Артикуляційні вправи для уроків навчання грамоти

Про матеріал

Добірка артикуляційних вправ дасть змогу вчителеві розвивати мовленнєвий апарат в молодших школярів; формувати правильну та чітку звуковимову; сприятиме виробленню точних, координованих рухів органів артикуляції; допоможе попередити мовленнєві порушення або подолати ті, що вже існують.

Перегляд файлу

Артикуляційні вправи

 

Мета. Розвивати мовленнєвий апарат; формувати правильну та чітку звуковимову; сприяти виробленню точних, координованих рухів органів артикуляції; допомогти попередити мовленнєві порушення або подолати ті, що вже існують.

«Казка про Веселого Язичка»

Жив - був Веселий Язичок у своєму будиночку. Здогадайся, що це за будиночок:

У будиночку цьому червоні двері,

Поруч з дверима білі звірі.

Люблять тваринки цукерки та булочки.

Здогадалися? Цей будиночок - рот. Двері в будиночку, то відкриваються, то закриваються (рот закритий, відкритий). Непосидючий Язичок не сидить на місці. Він часто вибігає з будиночка (висунути язик). Ось він вийшов погрітися на сонечку, відпочити на ганочку (мова «лопаткою» на нижній губі). Повіяв легенький вітерець, Язичок зіщулився (мова «стрілочкою»), сховався в будиночок і зачинив за собою двері (язичок прибрати, рот закрити). А на дворі сонце сховалося за хмарки і затарабанив по даху дощ (мовою стукаємо в зуби, вимовляємо «д - д - д - д»). Язичок не нудьгував будинку, напоїв кошеня молоком. Він хлебтав молочко (водимо язиком по верхній губі зверху вниз, рот відкритий), потім кошеня облизалося (облизати верхню і нижню губки справа наліво, зліва направо) і солодко позіхнуло (рот широко відкритий). Язичок подивився на годинник, він вистукував: «тік - так» (рот відкритий, губи в усмішці, кінчик язичка торкається до куточків рота). Кошеня згорнулося клубочком. «Пора і мені спати», - подумав Язичок.

«Жарко-холодно»

Показати, як навколо жарко – відкрити рот якомога ширше. Змочити губи – стало холодно.

«Пожаліти» зубки

«Пожаліти» зубки: погладити їх язичком з боку в бік.

«Парканчик»

 

Показати «парканчик»: оголити зуби з напругою, вискалитися.

«Кулька»

Покатати «кульку» в роті: надувати щоки, потім здувати.

«Барабан»

Імітація барабанного дробу, але не пальцями по столу, а язичком по верхніх губах.

 «Цікавий п’ятачок»

 Витягнути губи і рухати ними в різні боки, потім по колу, неначе порося обнюхує повітря.

«Кусака»

 Покусувати губи (нижню і верхню) зубками, робити почісуючі рухи.

Чергувати витягування губ-трубочку і посмішку-парканчик.

«Рибка»

 Імітувати рухи губ риби, легко стискаючи верхню і нижню губу.

«Качка»

Великі пальці поставити під нижню губу, інші розташувати над верхньою, губи витягнути і масажувати, намагаючись надати характерну форму качиного дзьоба.

«Поцілунок»

Сильно втягуючи щоки, різко розкривати рот. Повинен пролунати звук,схожий на «поцілунок».

«Фиркання коня»

фиркати, як кінь, створюючи вібрацію губ за допомогою повітряного струменя на видиху.

 

«Кішка вилизує миску»

Імітація рухів язичка у кішки, вилизує свою миску.

«Слоник п’є водичку»

 Витягнути губи далеко вперед, уявляючи, що це хобот слоника, і «набрати водичку», (присьорбувати і причмокувати).

«Конячка»

Вона фиркає, гарцює (поцокати язичком).

«Де горішок»

 Язиком упиратися по черзі в щоки, як ніби в роті захований волоський горіх. Робити вправу з максимальною напругою язика і щік.

«Чашечка»

 Висунути язичок, прогнути його в формі чашечки.

«Показати годинничок»

 Посувати язичком від одного куточка рота до іншого, імітуючи рухи маятника.

 «Бублик»

Округливши губи, зробити бублика.

«Пароплав»

Погудіти, як пароплав , тягнути звуки «И», «У» якомога довше.

«Слоник»

Жив собі маленький слоник.

(губи витягнуті трубочкою, роблячи хобот слоника).

Любив їсти горішки

(почергово впираємося язичком то в одну щічку, то в іншу, ніби за щічками горішки).

та пити прохолодну водичку.

(витягуємо губи, роблячи хобот слоника, злегка плямкаємо губами).

Прокинувся слоник зранку, почистив зубки(кінчиком язичка проводимо то по верхніх зубах, то по нижніх).

Відчинив дверцята і пішов гуляти.

(відкриваємо широко рот і язичком мелькаємо то вліво, то вправо).

Зустрів слоник індиків.

(швидко рухати язичком по губах «бл-бл-бл»).

А потім побачив кицю.

(розтягнути губи в усмішці, вигнути язичок, впираючись кінчиком у нижні зубки).

Киця хотіла спіймати мишку.

(відкриваємо рот і закриваємо, роблячи «гам»).

Побачив слоник коника.

(розтягуємо губи, цокаємо язичком).

Коник поспішав на пароплав.

(відкрити рот, протягнути «ту-у-у»).

Нагулявся слоник, купив собі повітряну кульку.

(надути щоки, здути щоки).

І пішов слоник додому, їсти смачне варення.

(усміхнутися, відкрити рота і облизати верхю та нижню губи).

І спати.

(видихаємо крізь губи трубочкою «пх-пх»).

 

 

«Дощик»

Перші крапельки упали,

(злегка постукати двома пальцями кожної руки по столу)

Павучків перелякали,

(внутрішня сторона долоні опущена вниз, пальці злегка зігнуті і перебираючи ними, показати, як розбігаються павучки)

Дощик більший скок, скок, скок,

(постукати по столу всіма пальцями обох рук)

Пташки сховались між гілок

(схрестивши руки, долоні зєднати тильною стороною, махати пальцями, стиснутими разом)

Дощ пішов, як із відра,

(сильніше постукати всіма пальцями обох рук)

Повтікала дітвора

(вказівний і середній пальці обох рук бігають по столу, зображаючи чоловічків, інші пальці притиснуті до долоні)

В небі блискавка сяйнула,

Грім у небі вдарив дужий,

 (постукати кулачками, поплескати в долоні)

А тоді яскраве сонце

Знову глянуло в віконце.

(підняти обидві руки вгору із розімкненими пальцями).

«Смачне варення»

Рот відкрити. Язиком облизати верхню губу, виконувати рух зверху вниз, ховаючи язик вглибину рота. Рахунок: 1-2.

Маляр» «

Відкрити рот, «побілити» язиком піднебіння, виконуючи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота і назад. Рахунок: 1-2.

«Коник»

Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння  і різко відірвати, клацнувши ним. Рахунок: 1-2.

«Гармошка»

Посміхнутися, відкрити рот, приклеїти язик до верхнього піднебіння  і, не відпускаючи язика, закривати і відкривати рот. Губи знаходяться в положенні посмішки.

 

 «Покарати неслухняного язика»

Трохи відкрити рот, спокійно покласти язик на нижню губу і, поплескуючи його губами, вимовити звук «пя - пя - пя». Утримувати широкого язика в спокійному положенні при відкритому роті під рахунок від 1 - 5, 5 - 10.

«Індик»

 Відкрити рот, покласти язик на нижню губу і здійснювати рух широким переднім краєм язика по верхній губі вперед і назад, намагаючись не відривати язика від губи, як би погладжуючи її.

 

 

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
2276
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку