Аристократизм духу в новелі Ольги Кобилянської “Impromtu phantasie”
Номер слайду 2
Читач може прийти до творчості Ольги Кобилянської “По естетичну насолоду і по знання жіночого характеру, адже ж вона створила цілу енциклопедію жіночої душі.” Дмитро Павличко
Номер слайду 3
«Образовані і тонко відчуваючіжінки є для мене ідеалом». її героїні горді,розумні, аристократки духу,що тужать за високоюдосконалістю. Для нихлише любов є справжнім джерелом життя.
Номер слайду 4
«Наша література не може похвалитися достатньою кількістю мужів типу Куліша і Франка. І в літературі нашій ролі мужів виконують такі жінки, як Ольга Кобилянська і Леся Українка. Трудно судити такий стан речей. Я не можу повірити, що психічна загадка української нації розгадується дуже просто, і ми є взагалі нацією жіночою. Євген Маланюк
Номер слайду 5
Нарис “Impromtu phantasie”був написаний Ольгою Юліанівною1894 року, і в перекладі означає«експромт-фантазія». Сама назва твору вказуєна спонтанність виникненнятворчого задуму й вільний викладдумок.
Номер слайду 6
«...застановлюватися над словом я не мала терпцю, бо все, що напливало на думку... незрозуміле, молоде до розсміху, рвалось якнайскоріше стати на папері, щоб не запізнитись».
Номер слайду 7
За жанром дослідники визначаютьцей текст як неоромантичну новелу,хоча сама Ольга Кобилянськаназиває його нарисом.
Номер слайду 8
Щодо неоромантизму,то це стильова течія модернізму,що виникла в українській літературіна початку XX ст.,названа так Лесею Українкою. Зі «старим» романтизмом її ріднитьпорив до ідеального. Неоромантики понад усе ставиличуттєву сферу людини,емоційно-інтуїтивне пізнання.
Номер слайду 9
Визначальні риси неоромантизму. Змальовування переважно не натовпу, а яскравої, неповторної індивідуальності;Герої неоромантиків переймаються тугою за високою досконалістю у всьому, характеризуються внутрішнім аристократизмом, бажанням жити за критеріями ідеалу, а не буднів;Головна увага зосереджувалася на дослідженні внутрішнього світу людини;Зовнішні події (також і соціальні) у творах неоромантиків відступають на задній план;Неоромантики часто вдаються до умовних, фантастичних образів,ситуацій, сюжетів;Відмова від типізації, натомість застосування символізму.
Номер слайду 10
Через текст Ольга Кобилянськатранслює власні переживання,на папері можна було залишити біль та страждання власного серця. Потяг до естетичного та ідеалидобра й краси вона шукала в народі й серед народу, утверджуючи життя як діяння.
Номер слайду 11
Саме в таких пошукахі народжується нарис,у центрі якого героїня з тонкоюдушею. Молода жінка, смілива й нетерпимадо будь-якого упокорення абоприниження, приваблює читачасвоєю духовною красою.
Номер слайду 12
Наділена правдивим талантомі надзвичайно тонкою душею,вона увесь світ сприймає череззвуки мелодій,а майбутнє постає в її уяві радісноюпіснею, чарівною симфонієючи сонатою.
Номер слайду 13
На той момент. Ольга Кобилянська є активноюучасницею феміністичного руху на. Буковині. Вона пише не про рівністьгромадянських прав чоловіківта жінки,а порушує теми жіночої чуттєвості. Створюючи галерею жіночихобразів, Ольга Кобилянськазображує «нову жінку»,
Номер слайду 14
У центрі новели - розповідь головноїгероїні, яка згадує «минулі літа йодну людину, яка була іще дитиною». Причиною сплеску спогадів стають«торжественні, поважні звукидзвонів». Вона деталізовано й чітко описуєхарактер та зовнішні ознаки дитини:«ніжна, вразлива, немов мімоза,з сумовитими очима…». Героїня розповідає про дитину,якою колись була.
Номер слайду 15
У десятирічному віці найулюбленішазабава героїні - це удавати з себе«упряженого в шнурки…,збатоженого» коня. Якось вона зуміла спіймати коня,який зірвався з прив’язі й, зачувшиволю, помчав геть. Секретом її успіху(бо ж дорослі чоловіки такі не змогли його піймати,а вона зуміла)була ніжність. Дівчинка дала коневі заспокоїтись,тихо підійшла, приголубила його,ніжно взяла за вуздечку і привелахазяїнові.
Номер слайду 16
Водночас у її родичів налагоджувавфортепіано якийсь стройник(так називали налагоджувачівмузичних інструментів),що “був молодий,гарний, чисто аристократичної вдачі”
Номер слайду 17
Дівчинка уважно слідкувала завсіма його діями як зачарована,не відходила від нього ні на крок. Одного разу, коли він уже налагодивфортепіано, для перевірки загравчарівну мелодію– «Impromtu phantasie»Фредерика Шопена.
Номер слайду 18
Зразу недбало, немовби бавився, і одною рукою, більше "piano". Тони звучали, немов здавлений, пристрасний сміх, так, немов сміх жіночий, одначе не сміх щасливий... Опісля — обидвома руками. І тепер розляглись тони пориваючої, неописаної, якоїсь немов морозячої краси... Те, що грав, була пристрасть, а як грав — зраджувало його яко людину... Зразу стало їй холодно, а опісля — сама не знала, як се прийшло,— почала плакати. Тихо, але цілою душею. Її перемогло знов те щось, що пригадувало образи, переходило в тони і немов душило...
Номер слайду 19
Мелодія неймовірно розчулиладівчинку, і вона заплакала. Стройник утішив її й наказав гратицю мелодію не раніше,ніж коли їй виповниться двадцять. З того моменту минуло багато часу. Вона виросла, але грати нафортепіано так і не навчилася.
Номер слайду 20
Та попри це, коли вона десь чуєImpromtu phantasie, то згадує тойдень, і сльози завжди навертаютьсяїй на очі.
Номер слайду 21
“ — Я думаю,— говорив він більше до себе,— що ти будеш її краще грати, ніж я, далеко краще!.. Опісля оглянув її руки і поцілував їх.— Мені можеш позволити, будуча славо! — сказав він.” Попри пророкування того музики,дівчина “ стала лише половиною тим, чим обіцювала стати дитиною...”
Номер слайду 22
Тема. Зображення тонкої пристрасної натури жінки, її життєлюбності та глибокого духовного світу, сповненого почуттів.
Номер слайду 23
Ідея. Утвердження думки про усвідомлення жінкою свого місця у світі та її права бути щасливою у всій повноті.
Номер слайду 24
Фоном до презентації звучить та сама “Фантазія експромт” Фредеріка Шопена