Тема. Архітектура як вид мистецтва. Виконання композиції «Хатинка Бабусі-Ягусі» (гуаш).
Мета: надавати учням поняття про архітектуру як синтетичний вид мистецтва; ознайомлювати з архітектурними пам’ятками України; формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні особливості архітектурної форми та її частин; розвивати дрібну моторику руки; виховувати дбайливе і шанобливе ставлення до пам’яток архітектури та історії; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості.
Тип уроку: комбінований
Обладнання : навчальні плакати і фотозображення різних видів архітектурних споруд; репродукції картин відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду, відеопрезентація (репродукції картин видатних художників, що зображують архітектурні споруди різних типів).
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку.
Дзвоник дзвенить, не стихає,
Школярів усіх скликає:
Гей, до класу поспішайте,
На місця свої сідайте.
1. Створення відповідної емоційної атмосфери.
2. Перевірка готовності учнів до уроку
( підручник, альбом, фарби «Акварель», пензлики, стакан, волога серветка).
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда.
Уявіть, що вам потрібно написати листа своєму другові, який живе в іншій країні. Розкажіть про своє село, в якому ми живемо. Що, на вашу думку, в нашому селі є найголовнішим? Опишіть, що ми побачимо, якщо вирушимо на прогулянку нашим селом ?За що ми любимо наше село?
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
— Що ми уявляємо, коли чуємо назву міста або країни?
Київ — Софійський собор, Києво-Печерська Лавра.
(Демонстрація зображень Софіївського собору, Києво - Печерської Лаври).
( Софіївський собор) (Києво – Печерська Лавра)
А що для вас є уособленням нашого села? Усе, що ми з вами назвали, можна узагальнити одним словом — архітектура.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
— Для створення твору архітектурного мистецтва необхідні зусилля людей різноманітних спеціальностей:
— архітектори створюють в уяві та зображують на папері (проектують) майбутню будівлю;
— інженери-будівельники виконують для неї технічні креслення і розрахунки (щоб будівля була міцною та надійною);
— будівельники зводять будівлю за кресленнями. А ще багато людей створюють матеріали, необхідні для будівництва,— цеглу і бетон, скло і метал, дерев’яні вироби, керамічну плитку.
Твори архітектурного мис тецтва вражають нас своєю красою, викликають у нас сильні емоції. Перш за все це культові споруди. Люди здавна приділяли особливу увагу тим місцям, де вони могли б звернутися до богів.
У різних релігіях склалися різні традиції будівництва культових споруд, але всі церкви, монастирі, храми, мечеті, синагоги об’єднує те, що вони налаштовують людину на піднесений лад, змушують звернутися до своїх почуттів, замислитися.
Громадські споруди призначені для загального користування. Це — музеї, театри, інститути, школи, магазини... Заводи, фабрики, складські приміщення, гаражі — це промислові споруди. Особливості створення житлових будинків залежать у першу чергу від національних традицій і мають відповідати потребам тих, хто в них мешкає. Людям у них повинно бути зручно і комфортно.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Організація сприйняття творів мистецтва . Відеопрезентація
В усі часи художники зображували архітектурні споруди, вулиці міст. Саме ці картині донесли до нас справжній дух старовинних міст та селищ.
(Учитель демонструє репродукції картин видатних художників, що зображують архітектурні споруди різних типів, пропонує учням визначити, які саме будівлі зображують художники, які відчуття викликають ці картини.)
Джованні Каналетто називають майстром архітектурних зображень. Усе своє життя він писав рідне місто — Венецію. Картини Каналетто з фотографічною точністю демонструють нам Венецію XVIII сторіччя.
«Двір каменотеса» зображує не парадну красу міста, а маленькі подвір’я, що відображують неповторний дух Венеції. З подвір’я каменотеса відкривається захоплюючий вид на дзвіницю церкви Санта Марія делла Каріта з її суворими лініями, а поряд ми бачимо маленькі кам’яні хижі, дерев’яні сарайчики, біля яких весело граються діти.
Каналетто з любов’ю зображує дрібні деталі життя простих людей. З віконниць звисає білизна: сушиться. Такого не можна побачити ані в Римі, ані у Мілані. Кажуть, що одного разу ціла купа вологої білизни випала з вікна на знаменосця повстанців, що пішли 1улла1 республіки. Бунтівники зніяковіли, і Венеція була врятована.
2.Пояснення до творчого завдання
— Намалюйте хатинку Бабусі-Ягусі.
— Опішіть цей казковий персонаж.
— Який він за характером?
— На що схожа хатинка Бабусі-Ягусі?
— Де цей будиночок може бути розташований?
— Які деталі ми маємо обов’язково зобразити на малюнку, щоб глядачі здогадалися, для кого це помешкання?
Спочатку потрібно намітити лінію горизонту.
Потім знайти місце малюнка на аркуші паперу.
Почніть малювання з великих об’ємів, потім переходьте до деталей зображення.
(Під час роботи вчитель коригує роботу учнів, допомагає знайти помилки і радить, як їх можна виправити.
Учні виконують малюнки самостійно, обираючи матеріали, що найбільше відповідають їхньому задуму.)
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учні демонструють класу свої роботи й разом відгадують, для кого побудований дім. Дрібні деталі можна виконати за допомогою фломастерів. Із малюнків створюють виставку «Вулиця казкового міста».