Артикуляційний посібник «Морські мешканці»

Про матеріал

Для чистої звуковимови потрібні сильні, пружні і рухливі органи мови – язик, губи, м'яке піднебіння. Артикуляційна гімнастика допоможе зміцнити м'язи органів мовлення і підготує базу для чистої звуковимови. Запропонований матеріал допоможе зробити процес виконання артикуляційних вправ цікавим.

Перегляд файлу

Артикуляційний посібник

«Морські мешканці»

Мета:  відпрацювання правильних, чітких рухів органів артикуляції, необхідних для правильної вимови звуків. 

Хід гри:

Логопед пропонує дитині запустити у море нових мешканців. Педагог пояснює, що опустити рибку можна тільки тоді, коли дитина правильно виконає артикуляційну вправа, яка  зображена на рибці.

Рекомендації щодо виконання артикуляційних вправ

  • Спочатку артикуляційну гімнастику слід виконуватися перед дзеркалом. Так як Ваша дитина повинна побачити, як вимовляються звуки. У нас, дорослих, артикуляція - це механізований навик, а дитині потрібно зорово сприймати, щоб добитися механічності вимови, і безперервно вправлятися.
  • Не турбуйтеся, якщо дані вправи не вийдуть відразу, навіть у вас. Пробуйте повторювати їх разом з дитиною, зізнаючись йому: "Дивись, у мене теж не виходить, давай спробуємо разом"!
  • Спочатку познайомимо дитини з основними позами язика і губ за допомогою "Веселих пригод язичка". На цій стадії вона повинна повторити вправи два або три рази. Потрібно пам'ятати, що слід робити завдання, які спрямовані на розвиток дихання, мовного слуху, голосу. Це вкрай важливо для вірної вимови звуків.
  • Спочатку вправи потрібно виконувати неквапливо, перед дзеркалом, оскільки дитині потрібна зорова  перевірка. Потім потреби в дзеркалі не буде. Корисно ставити дитині питання, наприклад: що робить язичок? де він розташований (внизу чи вгорі)? що роблять губи?
  • Далі швидкість завдань можна прискорити і робити їх під рахунок. Проте спостерігати, щоб вправи виконувалися плавно і точно, в іншому випадку в заняттях немає сенсу.
  • Займаючись з дітьми від 3 до 4 років треба спостерігати, щоб вони вивчили головні рухи.
  • А до дітей чотирьох-п'яти років вимоги збільшуються: рухи повинні бути плавними і чіткими, без дригання.
  • У віці від шести до семи років діти виконують вправи в прискореному темпі.

Артикуляційні вправи

  1. „Лопаточка

Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 с.

  1. „Голочка”

Усміхнутися, висунути язик, зробити його вузьким. Слідкувати, щоб кінчик не загинався. Утримувати в такому положенні 10 с.

  1. «Грибок»

Присмоктати язик до піднебіння, широко відкрити рот. Спинка язика – це капелюшок гриба, а підʼязикова вуздечка – ніжка. Утримувати в такому положенні 10 с.

  1. «Посмішка»

Варіант 1. Посміхнутись, старанно розтягуючи губки. Утримувати під рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

Варіант 2. Посміхнутись, старанно розтягуючи губи, а потім розслабити їх. Рахунок: 1-2.

  1. «Бублик»

Витягнути губи вперед, округлити, як при вимовлянні звука О. Утримувати в такому положенні 10 с.

  1. «Дудочка»

Витягнути незамкнені губи вперед та утримувати їх у та­кому положенні протя­гом 5-10с. Утримувати в такому положенні 10 с.

  1.  «Гірка»

Відкрити рот, заховати кінчик язика за нижні зуби, а спинку язика підняти вгору. Показати круту гірку. Рахунок: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

  1. „Годинник”

Висунути вузький язик. Тягнутися язиком поперемінно праворуч – ліворуч. Рухати язиком з куточка рота в повільному темпі під лічбу. Виконати 10-15 разів.

  1. „Гойдалка”

Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до носа, потім до підборіддя. Рот при цьому не закривати. Вправа проводиться під лічбу 10-15 разів.

  1.                 „Смачне варення”

Висунути широкий язик, облизати верхню губу з гори вниз та заховати язик у глиб рота. Повторити 10-15 разів.

  1.                 „Млин”

Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу. Виконати 10-15 разів, змінюючи напрям.

  1.                 „Млинці”

Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій язичок верхньою губою, потім покусати зубками “та-та-та”.  Повторити 10-15 разів.

  1.                 «Чистим зубки»

Відкрити рот і кінчиком язика «почистити» зуби з внутрішньої сторони верхнього і нижнього зубного ряду, виконуючи рухи зі сторони в сторону та зверху вниз. Рахунок: 1-2.   Повторити 10-15 разів.

  1.                 «Маляр»

Відкрити рот, «побілити» язиком піднебіння, виконуючи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота і назад. Рахунок: 1-2.  Повторити 10-15 разів.

  1.                 «Коник»

Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння  і різко відірвати, клацнувши ним. Рахунок: 1-2.  Повторити 10-15 разів.

  1.                 «Гребінець»

Висунути широкий і розслаблений язик. «Розчесати» його зубами від кінчика до серединки, а потім від серединки до кінчика. Рахунок: 1-2.   Повторити 10-15 разів.

  1.                 «Барабан»

Відкрити рот. Підняти язик до альвеол («горбики» за верхніми зубами). Утримуючи таке положення, швидко стукати язиком,промовляючи: «т-т-т», «д-д-д», «тд-тд-тд». Повторити 10-15 разів.

  1.                 «Індик»

Відкрити рота, покласти язик на верх­ню губу  та широ­ким переднім краєм робити рухи вперед —назад: споча­тку повільно, не відриваючи язик від губи, потім - швидко, додаючи голос.

  1.                 «Горішки»

Рот закритий. Кінчик язика з напругою по черзі упирається в щоки, на щоках утворюються тверді кульки - "горішки". Рахунок: 1-2.   Повторити 10-15 разів.

  1.                 «Приклей цукерку»

Покласти широкий язик на нижню губу. На кінчик язика помістити тоненький шматочок іриски, приклеїти цукерочку до ньоба за верхніми різцями. Повторити 10-15 разів.

 

 

 

 

 

C:\документы Вали\артикуляция\артикул гимнастика рібки3.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\документы Вали\артикуляция\артикул гимнастика рібки.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\документы Вали\артикуляция\артикул гимнастика рібки2.jpg 

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
10 травня 2018
Переглядів
1487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку