Матеріал містить цікавинки та повчальні історії про літери,інтерактивні вправи та дидактичні ігри.
Абрикоси – наче літо,
Золотаві, запашні,
Красним сонечком зігріті,
До смаку вони мені.
А-а-а-а! – прокинулася і заплакала маленька а.
АА-АА-АА-А! – поколихала колиску велика А, і
маленька а заспокоїлася.
вивчений звук?
Барвінковий букетик
Назбираю бабусі
І в блакитний беретик,
Мов у барвінок вберуся.
бір добро буйний
брід батон бадьорий
брат бідон бідовий
Вишеньки веселі
Визирають з листя.
Ввесь садок вишневий
В доброму намисті.
Гулі-голуб’ята.
Гамірлива зграя.
«Гуленьки-гулята!»-
Ганночка гукає.
1.Великий свійський птах.
2. Модель Землі.
3.Струнний музичний інструмент.
4.Птах – символ миру.
5. Складіть речення, використавши у ньому 2 слова із
малюнка.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Ґедзь із гавою літали
І на ганку посідали.
Вийшов газда із хатини
І скінчилися гостини.
3.Слово ґудзики поділи на склади. Назви в ньому звуки.
4.Склади речення зі словом-назвою квітів.
5. Г не ловить гав, тому не набиває гулі. Сама застібає ґудзики. Її добре знають гуси. «Ге-ге», - гелгають вони.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
До дуба дерлася дереза:
Десь на біду взялась коза
Й обскубла кущик злючий.
3.Назви цифри, зображені на малюнку.
4.Назви слово, вжите у множині.
5. У слові дятел назви голосні звуки.
6. Зі словом дим склади речення.
7. У долоньки плеще Д, як до нас у гості йде. Вона дуже добраі ніколи не дратується. Уміє дружити.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
З етажерки до екрану,
В глек із медом у сметану…
Перестрибка буква Е
У веселочці живе.
3.У слові екскаватор назви приголосні звуки.
4.Зі словом електричний склади речення.
5. «Е-е-е, не забудьте і мене!» - екає буква Е. Вона за столом уміє користуватися серветкою, не сидить довго перед телевізором. І дуже любить екскурсії.
1.Назви предмети, що починаються з літери Є.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Гляньте, Є воду п’є !
Часом носика наб’є.
Є твоє і моє,
А в ґнотика своє.
3.Слово єдинорог поділи на склади.
4.У слові єхидна назви звуки.
5.Зі словом єнот склади речення.
6. Літера Є визирнула і показала язичок.
Та навіть єнотик знає, що Є просто хоче, щоб її запам’ятали .
1.Назви предмети, що починаються з літери Ж.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Що за жук наставив ріжки
І дзижчить до мене з книжки?
То не жук, а буква Ж.
Вона ж книжку стереже…
3.Назви слова, які відповідають на питання хто?
4. Зі словом жабка склади речення.
5.В слові жолуді назви м’який приголосний звук.
6. Ж схожа на жука. Дружить із журавликом і жабкою. Старанно пережовує їжу. Любить гратися у піжмурки.
1.Назви предмети, що починаються з літери З.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Зайчик в травиці зеленій
Зубки об моркву точив.
Зайчик гостинці для мене
В мамину торбу носив.
3.На що схожа буква З?
4. Назви односкладові слова.
5.Назви лікарську рослину, що ти знаєш про її цілющі властивості?
6.Виконай звуко-буквенний аналіз слова змія.
7.Склади речення зі словом замок.
8. Не зла і не забіяка літера З. Знає безліч казок і загадок. За столом не заглядає у чужу тарілку.
1.Назви предмети, що зображені на малюнку.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Сир, Пилипко, риби, лис…
Нам без И не обійтися.
Поміркуйте, любі діти,
Де ще можна И зустріти?
3.Назвіть двоскладове слово.
4.У слові лимони назвіть голосні звуки.
5. И слів не починає . Та без неї лис, рис, сир не утворяться.
1.Назви предмети, що починаються з літери І.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Іде Івась в червоних штанях
По вулиці, аж раптом – зирк!
Із двору дідуся Івана
На нього сунеться індик.
3.У слові індик назвіть приголосні дзвінкі звуки.
4.Зі словом іриси складіть речення.
5. І любить іграшки і сама їх складає. Пригощає всіх ірисками.
1.Назви предмети, що починаються з літери Ї.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Їжачок, під’їмд, пір’їнка …
Сироїжка з’їла Ї.
Знають Ї і українка,
І гаї , і солов’ї .
3.На що схожа буква Ї?
4.Виконай звуко-буквенний аналіз слова їжаки.
5.Пофантазуймо, з ким може дружити буква Ї?
6. За І притаїлася Ї. Стоїть і тільки очицями водить. Любить вона поїздки. Гарно їсть. І дружить з їжачком.
1.Назви предмети, що починаються з літери Й.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Войовнича буква Й,
Після бійки лізе в йод.
А тоді: «Ой-ой !- кричить.-
Де ти, добрий Ойболить?!»
3.Назви односкладове слово.
4.У словах край, гай назви спільні звуки.
5.Й встряє у бійку лише для того, щоб її припинити. Не совається на стільці. Любить гарячий бульйон і солодкий йогурт.
1.Назви предмети, що починаються з літери К.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Кавуни – мов колобки,
Круглі, писані боки,
Соковиті серединки,
А їх усмішки – зернинки.
3.Назви слова, що відповідають на питання хто?
4.Назви слова, що відрізняються одним звуком?
5. Виконай звуко-буквенний аналіз слова окунь.
6.Зі словом конвалія склади речення.
7. –Куд-куди котить котик такого великого клубочка?- закудикала курочка.
- Не клубочка, а кавуна, - відказала кмітлива К.
Ця літера любить купатися і ковзатися на ковзанці.
1.Назви предмети, що починаються з літери Л.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Лисенятко вчить Лисиця:
Лев – це лиш велика киця,
Але ліпше вам, малята,
В лапки їй не потрапляти.
3.Назви слова, які відповідають на питання що?
4. Виконай звуко-буквенний аналіз слова лілія.
5. Зі словом ліхтар склади речення.
6. Придумай казочку про лебедя.
7. Ласкава і лагідна Л любить ласощі і бавитися ляльками. Вміє літати і лазити. І не боїться лоскоту.
1.Назви предмети, що починаються з літери М.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
У макітерці сметанка.
Плямкнув Мурчик :
«Смакота-м! І чому
Мала Меланка
Не дає її котам?»
3.Назви слова, у яких є м’які звуки.
4.Знайди односкладове слово.
5.Назви назви істот і неістот.
6.Літера М завжди з м’ячем, вона із милом миє руки. Смакує медом, любить маму і не ліпить із м’якуша коників.
1.Назви предмети, що починаються з літери Н.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
У Настуні намисто
Червоно-вогнисте.
Мов спілі калини,
Бринять намистини.
3.Назви предмети для шиття.
4. Виконай звуко-буквенний аналіз слова пень.
5. Зі словом нарциси склади речення.
6. Знайди слова, які відрізнються одним звуком.
7.Літера Н приносить новини. Береже новий одяг. Навчає дивитися під ноги і витирати носика. Без дозволу не бере ножиць і ножа.
1.Назви предмети, що починаються з літери О.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Окунь – риба, одуд – птах,
На обличчі О в очах.
О! Погляньте, впало О
Просто в озеро на дно.
3.Виконай звуко-буквенний аналіз слова одиниця.
4.Слово огірки поділи на склади, знайди наголошений склад.
5.Зі словами око, окуляри і оси склади казочку.
6. Обережна і охайна О оминає калюжі. Ніколи не обманює. Знає хороші оповідкиі кожного міцно обіймає.
1.Назви предмети, що починаються з літери П.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Порося- порося перемурзалося,
У помиях п’ятачок, вуха, ніжки і бочок.
3.Назви цифру, виконай звууко-буквенний аналіз слова п’ять.
4.Слово портфель поділи на склади.
5. П зі всіма привітна. Приносить подарунки. Любить
пекти пироги. І не відкладає справ на потім.
1.Назви предмети, що починаються з літери Р.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Рак на гору мандрував,
Свиснуть похвалявся,
Та зірвавсь і в прірву впав –
От і до свистався.
3.З якої казки овоч?
4. З якої казки героїня?
5.Виконай звуко-буквенний аналіз слова ручка.
6. Розумна і радісна літера Р рідна всім. Навіть
равлик знає, що вона не губить рукавичок.
1.Назви предмети, що починаються з літери С.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Усміхнулось сонечко
До плаксухи Сонечки.
Від усмішки сонечка
Засміялась Сонечка.
3. Назви м’який приголосний звук у слові сойка.
4. Зі словами сонце, соняшник і сонечко склади розповідь.
5. Літера С – скромна і слухняна. Сильна і смілива. Любить смішні історії і солодкі суниці. Не спізнюється на сніданок.
1.Назви предмети, що починаються з літери Т.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Тетянка телятку травиці нарвала,
Телятко Тетянці «Спасибі!» - сказало.
3.У словах троянда і тюльпан знайдіть спільні звуки.
4.Зі словом тополя складіть речення.
5. На тоненькій ніжці твердо стоїть Т. Вона вміє гарно танцювати і грати на трубі. Зі всіма товаришує. Коли переходить вулицю, то тримається за татову руку.
1.Назви предмети, що починаються з літери У.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Уранці Устиму велика біда:
Умитися треба – холодна вода.
Нащо умивальник придумали люди,
Ввечері ж знову замарзаний буду.
3.Виконай звуко-буквенний аналіз слова учень.
4.Пофантазуй: де живе буква У? Хто її сусіди? Що вона їсть на обід?
5. Уважна і усміхнена У утішає плаксунів. Уранці завжди умивається. Любить суп і юшку.
1.Назви предмети, що починаються з літери Ф.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Фіолетова кофтинка, сарафанчик, фартушок…
Це фіалка чи фросинка завітала у садок?
3.Поясни значення слів феєрверк, флюгер.
4.З якої казки героїня?
5.Назви глухі приголосні звуки у слові фонтан.
6.У спортивній формі літера Ф. щоб не забруднитися одягає фартух. Уміє малювати фарбами. Не чіпає мамині парфуми.
1.Назви предмети, що починаються з літери Х.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Хмарка супить бровенята:
-Хто не хоче йти до хати?
Коли в дім надходить вечір –
Час у ліжечка малечі.
3.Назвіть слова, вжиті у множині.
4. Виконай звуко-буквенний аналіз слова хвиля.
5.Зі словом хризантема складіть речення.
6. Літера Х – хороша, хоробра і не хвальковита. Не боїться холоду, любить хрумати сухарики.
1.Назви предмети, що починаються з літери Ц.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Цибулина, цирк, цимбали…
Цвірінчання всі впізнали?
І цукерка, і яйце розцяцьковані у це…
3.Назвіть циркові слова.
4.Пригадайте скоромовку із словом киця.
5. Ця літера пригощає цукерками. Не ламає олівців.
Любить цирк.
1.Назви предмети, що починаються з літери Ч.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Черевички чарівні,
Як чудово в них мені.
Чепурушка невеличка
У червоних черевичках.
3.Згадайте пісню про ці квіти.
4.Повторіть скоромовку про чаплю.
5. Ч частує чаєм,чистить зуби. Чесна, чемна і не чванлива.
1.Назви предмети, що починаються з літери Ш.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Шило щвець в мішок поклав,
Думав там його сховав.
Мудрість він забув таку:
Шила не втаїть в мішку!
3.Виконай звуко-буквенний аналіз слова шість.
4.Склади речення зі словами шимпанзе і шахи.
5. Шоколадна літера Ш не робить школи. Швидка, шубку вішає у свою шафу. Не забуває мити шию.
1.Назви предмети, що починаються з літери Щ.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Два щури сидять в норі,
Поки вщухне шум в дворі.
А тоді мерщій в комору,
Щоб поцупить щось у нору.
3.Пригадайзагадку про дощ.
4. Склади розповідь про щуку і щітку.
5. Щ нікого не щипає. Вона щира і щедра. Має рум’яні
щічки.
1.Назви предмети, зображені на малюнку, в яких вживається Ь.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Хоч слів не починаю,
Та як мене додать,
Я слово вмить міняю,
Із «п’ят» виходить п’ять .
3.Виконай звуко-буквенний аналіз слова кульбаба.
4.Склади розповідь про дельфіна.
5. Літера, схожа на стілець, називається Ь. Вона дуже важлива, бо без неї з бульки виходить булка.
1.Назви предмети, що починаються з літери Ю.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
Я люблю букву Ю,
Бо Юрасем звуся.
Всюди Ю впізнаю:
Ключ, юрба, сміюся.
3.Склади розповідь про дружбу капелюха з літерою
Ю.
4. Виконай звуко-буквенний аналіз слова юрта.
5. Літера Ю в’юнка . Не сюсюкає. Любить юшку. І ніколи не рюмсає.
1.Назви предмети, що починаються з літери Я.
2.Послухай віршик, впізнай і підкресли вивчену літеру.
На ялині яблуко:
Як це розуміти?
Яблуню з ялиною
Сплутала я, діти.
3.Розкажіть віршик про новорічну ялинку.
4. Виконай звуко-буквенний аналіз слова ящірка.
5. І остання літера абетки – Я. Вона не вискочка. Просто не перекладає своїх обов’язків на когось. Любить ягідки та яблука. Без Я не буде свят.