Архітектура і ми. Чарівні куполи (бані) соборів

Про матеріал

Тема уроку: Архітектура і ми. Чарівні куполи (бані) соборів

Навчальна мета. Елементарні поняття про архітектуру.

Складові елементи будівлі.

Архітектурна термінологія.

Виражальні можливості силуетної форми.

Порівняльний аналіз форм‚ розмірів та пропорцій.

Техніка та матеріали. Графіка: однокольоровий фломастер, кулькова ручка.

Варіант: аплікація, змішана техніка.

Зміст та хід уроку

Бесіда "Архітектура і ми"

Ще у сиву давнину почалося будівництво житла та інших споруд. Це були перші архітектурні споруди. Головною їх особливістю є створення внутрішнього простору, який люди могли б використовувати для різних цілей: як житло‚ магазин чи школу‚ театр‚ храм тощо.

Подивіться на класну кімнату, згадайте свою квартиру (хату), крамницю, храм та інші архітектурні споруди. Подумайте‚ які засоби застосовуються при будівництві, аби відокремити внутрішній простір будівлі від зовнішнього. Звичайно ж, це стіни‚ вікна‚ двері. А зверху — дах‚ покрівля. Крім того‚ великі споруди можуть перекриватися склепіннями, банями‚ оболонками тощо.

А ще ви‚ мабуть‚ бачили‚ що будівництво великого будинку зазвичай починається з риття котловану. Там укладається фундамент‚ на якому буде зводитись будинок.

Однак для того‚ аби будівля стала архітектурною спорудою‚ дуже важливо, щоб вона викликала у людини позитивні почуття. Адже‚ погодьтеся, що повз один будинок можна пройти байдужим, а інші тішать і запам'ятовуються‚ навіть якщо їх побачив лише по телевізору. Такі будинки створюються талановитими людьми‚ професія яких — архітектор.

Практична робота "Чарівні бані соборів"

А тепер ще раз звернемо увагу на бані соборів

(демонстрація унаочнення: слайди‚ фотографії, малюнки).

Згадайте й ті‚ що ви бачили самі. Які вони чудові! Форма одних схожа на цибулини, інших — на пірамідки. Придивіться до них та порівняйте між собою: одні ніби витягнуті угору і здаються стрункішими; другі — ширші; треті — ще ширші і здаються міцнішими; а цибулиноподібні бані можуть бути майже круглими і навіть приплюснутими.

І ще зауважте: баня ніколи не буває одна. Вона сполучається іще з якимись формами. Зверху вона може мати меншу маківку, яку вінчає хрест. Стрункі і гострі бані-пірамідки часто мають завершення із шпилем. А на чому стоять бані? Ці форми можуть бути різними. Отже‚ чи добре ви вмієте спостерігати і розмірковувати? Намалюйте ці чудові бані фломастером або кульковою ручкою. Малюйте вільно і стежте за тим‚ аби форми бань були красиві, виразні. Можна не малювати, а вирізати з кольорового паперу. Намальовані або вирізані бані будуть красивішими, якщо ви прикрасите їх візерунком.





Тема уроку. Старовинна фортеця.

Навчальна мета. Спроби передавання просторового явища загороджування при розташу-ванні силуетів архітектурних споруд на площині.

Врівноважене розташування елементів зображення на площині.

Групова (колективна) робота.

Матеріали:

аплікація у поєднанні з витинанкою. Кольоровий папір. Для вчителя (у разі колективної роботи) — великий аркуш паперу.

Зміст і хід уроку

Подивіться на старовинні фортеці на фотографіях. Бачите‚ як вони відрізняються від інших споруд? У них міцні товсті стіни‚ вузькі бійниці, високі міцні вежі.

Спробуйте намалювати таку фортецю, а краще — виконати композицію в техніці аплікації з витинанкою. Або ”зазирніть" за стіни фортеці. Тобто уявіть собі частину старовинного міста: там багато церков з чудовими банями‚ палац‚ красиві різьблені брами‚ дерев'яні чи кам'яні будинки з високими дахами.

Самому виконати таку композицію за один урок важко. Тому краще об'єднатись у роботі з товаришем. Хтось із вас вирізатиме щось одне‚ другий — інше. А потім з вирізаних частин (елементів) складіть одну композицію. Звісно‚ що вирізати треба з паперу.

Методика і практика вирізання аплікації із різних кольорів.

Під час вирізання споруд (чи їх частин) симетричної будови не забувайте скласти аркуш паперу навпіл. Збираючи усе разом‚ порухайте окремі елементи, аби знайти гарне‚ врівноважене розташування на площині. Не забувайте, що споруди розташовуються на різній відстані від вас. Отож дійте сміливіше: силует одної споруди накладайте на той‚ що міститься далі. Певна річ‚ першим наклеюється зображення тієї споруди, що міститься далі‚ вона на аркуші паперу буде вище.

(Зрозуміло, що всю інформацію вчитель не ”видає” загалом одразу перед початком роботи. Процесом набуття знань та практичного виконання завдання треба керувати поетапно).

А ще можна це завдання виконати усім класом на одному великому аркуші паперу‚ а потім ним прикрасити помешкання школи. Для цього можна‚ наприклад, використати залишки шпалер.

А коли надворі буде чимало снігу‚ чи не цікаво було б усім класом зліпити фортецю із снігу на шкільному дворі?

Тема уроку. Що таке декоративно-прикладне мистецтво та дизайн?

Навчальна мета. Загальні поняття, засоби виразності, термінологія.

Навички роботи способом примокування.

Матеріали. Гуаш‚ м'який круглий пензлик, тичок (палець). Папір білий.

Зміст та хід уроку

Якщо порівняти між собою дуже знайомі нам предмети одного й того ж призначення (наприклад‚ чайники, телефонні апарати, автомобілі тощо), можна помітити, як вони відрізняються один від одного (бажано підібрати унаочнення та показати дітям).

Чи зможете ви розповісти про відмінність у формі предметів та про настрій і відчуття, які ці предмети викликають? Усе це — предмети дизайну.

Над тим‚ щоб предмети побуту були зручними у користуванні та приємними на вигляд‚ працюють художники-дизайнери. Вони проектують, тобто спочатку зображують предмети на папері. Тому і виникла назва дизайн‚ що означає ”думка”, ”ідея”, ”проект".

А тепер уявіть собі звичайну білу тканину. Подивіться, як ця тканина перетворилась у красиву скатерку після того‚ як її прикрасили візерунком. Тепер вона створює святковий настрій.

Якщо подивитися навколо, то побачимо, як багато речей і предметів оточує нас: посуд і меблі‚ килими і ковдри‚ світильники і підсвічники, різноманітні прикраси і багато-багато іншого. Певна річ‚ у кожного з нас виникає неоднаковий настрій, коли ми опиняємося у помешканнях, облаштованих неоднаково. А все це завдяки предметам декоративно-прик-ладного (декоративно-ужиткового) мистецтва. Прикладними, або ужитковими, їх називають тому‚ що ними можна користуватися, а декоративними — тому що красиві. Слово декор означає ”прикраса". Ви‚ мабуть‚ чули близьке за звучанням слово ”декорації'. Їх можна побачити у театрі.

У кожний гарний та корисний предмет, гарно обладнане приміщення вкладено талант та душу художника. На наступних уроках і ви вчитиметесь прикрашати навколишні речі‚ створювати малюнки чи ліплення, які потім зможете подарувати.

А сьогодні будемо вчитись малювати декоративні квіти. Для роботи потрібен м'який круглий пензлик (бажаний наочно-практичний показ процесу роботи).

У середину майбутньої квітки поставте крапку і навколо неї примокуйте пензликом, тримаючи його ”до себе” або ”від себе”. Можна також просто протягувати до себе кінчик пензля‚ малюючи ним різні лінії.

Насамкінець потурбуйтесь про середини квітів. Їх теж можна зробити примокуванням: вмочені у фарбу круглі поверхні будь-яких предметів залишатимуть різні за розміром круглі відбитки. Спробуйте це робити також кінчиком пальця‚ витираючи його потім ганчіркою. Працюючи таким чином і згадуючи справжні квіти‚ ви зможете створити багато різних чудових квітів‚ бутонів та листочків. Це будуть чарівні декоративні квіти.

Тема уроку. Гарна хата (два уроки).

Навчальна мета. Ознайомлення з народним мистецтвом настінного розпису в Україні.

Навички розпису пензлем (способом примокування).

Ритм як засіб організації фризової композиції.

Матеріали. 1 урок: гуаш‚ м'який круглий пензель, тичок (палець). Папір білий;

2 урок: гуаш‚ великий щетинний та м'який круглий пензлі‚ тичок (палець).

Папір тонований‚ кольоровий, білий (за бажанням).

Зміст та хід уроку

У селах деяких районів нашої країни люди охоче прикрашають стіни своїх домівок розписом. Погляньте‚ як гарно можуть виглядати прикрашені візерунком хати в сільських місцевостях (демонструємо унаочнення). Чи не в одній з таких хатин жили дід із бабою з казок "Колобок”, "Кривенька качечка", "Курочка ряба” та інших?

На наступному уроці ви зможете намалювати гарну казкову хату. Але щоб вона дійсно вийшла гарною‚ ми навчимося малювати узор у смужці‚ який називається ”бігунець". Чому така назва? Тому‚ що в основі цього узору лежить хвиляста лінія. Можна уявити‚ як за цією лінією-стеблиною візерунок з рослинних елементів може ”бігти” нескінченно. Зверніть увагу: головні елементи (квіти) розташовуються в серединах ”хвиль”. Разом із другорядними елементами (листям‚ бутонами) вони однакові в кожному бігунці як за формою‚ так і за кольором.

Вправи

Спочатку потренуймося в малюванні хвилястої стеблини. Пензель у руці тримайте вертикально. Можна легко спертися на мізинчик. Малюйте кінчиком пензля. Старайтесь, щоб у вас виходили досить тонка стеблина та однакові ”хвилі” (не дуже вигнуті, але й не розпластані).

Далі — завдання: малюємо узор-бігунець.

Обмежувальну смужку (завширшки приблизно у три пальці) рисуємо крейдою чи олівцем. Хвилясту стеблину малюємо кінчиком пензля. Крапки всередині кожної хвилі — це середини майбутніх квітів.

Тепер уявіть свій узор-бігунець: які в ньому будуть головні та другорядні елементи, якого кольору. Малюйте відразу фарбами. А зараз уже можна малювати гарну хату.

Малюйте її великим щетинним пензлем на кольоровому папері. Яким чином її прикрасити? На чільному боці хати узор-бігунець найчастіше облямовує двері й вікна‚ може розташовуватися і під стріхою. А якщо хочете‚ можете намалювати не саму хату‚ а вікно цієї казкової хати. Уявіть собі: вікно облямовує узор-бігунець, а на підвіконні лежить спечений бабою рум'яний колобок.





Перегляд файлу

 


 


Тема уроку: Архітектура і ми. Чарівні куполи (бані) соборів

 

Навчальна мета. Елементарні поняття про архітектуру.

Складові елементи будівлі.

Архітектурна термінологія.

Виражальні можливості силуетної форми.

Порівняльний аналіз форм‚ розмірів та пропорцій.

Техніка та матеріали. Графіка: однокольоровий фломастер, кулькова ручка.

                                Варіант: аплікація, змішана техніка.

 

Зміст та хід уроку

 

Бесіда "Архітектура і ми"

 Ще у сиву давнину почалося будівництво житла та інших споруд. Це були перші архітектурні споруди. Головною їх особливістю є створення внутрішнього простору, який люди могли б використовувати для різних цілей: як житло‚ магазин чи школу‚ театр‚ храм тощо.

Подивіться на класну кімнату, згадайте   свою квартиру (хату), крамницю, храм та інші архітектурні споруди. Подумайте‚ які засоби застосовуються при будівництві, аби відокремити внутрішній простір   будівлі   від зовнішнього. Звичайно ж, це стіни‚ вікна‚ двері. А зверху — дах‚ покрівля. Крім того‚ великі споруди можуть перекриватися склепіннями, банями‚ оболонками тощо.

А ще ви‚ мабуть‚ бачили‚ що будівництво великого будинку зазвичай починається з риття котловану. Там укладається фундамент‚ на якому буде зводитись будинок.

Однак для того‚ аби будівля стала архітектурною спорудою‚ дуже важливо, щоб вона викликала у людини позитивні почуття. Адже‚ погодьтеся, що повз один будинок можна пройти байдужим, а інші тішать і запам’ятовуються‚ навіть якщо їх побачив лише по телевізору. Такі будинки створюються талановитими людьми‚ професія яких — архітектор.

 

Практична робота "Чарівні бані соборів"

А тепер ще раз звернемо увагу на бані соборів

(демонстрація унаочнення: слайди‚ фотографії, малюнки).

Згадайте й ті‚ що ви бачили самі. Які вони чудові! Форма одних схожа на цибулини, інших — на пірамідки. Придивіться до них та порівняйте між собою: одні ніби витягнуті угору і здаються стрункішими; другі — ширші; треті — ще ширші і здаються міцнішими; а цибулиноподібні бані можуть бути майже круглими і навіть приплюснутими.

І ще зауважте: баня ніколи не буває одна. Вона сполучається іще з якимись формами. Зверху вона може мати меншу маківку, яку вінчає хрест. Стрункі і гострі бані-пірамідки часто мають завершення із шпилем. А на чому стоять бані? Ці форми можуть бути різними. Отже‚ чи добре ви вмієте спостерігати і розмірковувати? Намалюйте ці чудові бані фломастером або кульковою ручкою.    Малюйте вільно і стежте за тим‚ аби форми бань були красиві, виразні. Можна не малювати, а вирізати з кольорового  паперу.  Намальовані  або вирізані бані будуть красивішими, якщо ви прикрасите їх візерунком.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Старовинна фортеця.

 

Навчальна мета. Спроби передавання просторового явища загороджування при розташу-ванні силуетів архітектурних споруд на площині. 

Врівноважене розташування елементів зображення на площині.

Групова (колективна) робота.

 

Матеріали:

аплікація у поєднанні з витинанкою. Кольоровий папір. Для вчителя (у разі колективної роботи) — великий аркуш паперу.

 

Зміст і хід уроку

 

Подивіться на старовинні фортеці на фотографіях. Бачите‚ як вони відрізняються від інших споруд? У них міцні товсті стіни‚ вузькі бійниці, високі міцні вежі.

Спробуйте намалювати таку фортецю, а краще — виконати композицію в техніці аплікації з витинанкою. Або ”зазирніть" за стіни фортеці. Тобто уявіть собі частину старовинного міста: там багато церков з чудовими банями‚ палац‚ красиві різьблені брами‚ дерев’яні чи кам’яні будинки з високими дахами.

Самому виконати таку композицію за один урок важко. Тому краще об’єднатись у роботі з товаришем. Хтось із вас вирізатиме щось одне‚ другий — інше. А потім з вирізаних частин (елементів) складіть одну композицію. Звісно‚ що вирізати треба з паперу.

 

Методика і практика вирізання аплікації із різних кольорів.

 

Під час вирізання споруд (чи їх частин) симетричної будови не забувайте скласти аркуш паперу навпіл. Збираючи усе разом‚ порухайте окремі елементи, аби знайти гарне‚ врівноважене розташування на площині. Не забувайте, що споруди розташовуються на різній відстані від вас. Отож дійте сміливіше:   силует одної споруди накладайте на той‚ що міститься далі. Певна річ‚ першим наклеюється зображення тієї споруди, що міститься далі‚ вона на аркуші паперу буде вище.

(Зрозуміло, що всю інформацію вчитель не ”видає” загалом одразу перед початком роботи. Процесом набуття знань та практичного виконання завдання треба керувати поетапно).

А ще можна це завдання виконати усім класом на одному великому аркуші паперу‚ а потім ним прикрасити помешкання школи. Для цього можна‚ наприклад, використати залишки шпалер.

А коли надворі буде чимало снігу‚ чи не цікаво було б усім класом зліпити фортецю із снігу на шкільному дворі?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Що таке декоративно-прикладне мистецтво та дизайн?

 

Навчальна мета. Загальні поняття, засоби виразності, термінологія.

Навички роботи способом примокування.

Матеріали. Гуаш‚ м’який круглий пензлик, тичок (палець). Папір білий.

 

Зміст та хід уроку

 

Якщо порівняти між собою дуже знайомі нам предмети одного й того ж призначення (наприклад‚ чайники, телефонні апарати, автомобілі тощо), можна помітити, як вони відрізняються один від одного (бажано підібрати унаочнення та показати дітям).

Чи зможете ви розповісти про відмінність у формі предметів та про настрій і відчуття, які ці предмети викликають? Усе це — предмети дизайну.

Над тим‚ щоб предмети побуту були зручними у користуванні та приємними на вигляд‚ працюють художники-дизайнери. Вони проектують, тобто спочатку зображують предмети на папері. Тому і виникла назва дизайн‚ що означає ”думка”, ”ідея”, ”проект".

А тепер уявіть собі звичайну білу тканину. Подивіться, як ця тканина перетворилась у красиву скатерку після того‚ як її прикрасили візерунком. Тепер вона створює святковий настрій.

Якщо подивитися навколо, то побачимо, як багато речей і предметів оточує нас: посуд і меблі‚ килими і ковдри‚ світильники і підсвічники, різноманітні прикраси і багато-багато іншого. Певна річ‚ у кожного з нас виникає неоднаковий настрій, коли ми опиняємося у помешканнях, облаштованих неоднаково. А все це завдяки предметам декоративно-прик-ладного (декоративно-ужиткового) мистецтва. Прикладними, або ужитковими, їх називають тому‚ що ними можна користуватися, а декоративними — тому що красиві. Слово декор означає ”прикраса". Ви‚ мабуть‚ чули близьке за звучанням слово ”декорації’. Їх можна побачити у театрі.

У кожний гарний та корисний предмет, гарно обладнане приміщення вкладено талант та душу художника. На наступних уроках і ви вчитиметесь прикрашати навколишні речі‚ створювати малюнки чи ліплення, які потім зможете подарувати.

А сьогодні будемо вчитись малювати декоративні квіти. Для роботи потрібен м’який круглий пензлик (бажаний наочно-практичний показ процесу роботи).

У середину майбутньої квітки поставте крапку і навколо неї примокуйте пензликом, тримаючи його ”до себе” або ”від себе”. Можна також просто протягувати до себе кінчик пензля‚ малюючи ним різні лінії.

Насамкінець потурбуйтесь про середини квітів. Їх теж можна зробити примокуванням: вмочені у фарбу круглі поверхні будь-яких предметів залишатимуть різні за розміром круглі відбитки. Спробуйте це робити також кінчиком пальця‚ витираючи його потім ганчіркою. Працюючи   таким чином і згадуючи справжні квіти‚ ви зможете створити багато різних чудових квітів‚ бутонів та листочків. Це будуть чарівні декоративні квіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Гарна хата (два уроки).

 

Навчальна мета. Ознайомлення з народним мистецтвом настінного розпису в Україні.

Навички розпису пензлем (способом примокування).

Ритм як засіб організації фризової композиції.

Матеріали. 1 урок: гуаш‚ м’який круглий пензель, тичок (палець). Папір білий;

          2 урок: гуаш‚ великий щетинний та м’який круглий пензлі‚ тичок (палець).

         Папір тонований‚ кольоровий, білий (за бажанням).

 

Зміст та хід уроку

 

У селах деяких районів нашої країни люди охоче прикрашають стіни своїх домівок розписом. Погляньте‚ як гарно можуть виглядати    прикрашені візерунком   хати   в сільських  місцевостях (демонструємо унаочнення). Чи не в одній з таких хатин жили дід із бабою з казок "Колобок”, "Кривенька качечка", "Курочка ряба” та інших?

На наступному уроці ви зможете намалювати гарну казкову хату. Але щоб вона дійсно вийшла гарною‚ ми навчимося малювати узор у смужці‚ який називається ”бігунець". Чому така назва? Тому‚ що в основі цього узору лежить хвиляста лінія. Можна уявити‚ як за цією лінією-стеблиною візерунок з рослинних  елементів  може ”бігти” нескінченно. Зверніть увагу: головні елементи (квіти) розташовуються в серединах ”хвиль”. Разом із другорядними елементами (листям‚ бутонами) вони однакові в кожному бігунці як за формою‚ так і за кольором.

 

Вправи

Спочатку потренуймося в малюванні хвилястої стеблини. Пензель у руці тримайте вертикально. Можна легко спертися на мізинчик. Малюйте кінчиком пензля. Старайтесь, щоб у вас виходили досить тонка стеблина та однакові ”хвилі” (не дуже вигнуті, але й не розпластані).

Далі — завдання: малюємо узор-бігунець.

Обмежувальну смужку (завширшки приблизно у три пальці) рисуємо крейдою чи олівцем. Хвилясту стеблину малюємо кінчиком пензля. Крапки всередині кожної хвилі — це середини майбутніх квітів.

Тепер   уявіть свій узор-бігунець: які в ньому будуть головні та другорядні   елементи, якого кольору. Малюйте відразу фарбами. А зараз уже можна малювати гарну хату.

Малюйте її великим щетинним пензлем на кольоровому папері. Яким чином її прикрасити? На чільному боці хати узор-бігунець найчастіше облямовує двері й вікна‚ може розташовуватися і під стріхою. А якщо хочете‚ можете намалювати не саму хату‚ а вікно цієї казкової хати. Уявіть собі: вікно облямовує узор-бігунець, а на підвіконні лежить спечений бабою рум’яний колобок.

 


 


 




 

1

 

doc
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
2632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку