. При цьому маються на увазі племена, що жили в Сирійській пустелі і на Аравійському півострові

Арабські племена були переважно кочовими, адже на Аравійському півострові дуже мало родючих земель, придатних для заняттям с/г. разом з цим, через Аравійський півострів ще у часи Давнього Світу проходили важливі торговельні шляхи, що призвело до виникнення міст. Ці шляхи давали заробіток і арабам – коли вони наймалися до купців охоронцями, коли торгували з ними, а коли й грабували їх. Міські араби називалися хаддезі, пустельні – бедуїни.

 

На стр. 142 прочитайте «Доісламські вірування арабів»

  • Що в тексті вам було добре відоме? Яку назву має шанування багатьох богів.

Язичництво – релігія, для якої характерним є віра в багатьох богів, поклоніння явищам природи, предметам і. т.д.

  • Яке місто було релігійним центром доісламської Аравії?

Майже всі жителі Аравійського півострова були я язичниками. Головною святинею вважається Кааба – стародавнє святилище, у  стіну якого було умуровано чорний камінь, у самому святилище містяться святині всіх арабських племен. На чолі племен столи шейхи. Вони керували воїнами під час набігів, викупляли полонених, розв’язували суперечки. За убитого родича мстився увесь рід; кровна помста могла тривати декілька поколінь. Об’єднала арабів  нова релігія

Іслам – світова релігія, заснована пророком Муххамедом (Магометом) у VІІ ст. Віра в єдиного бога Аллаха.

Коран – Священна книга мусульман.

Мусульмани – послідовники Муххамеда

 

Прошу заслухати повідомлення «Муххамед і виникнення ісламу».

Культура арабів складалася в процесі переплетіння культури власне арабів і культури завойованих народів: персів, іудеїв, єменців, елінізованого і романізованого населення. Власне араби дали цій культурі мову, релігійне й ідеологічне ісламське підґрунтя, а також традиції бедуїнської поезії. Греки та елліністичне населення дали арабській культурі наукові досягнення, філософсько-етичні ідеї античності. Багато арабська культура запозичила з перської та індійської культур.

Із кінця VІІ ст до середини VІІІ ст основними центрами культури були Дамаск – тогочасна столиця халіфату, а також Мекка та Медина в Аравії, куфа і Басра в Іраку.

У ІХ – Х ст. арабська культура досягла свого найвищого розквіту. Швидко розвиваються філософія, медицина, математика, астрономія, географічні, астрономічні, мовознавчі та історичні науки, хімія. Створюються величні архітектурні пам’ятки, прекрасні зразки образотворчого мистецтва.

Серед визначних мислителів того часу можна назвати філософа          аль-Фарабі, лікаря Ібн Сіну (відомого на Заході як Авіценна), філософа і лікаря Ібн Русіда (Аверроес). Наукові центри виникли в Багдаді, Дамаску, Халебі (Алеппо), Каїрі, Маразі (Азейбарджан), Самарканді, Газні (Афганістан), Кордові, Севільї, Гранаді, Ісфахані,  Бухарі. Так  і в Сфахані існувала велика обсерваторія, де працював великий поет і науковець Омар Хайям. У Каїрі було створено «Дім знань», де працювали визначні математики  й астрономи. Учені халіфату багато зробили для розвитку математичних дисциплін: уперше як самостійні дисципліни були виділені алгебра і тригонометрія.

Із літературних творів передусім слід виділити поезію, яка виникла з поезії бедуїнів під впливом перської. Найвизначним поетом був Аль Маарі. В Ірані жив прославлений Фірдоусі автор епопеї Шах – Наме (книга царів). Відомою літературною пам’яткою тієї епохи є збірка «Тисяча й одна ніч».

 

  1. Узагальнення і систематизація знань і умінь учнів.

Графічний диктант:

  1. Більша частина Аравіського півострова – пустеля (+)
  2. Північні араби займалися землеробством (-)
  3. Релігійним центром доісламської Аравії було місто Коаба (-)
  4. Засновник ісламу – Муххамед (+)
  5. Священна книга мусульман Суна (-)
  6. Відомою літературною пам’яткою мусульманської культури є «Тисяча й одна ніч» (+).

 

  1. Підсумки уроку.
  • араби населяли Аравійський півострів, основними заняттями північних арабів було кочове скотарство та караванна торгівля, південні араби були землеробами та мореплавцями.
  • У VІІ ст тут зародилася нова релігія – іслам4 засновником якої став Мухаммед, який очолив арабську державу й мусульманську церкву;
  • Після смерті Мухаммеда державу очолив халіф4 халіфами називали і всіх наступних правителів арабів;
  • Арабська держава перестала існувати в результаті монгольського нашестя в 1258 р.
  • Культура халіфату, яка поєднала в собі досягнення античності та країн Сходу, справила значний вплив на культурний розвиток Європи.
  1. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати текст параграфа.
  2. Заповнити таблицю

«Мусульманська культура в епоху Середньовіччя»

Галузь культури

Основні досягнення

Визначні пам’ятки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок

всесвітньої історії

 

 

 

Арабський халіфат

 

 

Вчитель: Погоріла Л.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2010-2011 навчальний рік

doc
Додано
8 травня 2018
Переглядів
1348
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку